abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6934395
Even een vraagje.
Voor mijn stage heb ik gecolliciteerd bij 3 touroperators. Gelukkig ben ik bij mijn 1e en 2e keus uitgenodigd voor gesprekken.

Die heb ik beide volgende week. Moet ik in zo'n eerste gesprek gelijk vragen naar de arbeidsvoorwaarden of komt dat later? Bedrijf 2 biedt namelijk in principe geen/zeer weinig stagevergoeding, maar ik wil wel mijn kamer in NL blijven betalen als ik weg ben. Kan ik dat vragen of is dat onbeleefd? Of moet ik het pas over dat soort zaken hebben als ze me aangenomen hebben?

Het probleem is namelijk dat ik, stel dat ik bij beide bedrijven aan de slag kan, een afweging moet gaan maken. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Il faut mieux vivre avec des remorts qu'avec des regrets
pi_6934635
Iemand?
pi_6934655
Eerste gesprek is geheel vrijblijvend. Voor hun en voor jou. Het is gewoon kijken hoe de twee partijen elkaar bevallen.

Daarna volgt meestal een tweede gesprek over de arbeidsvoorwaarden.

pi_6934720
Ga er maar vanuit dat je bij beide welkom bent. Je stagevergoeding komt zeker ter sprake, vaak zeggen ze dat je een vast bedrag krijgt.

Je kunt altijd zeggen dat je iets meer nodig het om je kamer te betalen, en dan denk ik wel dat ze geneigd zijn daarin in te stemmen.

En je vraagt dat gewoon bij allebei, en hoopt dat er minstens eentje wat toegeeflijk is.

Als ze moeilijk gaan doen, gewoon op het einde zeggen dat je er nog even over na moet denken en binnen 48 uur wel een beslissing neemt.

pi_6934734
Maar stel nou dat ik met beide bedrijven een gesprek heb gehad...
Ze laten beide willen dat ze me wel zien zitten. Dan moet ik natuurlijk een afwijzen. Maar als ik die zaken als stagevergoeding e.d. niet weet dan weet ik niet wie ik af moet wijzen. Het werk dat ze bieden vind ik namelijk bij beide bedrijven even interessant.
pi_6934763
quote:
Op donderdag 21 november 2002 22:54 schreef Sinat het volgende:
Eerste gesprek is geheel vrijblijvend. Voor hun en voor jou. Het is gewoon kijken hoe de twee partijen elkaar bevallen.

Daarna volgt meestal een tweede gesprek over de arbeidsvoorwaarden.

Het gaat over stages, en mijn ervaring is dat ze maar al te graag stagiares / afstudeerders hebben. Dus zo'n gesprek stelt dan niet zovaal voor. Gewoon kennismaking en beetje uitleg over wat ze van je verwachten.
pi_6934770
quote:
Op donderdag 21 november 2002 22:56 schreef battlesickloner het volgende:
Ga er maar vanuit dat je bij beide welkom bent. Je stagevergoeding komt zeker ter sprake, vaak zeggen ze dat je een vast bedrag krijgt.

Je kunt altijd zeggen dat je iets meer nodig het om je kamer te betalen, en dan denk ik wel dat ze geneigd zijn daarin in te stemmen.

En je vraagt dat gewoon bij allebei, en hoopt dat er minstens eentje wat toegeeflijk is.

Als ze moeilijk gaan doen, gewoon op het einde zeggen dat je er nog even over na moet denken en binnen 48 uur wel een beslissing neemt.

Dank je voor de info
pi_6934793
quote:
Op donderdag 21 november 2002 22:56 schreef La_Chatte_Noir het volgende:
Maar stel nou dat ik met beide bedrijven een gesprek heb gehad...
Ze laten beide willen dat ze me wel zien zitten. Dan moet ik natuurlijk een afwijzen. Maar als ik die zaken als stagevergoeding e.d. niet weet dan weet ik niet wie ik af moet wijzen. Het werk dat ze bieden vind ik namelijk bij beide bedrijven even interessant.
Dus je vraagt even bedenktijd en je zegt dat je binnen 48 uur iets laat weten.
pi_6934837
stagevergoedingen staan bij veel bedrijven gewoon vast, zijn dus niet onderhandelbaar. In een eerste gesprek is het inderdaad niet normaal om over arbeidsvoorwaarden te beginnen, meer om een indruk te krijgen van het bedrijf (wil ik er wel werken) en om het bedrijf een indruk van jou te geven.

