abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159199612
Ik speel met het idee om over een aantal weken naar Chisinau, Moldavië te gaan. Bij het rondneuzen viel m'n oog op Transnistrië, een "landje" binnen Moldavië met een eigen regering, eigen postzegels en een eigen munteenheid. Het schijnt nog erg sovjet te zijn.
Is er iemand die er iets meer over weet? Tips, do's, dont's?

Tiraspol, de hoofdstad van Transnistrië
pi_159199860
Je kan deze aflevering van Grensland eens bekijken.
Pay close attention or else you'll miss what's happening
pi_159199917
quote:
14s.gif Op maandag 18 januari 2016 13:08 schreef Simterklaas het volgende:
Die vond ik eigk niet zo goed.
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_159199966
quote:
Dank! Die ga ik bekijken!
  maandag 18 januari 2016 @ 13:18:10 #5
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_159200061
Dit is wat ik er over weet:

quote:
Transnistrië wordt door geen enkel land erkend en is dus ook bij geen enkel verdrag aangesloten. Internationale organisaties als Interpol hebben er niets te zeggen. Regelmatig hebben reizigers last van deze situatie. Ze mogen vrij rondreizen door Transnistrië, maar kunnen in geval van nood nergens terecht. Er zijn immers geen ambassades of consulaten. Sommige reisagenten weigeren een reis door Transnistrië te boeken
.
UI Made bij VanilleKwark.
  maandag 18 januari 2016 @ 13:20:17 #6
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_159200103
https://www.rijksoverheid(...)ezen/inhoud/moldavie

Er zit wel een risico aan de reis die je wilt gaan ondernemen :P
Lijkt mij stiekem ook wel een boeiend staatje om te zien :@
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
pi_159200418
quote:
14s.gif Op maandag 18 januari 2016 13:18 schreef RingBewoner het volgende:
Dit is wat ik er over weet:

[..]

.
Het zou dan gaan om 1/2 dagen Tiraspol en omgeving. De kans bestaat vast dat je aangehouden wordt en wat geld moet lappen, maar als het daar bij blijft vind ik het nog wel acceptabel.
Het beeld van een sovjet-schurkenstaatje spreekt mij juist aan, daar hoort dit een beetje bij.
pi_159200542
Tom Waes is er ook geweest voor de VRT.
Hier een stukje van de VPRO daarover.
http://www.vpro.nl/buiten(...)es/transnistrie.html

Je zal zelf even moeten puzzelen of en hoe je dat online terug kan kijken. Was ook wel interessant.
  maandag 18 januari 2016 @ 14:12:25 #9
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_159201191
Interessant topic. Ik speel met een soortgelijk idee, maar dan in combinatie met Kiev en Lvov, of zo.

Wil ook graag nog een keer naar de Kaukasus. Als je die regio interessant vindt kan ik je de andere documentaires van Jelle Brandt Corsius en de fotoboeken van Rob Hornstra en Arnold van Bruggen van harte aanraden.
pi_159202798
gr gr
pi_159202951
Het is Pridnestrovië. Denk persoonlijk dat je het al vrij snel wel gezien zult hebben. Verder is het allemaal niet zo spannend als de meeste mensen denken. Het is alleen niet zo verstandig om criminele activiteiten te ontplooien, omdat diplomatiek gezien je natuurlijk niemand kan helpen in een staat die door verder niemand erkent wordt. Maar als je je gewoon gedraagd is het niet zo spannend. Zorg alleen wel dat je niet vanuit Oekraine door PMR naar Moldavië reist. Of vanuit Moldavië naar de PMR reizen en vanuit daar ofwel terug naar Moldavië of verder naar Oekraine. Of vanuit Oekraine naar de PMR reizen en weer terug naar Oekraine.
pi_159203310
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 15:36 schreef vaduz het volgende:
Het is Pridnestrovië. Denk persoonlijk dat je het al vrij snel wel gezien zult hebben. Verder is het allemaal niet zo spannend als de meeste mensen denken. Het is alleen niet zo verstandig om criminele activiteiten te ontplooien, omdat diplomatiek gezien je natuurlijk niemand kan helpen in een staat die door verder niemand erkent wordt. Maar als je je gewoon gedraagd is het niet zo spannend. Zorg alleen wel dat je niet vanuit Oekraine door PMR naar Moldavië reist. Of vanuit Moldavië naar de PMR reizen en vanuit daar ofwel terug naar Moldavië of verder naar Oekraine. Of vanuit Oekraine naar de PMR reizen en weer terug naar Oekraine.
Hmm, als je niet verder mag reizen dan wordt een dagtripje dus een eeuwig verblijf :7
Ik was sowieso al niet van plan om er een maand te blijven, 1 of 2 dagen Tiraspol leek me wel genoeg.
pi_159203419
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 15:51 schreef kaiserhenk het volgende:

[..]

Hmm, als je niet verder mag reizen dan wordt een dagtripje dus een eeuwig verblijf :7
Ik was sowieso al niet van plan om er een maand te blijven, 1 of 2 dagen Tiraspol leek me wel genoeg.
Je mag wel verder reizen. Probleem is dat je illegaal Moldavië betreed als je vanuit Oekraine reist. Andersom dus geen probleem.
pi_159204886
Daar leeft de sovjet unie nog. En dat is er ook te zien aan hun auto's.

:T
Ура для россии
pi_159205085
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 17:01 schreef Woestijnvos het volgende:
Daar leeft de sovjet unie nog. En dat is er ook te zien aan hun auto's.

:T
Sovjet unie is dood. Ik denk dat vooral de firma SHERIFF leeft, ondanks dat het natuurlijk momenteel economisch heel slecht gaat.
pi_159206288
quote:
Net bekeken. Eigenlijk komt Pridnestrovië nauwlijks aan bod en is het eigenlijk weer vooral duidelijk dat Jelle weer eens matig voorbereid was en onsamenhangend bepaalde cliches in beeld probeert te brengen. Vraag me oprecht af, wat mensen geleerd denken te hebben over Pridnestrovië na het zien van deze aflevering.
  FOK!fotograaf maandag 18 januari 2016 @ 22:28:50 #17
73911 ultra_ivo
pi_159215820
Ik ben er jaren geleden doorheen gefietst. Er staat nog een verslag van mijn tocht hier op fok. TRV / [Verslag Roemenie] Langs zigeuners en rebellen
pi_159216080
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 22:28 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik ben er jaren geleden doorheen gefietst. Er staat nog een verslag van mijn tocht hier op fok. TRV / [Verslag Roemenie] Langs zigeuners en rebellen
^O^ ^O^ ^O^

Al denk ik dat het tegenwoordig wel een stukje beter geregeld is. Ook met corruptie enzo.
pi_159242194
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 22:28 schreef ultra_ivo het volgende:
Ah, tof om te lezen. Er is natuurlijk wel veel veranderd in de afgelopen jaren.
In ieder geval, de vliegtickets die kant op zijn geboekt, nu nog ff zien hoe we onze tijd in Moldavië (& Roemenië) gaan invullen.
pi_159246478
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2016 22:13 schreef kaiserhenk het volgende:

[..]

Ah, tof om te lezen. Er is natuurlijk wel veel veranderd in de afgelopen jaren.
In ieder geval, de vliegtickets die kant op zijn geboekt, nu nog ff zien hoe we onze tijd in Moldavië (& Roemenië) gaan invullen.
Veel plezier, maar eh... wat ga je in moldavie doen?

De voornaamste attractie is dat alles er goedkoop is, maar verder is er bar weinig te zien in dat land. Het zelfde zal gelden voor transdnistrie.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_159247284
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 01:08 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Veel plezier, maar eh... wat ga je in moldavie doen?

