Goed aan het werk zetten is het enige devies. Het is helemaal niet erg om hem flink op zijn kloten te geven, bijvoorbeeld langere tijd flink doorstampen (vandaar dat uur van de garage) of bijvoorbeeld een stukje binnendoor in een bergrijk gebied met een lekkere belading erachter, zodat het blok eens goed heet wordt.quote:Op zondag 10 januari 2016 12:47 schreef Dennis3636 het volgende:
Dus... zijn er nog meer tips/trucjes die ik kan proberen om van de roet af te komen, echt schoon branden? Is bijv. een uur testrijden voldoende? De kickdown intrappen, is dat schadelijk als je dat teveel doet of maakt dat niet uit?
Ik ben redelijk een leek op technisch gebied. Wat ik wel kan zeggen is dat de auto:quote:Op zondag 10 januari 2016 13:01 schreef hoas het volgende:
Als je zuigers, veren of cilinders versleten zijn heeft dat doortrappen geen nut meer.
Oke, maar het is dus niet slecht omdat het een auto van 2001 is met +/- 300.000 km op de klok? Ik blaas niet de turbo op o.i.d.?quote:Op zondag 10 januari 2016 13:08 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Goed aan het werk zetten is het enige devies. Het is helemaal niet erg om hem flink op zijn kloten te geven, bijvoorbeeld langere tijd flink doorstampen (vandaar dat uur van de garage) of bijvoorbeeld een stukje binnendoor in een bergrijk gebied met een lekkere belading erachter, zodat het blok eens goed heet wordt.
Reinigingsmiddelen zijn alleen lapmiddelen, het echte probleem, in dit geval te weinig kilometers, los je daar niet mee op.
Als de olie nog goed is en netjes warm is de kans niet heel groot dat de turbo gaat.quote:Op zondag 10 januari 2016 13:12 schreef Dennis3636 het volgende:
[..]
Oke, maar het is dus niet slecht omdat het een auto van 2001 is met +/- 300.000 km op de klok? Ik blaas niet de turbo op o.i.d.?
Als je meteen koud vol op het gas gaat, dan wel. Kilometers zeggen praktisch niets, als het onderhoud maar goed en op tijd gedaan is. Rustig warm rijden en gaan met die banaan. En na afloop rustig 'koud' rijden. Dus niet het laatste stoplicht voor huis nog vol de toeren in gaan en hem 100 meter later uit zetten, dat vindt een turbo niet leuk, maar gewoon het laatste stuk weer rustig rijden. Heb je niet een feestje, verjaardag, dagje uit o.i.d. dat een stuk rijden is, een uur ofzo, zodat je hem eens mee kan nemen?quote:Op zondag 10 januari 2016 13:12 schreef Dennis3636 het volgende:
[..]
Oke, maar het is dus niet slecht omdat het een auto van 2001 is met +/- 300.000 km op de klok? Ik blaas niet de turbo op o.i.d.?
Over welk merk praten wij eigenlijk TS?quote:Op zondag 10 januari 2016 13:12 schreef Dennis3636 het volgende:
[..]
Oke, maar het is dus niet slecht omdat het een auto van 2001 is met +/- 300.000 km op de klok? Ik blaas niet de turbo op o.i.d.?
Ga je nu vertellen dat hij niet meer harder kan dan 140kmh?quote:Op zondag 10 januari 2016 15:48 schreef Dennis3636 het volgende:
Zo, k ben terug van het testen.
Eerste 10-15 minuten heel rustig gereden, 80 waar 80 km/h mocht, 100 waar 100 km/h en na 10 minuten was ik al bij de snelweg. Daar eerst 100 gereden en toen temp. 80-90 gr. aan gaf, opgebouwd naar 120-130 10 min. daarna even 140 (viel niet mee met die wind...) en daarna weer 120-130, en af en toe even tot 140 (inhalen). Laatste stuk naar huis (10 km) 80 km/h op CC + de motor ongeveer 30 - 60 sec. laten draaien en dan uitzetten.
De totale rit was 102,5 km. Stuk snelweg, plus buitenomweggetje.
Ik heb in totaal 4x de kickdown van de automaat ingetrapt.
Ik heb in de manual stand van de automaat ( versnelling 1 t/m 5 ) doorgetrokken tot een toerental van 3600 touren.
Wat mij opviel was het volgende: Auto wordt zoekerig bij snelheden van boven de 130 km/h.
Stuur trilt bij snelheden boven 120 km/h.
Stuur trilt bij stationair draaien
Stuur staat scheef
Geen roetwolk/rookwolk te zien bij accelereren. Maar dat kan ook komen doordat de harde wind het gelijk weg blies![]()
Nou, ik zit er nog over te denken om vanavond de auto een half tankje nieuwe diesel te geven, tank zat bij aanvang testrit nog tot kwart vol. Moet ik er nu ook premium diesel ingooien? Heeft het ook zin om de wagen warm te rijden voor de keuring? Verder tips, suggesties en/of opmerkingen?
Het betreft overigens een W210 voor de geïnteresseerden.
Vriendelijke groet, Dennis
Klinkt niet echt als een spannende rit. Meer als een heel rustig ritje met per ongeluk een uitschieter naar 140. Denk niet dat dit heel veel zoden aan de dijk zet voor het schoonblazen van de motor.quote:Op zondag 10 januari 2016 15:48 schreef Dennis3636 het volgende:
Zo, k ben terug van het testen.
