Wellicht, maar aan de andere kant lees ik ook verhalen dat er niets mee valt uit te sluiten. Zo las ik een verhaal van iemand dat ze een 1 op 70 kans hadden om een kind met downsyndroom te krijgen (wat tot veel verdriet heeft geleid). Alsnog een kleine kans maar wel een verhoogd risico. Daarna een vruchtwaterpunctie hetgeen dat kan leiden tot een miskraam (wat wij al 2x mee hebben gemaakt, dus dat wil je niet nog een keer). En uiteindelijk hadden zij wel een gezond kindje gekregen (gelukkig).quote:Op woensdag 13 januari 2016 10:35 schreef TARDIS. het volgende:
Is eventuele stress niet gewoon waard om te weten waar je aan toe bent?
Ik weet dus niet wat er mee te doen, daarom vraag ik hier om ervaringen. Maar in essentie heb je gelijk.quote:Op woensdag 13 januari 2016 10:39 schreef TARDIS. het volgende:
Plus dat dit niet iets is wat ik af zou laten hangen van vreemden op het internet, dit is zo persoonlijk en iets wat je eigenlijk alleen kan beslissen wanneer het goed voelt als ouders.
Op zich wel; maar de combinatietest geeft geen absolute uitslag .Ik (mijn vrouw) heeft het bij beide keren gedaan. Eerste kind <1/5000; rustige zwangerschap gehad. Tweede kind 1/125, is officieel geen verhoogde kans (dat is het pas bij >1/100) maar dat leverde haar behoorlijk wat stress op, juist omdat het dicht bij die grens zat, en het klinkt alsof de kans best aanzienlijk is (hangt ook af van je eigen redenatie af).quote:Op woensdag 13 januari 2016 10:35 schreef TARDIS. het volgende:
Is eventuele stress niet gewoon waard om te weten waar je aan toe bent?
Nee, een vruchtwaterpunctie geeft uitsluitsel.quote:Op woensdag 13 januari 2016 11:12 schreef Apekoek het volgende:
In hoeverre zou een eventuele vruchtwaterpunctie (als mogelijk gevolg) een downsyndroom kunnen detecteren? Is dat dan nog steeds een kansberekening?
Ok.quote:Op woensdag 13 januari 2016 11:13 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Nee, een vruchtwaterpunctie geeft uitsluitsel.
Maar dan wordt er altijd nog een vruchtwaterpunctie gedaan toch (indien de ouder(s) dat willen), voor zover ik heb begrepen?quote:Op woensdag 13 januari 2016 11:19 schreef Moppert het volgende:
Ik heb het niet gedaan omdat ik niet veel kan met een kansberekening en ik geen vruchtwaterpunctie of vlokkentest wilde. Ik zou het nu eerder doen en dan eventueel nog de nipt
(al geeft die wel valse positives af en dat er dan dus geen down is)
Oh sorry, kan wel; ik vond het allemaal minimaal in ieder geval. Dan was het bij ons 1:210 of iets dergelijks. Hoe dan ook; zoals ze bij de praktijk zeiden hoefden we geen zorgen te maken, omdat er geen verhoogde kans was. Wat ik daar zo scheef in vond, is dat het maar 1:195 hoeft te zijn en je moet je in een keer wel zorgen gaan maken.quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:01 schreef WupWup het volgende:
Een verhoogd risico is overigens een kans groter dan 1:200, itt wat iemand hiervoor me postte. In perspectief: 1:200 is hetzelfde als 0,5%.
Ook zonder combinatietest-indicatie? Zou mooi zijn!quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:21 schreef Moppert het volgende:
Voor de Nipt hoef je niet meer naar België toe!
Hoe ver is ze nu?quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:26 schreef Apekoek het volgende:
De verloskundige heeft ons niet verteld over de Nipt, maar dat is dus iets anders als de combinatietest?
De NIPT is ook een screeningstest, maar dan wel eentje die een uitslag met 98% zekerheid kan geven. Het is een bloedtest, dus zonder gevaar voor de zwangerschap. De reden dat je vlk dit niet heeft verteld, is omdat het nog niet standaard mag worden aangeboden. De NIPT wordt in NL alleen nog na verhoogd risico uit de combinatietest en in onderzoeksverband aangeboden.quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:26 schreef Apekoek het volgende:
De verloskundige heeft ons niet verteld over de Nipt, maar dat is dus iets anders als de combinatietest?
Ok, mijn redenatie klopt wellicht niet helemaal maar wanneer je een kans van 1 op 200 hebt dmv de combinatietest dan heb je 0,5% kans op een kindje met down. Dan heb je eigenlijk ook al 99,5% kans dat het goed gaat, ook al een behoorlijke zekerheid. Bij 1 op 1000 is het zelfs slechts 0,1% kans.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:07 schreef WupWup het volgende:
[..]
De NIPT is ook een screeningstest, maar dan wel eentje die een uitslag met 98% zekerheid kan geven. Het is een bloedtest, dus zonder gevaar voor de zwangerschap. De reden dat je vlk dit niet heeft verteld, is omdat het nog niet standaard mag worden aangeboden. De NIPT wordt in NL alleen nog na verhoogd risico uit de combinatietest en in onderzoeksverband aangeboden.
Je kunt hem tegenwoordig inderdaad zelf aanvragen. De kosten zijn ook voor eigen rekening, ong 550 euro.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |