abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6943311
Eerst even dit; reacties als "God bestaat niet" en posts met een dergelijke strekking voegen niks toe aan dit topic. Bij deze dan ook het verzoek dusdanige uitspraken achterwege te laten.

Waar het mij dus om gaat is het volgende; Waarom mag je als christen op zondag niet werken. Bijvoorbeeld aan je huis klussen of gewoon in de snackbar werken. Ik noem maar wat. Waarom is dat zo?

Het eerste argument zal waarschijnlijk zijn dat er in de 10 geboden staat:
Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de Here, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. Want in zes dagen heeft de Here de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de Here de sabbatdag en heiligde die.

Dit natuurlijk vreemd. Er wordt hier gesproken over de sabbat. Gaan we even in Israël kijken en wat zien we dan? De sabbat wordt gevierd op zaterdag. Hoe kan het dan dat christenen de regels van de sabbat op de zondag betrekken?

Staat er niet in in Colossenzen:
16 Laat u dus door niemand bekritiseren over wat u eet of drinkt. En of u zich al of niet aan feestdagen en rustdagen moet houden.
17 Dit soort dingen zijn immers maar tijdelijk. Zij zijn slechts een schaduw van toekomstige zaken. Maar ons lichaam behoort aan Christus toe.

Het vieren van de sabbat is dus volgens mij een wet voor de Joden ten tijde van het oude verbond. En het oude verbond was van kracht tijdens de periode van het oude testament.

Er is door Jezus een nieuw verbond gekomen en daar staat echt nergens in dat je de regels van de sabbat op de zondag moet betrekken.
En waar komt de zondag dan vandaan? Dat was de dag waarop de eerste christen gemeentes bij elkaar kwamen. Dit was ook de dag dat Jezus was opgestaan.

Allemaal leuk een aardig.. Maar vanwaar die zondagsheiliging?

Het 2e argument dat Jezus ook de sabbat 'vierde' is ook geen reden voor christenen om het ook te doen. Ik bedoel Jezus hield ook het Pascha en aanbad in de tempel. Moeten christenen dat dan ook doen? Natuurlijk niet..

Is er iemand die mij kan vertellen waar er in de bijbel staat dat je de zondag moet rusten? En waar er dus staat dat je fout bezig bent als je op zondag werkt, ik geloof daar namelijk niks van.

Even voor de goeie orde; ik ben wèl voor de zondag in maatschappelijk opzicht. Een lekker rustige dag waarop je een beetje kunt bijtrekken en relaxen. Voor mij mag de zondag gewoon rustdag blijven. Maar ik vind ook dat als je het prettig vindt om op zondag je huis te schilderen of te werken dat dat ook moet kunnen... Waarom niet?

Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_6943327
geen idee ik ben fanatiek niet gelover...
Proud Skinhead
  vrijdag 22 november 2002 @ 13:42:33 #3
13018 Redman
Are u sick in the head kid?
pi_6943363
Heeft dat niks te maken met het fiet dat god de aarde in 6 dagen schiep en op de 7de dag rust nodig had omdat ie moe was van al dat scheppen? En daarom moeten zijn volgers hetzelfde doen.
In het kader van de door de regering gevorderde zendtijd voor lokale omroepen, volgt nu een uitzending van Radio Bergeijk.
pi_6943453
quote:
Op vrijdag 22 november 2002 13:42 schreef Redman het volgende:
Heeft dat niks te maken met het fiet dat god de aarde in 6 dagen schiep en op de 7de dag rust nodig had omdat ie moe was van al dat scheppen? En daarom moeten zijn volgers hetzelfde doen.
Ja ok, maar daar is toch verandering in gekomen met de komst van Jezus. (of eigenlijk, met het lijden van Jezus)
  vrijdag 22 november 2002 @ 13:51:04 #5
13018 Redman
Are u sick in the head kid?
pi_6943529
quote:
Op vrijdag 22 november 2002 13:47 schreef Kogando het volgende:

[..]

