abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 30 december 2015 @ 04:08:50 #1
132806 tokko1
Wat Shiz zegt ..
pi_158662755

Jiayu, een bekend merk onder de chinaphone liefhebbers. Voor de prijs van de telefoon, zo'n 160 euro, zijn de specificaties goed. Ik vraag me af of de telefoon kan opleven naar de verwachtingen. In deze review zal ik verschillende aspecten van de telefoon bespreken, beginnend met mijn eerste indruk en de specificaties. Daarna zal ik wat dieper ingaan op de software, het design, de bouwkwaliteit, de batterij en de performance. Hiermee probeer ik een goed idee te geven van wat er van deze telefoon verwacht kan worden.



De Jiayu S3 wordt geleverd in een simpel maar strak ogend kartonnen doosje, met op de deksel het Jiayu logo. Het eerste wat je vind wanneer je het doosje open maakt is de telefoon in een plastic hoesje. Op het scherm zit een screen-protector, maar omdat deze groot in het midden het Jiayu logo bevat zal deze helaas verwijderd moeten worden. Onder in het doosje vind je verder nog een adapter met kabel, beiden apart verpakt, en de handleiding van de telefoon.



Voordat je de telefoon kan gebruiken moet er nog een simkaart in de telefoon. Hiervoor moet de achterkant van de telefoon afgehaald worden. Dit ging een beetje stroef, ik moest met mijn nagel onder het randje van het hoesje rondom de telefoon gaan om deze te verwijderen. Dat de achterkant zo stevig vast zit, zorgt er natuurlijk wel voor dat je deze niet per ongeluk zal verliezen! Eenmaal de achterkant verwijderd vind je een slot voor een MicroSD kaart en twee slots voor micro SIM kaarten, een dual SIM telefoon dus! Ook is er ter bescherming een stickertje op de connectoren van de batterij geplakt die verwijderd moet worden.

Nadat alles weer in elkaar gezet is, kan de telefoon aangezet worden en verschijnt het Jiayu logo op het scherm. Binnen 50 seconden is de telefoon opgestart, nog even wat voorkeuren invoeren en de telefoon kan gebruikt worden.


Specificaties
• Schermdiagonaal: 5.5"
• Resolutie: 1920 x 1080 (Full HD)
• Gewicht: 189g
• Opslag: 16GB
• RAM: 3GB
• CPU: MediaTek MTK6753
• Baterij: 3000 mAh lithium ion
• Scherm: Capacitive Touchscreen, Corning Gorilla Glass 3
• Android versie: 5.1 Lollipop
• Mobiel netwerk: 2G, 3G en 4G
• Extern geheugen: 1 slot microSD
• SIM: Dual micro sim
• NFC: Aanwezig
• Bluetooth: Bluetooth 4.0
• Afmetingen: 152 x 75.5 x 8.9 mm



De telefoon draait Android 5.1 lollipop. Ik vind het belangrijk dat de software op een telefoon soepel loopt en geen lag heeft bij het opstarten en afsluiten van verschillende apps. Ook het gebruik van apps moet soepel verlopen. De Jiayu S3 voldoet hierin prima. Swipen door de menu's verloopt zonder hapering, en ook het gebruik van apps zoals YouTube of Chrome verloopt vlekkeloos. Eerdere versies van de Jiayu S3 draaide een custom 4.4 ROM met de optie de telefoon te gebruiken als super user. De lollipop ROM die de telefoon nu draaid is een redelijk standaard stock ROM, maar daarmee is helaas ook de super user functionaliteit verdwenen. Om root access te krijgen op de telefoon zal dus iets meer moeite gedaan moeten worden. De enige functionaliteit die toegevoegd lijkt te zijn aan de lollipop ROM is 'Gesture sensing'. Tevens ook de enige term in het instellingen menu die niet naar het Nederlands vertaald is. Wel een pluspunt dat Nederlands ondersteunt wordt! Met gesture sensing zou het mogelijk moeten zijn door menu's te navigeren door met de hand langs de bovenkant van de telefoon te zwaaien. Dit werkt niet erg goed en ik moet eerlijk zijn, ik zie er ook niet de toegevoegde waarde van. Deze functionaliteit had weggelaten kunnen worden. Een smartphone moet ook kunnen bellen dus ook dat is getest. Dit werkt gelukkig prima, de geluidskwaliteit is helder en ik heb ook geen opmerkingen gehad over mijn eigen verstaanbaarheid.





De Jiayu S3 heeft een simpel, functioneel design. Zelf heb ik de zwarte versie, maar hij is ook nog in het wit en blauw te verkrijgen. De voorkant van de telefoon wordt grotendeels gevuld door het scherm, wat ik zelf erg mooi vind. Geen onnodig dikke randen rond het scherm. Verder bevind zich aan de bovenkant nog de frontcam en onderaan drie onopvallende navigatieknoppen. De achterkant is mat-zwart, met aan de bovenkant een camera en aan de onderkant een speaker. Opvallend is dat de powerknop en geluidsknoppen aan de rechterkant van de telefoon zitten, zelf ben ik links gewend. De body van de telefoon is uitgevoerd in plastic. Dit had misschien chiquer gekunt, maar het zorgt er wel voor dat dit een lichte telefoon geworden is. Daarnaast is het ook een dunne telefoon, net geen 9 mm. Al met al een simpele, lichte telefoon die ondanks zijn grootte goed in de hand ligt.





Met de 64 bit CPU en 3GB RAM hoef je niet bang te zijn dat de telefoon bij normaal gebruik snel overbelast raakt. Browsen met meerdere tabs en apps open gaat zonder probleem. Ik heb een aantal apps geprobeerd die ik vaak gebruik waaronder Chrome, Youtube en Spotify. Alle apps laden snel en zijn te gebruiken zonder lag of lange wachttijden. Ook naast elkaar draaien de apps prima, en Chrome open met meerdere tabs levert ook geen problemen op. Wel heb ik een paar keer last gehad van crashende apps. Dit gebeurde onder andere soms bij de facebook app. De oorzaak hiervan is mij onduidelijk, misschien is dit een probleem van de apps zelf, misschien is dit opgelost met een software update.

Benchmarks
• Antutu: 37756
• Geekbench 3: Single core: 619, Multi Core: 2799
• Vellamo: Multicore: 1504 Metal: 1091 Browser: 2169
• Futuremark: Sling shot (3.1): 180
• Quadrant: 19853


Batterij
De batterij is eeen 3000 mAh lithium ion batterij. Ik heb de telefoon een aantal dagen gebruikt waarbij ik zo nu en dan whatsapp heb gebruikt, gebruikt heb gemaakt van WiFi, wat apps heb geinstalleerd, zo nu en dan een filmpje heb gekeken, heb gebeld, en wat heb gebrowsed. De accuduur van het toestel stelt niet teleur. Na een hele dag gebruik en een nacht slapen hield de batterij altijd nog zo'n 25% van de batterij over. Wel aan te raden de batterij iedere avond op te laden dus.



Als je van een groot scherm houd zit je bij de Jiayu S3 aan het juiste adres. Het oppervlak van 5.5 inch in combinatie met de full hd resolutie zorgt voor een scherpe weergave en is niet zo groot dat het tekort doet aan de gebruikservaring. Het scherm is helder en geeft een scherpe weergave vanuit ieder perspectief. Wanneer het toestel binnen gebruikt wordt is het toestel ook op het laagste helderheidsniveau goed zichtbaar. Omdat ik deze telefoon test in de donkere wintermaanden heb ik het scherm niet in de volle zon kunnen testen, maar op het hoogste helderheidsniveau is het scherm ook redelijk helder. Het scherm is een capacative touch screen gemaakt van gorilla glass 3, wat er voor moet zorgen dat het scherm niet snel beschadigd raakt.



Aan de achterkant van de telefoon vind je een 13MP camera en aan de voorkant een van 5MP. De kwaliteit van de frontcam is niet denderend en heeft geen flits. De foto's zijn wat korrelig, maar voor een selfie of een snel videogesprek werkt de camera prima. De camera aan de achterkant daarentegen maakt meer indruk. Het is zo nu en dan wel nodig zelf te bepalen waar de focus moet liggen, maar het is zeker een prima camera voor de vakantiekiekjes. Toch had ik meer van de kwaliteit verwacht. Ook de foto's van deze camera zijn wat korrelig en het is zo nu en dan lastig de goede focus te vinden. Ter demonstratie heb ik het volgende imgur album aangemaakt. Hierin vind je een aantal foto's in verschillende omstandigheden gemaakt met beide camera's.