Eerste 10-15 minuten heel rustig gereden, 80 waar 80 km/h mocht, 100 waar 100 km/h en na 10 minuten was ik al bij de snelweg. Daar eerst 100 gereden en toen temp. 80-90 gr. aan gaf, opgebouwd naar 120-130 10 min. daarna even 140 (viel niet mee met die wind...) en daarna weer 120-130, en af en toe even tot 140 (inhalen). Laatste stuk naar huis (10 km) 80 km/h op CC + de motor ongeveer 30 - 60 sec. laten draaien en dan uitzetten.
De totale rit was 102,5 km. Stuk snelweg, plus buitenomweggetje.
Ik heb in totaal 4x de kickdown van de automaat ingetrapt.
Ik heb in de manual stand van de automaat ( versnelling 1 t/m 5 ) doorgetrokken tot een toerental van 3600 touren.
Wat mij opviel was het volgende: Auto wordt zoekerig bij snelheden van boven de 130 km/h.
Stuur trilt bij snelheden boven 120 km/h.
Stuur trilt bij stationair draaien
Stuur staat scheef
Geen roetwolk/rookwolk te zien bij accelereren. Maar dat kan ook komen doordat de harde wind het gelijk weg blies![]()
Nou, ik zit er nog over te denken om vanavond de auto een half tankje nieuwe diesel te geven, tank zat bij aanvang testrit nog tot kwart vol. Moet ik er nu ook premium diesel ingooien? Heeft het ook zin om de wagen warm te rijden voor de keuring? Verder tips, suggesties en/of opmerkingen?
Het betreft overigens een W210 voor de geïnteresseerden.
Vriendelijke groet, Dennis
Een Diesel moet je laten werken daar is hij voor gemaakt! Geen wonder dat je problemen krijgt, een uurtje of 3 160kmh is werken!quote:Op zondag 10 januari 2016 16:19 schreef Dennis3636 het volgende:
Nee, auto kan veel harder en heeft genoeg vermogen maar vraag mij af of dat gezond is voor een oudere auto met met 300.000 km's op de teller. Het eerste probleem is er al: verstopping en dan lopen trappen met harde wind en een auto die blijkbaar iets aan de banden heeft want hij zwalkt. Daarnaast is 140 echt wel voldoende voor een oudere dieselmotor, plus het manueel doorhalen in de versnellingen 1 t/m 5 + de kickdown af en toe. Ik moest echt 2 handen stevig aan het stuur houden bij 130+ want mede door de wind ging dat ding echt van links naar rechts... Geen zin om straks de macht over het stuur te verliezen en erger...
Dit.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:35 schreef hoas het volgende:
[..]
Een Diesel moet je laten werken daar is hij voor gemaakt! Geen wonder dat je problemen krijgt, een uurtje of 3 160kmh is werken!
Een W210 (E klasse) diesel uit 2001, die heeft wel iets meer dan 60 pk.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:13 schreef Fer het volgende:
Een motor met 60pk heeft doorgaans niet schoongeblazen te worden, dat gebeurt dagelijks. Maar misschien kun je hem wat minder "rijk" stellen.
Met een auto die trilt bij 120, niet heeft hoeven werken en inhoudt, zou ik dat niet direct doen. Eerst maar eens onder handen nemen.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:35 schreef hoas het volgende:
Een Diesel moet je laten werken daar is hij voor gemaakt! Geen wonder dat je problemen krijgt, een uurtje of 3 160kmh is werken!
gisteren m'n ouwe volvo met 290k nog naar de 200 getrapt, waarbij ie niet zoekerig werd, het stuur niet ging trillen, scheef stond of er een roetwolk te zien was. Maar het is ook een benzinequote:Op zondag 10 januari 2016 16:19 schreef Dennis3636 het volgende:
Nee, auto kan veel harder en heeft genoeg vermogen maar vraag mij af of dat gezond is voor een oudere auto met met 300.000 km's op de teller.
ontzettend dank voor je post! Ik weet dat ik niet huilie huilie moet doen bij een machine, maar ik heb de ballen verstand van autotechniek en dan als een lompe boer gaan lopen trappen en achteraf huiilie huilie doen dat ie kapot is... ben ik liever voor.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:41 schreef Pizza_Boom het volgende:
Hou nou eens op met dat gejank over kilometerstanden, 300.000 km is, zeker voor een diesel, niet noemenswaardig. De benzineauto van mijn ouders, uit 2000, heeft er 330.000 op staan, op gas. Laatst een Volvo 740 uit '88 het kopje van gelicht, die had er 885.000 op staan. Zo'n E klasse is een werkpaard, die moet aan de slag, heet worden, rijden. Wat jij nu moet doen is het volgende:
- Bandenspanning controleren en eventueel op spanning zetten. Ook het loopvlak e.d. controleren Het loopvlak aan de zijkant van de banden is afgesleten. Je hebt er wel gewoon fatsoenlijke merkbanden onder liggen? Michelin voor/ Continetal banden achter.
-EGR en inlaatspruitstuk laten controleren.
- EGR fatsoenlijk laten afdoppen (en uitprogrammeren), heb ik ook gelezen inderdaad! Morgen monteur vragen of hij dit kan controleren.
- Ophanging op kromme delen controleren en laten uitlijnen. Je stuur staat scheef en hij trilt en zwalkt, er klopt daar iets niet. Banden niet scheef afgesleten? Ja, het loopvlak aan de zijkanten, midden loopvlak is goed.
- Wanneer zijn de filters (lucht, brandstof en olie) voor het laatst vervangen? Olie vervuilt sneller bij korte stukjes. Dit is een goede!
- Stuurbekrachting controleren kan ook geen overbodige luxe zijn. Daar kwam ik ook al mee, misschien is 't middel op.
Even ermee langs een specialist ermee, ding kan nog jaaaaaren mee. Daar zijn ze voor gemaakt. Precies, zegt de garage ook!
quote:Op zondag 10 januari 2016 16:42 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Hoe lang heb je 'm op die 3600 toeren gehouden? Het klinkt alsof je dat toerental alleen even aangetikt hebt en snel weer bent doorgeschakeld. klopt ik heb heel kort max. 3600 touren gedraaid omdat ik gewoon nog niet helemaal overtuigd ben.
Gewoon een tijdje hoog in de toeren blijven rijden als je het echt schoon wilt blazen.
En dat zwalken, huh? Hij had toch net een APK controle gehad? Was die roetuitstoot echt het enige mankement? Nee, roet was het grootste probleem. Daarnaast kwamen wat kleine zaken dat echt om tientjeswerk gaat (denk aan vervangen lampjes), uitlijnen (gratis). Dealer zei al dat de auto echt een zuinige (vorige) eigenaar heeft gehad doe goed op hem heeft gepast!
220 CDI 105 KW. Nee, ding moet wel meer aan kunnen. Maarja, de auto is niet 2 jaar oud ofzo, de auto is toch wat ouder (en dus de techniek). Moet inderdaad niet te voorzichtig zijn, maar ook niet te wild doen. Ik ben bang dat, omdat de vorige eigenaar kennelijk rustig reed en ik nu ineens gas erop dat die motor niet wil en ik forceer dat je dan het blok ernstige schade toebrengt ofzo. Noem het gek maar ik zou het niet raar vinden als je zoiets denkt...quote:Op zondag 10 januari 2016 18:59 schreef Sounddragon het volgende:
TS rijdt een E-klasse met 3 ton en denkt dattie 'op' isDing is serieus nét ingereden, zit nét aan het eind van zijn jeugdpuistjes
![]()
Maar idd, wat hierboven al gezegd wordt: fiks eerst dat onderstel; er is iets mis.
Met een E-klasse moet je fluitend, met twee vingers in je neus 180 kunnen joggen op de snelweg, úren achtereen, elke dag all day long, en alleen stoppen om te tanken.
Even de bandenspanning checken (2.6 rondom komt in de richting) de wielen laten balanceren (trillen van het stuur), en uitlijnen (scheefstaan van het stuur en trekken, zoeken, zwalken op de snelweg), en rekening houden met een kromme draagarm, want dat hebben ze nog wel eens. Dat roetprobleempje moet je er echt gewoon uitstampen, letterlijk, want je rijdt duidelijk veel te lief met hem; ding is niet van suiker hoor; die trap jij niet kapot, en de 5 eigenaren die nog na jou gaan komen ook niet![]()
Wat voor motor ligt erin? 200, 220, 270 of 320?
Volvo/Mercedes/Audi/BMW/Saab. Allemaal premiummerken met een goed imago/reputatie.quote:Op zondag 10 januari 2016 19:01 schreef Maegrim het volgende:
[..]
gisteren m'n ouwe volvo met 290k nog naar de 200 getrapt, waarbij ie niet zoekerig werd, het stuur niet ging trillen, scheef stond of er een roetwolk te zien was. Maar het is ook een benzine
volgens mij is dat ding niet zo oud..quote:Op zondag 10 januari 2016 19:31 schreef Revolution-NL het volgende:
Out of the box:
Tank leeg rijden en dan 30% bijmengen met zonnebloem olie uit de supermarkt.
Ik heb tijden op 60% zonnebloemolie gereden. Oude diesels kunnen dat makkelijk hebben. Sterker nog, ze worden er stiller en soepeler van.
Ik zeg ook niet 'wild doen' toch?, gewoon gas erop.. nogmaals; niet als een achterlijke, maar gewoon trappen als hij al lekker warm is, beetje rustig opbouwen en niet eventjes, maar echt gewoon een uurtje lang Autobahnen. Je moet toch regelmatig van het gas af, maar tussendoor in de sprintjes en waar je de ruimte hebt, gewoon kickdown erop, pedal to the metal en laat maar lopen. Maxen hoeft ook niet, maar effe 20 minuten lang180 - 200 op de cc heeft 'ie niks van. Die roetkoek die erin zit, is al bij die ouwe opa begonnen op te bouwen, die is niet zomaar weggefikt. Wel opletten dat je hem even af laat koelen na een stukkie stampen, dus niet vanaf 200 per uur een pomp opduiken om een half uur koffie te gaan drinken, dat vindt geen enkele auto fijn.quote:Op zondag 10 januari 2016 19:27 schreef Dennis3636 het volgende:
[..]
220 CDI 105 KW. Nee, ding moet wel meer aan kunnen. Maarja, de auto is niet 2 jaar oud ofzo, de auto is toch wat ouder (en dus de techniek). Moet inderdaad niet te voorzichtig zijn, maar ook niet te wild doen. Ik ben bang dat, omdat de vorige eigenaar kennelijk rustig reed en ik nu ineens gas erop dat die motor niet wil en ik forceer dat je dan het blok ernstige schade toebrengt ofzo. Noem het gek maar ik zou het niet raar vinden als je zoiets denkt...
Neh, is een CDI, zou ik niet doenquote:Op zondag 10 januari 2016 19:31 schreef Revolution-NL het volgende:
Out of the box:
Tank leeg rijden en dan 30% bijmengen met zonnebloem olie uit de supermarkt.
Ik heb tijden op 60% zonnebloemolie gereden. Oude diesels kunnen dat makkelijk hebben. Sterker nog, ze worden er stiller en soepeler van.
Begin maar eens met de ophanging aan te pakken. Duidelijk iets niet in orde (of te zachte bandenspanning gehad waardoor die zo raar is afgesleten). En daarna de rest en gewoon lekker laten nazien. Heb je er jaren plezier van.quote:Op zondag 10 januari 2016 19:19 schreef Dennis3636 het volgende:
[..]
ontzettend dank voor je post! Ik weet dat ik niet huilie huilie moet doen bij een machine, maar ik heb de ballen verstand van autotechniek en dan als een lompe boer gaan lopen trappen en achteraf huiilie huilie doen dat ie kapot is... ben ik liever voor.
net als mijn kleine dieseltje ( 127gram ) niet op bepaalde plaatsen mag komen.. terwijl als ik bv een hagel nieuwe hummer zou kopen die met gemak 2x zoveel uit de pijp blaast wel mag :/quote:Op zondag 10 januari 2016 20:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Heerlijk vor het milieu trouwens, een auto van de weg halen die nog prima is alleen teveel roet uitstoot. Een auto heeft imho de meeste milieubelasting al achter zich als hij uit de fabriek komt. Hoe langer autos blijven rijden, hoe beter voor het milieu
Ja, dat wat TS een "stevige rit" met wel 140 bij het inhalenquote:Op zondag 10 januari 2016 20:44 schreef Sounddragon het volgende:
Bij de roetmeting geven ze dat ding vaak flink op zijn falie, en als jij dat nooit doet, krijgen zij extra het roet wat jij er nooit uit rijdt![]()
Ik rijd een MB diesel uit '06, maar die ziet met enige regelmaat de toerenbegrenzer in zicht komen. En hiervoor reed ik een 220d uit '95, en die stampte ik drie kwartier vol gas (@ honderd-vijf- en-tachtig hele kilometertjes pro Stunde over de Autobahn naar huis. Ding gaf geen krimp, werd 10 graden warmer als met 120/u. Tis een Benz, geen Hyundai
Zoietsquote:Op zondag 10 januari 2016 22:08 schreef Fer het volgende:
Daarom is mijn suggestie van een huifkarretje zo gek niet. Eventueel met wat stenen aan boord. Belast je de boel gelijk, zonder dat je moet scheuren.
Grappig ik heb hiervoor een C200D uit Esprit gehad. 75 pk, maar eenmaal op gang. Ja weet je ik zou wel willen trappen maar zoals in 1 van de vorige posts er is iets met het onderstel. Hij zwalkt/zoekt + stuur trilt en straks is er helemaal geen APK meer omdat je de macht over het stuur verliest met alle gevolgen van dien. Ik ga zo voor de keuring nog ff rijden.quote:Op zondag 10 januari 2016 20:44 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet 'wild doen' toch?, gewoon gas erop.. nogmaals; niet als een achterlijke, maar gewoon trappen als hij al lekker warm is, beetje rustig opbouwen en niet eventjes, maar echt gewoon een uurtje lang Autobahnen. Je moet toch regelmatig van het gas af, maar tussendoor in de sprintjes en waar je de ruimte hebt, gewoon kickdown erop, pedal to the metal en laat maar lopen. Maxen hoeft ook niet, maar effe 20 minuten lang180 - 200 op de cc heeft 'ie niks van. Die roetkoek die erin zit, is al bij die ouwe opa begonnen op te bouwen, die is niet zomaar weggefikt. Wel opletten dat je hem even af laat koelen na een stukkie stampen, dus niet vanaf 200 per uur een pomp opduiken om een half uur koffie te gaan drinken, dat vindt geen enkele auto fijn.