Ja ok, maar daar is toch verandering in gekomen met de komst van Jezus. (of eigenlijk, met het lijden van Jezus)

Dat weet ik dus niet, zover gaat mijn kennis over den bijbel niet.
In het kader van de door de regering gevorderde zendtijd voor lokale omroepen, volgt nu een uitzending van Radio Bergeijk.
pi_6943541
quote:
Op vrijdag 22 november 2002 13:51 schreef Redman het volgende:

[..]

Dat weet ik dus niet, zover gaat mijn kennis over den bijbel niet.

Aan jou heb ik ook niks...

pi_6943562
het christelijk geloof zit namelijk in vrijwel alle opzichten beetje scheef in elkaar... alleen aan de regeltjes houden die ze goed uitkomen

[Dit bericht is gewijzigd door dredmanneke op 22-11-2002 13:53]

tja, we leven nu eenmaal in een wereld waar de bestrijders van het terrorisme gevaarlijker zijn dan de terroristen zelf.
pi_6943572
De Joden vieren de sabbat dus op zaterdag, Christenen op zondag, waarom? Is mij ooit wel eens verteld maar dat ben ik vergeten..

Staat er in de bijbel eigenlijk wel op welke dag de sabbat gevierd moet worden? Volgens mij niet. Maakt ook weinig uit imho, als je hem maar viert. Maar het is uit praktisch oogpunt natuurlijk wel handig als je dat als gemeenschap op dezelfde dag doet.

quote:
Maar ik vind ook dat als je het prettig vindt om op zondag je huis te schilderen of te werken dat dat ook moet kunnen... Waarom niet?
Wie houdt je tegen dan? Niemand, maar als christen zal je er zelf voor kiezen om het niet te doen.
pi_6943598
quote:
Op vrijdag 22 november 2002 13:39 schreef Kogando het volgende:
Het vieren van de sabbat is dus volgens mij een wet voor de Joden ten tijde van het oude verbond. En het oude verbond was van kracht tijdens de periode van het oude testament.

Er is door Jezus een nieuw verbond gekomen en daar staat echt nergens in dat je de regels van de sabbat op de zondag moet betrekken.

Op zich is dit wel een makkelijke 'way out' natuurlijk, die vooral door christenen gehanteerd wordt om regels 'nietig' te verklaren, waar ze niet zo'n zin in hebben, of waar ze het nut niet van inzien (nfi).

Welke regels 'moet' je je wel aan houden, en welke niet?

Op zich ben ik het wel eens met het idee dat het gaat om de 'geest' van de Wet, en niet om de letter.

Eigenlijk zijn de Zevendedagsadventisten wel een stukkie consequenter...

vrijdag 22 november 2002 @ 13:54:26 #10
17061 mvt
blame Canada
pi_6943602
De mens is gemaakt naar gods beeld. Daarom God 7e dag vrij, de mens 7e vrij.

Het verschil tussen de Joden en de christenen (verschil zaterdag/zondag) Zal wel liggen aan het feit dat je ergens een begin van ee nweek moet plaatsen. Waarschijnlijk zal het met lokale gebruiken vermengd zijn, net als het westerse Kerst een mengeling is van het oorspronkelijke christelijke Kersfeest en Germaanse gebruiken en feesten die rond de tijd van Kerst plaatsvonden.
Over het deel van Colossenzen:
Er wordt gezegd dat het tijdelijk is. (Natuurlijk is dit een vertaling en misschien dekt dit niet de originele tekst, maar daar ga ik even niet op in.) Wie zegt dat het tijdelijke gebruik van de sabbat over is?? Of misschien bedoelen ze meer het tijdelijke en het eeuwige, dan betekend het dat je je tijdens je aardse leven je er wel aan moet houden, maar in de hemel (hel bestond dacht ik niet tot 1000 jaar geleden, kan ik het mis hebben) is dat gebruik niet meer geldig.