Even wat in je agenda zetten, een fimpje kijken op youtube, wat browsen, een spelletje spelen, de Jiayu S3 is een prima keuze voor iedereen die een telefoon wil die probleemloos voorziet in het dagelijks gebruik. Dat alles krijg je dan ook nog voor een scherpe prijs. Ik ben erg positief over deze telefoon, nu maar hopen dat de deze ook nog eens lang mee gaat!

Pluspunten
• Groot Full HD scherm
• Dual SIM
• Nederlandse taal ondersteuning
• NFC Ondersteuning

Minpunten
• Foto's zijn niet van de beste kwaliteit
• Zo nu en dan crashen sommige apps [/list]

En voor meer informatie kan je terecht op de Jiayu of bij een van de verkoop kanalen. Mijne komt van E-Fox shop, bij E-fox kan je namelijk ook ‘import-kosten’ verzekering erbij doen voor een paar euro. Dan kan je mocht je importheffing moeten betalen dit weer van E-fox terug krijgen. Meer informatie hierover kan je hier vinden (let op is in het Duits!).

[ Bericht 0% gewijzigd door tokko1 op 30-12-2015 15:05:34 ]
Check mijn china reviews op Reviewblog.tweakers.net
  donderdag 31 december 2015 @ 01:20:31 #2
450342 irish.joe
selfie-koning in spé
pi_158700319
Dank voor de review!

Al met al; kan de telefoon opleven naar de verwachtingen?
nec cito nec tarde
  donderdag 31 december 2015 @ 02:35:27 #3
132806 tokko1
Wat Shiz zegt ..
pi_158701738
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2015 01:20 schreef irish.joe het volgende:
Dank voor de review!

Al met al; kan de telefoon opleven naar de verwachtingen?
Dat is natuurlijk maar wat je ervan verwacht hé ;)

ik wist niet precies wat ik moest verwachten maar hoopt wel op het goede gevoel wat ik bij de eerdere Jiayu's had. En dat heb ik wel redelijk gekregen. Daarnaast zitten er wel leuke features in zoals de NFc ;)

Maarja.. blijft een teleurstelling dat de foto's zo matig zijn. Op de een of andere manier kunnen chinezen dat gewoon echt niet goed krijgen :? Tenminste naar 'westerse' standaarden. Het zijn oké foto's maar er valt niet mee te pronken ofzo.
Check mijn china reviews op Reviewblog.tweakers.net
pi_158701841
quote:
16s.gif Op donderdag 31 december 2015 02:35 schreef tokko1 het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk maar wat je ervan verwacht hé ;)

ik wist niet precies wat ik moest verwachten maar hoopt wel op het goede gevoel wat ik bij de eerdere Jiayu's had. En dat heb ik wel redelijk gekregen. Daarnaast zitten er wel leuke features in zoals de NFc ;)

Maarja.. blijft een teleurstelling dat de foto's zo matig zijn. Op de een of andere manier kunnen chinezen dat gewoon echt niet goed krijgen :? Tenminste naar 'westerse' standaarden. Het zijn oké foto's maar er valt niet mee te pronken ofzo.
Probeer eens een ViVo X-shot (of ander ViVo toestel. Ze kunnen het wel maar doen het zelden :)
Tot nu toe is de ViVo een van de beste foto-toestellen (ook boven Nokia / Huawei / iPhone)
  donderdag 31 december 2015 @ 10:16:24 #5
450342 irish.joe
selfie-koning in spé
pi_158704471
quote:
16s.gif Op donderdag 31 december 2015 02:35 schreef tokko1 het volgende:

[..]
Maarja.. blijft een teleurstelling dat de foto's zo matig zijn. Op de een of andere manier kunnen chinezen dat gewoon echt niet goed krijgen :? Tenminste naar 'westerse' standaarden. Het zijn oké foto's maar er valt niet mee te pronken ofzo.
De HDR+ stand doet ook niet een klein beetje verbeteren?

Heb een paar toestellen gehad warvan ik de fotokwaliteit ook niet geweldig vond, waarbij de HDR+ stand nog wel eens wat verbetering kon brengen.

Hiernaast is het ook wel zo dat ik voor echte mooie foto's toch naar mijn DSLR grijp.
Het gaat mij, naast bellen, wat vaker om GPS Apps, NFC, streaming en dat soort dingetjes. :D
nec cito nec tarde
pi_158810996
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2015 10:16 schreef irish.joe het volgende:

[..]