Bij de roetmeting geven ze dat ding vaak flink op zijn falie, en als jij dat nooit doet, krijgen zij extra het roet wat jij er nooit uit rijdt![]()
Ik rijd een MB diesel uit '06, maar die ziet met enige regelmaat de toerenbegrenzer in zicht komen. En hiervoor reed ik een 220d uit '95, en die stampte ik drie kwartier vol gas (@ honderd-vijf- en-tachtig hele kilometertjes pro Stunde over de Autobahn naar huis. Ding gaf geen krimp, werd 10 graden warmer als met 120/u. Tis een Benz, geen Hyundai
Nou hier op de A6 rijden ze wel wat harder dan 140 als het kan.quote:Op zondag 10 januari 2016 21:41 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Ja, dat wat TS een "stevige rit" met wel 140 bij het inhalenis het dagelijkse tripje naar het werk voor veel mensen
ja maar we hebben hier over een auto, niet een koekblik op wielen met een motor er inquote:Op maandag 11 januari 2016 02:49 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Zoiets
[ afbeelding ]
Zelfs zonder belading is zo'n bak al een belasting omwille van het wind-vangen aan de platte voorkant. Met iets meer tegenwind of brug op moest mijn auto al 90km/u in z'n 3 doen, in de 4 trok hij het net-niet
verder inderdaad de motor goed warm worden en goed belasten, en eens boven die 140 uit komenquote:Op maandag 11 januari 2016 07:29 schreef Dennis3636 het volgende:
In ieder geval. Ik heb gister dus met mijn 140 hele snelheidskilometerswel vrijbaan gehad i.v.m. drukte op de weg vandaag. Ik ga zo nog even bandenspanning op 2,6 instellen (maand geleden ook al gedaan), tanken en de motor warm rijden én dan gas er ff op. Hoop dat de testjes van gister toch verschil hebben gemaakt.
Het was een duikboot op wielen...quote:Op maandag 11 januari 2016 10:00 schreef Martijn137 het volgende:
ja maar we hebben hier over een auto, niet een koekblik op wielen met een motor er in![]()
![]()
Het is er eentje uit 2001, toen produceerde Mercedes al een aantal jaar bagger. Eentje van 10 jaar eerder is niet kapot te krijgen, en Mercedes doet erg haar best die kwaliteit weer te benaderen, maar de Mercs van rond 2000 zijn niet wat ze zouden moeten zijnquote:Op zondag 10 januari 2016 18:59 schreef Sounddragon het volgende:
TS rijdt een E-klasse met 3 ton en denkt dattie 'op' isDing is serieus nét ingereden, zit nét aan het eind van zijn jeugdpuistjes
![]()
Maar idd, wat hierboven al gezegd wordt: fiks eerst dat onderstel; er is iets mis.
Met een E-klasse moet je fluitend, met twee vingers in je neus 180 kunnen joggen op de snelweg, úren achtereen, elke dag all day long, en alleen stoppen om te tanken.
Even de bandenspanning checken (2.6 rondom komt in de richting) de wielen laten balanceren (trillen van het stuur), en uitlijnen (scheefstaan van het stuur en trekken, zoeken, zwalken op de snelweg), en rekening houden met een kromme draagarm, want dat hebben ze nog wel eens. Dat roetprobleempje moet je er echt gewoon uitstampen, letterlijk, want je rijdt duidelijk veel te lief met hem; ding is niet van suiker hoor; die trap jij niet kapot, en de 5 eigenaren die nog na jou gaan komen ook niet![]()
Wat voor motor ligt erin? 200, 220, 270 of 320?
Sja, je moet het zelf weten. Ik zou er persoonlijk iets aan doen. Trillend stuur oplossen is een kwestie van 25¤ voor balanceren van je voorwielen, sowieso stopt het trillen boven de 140, probeer maarquote:Op maandag 11 januari 2016 07:24 schreef Dennis3636 het volgende:
[..]
Grappig ik heb hiervoor een C200D uit Esprit gehad. 75 pk, maar eenmaal op gang. Ja weet je ik zou wel willen trappen maar zoals in 1 van de vorige posts er is iets met het onderstel. Hij zwalkt/zoekt + stuur trilt en straks is er helemaal geen APK meer omdat je de macht over het stuur verliest met alle gevolgen van dien. Ik ga zo voor de keuring nog ff rijden.
W210 is best een degelijke bak hoor, ze hebben alleen wat roestgeneuzel, wat prima bij te houden is. Maar idd; ze hebben wel een aardig tijdje de bal laten vallen wat betreft de kwaliteitquote:Op maandag 11 januari 2016 10:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is er eentje uit 2001, toen produceerde Mercedes al een aantal jaar bagger. Eentje van 10 jaar eerder is niet kapot te krijgen, en Mercedes doet erg haar best die kwaliteit weer te benaderen, maar de Mercs van rond 2000 zijn niet wat ze zouden moeten zijn
Ken nogal wat taxiondernemers hier in D, die zijn het over 1 ding eens, dat ze nog mercedes rijden ligt aan de dealer, niet aan mercedes....quote:Op maandag 11 januari 2016 11:39 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
W210 is best een degelijke bak hoor, ze hebben alleen wat roestgeneuzel, wat prima bij te houden is. Maar idd; ze hebben wel een aardig tijdje de bal laten vallen wat betreft de kwaliteit
Dat zal best; íemand zal de shit moeten oplossenquote:Op maandag 11 januari 2016 11:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ken nogal wat taxiondernemers hier in D, die zijn het over 1 ding eens, dat ze nog mercedes rijden ligt aan de dealer, niet aan mercedes....
Dit ja. Man man man...quote:
Hoezo? Ik doe toch wat er gezegd word? Volgens hun moet die roet er wel uit zijn na dit testen, en het is ook vreemd dat de waarden per test nogal verschillen. Hoog-lager-stuk hoger. Dus misschien is er een ander probleem dat iemand herkent?quote:
Vooropgesteld, ik heb er de ballen verstand van. Het gros van de mensen hier zegt: geef dat ding eens op zijn flikker, het is je moeder niet. Vervolgens tover jij 'een keer 140+ op de teller'. Dat associeer ik niet met dat ding (met warme motor) eens flink aan het werk zetten. Zoals hier wordt gezegd: zet hem eens een uur lang op de cruise met 150 met eventueel wat uitschieters naar boven.quote:Op maandag 11 januari 2016 19:05 schreef Dennis3636 het volgende:
[..]
Hoezo? Ik doe toch wat er gezegd word? Volgens hun moet die roet er wel uit zijn na dit testen, en het is ook vreemd dat de waarden per test nogal verschillen. Hoog-lager-stuk hoger. Dus misschien is er een ander probleem dat iemand herkent?
Een plofmotor rijdt je pas los en brand je schoon als je een flinke periode 80-100% van het vermogen vraagtquote:Op maandag 11 januari 2016 20:31 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Vooropgesteld, ik heb er de ballen verstand van. Het gros van de mensen hier zegt: geef dat ding eens op zijn flikker, het is je moeder niet. Vervolgens tover jij 'een keer 140+ op de teller'. Dat associeer ik niet met dat ding (met warme motor) eens flink aan het werk zetten. Zoals hier wordt gezegd: zet hem eens een uur lang op de cruise met 150 met eventueel wat uitschieters naar boven.
Betekent overigens niet dat het probleem niet ergens anders zit, maar dan volg je dus wel het advies hier op.
Dank voor je post. Met snelheden van 140+ merk je wel dat de motor er aan moet trekken. Wat dat betreft was een E270 CDI misschien een betere keuze. Ik zou weleens een keer zo'n test willen doen hoeveel pk en nm die door de jaren is kwijt geraakt.quote:Op maandag 11 januari 2016 20:34 schreef -niemand- het volgende:
Verstuivers eruit en laten testen, heb je de motorafdekkap al eens los gehad?
Als de verstuivers bij de brandplaatjes erg lekken kan er ook extra roetvorming voorkomen.
Daarna is inderdaad de EGR de eerste verdachte.
Wat verder nog mogelijk is, maar eigenlijk een motorstoring had moeten geven:
- luchtfilter hardstikke dicht zitten, (blaadjes oid.) is idd nog niet vervangen
- turbo kapot, met als gevolg te weinig laaddruk Hoe test je of de turbo nog goed is? Ik merk niks aan het vermogentekort o.i.d.
- intercoolerslang dicht, heb ik wel eens gezien bij een mercedes. maar volgens mij geen w210
- slechte compressie, tsja, als je motor gewoon gaar is.... pak je olievuldop er eens af met lopende motor, als daar veel rook uit komt is je motor gaar. test ik dit bij koude motor/warm of maakt het niet uit?
- raildruksensor kapot, als deze een verkeerde waarde aangeeft kun je ook zulke problemen krijgen. ook een vaker voorkomend probleem bij mercedes.
En nog iets voor de mensen met hun aftrappen
Als dat echt nut had was die allang door de roetmeting gekomen. een 4 cilinder CDI moet bij 140 al behoorlijk werken, en snel optrekken is er ook niet echt bij.
Hier is meer aan de hand dan een dichtzittende uitlaat![]()
Als je niets zinnigs te zeggen hebt zeg dan niks.
Maakt weinig verschil of je met warme of koude motor de vuldop ervan pakt, als die koud al veel rookt of blaast is het al heel ver heen, en warm kan het altijd wel met hogere kilometerstanden. zolang er maar niet teveel druk is.quote:Op maandag 11 januari 2016 22:33 schreef Dennis3636 het volgende:
[..]
Dank voor je post. Met snelheden van 140+ merk je wel dat de motor er aan moet trekken. Wat dat betreft was een E270 CDI misschien een betere keuze. Ik zou weleens een keer zo'n test willen doen hoeveel pk en nm die door de jaren is kwijt geraakt.
Met een commonrail diesel? Lijkt mij geen strak plan.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:33 schreef Hendroit het volgende:
1 liter benzine op 20 liter diesel mengen
Echt, waar sommige mensen die stomme ideëen vandaan halen hequote:Op woensdag 13 januari 2016 16:40 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Met een commonrail diesel? Lijkt mij geen strak plan.
Als je nou geen flauw benul hebt van autotechniek, blijf dan lekker op je handjes zitten als er kennis gewenst is. Voor hetzelfde geld verkloot iemand door jouw advies zijn auto, eindigend met een rekening van duizenden euro's, omdat jij zo nodig uit je nek moet lullenquote:Op woensdag 13 januari 2016 16:33 schreef Hendroit het volgende:
1 liter benzine op 20 liter diesel mengen
Dat is een motor niet laten werken, in zijn 3 volgas trappen (hoe lomp het ook klinkt) en dus ook gashouden, dan moet een diesel even flink werken.quote:Op maandag 11 januari 2016 16:18 schreef Dennis3636 het volgende:
Dus. Gister warm gereden, accelereren, op de snelweg 130+ rijden langere tijd, in manueel geschakelt en ver in de touren, 1,5 uur zoet mee geweest.
vanmorgen. Getankt, rustig warm gereden, weer snel optrekken, acceleren, op de snelweg nu een keer 140 + op de teller enz.
Vanmiddag, rustig warm gereden, weer snel optrekken, accelereren.
net roetmeting laten doen... weer niettest 1 gaf aan 4,20, test 2 3,48 test 3 5,20 (motortemp, 82 gr.). Nu wil de garage onderzoek doen wat het dan wel kan zijn, simpel roet is het niet meer. Verstuiver, EGR, garage wil er een hele middag naar kijken, maar het schijnt dat het ook mogelijk is dat via het uitlezen een melding komt maar dan moet er op het dashboard dus ook een melding komen? In ieder geval, ik heb er weer een zorg bij. wat nu wat kan het zijn en wat kan ik / moet ik zelf doen? Premium diesel erin of niet? Ik weet dat bij deze wagen eigenlijk gewoon diesel is getankt van BP, ook in het verleden. Dus geen premium/ultimate diesel, zou dat nog uitmaken??? Alle tips zijn welkom. Alvast dank!!!
Ik weet dat mijn vader het vroeger ook deed. Vroeger... Daarbij, hij is nu in korte tijd 3x goed warm gereden en heeft een aardig stuk gereden, als er vervuiling zat in de uitlaat, had die er mijn inziens nu echt wel uit moeten zijn. Dit probleem zit grondiger. En daarbij is er een probleem met het onderstel/de sporing van dat ding.quote:Op woensdag 13 januari 2016 21:53 schreef Sounddragon het volgende:
Echt, waar sommige mensen die stomme ideëen vandaan halen he
En dan ook nog met droge ogen durven te adviseren aan een ander
'ja, want de opa van de zus van mijn betovergrootschoonstiefzwager deed dat vroeger ook in zijn Bedford uit 19-kruik als het 20 graden vroor en de maan scheen onder een exacte hoek van 33.7 graden west op Mars."
Hij heeft nou 3x zo'n rondje gedaan, waarbij die wagen ook in hield, lijkt mij dat het probleem dieper zit?quote:Op woensdag 13 januari 2016 22:12 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Dat is een motor niet laten werken, in zijn 3 volgas trappen (hoe lomp het ook klinkt) en dus ook gashouden, dan moet een diesel even flink werken.
Een motor werkt alleen echt tijdens het belast op trekken (kijk dan maar eens naar je verbruiksmeter), rij je een constante snelheid, dan gaat ie lekker zijn EGR opengooien. En ben je weer bij af.quote:Op woensdag 13 januari 2016 22:20 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik weet dat mijn vader het vroeger ook deed. Vroeger... Daarbij, hij is nu in korte tijd 3x goed warm gereden en heeft een aardig stuk gereden, als er vervuiling zat in de uitlaat, had die er mijn inziens nu echt wel uit moeten zijn. Dit probleem zit grondiger. En daarbij is er een probleem met het onderstel/de sporing van dat ding.
[..]
Hij heeft nou 3x zo'n rondje gedaan, waarbij die wagen ook in hield, lijkt mij dat het probleem dieper zit?
Geldt ook voor een benzine toch?quote:Op woensdag 13 januari 2016 22:12 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Dat is een motor niet laten werken, in zijn 3 volgas trappen (hoe lomp het ook klinkt) en dus ook gashouden, dan moet een diesel even flink werken.
met nieuwe diesels kan je dat beter niet doenquote:Op donderdag 14 januari 2016 18:16 schreef emil23 het volgende:
Ik deed bij mijn audio 80 td bij de laatste tankbeurt voor de apk altijd een litertje of 5 benzine in een volle tank diesel. Daar een paar honderd kilometer mee rijden. Nooit problemen gehad bij de roetmeting, ook niet toen de tellerstand 800.000 passeerde.
Dat is nog een voorkamer diesel met een mechanische dieselpomp.quote:Op donderdag 14 januari 2016 18:16 schreef emil23 het volgende:
Ik deed bij mijn audio 80 td bij de laatste tankbeurt voor de apk altijd een litertje of 5 benzine in een volle tank diesel. Daar een paar honderd kilometer mee rijden. Nooit problemen gehad bij de roetmeting, ook niet toen de tellerstand 800.000 passeerde.
Daarom zeg ik huifkarretje, met zijn stroomlijn pak je zoveel luchtweerstand, tenzij je een 3.5 V6 hebt, zal de motor aardig moeten werken bij 90-100quote:Op woensdag 13 januari 2016 22:24 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Een motor werkt alleen echt tijdens het belast op trekken (kijk dan maar eens naar je verbruiksmeter), rij je een constante snelheid, dan gaat ie lekker zijn EGR opengooien. En ben je weer bij af.
Haha ja dat heb ik ook wel eens gedaan en met succes.quote:Op zondag 10 januari 2016 16:31 schreef Coritchando het volgende:
water in de uitlaat heb ik wel eens gehoord, vangt het roet tijdelijk op. geen oplossing, maar je krijgt hem er mee door de apk denk ik
kan je best ff doen toch, dan heb je niet zo'n tijdsdruk door de apkquote:Op zaterdag 16 januari 2016 13:39 schreef Dennis3636 het volgende:
Beste mensen, alvast hartelijk dank voor het meedenken!
Even een update.