We were to understand there would be pie and punch?
  vrijdag 22 november 2002 @ 13:56:22 #11
8369 speknek
Another day another slay
pi_6943636
Tsja zo kun je het inderdaad interpreteren, maar ik snap (denk ik) wel wat de andere interpretatie drijft:
Het oude testament is niet apocrief, dat het opgenomen is in de bijbel heeft dus als betekenis dat Christenen zich ook aan het oude verbond zouden moeten houden. Echter heeft Jezus dingen uit het Oude Testament aangepast en zodoende inderdaad een nieuw verbond opgesteld. Dat hij niets over de rustdag zei kun je dan interpreteren als dat je je gewoon aan de oude sabbatregels dient te houden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_6943666
quote:
Op vrijdag 22 november 2002 13:56 schreef speknek het volgende:
Dat hij niets over de rustdag zei kun je dan interpreteren als dat je je gewoon aan de oude sabbatregels dient te houden.
Hij zei ook niets over het feit dat vrouwen onrein zouden zijn, als ze ongesteld zijn, en dan niet in de tempel mogen komen.
  vrijdag 22 november 2002 @ 13:59:40 #13
14827 Kogando
Modelprutser
pi_6943692
quote:
Op vrijdag 22 november 2002 13:53 schreef Elevation het volgende:
Wie houdt je tegen dan? Niemand, maar als christen zal je er zelf voor kiezen om het niet te doen.
Wat een kul, dat ik er voor zou kiezen om het niet te doen. Als ik geen reden heb waarom zou ik dan? Als je christen bent kies je er toch ook niet voor om iedere dag met een tandenborstel de vloer aan te vegen?
  vrijdag 22 november 2002 @ 14:02:07 #14
14827 Kogando
Modelprutser
pi_6943738
quote:
Op vrijdag 22 november 2002 13:54 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Op zich is dit wel een makkelijke 'way out' natuurlijk, die vooral door christenen gehanteerd wordt om regels 'nietig' te verklaren, waar ze niet zo'n zin in hebben, of waar ze het nut niet van inzien (nfi).

Welke regels 'moet' je je wel aan houden, en welke niet?

Op zich ben ik het wel eens met het idee dat het gaat om de 'geest' van de Wet, en niet om de letter.

Eigenlijk zijn de Zevendedagsadventisten wel een stukkie consequenter...

Nah, Jezus was heel duidelijk en zei; "Heb je naaste lief als jezelf en God boven alles." Er staat natuurlijk ook niet in het neiuwe testament dat ik niet de ruiten van de buren kapot mag slaan. Maar omdat ik me naaste lief moet hebben als mezelf is dat toch duidelijk. Maar voor de zondag gaat dat niet op...
  vrijdag 22 november 2002 @ 14:04:16 #15
14827 Kogando
Modelprutser
pi_6943767
quote:
Op vrijdag 22 november 2002 13:54 schreef mvt het volgende:
De mens is gemaakt naar gods beeld. Daarom God 7e dag vrij, de mens 7e vrij.

Het verschil tussen de Joden en de christenen (verschil zaterdag/zondag) Zal wel liggen aan het feit dat je ergens een begin van ee nweek moet plaatsen. Waarschijnlijk zal het met lokale gebruiken vermengd zijn, net als het westerse Kerst een mengeling is van het oorspronkelijke christelijke Kersfeest en Germaanse gebruiken en feesten die rond de tijd van Kerst plaatsvonden.
Over het deel van Colossenzen:
Er wordt gezegd dat het tijdelijk is. (Natuurlijk is dit een vertaling en misschien dekt dit niet de originele tekst, maar daar ga ik even niet op in.) Wie zegt dat het tijdelijke gebruik van de sabbat over is?? Of misschien bedoelen ze meer het tijdelijke en het eeuwige, dan betekend het dat je je tijdens je aardse leven je er wel aan moet houden, maar in de hemel (hel bestond dacht ik niet tot 1000 jaar geleden, kan ik het mis hebben) is dat gebruik niet meer geldig.