Als je sowieso al weet dat een bedrijf geen vergoeding geeft wens ik je veel succes in de huidige economie.. onderhandelingsruimte is sterk beperkt het afgelopen jaar.

succes!

pi_6934867
Welk bedrag zou je willen ?

Je kan ook je kamer even onderverhuren.

pi_6934998
quote:
Op donderdag 21 november 2002 23:00 schreef vervoto1 het volgende:

Als je sowieso al weet dat een bedrijf geen vergoeding geeft wens ik je veel succes in de huidige economie.. onderhandelingsruimte is sterk beperkt het afgelopen jaar.

succes!

Ik solliciteer op iets wat mij leuk lijkt om te doen. Niet als voornaamste reden om het geld. Dus ik moet maar gewoon ja of nee zeggen als ze mij een bepaald bedrag bieden? Het lijkt me wel normaal om daarover in onderhandeling te gaan eigenlijk.
pi_6935085
quote:
Op donderdag 21 november 2002 23:01 schreef battlesickloner het volgende:
Welk bedrag zou je willen ?

Je kan ook je kamer even onderverhuren.

Gewoon een klein bedrag zodat ik iig mijn kamer kan betalen. Dat is alles wat ik wil. Zou uiteraard mooi zijn als ze meer zouden geven, maar dat zit er denk ik niet in. Bij bedrijf 1 ga ik trouwens wel veel geld verdienen als ik daar aangenomen wordt. Is ook een heel stuk commercieler en groter. Maar bedrijf 2 biedt betere begeleiding.
pi_6935107
quote:
Op donderdag 21 november 2002 23:05 schreef La_Chatte_Noir het volgende:
Dus ik moet maar gewoon ja of nee zeggen als ze mij een bepaald bedrag bieden? Het lijkt me wel normaal om daarover in onderhandeling te gaan eigenlijk.
Hangt een beetje van het bedrijf af, vaak hebben ze idd vaste tarieven.

Tijdens mijn stage was het me wel allemaal OK, dus daar deed ik niet moeilijk over.

Maar als je meer nodig hebt, dan kan je dat gewoon zeggen. Gewoon duidelijk en beleefd uitleggen, nee heb je al, ja kan je krijgen.

Een vriendin van me heeft ook iets van een 1000 piek gekregen ergens, terwijl daar ook een vast bedrag was.

Eventueel kan je ook vragen om, als je het goed gedaan hebt om om het einde een bonus te krijgen ofzo. Maar goed, dan moet je dus een beetje gokken.

pi_6935170
quote:
Op donderdag 21 november 2002 23:08 schreef La_Chatte_Noir het volgende:
Gewoon een klein bedrag zodat ik iig mijn kamer kan betalen. Dat is alles wat ik wil. Zou uiteraard mooi zijn als ze meer zouden geven, maar dat zit er denk ik niet in. Bij bedrijf 1 ga ik trouwens wel veel geld verdienen als ik daar aangenomen wordt. Is ook een heel stuk commercieler en groter. Maar bedrijf 2 biedt betere begeleiding.
Geen stagevergoeding is wel heel erg not done tegenwoordig. Vraag aan die lui maar heel goed wat ze met je van plan zijn, hoe ze de werkzaamheden zien etc.
pi_6935234
Je kan zo'n gesprek trouwens het beste even voorbereiden, dan maak je een veel betere indruk.

Mogelijke vragen:
- vertel eens wat over jezelf
- wat wil je
- wat zijn je sterke punten
- bla bla (zoeken op sollicitatietips)

pi_6935411
quote:
Op donderdag 21 november 2002 23:11 schreef battlesickloner het volgende:

[..]

Geen stagevergoeding is wel heel erg not done tegenwoordig. Vraag aan die lui maar heel goed wat ze met je van plan zijn, hoe ze de werkzaamheden zien etc.

Het is een nogal specifieke functie waar ik op solliciteer. De werkzaamheden zijn al duidelijk: Ik word op een bus gezet met daarin 40/50 mensen, die ik Europa door moet loodsen, stadswandelingen, incheck regelen bij hotels, excursies verkopen, historische en kunstzinnige informatie geven e.d...
Ik ken verder niet veel mensen in die branche dus ik weet ook niet exact hoe het allemaal werkt tijdens die sollicitaties. Bedrijf 2 was erg gewild bij mijn medestudenten en staat er om bekend zeer goede begeleiding te geven. Ik was dus erg blij dat ik geselecteerd was voor een gesprek. Maar ik denk dat ik met jouw tips al heel erg ver kom. Dankjewel!!!

[Dit bericht is gewijzigd door La_Chatte_Noir op 21-11-2002 23:35]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')