abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159333745
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 18:31 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik ga verder niet klagen over Access. Bij ons zijn veel dingen maatwerk. Als iemand op het idee zou komen om, ik noem maar wat, een PostgreSQL-database met een intranet-html-frontend ervan te maken dan weet ik wel bijna zeker dat die front-end dan al gauw een slechte kopie van Access zou worden. ;)
Is LibreOffice Base niet ook best aardig?
pi_159337087
quote:
11s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 18:41 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Is LibreOffice Base niet ook best aardig?
Nee :)

In Access kun je in twee tellen een databank in een gedeelde netwerkmap aanmaken waar meerdere gebruikers tegelijk veilig aan kunnen werken. Zonder dat je de IT-beheerder erbij hoeft te halen om iets op de server aan te passen. LibreOffice Base kan dat niet.
pi_159337125
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 20:21 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee :)

In Access kun je in twee tellen een databank in een gedeelde netwerkmap aanmaken waar meerdere gebruikers tegelijk veilig aan kunnen werken. Zonder dat je de IT-beheerder erbij hoeft te halen om iets op de server aan te passen. LibreOffice Base kan dat niet.
Oeh, oké. Dat wist ik niet.

Dan mist er eigenlijk wel een goed vrij alternatief. Wel jammer eigenlijk. Want om voor iedere simpele CRUD-operatie een hele database met wepapplicatie te gebruiken is een beetje zonde.
pi_159339530
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 18:31 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik ga verder niet klagen over Access. Bij ons zijn veel dingen maatwerk. Als iemand op het idee zou komen om, ik noem maar wat, een PostgreSQL-database met een intranet-html-frontend ervan te maken dan weet ik wel bijna zeker dat die front-end dan al gauw een slechte kopie van Access zou worden. ;)
Dat doet me er niet toe. Ik heb ook een grafhekel aan word en excel, ondanks dat het wel de minst slechte office pakketten zijn. Heb gewoon een hekel aan dat soort managers-software in het algemeen.
pi_159340115
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 21:17 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Dat doet me er niet toe. Ik heb ook een grafhekel aan word en excel, ondanks dat het wel de minst slechte office pakketten zijn. Heb gewoon een hekel aan dat soort managers-software in het algemeen.
Ik heb er vooral een hekel aan hoe word nooit doet hoe je het in je gedachte had dat je het wou hebben _O-

* d4v1d wou ooit TeX leren maar het komt er niet van.
pi_159340394
Hehe ja daar hik ik ook al 5 jaar tegenaan
pi_159344357
Tex is soms wel handig. Je kan het bijvoorbeeld makkelijk in source control stoppen.

(Met .ods of .docx kan dat ook wel. Eigenlijk zijn dat zip-bestanden met daarin wat xml-bestanden. I.i.g. voor Mercurial is er een extensie die zo'n document bij het committen uitpakt en dan een diff doet. Het nadeel daarvan is dat als je dan weer een document uitcheckt, Mercurial het zelf opnieuw zipt met evt. iets andere compressie-instellingen, zodat je dus niet exact het originele bestand terugkrijgt.)
pi_159345527
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 23:08 schreef Igen het volgende:
Tex is soms wel handig. Je kan het bijvoorbeeld makkelijk in source control stoppen.

Wat ik tegenwoordig doe. Ik schrijf mijn documenten in Markdown en converteer ze vervolgens met pandoc naar PDF (die daar weer indirect LateX voor gebruikt). Je kan zelfs citeren naar BibTeX bestanden. :D

http://www.surefoss.org/p(...)pandoc-for-academia/

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 23-01-2016 23:35:51 ]
pi_159345917
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 23:34 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Wat ik tegenwoordig doe. Ik schrijf mijn documenten in Markdown en converteer ze vervolgens met pandoc naar PDF (die daar weer indirect LateX voor gebruikt). Je kan zelfs citeren naar BibTeX bestanden. :D

http://www.surefoss.org/p(...)pandoc-for-academia/
LaTeX is niet moeilijk, tenminste niet wat betreft de basisfuncties die je ook met Markdown kan doen. Daarvoor is TeX namelijk bedacht.

Wat lastiger in TeX is, is om alles goed in te stellen. Lettertypes, marges, positionering van plaatjes, afbreken van woorden op de goeie plek, formattering van de bibliografielijst, enz. En dat kan vast niet met Markdown.
pi_159345974
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 23:43 schreef Igen het volgende:

[..]

LaTeX is niet moeilijk, tenminste niet wat betreft de basisfuncties die je ook met Markdown kan doen. Daarvoor is TeX namelijk bedacht.

Wat lastiger in TeX is, is om alles goed in te stellen. Lettertypes, marges, positionering van plaatjes, afbreken van woorden op de goeie plek, formattering van de bibliografielijst, enz. En dat kan vast niet met Markdown.
Nou ja, ik vind Markdown toch echt een fijner formaat om mee te werken. In de basis is TeX enkel \section{blabla} en dergelijke natuurlijk, maar met wat meer dingen vind ik Markdown zeker een fijner formaat.

En zeker als je presentaties wil maken met Beamer. :+ Wat ook handig is, is dat je met pandoc ook kan converteren naar .odt en LaTeX zelf.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2016 00:07:52 ]
pi_159366156
hoe type je nou zo'n e met een streepje :') Ik krijg de juiste toetsenbordindeling maar niet gevonden :r
pi_159366243
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 21:04 schreef d4v1d het volgende:
hoe type je nou zo'n e met een streepje :') Ik krijg de juiste toetsenbordindeling maar niet gevonden :r
VS-internationaal met dode toetsen?
pi_159366546
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 21:06 schreef Igen het volgende:

[..]

Die is nogsteeds niet helemaal zoals ik hem gewend was vanuit Windows. maar komt in de buurt
pi_159366660
Kun je met AltGr geen accenten tikken? Dus AltGr-' gevolgd door e voor é, etc?
pi_159366920
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 21:06 schreef Igen het volgende:

[..]

Nu heb ik andere quote tekens. Kan wel é doen.. Maar nu heb ik ¨¨¨¨ En dat zijn de verkeerde voor als je bv een shell scriptje wil tikken ;(
pi_159367033
US met AltGr deadkeys O+

Niet zoals je gewend bent van Windows, maar die is dan ook moeilijk irritant :r.
pi_159367056
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 21:26 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Nu heb ik andere quote tekens. Kan wel é doen.. Maar nu heb ik ¨¨¨¨ En dat zijn de verkeerde voor als je bv een shell scriptje wil tikken ;(
Spatiebalk gebruiken. "+" = ¨, "+<spatie>="

Als je je dat aanleert kun je op Windows en Linux dezelfde toetsencombinaties gebruiken.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2016 21:31:02 ]
pi_159367139
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 21:30 schreef Igen het volgende:

[..]

Spatiebalk gebruiken. "+" = ¨, "+<spatie>="

Als je je dat aanleert kun je op Windows en Linux dezelfde toetsencombinaties gebruiken.
Dan spatie je je het leplazerus. Das ook zo kut van de Windows deadkeys.
pi_159367492
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2016 21:33 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Dan spatie je je het leplazerus. Das ook zo kut van de Windows deadkeys.
Moet je eens op bijv. een Duits toetsenbord "if (item[i]) { print '<html>'; }" proberen te typen. Dan zitten je vingers pas écht in de knoop. De spatie van dead-keys is in vergelijking daarmee echt een first-world-problem. :)
pi_159367591
quote:
14s.gif Op zondag 24 januari 2016 21:29 schreef KomtTijd... het volgende:
US met AltGr deadkeys O+

Niet zoals je gewend bent van Windows, maar die is dan ook moeilijk irritant :r.
Mijn autisme kan deze verandering niet aan :?)

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2016 21:50:19 ]
pi_159367603
gvd. :') bedoel ik.
pi_159367779
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 21:49 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Mijn autisme kan deze verandering niet aan :?)
Hùùù, vooruitgang ;(
pi_159367846
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 21:46 schreef Igen het volgende:

[..]

Moet je eens op bijv. een Duits toetsenbord "if (item[i]) { print '<html>'; }" proberen te typen. Dan zitten je vingers pas écht in de knoop. De spatie van dead-keys is in vergelijking daarmee echt een first-world-problem. :)
Waarom zou ik dat uberhaupt wíllen proberen? :p Vind al die spaties en de onvoorspelbaarheid van een gewone deadkeys indeling al ruimschoots irritant genoeg.
pi_159367848
quote:
7s.gif Op zondag 24 januari 2016 21:57 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Hùùù, vooruitgang ;(
Ja maar ik ben dit gewoon gewend _O- :') ik spatie me nu de tyfus. :P
pi_159367942
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 21:59 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Ja maar ik ben dit gewoon gewend _O- :') ik spatie me nu de tyfus. :P
Sja 't is een veel gehoord "probleem" van overstappers. Alles moet wel beter zijn, maar mag tegelijkertijd niet anders zijn dan ze gewend zijn. En als het niet aan die strijdige eisen kan voldoen vindt men het kut.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')