Heel vaak is de teller stuk, moet ik dat dan geloven?quote:Op zondag 10 januari 2016 23:51 schreef silenthill het volgende:
Let op de km stand.
Als hij is opgevoerd, is bij 20.000 km vaak een revisie nodig.
Kijk naar het totaalplaatje van de brommer. Zegt veel hoe er mee is omgegaan.
Kijk of de versnellingen nog goed hun werk doen.
Neem desnoods iemand mee met verstand ervan.
Als de brommer ergens op het kamp staat dan niet of hij van een bontkraagje is, als het gewoon eerlijke mensen zijn dan wel.quote:Op maandag 11 januari 2016 09:13 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Heel vaak is de teller stuk, moet ik dat dan geloven?
Oke.quote:Op maandag 11 januari 2016 18:06 schreef DieselTank het volgende:
[..]
Als de brommer ergens op het kamp staat dan niet of hij van een bontkraagje is, als het gewoon eerlijke mensen zijn dan wel.
quote:Op woensdag 13 januari 2016 11:34 schreef garfieldrulez het volgende:
Oliepomp is inderdaad een zwak punt.
De mijne heeft het na een paar jaar begeven.
Dat kostte me dus een cilinder(nee, bij het oude type blok is dat nicasil en niet te honen)
Verder is de km teller een zwak punt,gaan vaak kapot.
(Als je er 1 hebt met een ouderwetse kabel geen probleem)
Blokken zijn erg sterk,zelfs zwaar opgevoerd is 20000 km geen enkel probleem.
Kijk ook even of er geen speling op de wielen zit en op de achterbrug.
Maar kostte je dat alleen de cilinder? Of meer dingen? T vastlopen dan.
Is niet duur om te herstellen,maar vooral de lagerbussen van de achterbrug is een hoop werk.
(De scharnierbout zit ook door het motorblok en zit meestal vastgeroest..)
Verder erg sterke en betrouwbare brommers hoor.
Sorry. Hoeveel olie moet er dan bij 1 liter benzine? Ben niet zo'n rekenwonder.quote:Op donderdag 14 januari 2016 11:11 schreef garfieldrulez het volgende:
Gelukkig alleen de cilinder.
Ik hoorde het aankomen en trok gelijk de koppeling in.
Vreemd genoeg was de zuiger vrijwel onbeschadigd(maar lag een groot gedeelte van de cilinderwand eruit...)
Nieuwe cilinder erop gezet(ook nieuw pistonpenlagertje) en gelijk de oliepomp losgehaald.
Daar heb je kant en klare afdekplaatjes voor.
Rijd alweer tijden op mengsmering(1 op 50 is vet genoeg)
Dankjewel!quote:Op donderdag 14 januari 2016 12:32 schreef derLudolf het volgende:
1L olie op 50L benzine, of 1/50L (=20mL) olie op 1L benzine
Oke bedankt!quote:Op donderdag 14 januari 2016 13:47 schreef garfieldrulez het volgende:
Nee,die blokken lopen nooit vast...
(tenzij je zonder olie rijdt,of zonder koelvloeistof natuurlijk)
Verder zitten er weinig zwakke punten aan.
Ze zijn nogal degelijk gebouwd.
Meeste problemen zijn met de digitale tellers,de oudere analoge tellers gaan nooit kapot.
Verder elk jaar een verse bougie en het luchtfilter uitwassen en opnieuw in de olie zetten.
Als je verder regelmatig de ketting en de kabel s smeert heb je nooit problemen.
Gelukkig dat alles zelf te doen valt, ik heb een heel handige vader die me wel kanquote:Op donderdag 14 januari 2016 14:49 schreef -Richard- het volgende:
Eens met de rest hier. Kijk inderdaad naar het totaal plaatje, zijn de kappen netjes, is hij mooi schoon, zit er weinig roest aan, rijd hij goed (vering niet versleten, als de achterveer versleten is dan merk je dat doordat deze alleen veert en bijna niet dempt, het moet relatief stug zijn. De voorvork wordt zacht als de keerringen lek zijn, er lekt dan olie uit de vork en door gebrek aan olie wordt deze steeds zachter, maar ze zijn opzich vrij zacht) of hij geen lekkage's heeft en hoe de ketting/tandwielen/banden/remblokken zijn.
Gewoon het totaal plaatje, bij zo'n brommer stelt het niet veel voor en in 5 minuten heb je alles wel vlug kunnen controleren. En inderdaad als het een model is met Pro-Link achterbrug/vering dan is het vervangen van de lagertjes veel werk (niet moeilijk) en de lagers zijn niet spotgoedkoop.