De wet is duidelijk voor het oude testament, ik zal voor de duidelijkheid nog wat teksten posten:

Galaten 3:19
Waarom moest de wet er dan komen? Die is gekomen om duidelijk te maken dat er zonde is. De wet zou alleen maar gelden zolang de Messias er nog niet was, die God beloofd had. God heeft de wet door engelen aan Mozes gegeven voor het Joodse volk.

Galaten 3:23
Tot de komst van Christus werden wij door de wet bewaakt. Wij leefden bij wijze van spreken onder het strenge toezicht van de wet, zolang wij nog niet wisten dat wij op Jezus Christus mochten vertrouwen.

Galaten 3:25
Maar nu wij in Christus geloven, heeft die leermeester de wet- niets meer over ons te zeggen.

Galaten 4:25
Het verbond van de wet werd gesloten op de berg Sinaï (of de 'berg Hagar' zoals de Arabieren zeggen). En de slavin Hagar is het symbool van het tegenwoordige Jeruzalem, de moederstad van de Joden. Haar kinderen leven allemaal onder de slavernij van de wet.

Galaten 5:2
Luister goed naar wat ik nu zeg: Als u erop rekent dat het met God in orde komt door u te laten besnijden en de Joodse wetten te houden, zal Christus u niet redden!

Galaten 5:4
Als u probeert het met God in orde te maken door de wet te houden, hebt u de band met Christus verbroken; u wijst daarmee zijn genade van de hand.

Romeinen 13 : 9 Alle voorschriften die God aan Mozes heeft gegeven, zoals: "U zult trouw zijn in het huwelijk, niet moorden, stelen of verlangen naar iets dat van een ander is", worden in dit ene gebod vervuld: "U moet de ander liefhebben als uzelf."

Hebreeën 8 : 13 Als God het over een nieuw verbond heeft, wil Hij daarmee zeggen dat de eerste verouderd is. En alles wat oud en versleten is, wordt vroeg of laat afgedankt.

Lijkt me toch vrij duidelijk.. of ben ik nou gek?

pi_6943844
quote:
Op vrijdag 22 november 2002 14:02 schreef Kogando het volgende:

Nah, Jezus was heel duidelijk en zei; "Heb je naaste lief als jezelf en God boven alles." Er staat natuurlijk ook niet in het neiuwe testament dat ik niet de ruiten van de buren kapot mag slaan. Maar omdat ik me naaste lief moet hebben als mezelf is dat toch duidelijk. Maar voor de zondag gaat dat niet op...

Mijn punt, hoewel enigszins offtopic, is dat het een beetje raar is om sommige regels uit het Oude Testament niet langer van toepassing te verklaren (rusten op de sabbat, eten van bloedworst, etc) en andere regels wél (de teksten in Leviticus over homosexualiteit bv).

M'goed, dat is hier niet het onderwerp.

Google: http://home.hetnet.nl/~aart57/voi42-1c.htm

quote:
De naam zondag komt in de bijbel niet voor. Die naam is ingeburgerd sinds keizer Constantijn de Grote op 3 maart 321 zijn eerste zondagswet uitvaardigde waarin bepaald werd dat de vererenswaardige dag van de zon voortaan de algemene rustdag is.

In de bijbel wordt de eerste dag van de week gerelateerd aan de dag ervoor, de zevende dag van de voorbije week. De zondag is de dag na de sabbat. Het paasbericht bij Marcus begint met de vermelding dat de sabbat voorbij was, of, sterker vertaald, dat de sabbat door en door geschied was. De dag van de opstanding breekt aan nadat de sabbat geweest is.

Wij moeten veronderstellen dat de eerste (joden-) christenen van het begin af de dag na de sabbat gevierd hebben als de opstandingsdag van Christus. Dat wil echter niet zeggen dat de eerste dag van de week de sabbat ging vervangen. Door de eerste christenen werd de sabbat gevierd, zoals ook tempel en synagoge regelmatig werden bezocht. Daarvan vinden we verschillende sporen in het Nieuwe Testament. Daarnaast werd dan - op een tijdstip dat er nog niet werd gewerkt, dus vaak in de vroege morgen - op de eerste dag van de week de opstanding van Christus gedacht.

De zondag was dus aanvankelijk geen rustdag, maar wel een dag om te vieren. Op het concilie van Laodicéa is in 372 een besluit genomen waarin verklaard werd dat het gewenst is dat men zich op de zondag zoveel mogelijk van werk zal onthouden ter ere van de dag des Heren. Een verbod op arbeid kwam er niet en werd zelfs veroordeeld als een terugvallen in het jodendom (Superstitio Judaica = het joodse bijgeloof!).

Pas in de loop van de 4e eeuw is men het verband gaan leggen tussen rustdag en zondag en werd uiteindelijk het karakter van de sabbat als rustdag verlegd naar de zondag. Er kwam een zondagsverbod op slafelijke arbeid.

De ontwikkeling loopt uiteindelijk daarop uit dat het voor christenen verboden wordt om de sabbat te houden. En daarmee is de zondag zonder meer in de plaats van de sabbat getreden, waarbij niet alleen de viering in de kerk, maar ook het karakter van de dag als zodanig volledig werd ingevuld vanuit het sabbatsgebod. Zondag, sabbat, rustdag, ze worden in de literatuur in één adem genoemd, alsof er geen verschil is. De zondag is sabbat geworden.

vrijdag 22 november 2002 @ 14:10:24 #17
8369 speknek
Another day another slay
pi_6943886
Hmm die laatste passage kende ik niet, dat is inderdaad wel opvallend. Ik vraag me ook af hoeveel Christenen zich daar aan houden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 22 november 2002 @ 14:13:40 #18
8369 speknek
Another day another slay
pi_6943942
quote:
Op vrijdag 22 november 2002 14:08 schreef DennisMoore het volgende:
en andere regels wél (de teksten in Leviticus over homosexualiteit bv).
Het probleem in deze wat veel priesters en dominees hebben is denk ik dat het vernietigen van Soddom en Gomorra wel degelijk de toorn van god was. Ofschoon de Kerkelijke opvatting over homosexualiteit niet strookt met de 'heb je naasten lief als jezelf', kunnen ze god's afkeer ervan moeilijk ontkennen.
  vrijdag 22 november 2002 @ 14:15:28 #19
14827 Kogando
Modelprutser
pi_6943982
quote:

[..]

Mijn punt, hoewel enigszins offtopic, is dat het een beetje raar is om sommige regels uit het Oude Testament niet langer van toepassing te verklaren (rusten op de sabbat, eten van bloedworst, etc) en andere regels wél (de teksten in Leviticus over homosexualiteit bv).

Dat is ook vreemd.. (net zoals dat vrouwen een rok moet dragen). Maar wat betreft dat puntje over homo sexualiteit, dat staat ook in Romeinen hoor.
quote:
M'goed, dat is hier niet het onderwerp.

Google: http://home.hetnet.nl/~aart57/voi42-1c.htm
[..]

Ok, dat snap ik hoe het gelopen is. Maar mijn vraag is dus; is het te staven vanuit het nieuwe testament dat de zondag als rustdag behandelt dient te worden? Want bovenstaand stuk geeft niks anders weer dan de totstandkoming welke geen goeie reden is de zondag als dusdanig te behandelen.

Hoe kan het nou dat veel christenen van tegenwoordig met veel bijbelkennis toch de zondag als sabbat behandelen?

Is er iemand die een tekst heeft uit het N.T. misschien?

pi_6943988
quote:
Op vrijdag 22 november 2002 14:13 schreef speknek het volgende:

Het probleem in deze wat veel priesters en dominees hebben is denk ik dat het vernietigen van Soddom en Gomorra wel degelijk de toorn van god was. Ofschoon de Kerkelijke opvatting over homosexualiteit niet strookt met de 'heb je naasten lief als jezelf', kunnen ze god's afkeer ervan moeilijk ontkennen.