De HDR+ stand doet ook niet een klein beetje verbeteren?

Heb een paar toestellen gehad warvan ik de fotokwaliteit ook niet geweldig vond, waarbij de HDR+ stand nog wel eens wat verbetering kon brengen.

Hiernaast is het ook wel zo dat ik voor echte mooie foto's toch naar mijn DSLR grijp.
Het gaat mij, naast bellen, wat vaker om GPS Apps, NFC, streaming en dat soort dingetjes. :D
Dat doet de S3+ allemaal prima. Zelf geen last van een Facebook app die crasht. Wel van 9292 die niet 'compatibel' is (dus dan moet je even een losse apk opzoeken). Wat mij vooral erg blij maakt is de dubbele speaker, en niet teveel poespas. USB-C was nog een pluspuntje geweest.

Wel vind ik het nadelig dat het scherm niet laag kan qua helderheid. Vaak lees je in het donker nog wel wat op je telefoon en dan stel ik mijn scherm laag in. Nu is de laagste stand al genoeg voor dagelijks gebruik en dat vreet ook weer wat meer stroom.

Verder, voor het geld een prima toestel, solide bouwkwaliteit goede keuzes van specificaties. Ook de duidelijke notificatie-led stemt mij tevree :)
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  maandag 4 januari 2016 @ 14:35:10 #7
450342 irish.joe
selfie-koning in spé
pi_158817632
Klinkt allemaal gaaf, misschien dat ik aan het eind van de maand maar eens moet kijken om dee aan te schaffen als verjaarskadootje. ;)
nec cito nec tarde
pi_158820978
Wat is het verschil tussen deze en de Jiayu S3S? Enkel de andere processor?
  FOK!fotograaf dinsdag 5 januari 2016 @ 14:38:00 #9
145146 Andyy
pi_158846947
Ik had ook een Jiayu gekocht ooit, alleen maar ellende. Op allerlei verschillende roms waren er verschillende problemen met apps die vastlopen, random reboots, data dat verloren ging etc. Geen enkel positief iets heeft dat ding gebracht.
Het was een S4
pi_158861093
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 14:38 schreef Andyy het volgende:
Ik had ook een Jiayu gekocht ooit, alleen maar ellende. Op allerlei verschillende roms waren er verschillende problemen met apps die vastlopen, random reboots, data dat verloren ging etc. Geen enkel positief iets heeft dat ding gebracht.
Het was een S4
Eigenlijk was dat dus een garantie gevalletje, het ding was gewoon niet goed.
In mijn directe omgeving, thuis en op het werk voornamelijk goede ervaringen met Jiayu's.
  woensdag 6 januari 2016 @ 17:05:48 #11
450342 irish.joe
selfie-koning in spé
pi_158876700
In de review wordt trouwens gerefereerd naar de duitstalige pagina, mocht je, net als ik, iets meer begaan zijn met de engelse taal, klik dan even op deze link.
nec cito nec tarde
pi_158886360
Wat is NFc? :@ Gebruik het telefoontje al een half jaar naar volle tevredenheid maar kan me niet heugen dat ik dit ooit gebruikt heb? Ben trouwens super tevreden over het toestel, behalve over de videocamera. De fotocamera is naar mijn tevredenheid, de videocamera mist veel scherpte.
pi_158889689
Ik heb deze telefoon sinds juli en ben er zeer tevreden over. Scherm is zeer helder, telefoon erg plat, lekker vlot, hij is groot maar niet te groot, ik heb er geen enkele klacht over. Heb er toen 250 euro voor betaald, geinstalleerd en geroot en verzonden door een Franse leverancier om douanekosten, verlies etc. te vermijden en heb er geen spijt van.
  donderdag 7 januari 2016 @ 00:14:17 #14
450342 irish.joe
selfie-koning in spé
pi_158890365
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 22:20 schreef MeesterBier het volgende:
Wat is NFc? :@
NFC, Near Field Communication, kun je gebruiken in combinatie met Google Wallet of indien je bank het ondersteund, kun je je telefoon gebruiken om kleine transacties te doen, zoals je tegenwoordig ook kunt doen met je bankpas.
Ook wordt dit gebruikt door bijvoorbeeld OV Chipkaarten etc.

Meer info hier.
nec cito nec tarde
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')