Ik ben met de auto naar een Mercedes specialist geweest (voor de nieuwschierigen vertel ik privé welk bedrijf). Deze heeft een testritje gemaakt en vond dat de auto goed trok, accelereerde etc. dus de verstuiver leek het hem niet. Monteur erbij en die hing onder de auto en keek eens in de motor zelf. He, wel wat kleine oliesporen op de bodemplaat.. hij denkt zelf dat zoals ook in een van jullie post is gezegd dat het iets is met het inlaatspruitstuk... maar ook dat moet hij onderzoeken, het komt vaker voor bij dit type Mercedes.
Hij wilde voor de APK rommelen aan de software van de wagen zodat de roetmeting normale waarden zou krijgen en dan later de software terugzetten... lijkt mij niet slim of kan het geen kwaad? Ik ben bang dat die wagen dan allemaal rare storingen krijgt op weg naar huis of dagen/weken later.
Volkswagen is er heel lang mee weggekomen, Renault ook, en andere fabrikanten komen er nog steeds mee wegquote:Op zaterdag 16 januari 2016 15:27 schreef Dennis3636 het volgende:
Ik heb werkelijk geen idee of het geen gedonder oplevert met de software.
Waar haal je weg dat Renault ook sjoemel software zou hebben?quote:Op zaterdag 16 januari 2016 15:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Volkswagen is er heel lang mee weggekomen, Renault ook, en andere fabrikanten komen er nog steeds mee weg
Stond een paar dagen geleden in het nieuws en later er achteraan dat er niks gevonden is. Maar ik durf er vergif op in te nemen, dat iedere 14% middenklasser niet zuiver is geweest.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 16:04 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Waar haal je weg dat Renault ook sjoemel software zou hebben?
Hmkay, too far voor wat aanbevelingen van MB-specialisten, maar gezien je post daarvoor had je die al gevonden. Ik zou die sjoemelsoftware-truuk doen.. maar dan niet alleen door de APK en het zal wel, maar ook laten fiksen gewoon.quote:
Krijgen we wel een kaartje?quote:Op zaterdag 16 januari 2016 16:07 schreef Fer het volgende:
[..]
Stond een paar dagen geleden in het nieuws en later er achteraan dat er niks gevonden is. Maar ik durf er vergif op in te nemen, dat iedere 14% middenklasser niet zuiver is geweest.
Vind ik ook. Helaas kan ik mezelf geen nieuwe C of E veroorloven dus moet ik het doen met minder maar dat is ook geen straf hoor.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 18:20 schreef Spanky78 het volgende:
Ik vind dat je een andere auto moet kopen. Vieze oude stinkdieren die oude Mercedessen.
Ja. Dacht ook dat het de turbo was, maar dan heb je ook blauwe rook dacht ik? en trekt hij niet goed, maar dat doet hij wel prima.quote:
Mileu en economisch delict. Succes met die dikke prent en apk afkeur.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 19:02 schreef Dennis3636 het volgende:
Lees nu via google ook wel op diverse garagebedrijven dat een roetfilter ongeveer 100.000 km mee gaat. Een roetfilter heeft onderhoud nodig en moet dus na ong. 100.000 km vervangen worden? Kost 2.000 euro en de meeste mensen laten roetfilter daarom verwijderen.
lul niet zo uit je nek en lees je in. Een roetfilter filtert roet, maakt geen hol uit voor de Nox-uitstoot. Maak een spandoek en ga lekker op het binnenhof staan ofzo als je zo tegen diesels bentquote:Op zaterdag 16 januari 2016 19:05 schreef Revolution-NL het volgende:
Zie hier de reden waarom er per direct een verbod op gifauto's zou moeten komen.
Lekker doelbewust je eigen en andermans leefomgeving vervuilen met giftige nox... Man man man..
Wat wil je dan? Je kan mensen toch niet elke 100.000 km een rekening van 2000 euro voor het vervangen van een symbolisch filter voorschotelen? Dat kun je gewoonweg niet maken.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 20:58 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Mileu en economisch delict. Succes met die dikke prent en apk afkeur.
Euh jawel? Dat weet je van te voren als je een diesel koopt. Sterker nog, bij PSA is het zelfs in het onderhoudsschema opgenomen. Kun je gewoon incalculeren.quote:Op maandag 18 januari 2016 19:39 schreef Executioner het volgende:
[..]
Wat wil je dan? Je kan mensen toch niet elke 100.000 km een rekening van 2000 euro voor het vervangen van een symbolisch filter voorschotelen? Dat kun je gewoonweg niet maken.
Een groot gedeelte van de wat oudere auto's welke technisch gezien in prima staat verkeren is in één keer rijp voor de sloop als ze toe zijn aan een nieuw filter, dat noem ik pas een milieu delict!
Overdrijven is ook een vak. Roerfilters gaan steeds langer mee en een vervangingsinterval van 180 of 200 duizend is geen uitzondering meer.quote:Op maandag 18 januari 2016 19:39 schreef Executioner het volgende:
Wat wil je dan? Je kan mensen toch niet elke 100.000 km een rekening van 2000 euro voor het vervangen van een symbolisch filter voorschotelen?
ROFL! zat net te denken.. een Benz waar ze de sjoemelsoftware vergeten zijn...quote:Hij wilde voor de APK rommelen aan de software van de wagen zodat de roetmeting normale waarden zou krijgen en dan later de software terugzetten... lijkt mij niet slim of kan het geen kwaad? Ik ben bang dat die wagen dan allemaal rare storingen krijgt op weg naar huis of dagen/weken later.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |