Ik zal jullie een heel stuk gelul over het productieproces besparen, laten we het er maar gewoon op houden dat de eerste werkdag van het nieuwe jaar op de betoncentrale altijd kort is.
Dit omdat we op de laatste dag van het oude jaar alles leeg en opgeruimd hebben achtergelaten en nu dus niet eerst de gedroogde vloeren uit de productiemallen hoeven te halen die de vorige werkdag gestort zijn.
Afijn, we besloten om na het vroege nokken de nieuwe dag in te luiden door met de hele ploeg (vijf man) te gaan schranzen bij de Mac.
Helaas kregen we te horen dat de route naar de Mac was afgesloten en we een omweg moesten maken, dat was klote want buiten de gebruikelijke route kende niemand de weg.
Toen we het terrein af liepen kwamen we Krelis tegen, de boer die een stuk land heeft naast de betoncentrale .
Hij zat net op de tractor met giertank er achter met stront uit zijn koeienstal en wilde die uitrijden op zijn land.
Toen ie ons zag stapte ie uit om ons de beste wensen te doen en een babbeltje te maken.
Krelis is een boer oude stempel.
Een stevige gedrongen vent zonder nek en bolle kop, voorzien van een zwarte pet, boerenoverval en houten klompen.
Hij kauwt ook de hele dag door pruimtabak waarvan ie de kwatten overal te pas en te onpas neer tuft.
Toen ie hoorde dat we onderweg waren naar de mac zei ie;
''NOAR DE MAC? WILLE JULLIE GELEUVE, DIE STOA 'R AL TWINTIG JOAR EN IK BIN DOAR NOG NOOIT GEWIES!!!!''Afijn, omdat wij hem altijd matsen met pallets voor de open haard stelde ie ons voor om hem te laten trakteren, hij wist ook een route binnendoor die alleen maar toegestaan was voor landbouwvoertuigen.
We klommen dus met ons zessen op de tractor en op de giertank.
Toen we daar aankwamen parkeerde Krelis de tractor met giertank op de parkeerplaats en we liepen naar binnen.
We waren een bont gezelschap, Krelis in zijn boerenplunje en wij in onze werkkleding.
Toen we binnen kwamen zat de tent tjokvol ouders en kinderen die gelijk begonnen op te merken dat Krelis stonk naar de gier.
(Na jaren naast zijn land ruiken wij van de betoncentrale dat niet meer.)
Waarop Krelis tegen een jong jochie opmerkte:
''DA KRIJG IE AS GE BOER WORD MIEN JONG!''Waarna hij het jochie een ferme knijp in de wang gaf.
Daarna liep ie naar de prullenbak en kwatte er een grote bal bruine tuf pruimtabak in waarna ie een vette knipoog naar de ietwat verbijsterde moeder gaf, hij heeft ook altijd de gewoonte zijn tong rond zijn bek te bewegen als ie net gekwat heeft.
Toen we bij de kassa stonden gaven we onze bestelling op en Krelis betaalde.
Hij vroeg wat wij hem aanraadde want hij kent het hele voedsel niet, wij adviseerden hem twee Mac bacon en een grote Cola.
Krelis rekende af en we gingen aan tafel zitten.
Toen we echter toe wilden tasten zette Krelis gelijk zijn keel open:
''HEE!!!! DÀ GA ZOMAAR NIE HÉ!!!! ZO DOEN WIJ DÀ NIE AS WE MET KRELIS GAAN VRETE!!!!!''Hij liet zijn kwade blik rondgaan tegenover de verbaasde ploeg en bracht zijn vettige hand naar de borstzak van zijn overal.
Er werd een oude versleten bijbel op tafel gelegd en hij nam zijn pet af om te bidden.
Omdat we Krelis maar al te goed kenden en wisten dat het hem menens was speelden we maar mee, om het gezellig te houden maakten we er geen punt van want hij trakteerde nu eenmaal.
Met grote happen slobberde hij de twee Mac Bacons naar binnen of het niks was waarbij zijn bolle wangen uitpuilden onder spleetjes van ogen en het vet aan alle kanten uit zijn bek liep.
Daarna sodemieterde ie de deksel met het rietje van de cola in de vuilnisbak en goot de beker in een teug achterover.
Daarna vroeg ie de weg naar de toiletten.
Even later kwam ie met een knalrooie kop aan tieren:
''WOAR ZIJN HIER DE HANDOEKE EN WÀ MOTTIE FÖHN OAN DE MUUR????Toen liepen we mee om hem het principe van de hand dryer uit te leggen.
Toen we van de wc vandaan liepen rende er zo'n jochie door de zaak heen die keihard tegen Krelis aan botste die voor ons liep.
Krelis pakte het snotjoch bij zijn oren en gaf er een fikse draai aan.
''VIN DE GIJ DA NORMOAL!!! RENNE IN EEN RESTAURANT??? DOE GE DÀ THUIS OK???''Waarna hij het jochie een oorlel gaf waardoor het jankend de halve tent door slingerde.
Toen de moeder aan kwam lopen en Krelis verbijsterd aan keek nam ie beleefd zij pet af en zei met een glimlach:
''UT IS AL GOED HEUR MEVROUWTJE, IK HEB DE KLEINE DEUGNIET AL GECORRIGEERD VEUR U!''Waarna we de zaak uit liepen.
Toen we eenmaal buiten waren gekomen was er nogal contsernatie van personeel en gasten met buiten spelende kinderen.
De giertank van Krelis was namelijk gaan lekken op het parkeerterrein en de penetrante stank verspreide zich overal heen.
Eenmaal bij de tractor zagen we een levensgrote bruine plas.
''GEEN PROBLEEM HEUR MENSUH!!! DÀ DING LEK ALTIJD EEN BIETJE, MET EEN BIETJE REGEN IS DÀ ZO WEER WEG!''Waarna we weer op de tractor klommen.
Echter konden er maar drie man in de cabine en drie anderen waaronder ik moesten plaats nemen op de lekkende giertank.
Toen we op de parkeerplak van de betoncentrale arriveerden om in onze auto's te stappen zat ik helemaal onder.
Toen we echter in wilden stappen kwam de bedrijfsleider naar buiten om ons aan te spreken.
De Mac had gebeld en er was geklaagd over het doen en laten van Krelis.
Echter, we waren snel uitgepraat want Krelis is geen personeelslid van de betoncentrale en kan dus nergens op aangesproken worden, en wij als personeel zijn niet verantwoordelijk voor zijn manieren en zijn materiaal.
Geen moeilijkheden met de centrale zelf dus maar we kregen wel te horen dat de Mac ons voorgoed geband had.
Maar Krelis verwittigende ons dat we dan maar voortaan lekker bij hem en zijn vrouw lekkere erwtensoep kwamen eten in plaats van die rotzooi van de Mac.
Samen in de kantine van zijn Poolse personeel.
Klacht: Toen ik in de auto naar huis reed zat ik onder de stinkende gier, mijn auto en vooral de bestuurdersstoel dus ook.
Niet erg als ik bij thuiskomst de kans had gehad om die vieze smurrie schoon te maken, maar toen ik ging douchen stapte net mijn vriendin enthousiast de baggerauto in omdat ze van plan was om in haar gloednieuwe dure jurk naar haar nieuwe avondbaan te gaan...
[ Bericht 0% gewijzigd door Werkman op 05-01-2016 17:55:28 ]