De voornaamste attractie is dat alles er goedkoop is, maar verder is er bar weinig te zien in dat land. Het zelfde zal gelden voor transdnistrie.
We gaan in Boekarest een vriend bezoeken en daarna met een autootje naar Moldavië. Ik weet niet of het handig is om met een huurauto naar Transnistrië te gaan, waarschijnlijk pakken we een minibusje naar Tiraspol.
We willen gewoon een beetje van de sfeer proeven daar, een beeld krijgen van de omgeving. En ondertussen kan ik m'n verzameling buitenlands geld mooi aanvullen :)
pi_159256206
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2016 07:42 schreef kaiserhenk het volgende:

[..]

We gaan in Boekarest een vriend bezoeken en daarna met een autootje naar Moldavië. Ik weet niet of het handig is om met een huurauto naar Transnistrië te gaan, waarschijnlijk pakken we een minibusje naar Tiraspol.
We willen gewoon een beetje van de sfeer proeven daar, een beeld krijgen van de omgeving. En ondertussen kan ik m'n verzameling buitenlands geld mooi aanvullen :)
Boekarest is nog best een leuke stad, maar alleen maar naar Moldavië rijden om de sfeer te proeven.... pf..

Nou ja veel plezier.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_159258546
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 15:30 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Boekarest is nog best een leuke stad, maar alleen maar naar Moldavië rijden om de sfeer te proeven.... pf..

Nou ja veel plezier.
Haha, het klinkt vreemd, ik weet het. Niet iedereen is van de zon-zee-strandvakanties ;) Daarnaast, met 4 vrienden een roadtrip door het Oostblok, dat kan wat ons betreft niet fout gaan.
Ben afgelopen najaar in Kirgizië geweest, vond dat toch wel een van m'n tofste tripjes van de laatste jaren. Onconventionele gebieden trekken me dus wel. :7
pi_161559754
Toch nog maar ff een schopje :)

Ben alweer een tijdje terug, maar het is uiteindelijk goed bevallen! We zijn met een minibusje van Chisinau naar Tiraspol gereden, we durfden het met onze huurauto uiteindelijk toch niet aan en het busje kostte ongeveer ¤2. De 'grensovergang' zag er verrassend modern uit (in ieder geval beter dan die we van Moldavië naar Oekraïne namen), zo werd ons paspoort zelfs door een moderne scanner gehaald!
Na een korte stop in Bender waar het gros van de mensen uitstapte reden we over de brug over de Dnjestr (geschilderd in de Russische en Transnistrische kleuren) door naar Tiraspol.

Eenmaal in Tiraspol bij het treinstation wat geld omgewisseld voor Transnistrische Roebels, waarbij vooral het briefje van 5 Roebel opviel. Op de achterkant staat namelijk een nogal slecht ingescande foto van een straatbeeld, inclusief bouwvakkersbusje :D
In Tiraspol viel op dat Sheriff nogal prominent aanwezig is. Zo hebben we onder andere een Sheriff voetbalstadion, Sheriff tankstation en Sheriff supermarkt gezien.

De grootste 'toeristische attractie' mocht natuurlijk ook niet ontbreken, de T34 tank en het standbeeld van Lenin voor het parlementsgebouw.

Na een hapje eten in het park (het was 18 graden en zonnig!) en een ijsje wat meer dan een jaar over de datum was :o pakten we de bus weer terug naar Chisinau. Wederom geen problemen bij de 'grens', al boezemden de vele militairen bij de 'grenspost' wel flink wat gezag in.

Kortom, een mooi dagtripje vanuit Chisinau, maar zoals eerder ook al aangegeven, blijf er alsjeblieft geen week, zoveel is er in Tiraspol niet te zien ;)

dinsdag 19 april 2016 @ 21:20:49 #25
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_161560110
Grappig uitstapje.
Maar lopen ze daar niet zo ver achter dat een ijsje van een jaar over datum, eigenlijk nog lang niet aan de uiterste houdbaarheidsdatum toe is? :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')