Alles is zelf te doen aan zo'n Derbi, als je het maar zelf wilt doen!
Succes met je aanschaf, mooie apparaten zijn het
Olie pompje zou ik zelf vervangen en dan weer lekker gebruiken. Ik heb zelf een scooter gehad met oliepomp en mengsmering tanken is echt vervelend als je zo'n olietank hebt. Pompje is niet spotgoedkoop maar zeker waard om te vervangen. Kun je overal gewoon dat ding vol knikkeren en rijden maar!
Die dempt de veer dus zegmaar?quote:Op vrijdag 15 januari 2016 21:03 schreef UberPhreak het volgende:
Het is een veer en een demper erin. Als de demper kapot of slecht is dan blijft hij langer veren. De demper dempt het veren van de veer zodat je na een hobbel niet blijft stuiteren
Ja, je de veer die draagt het gewicht. Deze kun je instellen, door een ding te draaien onderaan de schokdemper kun je de veer versterken of verslappen. Beetje afhankelijk van je gewicht.quote:
Snap m!quote:Op zondag 17 januari 2016 17:26 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Ja, je de veer die draagt het gewicht. Deze kun je instellen, door een ding te draaien onderaan de schokdemper kun je de veer versterken of verslappen. Beetje afhankelijk van je gewicht.
Zie de foto hieronder, de gekartelde ring rechts zit met schroefdraad vast, daarmee stel je de veersterkte in.
Binnen tussen de veer in zit de demper. Een veer kan niet stoppen met veren vanuit zichzelf, daarom zit er een demper bij om dit te stoppen, de schokdemper dus.
Het zwarte rechts is dus de demper, deze loopt door tussen de veer en je zit dan een chroomkleurig dunner stukje stang, dit is de zuigerstang. Die 2 onderdelen maken de demper en vanzelfsprekend de veer eromheen.
Helemaal rechts net boven de bevestiging zie je een nippel, soort band-ventiel. Daar wordt de demper gevuld met gas. Als de schokdemper dus slijt dan ontsnapt dat gas, en stopt hij met dempen.
[ afbeelding ]
Heb ooit een scooter gekocht die alleen de spiraal veer nog overhad als ophanging. Moest er 500m mee naar huis lopen, tering jantje, dat ding hield niet op met stuiteren.. super irritant!
Hmm testrit is wel moeilijk, kan nog niet schakelen op een brommer. Kan mn vader t ook doen? Die rijd al 30 jaar motor. Of verschilt t heel erg?quote:Op zondag 17 januari 2016 21:17 schreef spijk860 het volgende:
Gaaf dat je een derbi wilt halen.
Zelf 2 gehad weet dus wel waar je op moet letten.
Bij Senda's moet je goed letten op eventuele lagerspeling(voorvork,achterbrug,wiellagers)
Ook moet je een testritje maken(duhhh)
Voordat je aan een testritje begint moet je aan het blok en de uitlaat voelen of deze beide koud zijn, zo niet dan is het blok waarschijnlijk al warm en start hij gemakkelijker.
Waar je dan op moet letten is aparte geluiden van de remmen of het blok, test gelijk de remmen even op piepen en kraken.
Wat betreft het uiterlijk, check de ketting, staat deze erg slap dan is er in onderhoud waarschijnlijk verzuimdt. en wat betreft de bovengenoemde tellers, een Senda heeft een analoge teller, contact aan zetten en kijken of alle lampjes gedurende 5 seconden branden, zo ja dan is alles goed. check ook of je teller geen afgebroken tellernaald heeft, duur grapje dit(+/- 150-200 euro)
Uiteraard moet je de bovengenoemde adviezen van mede Fokkers ook meenemen(veer,voorvork,uiterlijk etc.)
Bij vragen horen we het wel.
En als je hem hebt, even foto uppen
Als je vader al 30 jaar motor rijdt weet hij waarschijnlijk al het genoemde al. schakelen is 1 omlaag rest omhoog. als je dit tegen je pa vertelt weet hij het welquote:Op zondag 17 januari 2016 22:20 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Hmm testrit is wel moeilijk, kan nog niet schakelen op een brommer. Kan mn vader t ook doen? Die rijd al 30 jaar motor. Of verschilt t heel erg?
Natuurlijk kick ik dan t topic met een foto als ik m heb, gaat nog wel paar maandjes duren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |