abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159076061
Binnenkort wil ik beginnen met het tegelen van de badkamer. Voordat het zo ver is, moeten diverse muren nog even strak worden getrokken om zeker te zijn van een vlakke ondergrond. Er komen overigens 30x60 tegels op de muur.

Kun je hier gewoon Roodband voor gebruiken, of is een ander stucmiddel aan te raden vanwege de vochtige ruimte en draagkracht voor het tegelwerk?

Bedankt alvast!
pi_159076173
als er goed getegeld word is roodband wel tedoen )

maar je hebt ook waterbestendig spul wat je erop kan stucken :)
pies on joe toe
  Moderator woensdag 13 januari 2016 @ 19:24:46 #3
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159076513
Op de site vab Knauf staat "Rotband is niet geschikt voor vochtige bedrijfsruimtes."

Ipv een mortel op gipsbasis kun je beter iets op cementbasis gebruiken heb ik gelezen ;) BV Beamix 500
http://www.kluscat.nl/bea(...)stucmortel_20kg_500/
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_159076553
Ik dacht dat cement standaard is. Dat heb ik in ieder geval gedaan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_159077648
Badkamers worden normaal met cementstuc gestuct.
pi_159077738
quote:
14s.gif Op woensdag 13 januari 2016 19:24 schreef derLudolf het volgende:
Op de site vab Knauf staat "Rotband is niet geschikt voor vochtige bedrijfsruimtes."
Geldt deze opmerking niet voor het geval Roodband de eindafwerking is? Voor schoon stucwerk in de badkamer kun je misschien beter speciale badkamerstuc gebruiken. Maar achter het tegelwerk is het in principe helemaal droog, waardoor gips niet zo'n probleem oplevert. Of denk ik daar te makelijk over?

Gipsgebonden stucmiddel verwerkt een stuk eenvoudiger dan cementgebonden materiaal, vandaar dat de eerste optie mijn voorkeur heeft. Belangrijk detail is wel dat het tegelwerk op z'n plek blijft. :-)
pi_159078273
Als er goed getegeld wordt, zou er geen water doorheen moeten lekken en is roodband geen probleem (zo heb ik het hier ook gedaan). Dan moet je wel je verse gipslaag behandelen met dispersieprimer voordat je er overheen gaat tegelen, anders zuigt dat te hard en bindt de tegellijm niet aan de muur. Maar als je het zeker wil weten moet je stuc voor vochtige ruimtes gebruiken, die zijn meestal niet op basis van gips. Gyproc heeft speciale badkamerstuc in hun assortiment, dat is te koop bij Gamma enzo.
  Moderator donderdag 14 januari 2016 @ 00:57:47 #8
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159089511
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 20:07 schreef Chicolade het volgende:
Als er goed getegeld wordt, zou er geen water doorheen moeten lekken en is roodband geen probleem (zo heb ik het hier ook gedaan).
Maar dat risico is er wel. Ik zou het v niet willen lopen...
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_159091311
quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2016 00:57 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Maar dat risico is er wel. Ik zou het v niet willen lopen...
Als je tegelwerk lekt heb je wel grotere problemen dan een beetje gips achter je tegels :P. Dat badkamerstuc/cementstuc is volgens mij vooral voor als je niet tot het plafond wil tegelen, en dus nog een deel 'open' houdt (waar water bij kan komen). En mocht je echt bang zijn voor lekkages dan kan je zelfs nog besluiten om het stucwerk in te smeren met kimpasta (soort vloeibaar plastic).
pi_159091481
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 08:23 schreef Chicolade het volgende:
dan kan je zelfs nog besluiten om het stucwerk in te smeren met kimpasta (soort vloeibaar plastic).
Dit doe je volgens mij alleen bij hoeken
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_159091566
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 08:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dit doe je volgens mij alleen bij hoeken
Klopt, kimpasta en kimband smeer je in de hoeken. Maar als je een te grote pot gekocht hebt, en je hebt nog over, houdt niemand je tegen om het ook op het droge(!) stucwerk te smeren :P.
pi_159224287
Achter de tegels is het droog. Bij mij is het allemaal met MP75 gestukt (wanden en plafonds). Tegels zitten er nog steeds tegenaan. De natte kant is tot het plafond getegeld. De droge zijde is afgewerkt met gewone latex. Geen enkel probleem.

Er zit wel een goede verwarming en een ventilator met vochtsensor in de badkamer. Hierdoor is het geen echt vochtige ruimte. Fijn voor je stukwerk en het klimaat in huis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')