abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159063433
Mijn vrouw is zwanger, ik 31 en zij 33, ons eerste kindje. We zijn beiden gezond en we hebben geen gekke dingen in de familie zitten zoals ziektes of familieleden met downsyndroom.

Toch sta je voor de keuze, wel of geen combinatietest doen. Het geeft wellicht extra overbodige stress tijdens de zwangerschap en ook kunnen er een heleboel andere complicaties plaats vinden dat je niet met een combinatietest kan tegengaan (of vooraf kan onderzoeken). Aan de andere kant zou ik een kindje met downsyndroom heel erg moeilijk vinden om mee om te gaan, liever niet zoals 99,99% van Nederland dat zou willen (neem ik aan).

Zou jij in ons geval een combinatietest doen? En leg uit waarom.

Poll: Combinatietest
Ja
Nee
Misschien
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
pi_159063451
Is eventuele stress niet gewoon waard om te weten waar je aan toe bent?
pi_159063501
quote:
99s.gif Op woensdag 13 januari 2016 10:35 schreef TARDIS. het volgende:
Wellicht, maar aan de andere kant lees ik ook verhalen dat er niets mee valt uit te sluiten. Zo las ik een verhaal van iemand dat ze een 1 op 70 kans hadden om een kind met downsyndroom te krijgen (wat tot veel verdriet heeft geleid). Alsnog een kleine kans maar wel een verhoogd risico. Daarna een vruchtwaterpunctie hetgeen dat kan leiden tot een miskraam (wat wij al 2x mee hebben gemaakt, dus dat wil je niet nog een keer). En uiteindelijk hadden zij wel een gezond kindje gekregen (gelukkig).

Voors en tegens voor ons dus :{
pi_159063507
Plus dat dit niet iets is wat ik af zou laten hangen van vreemden op het internet, dit is zo persoonlijk en iets wat je eigenlijk alleen kan beslissen wanneer het goed voelt als ouders.
pi_159063528
quote:
99s.gif Op woensdag 13 januari 2016 10:39 schreef TARDIS. het volgende:
Plus dat dit niet iets is wat ik af zou laten hangen van vreemden op het internet, dit is zo persoonlijk en iets wat je eigenlijk alleen kan beslissen wanneer het goed voelt als ouders.
Ik weet dus niet wat er mee te doen, daarom vraag ik hier om ervaringen. Maar in essentie heb je gelijk.
pi_159063550
quote:
99s.gif Op woensdag 13 januari 2016 10:35 schreef TARDIS. het volgende:
Op zich wel; maar de combinatietest geeft geen absolute uitslag .Ik (mijn vrouw) heeft het bij beide keren gedaan. Eerste kind <1/5000; rustige zwangerschap gehad. Tweede kind 1/125, is officieel geen verhoogde kans (dat is het pas bij >1/100) maar dat leverde haar behoorlijk wat stress op, juist omdat het dicht bij die grens zat, en het klinkt alsof de kans best aanzienlijk is (hangt ook af van je eigen redenatie af).

Kortom ze kon pas echt gerust zijn toen ons tweede kind geboren was en bleek dat ze gezond was... Dat gezegd hebbende, zou ik het denk ik sowieso doen, maar bedenk van te voren of een dergelijk iets bij jou stress op kan leveren of niet.
  woensdag 13 januari 2016 @ 10:50:54 #7
149959 SQ
snelle trees
pi_159063717
Ik lees dit argument bijna altijd, maar wel of geen Downsyndroom in de familie zegt niks he.
De combinatietest checkt daarnaast ook alleen drie chromosoomafwijkingen, trisomie 13, 18 en 21. Dus of ziekte in de familie voorkomt is ook niet relevant.

De afweging is dus echt puur persoonlijk. Maar ik neem aan dat je die voorlichting ook hebt gekregen bij je verloskundige. Het is een kansberekening. En de één vindt dat fijn en de ander niet. Ik ga je poll dus ook niet beantwoorden omdat alleen jullie de keuze kunnen maken. Er zijn dus geen goede of slechte antwoorden.

[ Bericht 3% gewijzigd door SQ op 13-01-2016 12:04:22 ]
disclaimer
pi_159063776
voor ons was het niet eens een kwestie, we hebben er thuis eigenlijk ook amper over gepraat.
was voor ons een must om te doen.
pi_159064097
In hoeverre zou een eventuele vruchtwaterpunctie (als mogelijk gevolg) een downsyndroom kunnen detecteren? Is dat dan nog steeds een kansberekening?
  woensdag 13 januari 2016 @ 11:13:38 #10
149959 SQ
snelle trees
pi_159064110
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 11:12 schreef Apekoek het volgende:
In hoeverre zou een eventuele vruchtwaterpunctie (als mogelijk gevolg) een downsyndroom kunnen detecteren? Is dat dan nog steeds een kansberekening?
Nee, een vruchtwaterpunctie geeft uitsluitsel.
disclaimer
pi_159064117
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 11:13 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Nee, een vruchtwaterpunctie geeft uitsluitsel.
Ok.
pi_159064203
Het blijft inderdaad een hele persoonlijke keuze. Wij hebben de test wel gedaan bij onze tweeling, niet zozeer vanwege down maar wel voor de 2 andere afwijkingen die niet met het leven verenigbaar zijn. En in geval van down zouden we dat vooraf willen weten.
  woensdag 13 januari 2016 @ 11:19:24 #13
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_159064212
Ik heb het niet gedaan omdat ik niet veel kan met een kansberekening en ik geen vruchtwaterpunctie of vlokkentest wilde. Ik zou het nu eerder doen en dan eventueel nog de nipt
(al geeft die wel valse positives af en dat er dan dus geen down is)
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
  † In Memoriam † woensdag 13 januari 2016 @ 11:40:18 #14
43556 miss_dynastie
pi_159064643
Ik zou het niet doen, maar wel voor de Nipt gaan in België. Ik heb helemaal niks met kansberekeningen.

quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 11:19 schreef Moppert het volgende:
Ik heb het niet gedaan omdat ik niet veel kan met een kansberekening en ik geen vruchtwaterpunctie of vlokkentest wilde. Ik zou het nu eerder doen en dan eventueel nog de nipt
(al geeft die wel valse positives af en dat er dan dus geen down is)
Maar dan wordt er altijd nog een vruchtwaterpunctie gedaan toch (indien de ouder(s) dat willen), voor zover ik heb begrepen?
  woensdag 13 januari 2016 @ 11:41:12 #15
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_159064656
Ja klopt dan doen ze inderdaad een vruchtwaterpunctie, die zou ik dan dus afslaan :)
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_159064859
Vind het een erg moeilijke beslissing. Ze heeft al 2 miskramen gehad en dan is een vruchtwaterpunctie extra moeilijk in de wetenschap dat dat een miskraam kan opleveren. Aan de andere kant is slechts een combinatietest nog niet heel ingrijpend.

Wat is de Nipt in België dan? Wat is daar anders aan?
pi_159065112
Ik krijg de indruk dat je niet bijzonder volledig bent gecounseld bij de verloskundige of gynaecoloog. In plaats van een poll te voeren, zou ik als ik jou was even je zorgverlener bellen om nog een gesprek hierover te hebben. Verder kun je je nog even kijken op www.prenatalescreening.nl waar je alle feitelijke informatie nog even op een rij kan zetten.
De keuze voor een vruchtwaterpunctie kun je even parkeren, daar kom je niet op voorhand voor in aanmerking. De routing in Nederland is eerst een combinatietest en bij een verhoogd risico voor 1 van de 3 aandoeningen (trisomie 13, 18 en 21), kom je in aanmerking voor vervolgonderzoek. Meestal is dat de NIPT, soms alleen een punctie, afhankelijk van omstandigheden. Een verhoogd risico is overigens een kans groter dan 1:200, itt wat iemand hiervoor me postte. In perspectief: 1:200 is hetzelfde als 0,5%.
pi_159065475
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 12:01 schreef WupWup het volgende:
Een verhoogd risico is overigens een kans groter dan 1:200, itt wat iemand hiervoor me postte. In perspectief: 1:200 is hetzelfde als 0,5%.
Oh sorry, kan wel; ik vond het allemaal minimaal in ieder geval. Dan was het bij ons 1:210 of iets dergelijks. Hoe dan ook; zoals ze bij de praktijk zeiden hoefden we geen zorgen te maken, omdat er geen verhoogde kans was. Wat ik daar zo scheef in vond, is dat het maar 1:195 hoeft te zijn en je moet je in een keer wel zorgen gaan maken.

Tel daarbij op dat ze het doen op basis van meerdere factoren, waaronder leeftijd en mijn vrouw een maand later een jaar ouder zou worden, en daarmee misschien wel in een keer tot de "verhoogde" risico groepen zou horen, zorgden vooral voor meer onzekerheden.

Als je inderdaad echter zekerheid wilt; ga dan voor NIPT. Maak er een leuk weekendje Antwerpen van; heb je er zelf ook nog wat aan.
  woensdag 13 januari 2016 @ 12:21:43 #19
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_159065556
Voor de Nipt hoef je niet meer naar België toe!
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_159065670
De verloskundige heeft ons niet verteld over de Nipt, maar dat is dus iets anders als de combinatietest?
  † In Memoriam † woensdag 13 januari 2016 @ 12:29:03 #21
43556 miss_dynastie
pi_159065725
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 12:21 schreef Moppert het volgende:
Voor de Nipt hoef je niet meer naar België toe!
Ook zonder combinatietest-indicatie? Zou mooi zijn!
pi_159066540
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 12:26 schreef Apekoek het volgende:
De verloskundige heeft ons niet verteld over de Nipt, maar dat is dus iets anders als de combinatietest?
Hoe ver is ze nu?

En ja, dat is een ander onderzoek. Ik raad je aan te bellen en uit te leggen dat je het lastig vindt. Zorg dat je goed advies krijgt, bij je vk of gyn. Geef het aan als je het niet begrijpt, dan leggen ze het nog maar eens uit.
Home is where the O+ is...
pi_159066628
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 12:26 schreef Apekoek het volgende:
De NIPT is ook een screeningstest, maar dan wel eentje die een uitslag met 98% zekerheid kan geven. Het is een bloedtest, dus zonder gevaar voor de zwangerschap. De reden dat je vlk dit niet heeft verteld, is omdat het nog niet standaard mag worden aangeboden. De NIPT wordt in NL alleen nog na verhoogd risico uit de combinatietest en in onderzoeksverband aangeboden.
Je kunt hem tegenwoordig inderdaad zelf aanvragen. De kosten zijn ook voor eigen rekening, ong 550 euro.
pi_159067170
quote:
1s.gif Op woensdag 13 januari 2016 13:07 schreef WupWup het volgende:

[..]

De NIPT is ook een screeningstest, maar dan wel eentje die een uitslag met 98% zekerheid kan geven. Het is een bloedtest, dus zonder gevaar voor de zwangerschap. De reden dat je vlk dit niet heeft verteld, is omdat het nog niet standaard mag worden aangeboden. De NIPT wordt in NL alleen nog na verhoogd risico uit de combinatietest en in onderzoeksverband aangeboden.
Je kunt hem tegenwoordig inderdaad zelf aanvragen. De kosten zijn ook voor eigen rekening, ong 550 euro.
Ok, mijn redenatie klopt wellicht niet helemaal maar wanneer je een kans van 1 op 200 hebt dmv de combinatietest dan heb je 0,5% kans op een kindje met down. Dan heb je eigenlijk ook al 99,5% kans dat het goed gaat, ook al een behoorlijke zekerheid. Bij 1 op 1000 is het zelfs slechts 0,1% kans.

Al is het niet helemaal vergelijkbaar inderdaad.
pi_159067390
Wij hebben het wel laten doen omdat we wat ouder zijn.
Er volgde een onverwacht goede score uit. Geen vervolgtesten laten doen (NIPT was voor ons nog een optie), vlokkentest werd juist afgeraden omdat de score zo goed was, kans was groter op een miskraam dan een kindje met Down.
Inmiddels trotse ouders van een gezond kindje.
FOK! verstandig, lees een P.I.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')