En Soddom en Gomorra had dus weer niets te maken met homosexualiteit... *zucht*
  vrijdag 22 november 2002 @ 14:17:10 #21
14827 Kogando
Modelprutser
pi_6944024
quote:
Op vrijdag 22 november 2002 14:15 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

En Soddom en Gomorra had dus weer niets te maken met homosexualiteit... *zucht*

Nieuwe testament:

1 Corinthiërs 10
Verlaat Gods weg niet! Mensen die vrije sex voorstaan, afgoden dienen, overspel plegen of zich met homoseksuele praktijken inlaten, blijven buiten het Koninkrijk van God. Dat geldt ook voor dieven, gierigaards, dronkaards, roddelaars en oplichters.

vrijdag 22 november 2002 @ 14:17:51 #22
17061 mvt
blame Canada
pi_6944038
quote:

[..]

Wat ik dus al zei, een mengeling met andere tradities.
We were to understand there would be pie and punch?
  vrijdag 22 november 2002 @ 14:18:10 #23
14827 Kogando
Modelprutser
pi_6944044
Ben over een uur weer terug.. Tot zo!
pi_6944073
quote:
Op vrijdag 22 november 2002 14:15 schreef Kogando het volgende:

Dat is ook vreemd.. (net zoals dat vrouwen een rok moet dragen). Maar wat betreft dat puntje over homo sexualiteit, dat staat ook in Romeinen hoor.

Eén klein stukje, dat op meerdere manieren geïnterpreteerd kan worden, bovendien een stukje van dezelfde Paulus die in het Nieuwe Testament óók het een en ander zegt over de rol van vrouwen in de kerk, en kledingstijl/haardracht, waar ook bijna geen christen zich aan houdt.
quote:
Ok, dat snap ik hoe het gelopen is. Maar mijn vraag is dus; is het te staven vanuit het nieuwe testament dat de zondag als rustdag behandelt dient te worden? Want bovenstaand stuk geeft niks anders weer dan de totstandkoming welke geen goeie reden is de zondag als dusdanig te behandelen.

Hoe kan het nou dat veel christenen van tegenwoordig met veel bijbelkennis toch de zondag als sabbat behandelen?

Is er iemand die een tekst heeft uit het N.T. misschien?

Ik denk dat christenen eigenlijk de sabbat als rustdag zouden moeten zien, maar dan niet naar de letter, maar naar de geest.
Dus op die manier gezien, maakt het niet uit wélke dag het nu is, áls er maar een dag is, die speciaal is.
pi_6944124
quote:
Op vrijdag 22 november 2002 14:17 schreef Kogando het volgende:

Nieuwe testament:

1 Corinthiërs 10
Verlaat Gods weg niet! Mensen die vrije sex voorstaan, afgoden dienen, overspel plegen of zich met homoseksuele praktijken inlaten, blijven buiten het Koninkrijk van God. Dat geldt ook voor dieven, gierigaards, dronkaards, roddelaars en oplichters.

1 Corinthiërs 6 vers 10: (de meest gebruike NBG-vertaling)
"Dwaalt niet! Hoereerders, afgodendienaars, overspelers, schandjongens, knapenschenders, dieven, geldgierigen, dronkaards, lasteraars of oplichters, zullen het Koninkrijk Gods niet beërven."

Dus ik weet niet welke vage vertaling jij gebruikt, en waarom zo'n vertaler 'schandjongens, knapenschenders' vertaalt met 'zich met homoseksuele praktijken inlaten'. Zo komen de misverstanden in de wereld dus... Wellicht bewust zo vertaald om het makkelijker te maken homo's te veroordelen als zondaars.

Schandjongens = mannelijke hoertjes, zoals die veel in heidense tempels te vinden waren
Knapenschenders = mannen die van de diensten van deze schandjongens gebruik maken, of misschien wel 'kinderlokkers'.

En nog steeds zie ik 't verband met Soddom & Gomorra niet.

[Dit bericht is gewijzigd door DennisMoore op 22-11-2002 14:31]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')