Is LibreOffice Base niet ook best aardig?quote:Op zaterdag 23 januari 2016 18:31 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik ga verder niet klagen over Access. Bij ons zijn veel dingen maatwerk. Als iemand op het idee zou komen om, ik noem maar wat, een PostgreSQL-database met een intranet-html-frontend ervan te maken dan weet ik wel bijna zeker dat die front-end dan al gauw een slechte kopie van Access zou worden.
Neequote:Op zaterdag 23 januari 2016 18:41 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Is LibreOffice Base niet ook best aardig?
Oeh, oké. Dat wist ik niet.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 20:21 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee
In Access kun je in twee tellen een databank in een gedeelde netwerkmap aanmaken waar meerdere gebruikers tegelijk veilig aan kunnen werken. Zonder dat je de IT-beheerder erbij hoeft te halen om iets op de server aan te passen. LibreOffice Base kan dat niet.
Dat doet me er niet toe. Ik heb ook een grafhekel aan word en excel, ondanks dat het wel de minst slechte office pakketten zijn. Heb gewoon een hekel aan dat soort managers-software in het algemeen.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 18:31 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik ga verder niet klagen over Access. Bij ons zijn veel dingen maatwerk. Als iemand op het idee zou komen om, ik noem maar wat, een PostgreSQL-database met een intranet-html-frontend ervan te maken dan weet ik wel bijna zeker dat die front-end dan al gauw een slechte kopie van Access zou worden.
Ik heb er vooral een hekel aan hoe word nooit doet hoe je het in je gedachte had dat je het wou hebbenquote:Op zaterdag 23 januari 2016 21:17 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Dat doet me er niet toe. Ik heb ook een grafhekel aan word en excel, ondanks dat het wel de minst slechte office pakketten zijn. Heb gewoon een hekel aan dat soort managers-software in het algemeen.
Wat ik tegenwoordig doe. Ik schrijf mijn documenten in Markdown en converteer ze vervolgens met pandoc naar PDF (die daar weer indirect LateX voor gebruikt). Je kan zelfs citeren naar BibTeX bestanden.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 23:08 schreef Igen het volgende:
Tex is soms wel handig. Je kan het bijvoorbeeld makkelijk in source control stoppen.
LaTeX is niet moeilijk, tenminste niet wat betreft de basisfuncties die je ook met Markdown kan doen. Daarvoor is TeX namelijk bedacht.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 23:34 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Wat ik tegenwoordig doe. Ik schrijf mijn documenten in Markdown en converteer ze vervolgens met pandoc naar PDF (die daar weer indirect LateX voor gebruikt). Je kan zelfs citeren naar BibTeX bestanden.
http://www.surefoss.org/p(...)pandoc-for-academia/
Nou ja, ik vind Markdown toch echt een fijner formaat om mee te werken. In de basis isquote:Op zaterdag 23 januari 2016 23:43 schreef Igen het volgende:
[..]
LaTeX is niet moeilijk, tenminste niet wat betreft de basisfuncties die je ook met Markdown kan doen. Daarvoor is TeX namelijk bedacht.
Wat lastiger in TeX is, is om alles goed in te stellen. Lettertypes, marges, positionering van plaatjes, afbreken van woorden op de goeie plek, formattering van de bibliografielijst, enz. En dat kan vast niet met Markdown.
VS-internationaal met dode toetsen?quote:Op zondag 24 januari 2016 21:04 schreef d4v1d het volgende:
hoe type je nou zo'n e met een streepjeIk krijg de juiste toetsenbordindeling maar niet gevonden
Nu heb ik andere quote tekens. Kan wel é doen.. Maar nu heb ik ¨¨¨¨ En dat zijn de verkeerde voor als je bv een shell scriptje wil tikkenquote:
Spatiebalk gebruiken. "+" = ¨, "+<spatie>="quote:Op zondag 24 januari 2016 21:26 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Nu heb ik andere quote tekens. Kan wel é doen.. Maar nu heb ik ¨¨¨¨ En dat zijn de verkeerde voor als je bv een shell scriptje wil tikken
Dan spatie je je het leplazerus. Das ook zo kut van de Windows deadkeys.quote:Op zondag 24 januari 2016 21:30 schreef Igen het volgende:
[..]
Spatiebalk gebruiken. "+" = ¨, "+<spatie>="
Als je je dat aanleert kun je op Windows en Linux dezelfde toetsencombinaties gebruiken.
Moet je eens op bijv. een Duits toetsenbord "if (item[i]) { print '<html>'; }" proberen te typen. Dan zitten je vingers pas écht in de knoop. De spatie van dead-keys is in vergelijking daarmee echt een first-world-problem.quote:Op zondag 24 januari 2016 21:33 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Dan spatie je je het leplazerus. Das ook zo kut van de Windows deadkeys.
Mijn autisme kan deze verandering niet aanquote:Op zondag 24 januari 2016 21:29 schreef KomtTijd... het volgende:
US met AltGr deadkeys
Niet zoals je gewend bent van Windows, maar die is dan ook moeilijk irritant.
Hùùù, vooruitgangquote:Op zondag 24 januari 2016 21:49 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Mijn autisme kan deze verandering niet aan)
Waarom zou ik dat uberhaupt wíllen proberen? :p Vind al die spaties en de onvoorspelbaarheid van een gewone deadkeys indeling al ruimschoots irritant genoeg.quote:Op zondag 24 januari 2016 21:46 schreef Igen het volgende:
[..]
Moet je eens op bijv. een Duits toetsenbord "if (item[i]) { print '<html>'; }" proberen te typen. Dan zitten je vingers pas écht in de knoop. De spatie van dead-keys is in vergelijking daarmee echt een first-world-problem.
Sja 't is een veel gehoord "probleem" van overstappers. Alles moet wel beter zijn, maar mag tegelijkertijd niet anders zijn dan ze gewend zijn. En als het niet aan die strijdige eisen kan voldoen vindt men het kut.quote:Op zondag 24 januari 2016 21:59 schreef d4v1d het volgende:
[..]
Ja maar ik ben dit gewoon gewend![]()
ik spatie me nu de tyfus.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |