abonnement Unibet Coolblue
pi_159409806
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 15:41 schreef Lot_1 het volgende:

Verder kun je prima beginnen met brood bakken zonder dure apparatuur.
ha idd :D
Broodbakken is al eeuwen mogelijk zonder machines, zolang je maar een oven hebt . Ik begin met handmixer totdat zich beetje een bal gaat vormen, dan handmatig verder tot vliesje goed is. Meestal 20min.
In de OP staat een recept waarbij je überhaupt niet hoeft te kneden.

Deze no knead breakfast rolls waren pas na de lunch klaar, maar goed gelukt :+
pi_159409911
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 15:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:


Bij deze het antwoord op een van mijn vragen. Ik had begrepen dat het best bewerkelijk is. Nu moet ik zeggen dat ik het op zich niet zo erg vind als je er even mee bezig bent als je dit bijvoorbeeld kan doen terwijl je televisie aan het kijken bent: we betalen om te sporten, dan kan je net zo goed wat extra trainen voor het bakken van je brood. ;)
Alleen, krijg je het dan zo goed gekneed als met een machine?
je leest het niet helemaal goed, als je met hand wil OVERkneden ben je volgens hem 40 minuten bezig
pi_159410026
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 15:54 schreef computergirl het volgende:

[..]

je leest het niet helemaal goed, als je met hand wil OVERkneden ben je volgens hem 40 minuten bezig
Ik las het wel goed maar ik interpreteerde overkneden als goed kneden. Is dat een verkeerde interpretatie?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159410093
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 15:41 schreef Lot_1 het volgende:
Ik kneed altijd met de hand, en daar doe ik zo'n kwartier over. Het wordt, ook als je een machine hebt, aangeraden om met de hand te kneden omdat je dan veel beter door hebt hoe het deeg 'hoort' te voelen als het goed gekneed is.
Ik heb wel een keukenmachine (best duur ook, kenwood) maar die kan brooddeeg niet fatsoenlijk aan ondanks dat de gebruiksaanwijzing anders beweerd. Soms mix ik de eerste minuut even met deeghaken alles door elkaar en ga ik daarna verder met de hand.

Verder kun je prima beginnen met brood bakken zonder dure apparatuur. Met de hand kneden, op de bakplaat bakken van een gewone oven, gewoon bloem gebruiken.. kan haast gratis dus. En dan kun je vervolgens meelezen in dit topic voor tips en adviezen. Het loont ook om deze topicreeks eens goed door te lezen.
Wat wel handig is om te hebben, is een gietijzeren pan. Dan kun je beginnen met het filmpje van Vincent in de openingspost. Duidelijk en goed filmpje om mee te beginnen :Y
Waarom is een gietijzeren pan handig?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159410534
Nogmaals, het is geen must als je brood wilt bakken ;)

Een gietijzeren pan houdt goed warmte vast. Veel bakkers bakken hun brood op vuurvaste steen. Dat is goed voor de 'oven spring': de mate waarin het brood rijst als het in de oven gaat. Met een gietijzeren pan kun je dit nabootsen.
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_159410926
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 15:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik las het wel goed maar ik interpreteerde overkneden als goed kneden. Is dat een verkeerde interpretatie?
Dat is een verkeerde interpretatie. :Y 'Overkneden' is wanneer je het deeg téveel hebt gekneed, waardoor de glutenstrengen instabiel worden, wat de structuur van je deeg niet bepaald ten goede komt. Is deels wel te verhelpen door flink veel langer te laten rijzen, maar ideaal is het niet.

Maar zals gezegd: met normaal kneden met de hand loop je daar eigenlijk nauwelijks risico op. :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_159411001
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 16:17 schreef Lot_1 het volgende:
Nogmaals, het is geen must als je brood wilt bakken ;)

Een gietijzeren pan houdt goed warmte vast. Veel bakkers bakken hun brood op vuurvaste steen. Dat is goed voor de 'oven spring': de mate waarin het brood rijst als het in de oven gaat. Met een gietijzeren pan kun je dit nabootsen.
Dan maar eens zoeken waar ze nog een gietijzeren pan verkopen. Daar gaat mijn voorkeur sowieso naar uit: geen vergiftiging met een antiaanbaklaag of aluminium. Ja, je kan ook teveel ijzer binnen krijgen maar dat zal niet door een pan gebeuren (wel als je water drinkt uit bekers die ijzer bevatten).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159411003
deze site is hartstikke interessant als je meer over het proces van broodbakken wilt lezen, een aanrader!
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_159411161
En als je helemaal geen zin in kneden hebt en er niks bijzonders voor wilt aanschaffen blijft dit toch wel een succesrecept:
http://breadandcompanatic(...)oof-overnight-rolls/

Werkt ook prima met gewoon alleen loeigoedkope bloem uit de supermarkt. 's Avonds de boel door elkaar roeren, deegprut wegzetten, volgende ochtend bakken. Superlekkere korst, en fijn geurig en smaakvol kruim door het deeg een nacht lang te laten borrelen. :9
Let me see you stripped down to the bone
pi_159411163
Ikea?


Ik heb de mijne ooit bij de aldi voor 25 euro gekocht. Ook heel fijn voor stoofpotten en sauzen die lang op moeten staan O+
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_159411190
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 16:38 schreef minilot het volgende:
En als je helemaal geen zin in kneden hebt blijft dit toch wel een succesrecept:
http://breadandcompanatic(...)oof-overnight-rolls/

Werkt ook prima met gewoon alleen loeigoedkope bloem uit de supermarkt. 's Avonds de boel door elkaar roeren, deegprut wegzetten, volgende ochtend bakken. Superlekkere korst, en fijn geurig en smaakvol kruim door het deeg een nacht lang te laten borrelen. :9
Eens :Y dat waren ook mijn eerste broodjes. Supersimpel recept maar wel lekker :9
Als je niet wilt kneden is het filmpje van Vincent in de OP dus ook een aanrader.
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_159411213
Mijn zware gietijzeren braadpan komt van de HEMA. Niet kapot te krijgen. O+

Kortom Bram: niet zo lastig te vinden :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_159412536
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 16:38 schreef minilot het volgende:
En als je helemaal geen zin in kneden hebt en er niks bijzonders voor wilt aanschaffen blijft dit toch wel een succesrecept:
http://breadandcompanatic(...)oof-overnight-rolls/

Werkt ook prima met gewoon alleen loeigoedkope bloem uit de supermarkt. 's Avonds de boel door elkaar roeren, deegprut wegzetten, volgende ochtend bakken. Superlekkere korst, en fijn geurig en smaakvol kruim door het deeg een nacht lang te laten borrelen. :9
zie #176, vandaag weer gemaakt en lukken mij ook :D
pi_159414390
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 02:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Welke machine gebruiken jullie? Doen sommigen van jullie het volledig met de hand?
Een oven kan handig zijn :+ Voor de rest ben ik fan van no-knead brood (ben lui dus laat het deeg liever langer rijzen) dus dan heb je alleen een mengkom nodig + Dutch oven ofwel ouderwetse gietijzeren braadpan. Ik heb mijn antieke handmixer wel vervangen door een Kenwood Patissier, maar die komt alleen in actie bij heel nat deeg. En verder voor gebak maar dat valt buiten het bereik van dit topic.
mag het weten
pi_159415411
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 18:48 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Een oven kan handig zijn :+ Voor de rest ben ik fan van no-knead brood (ben lui dus laat het deeg liever langer rijzen) dus dan heb je alleen een mengkom nodig + Dutch oven ofwel ouderwetse gietijzeren braadpan. Ik heb mijn antieke handmixer wel vervangen door een Kenwood Patissier, maar die komt alleen in actie bij heel nat deeg. En verder voor gebak maar dat valt buiten het bereik van dit topic.
Ik heb een oven. :)
Een gasoven (combi met gasfornuis), ik neem aan dat dat dat prima is aangezien het heet genoeg wordt. Hooguit is het niet ideaal in bepaalde gevallen dat de hitte enkel van onderen kan komen maar ik neem aan dat dat voor het bakken van brood niet uitmaakt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159415427
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 16:40 schreef minilot het volgende:
Mijn zware gietijzeren braadpan komt van de HEMA. Niet kapot te krijgen. O+

Kortom Bram: niet zo lastig te vinden :)
Ik ga kijken. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 26 januari 2016 @ 19:50:30 #192
37887 Dauthi
Progressive
pi_159416278
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 15:41 schreef Lot_1 het volgende:
Ik kneed altijd met de hand, en daar doe ik zo'n kwartier over. Het wordt, ook als je een machine hebt, aangeraden om met de hand te kneden omdat je dan veel beter door hebt hoe het deeg 'hoort' te voelen als het goed gekneed is.
Ik heb wel een keukenmachine (best duur ook, kenwood) maar die kan brooddeeg niet fatsoenlijk aan ondanks dat de gebruiksaanwijzing anders beweerd. Soms mix ik de eerste minuut even met deeghaken alles door elkaar en ga ik daarna verder met de hand.

Verder kun je prima beginnen met brood bakken zonder dure apparatuur. Met de hand kneden, op de bakplaat bakken van een gewone oven, gewoon bloem gebruiken.. kan haast gratis dus. En dan kun je vervolgens meelezen in dit topic voor tips en adviezen. Het loont ook om deze topicreeks eens goed door te lezen.
Wat wel handig is om te hebben, is een gietijzeren pan. Dan kun je beginnen met het filmpje van Vincent in de openingspost. Duidelijk en goed filmpje om mee te beginnen :Y
Je kenwood heeft geen probleem met brooddeeg hoor.
Probeer eens het volgende, Doe al je ingrediënten in de kom, meng het, maar kneed het niet, laat het 10 - 15 min staan om te hydrateren, zet daarna je kenwood op snelheid 1 voor 6 - 8 min, en dan op stand 4 - 6 (de snelheid is afhankelijk van de hydratatie van het deeg, je wil proberen het deeg los van de kom te krijgen aan de deeghaak) voor 3 tot 6 min.
Dan zou je met een normaal goedkoop witte bloem deeg, goed moeten zitten qua gluten. Je kan het dan altijd nog een keer nadat je het hebt laten rusten als je nog niet tevreden bent met de structuur.

Dit is wel een goed filmpje om de ontwikkeling van glutenstructuur te zien in een stokbrood deeg, met de hand weliswaar.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  dinsdag 26 januari 2016 @ 20:07:42 #193
37887 Dauthi
Progressive
pi_159416850
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 15:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd hoe jullie het doen. Ik wil graag zelf mijn brood gaan bakken maar ik weet nog niet hoe ik het het best kan aanpakken. Het hangt ervan af hoeveel tijd je kwijt bent met het kneden, hoeveel 'stroom' het kost om de machine het te laten doen en hoeveel zo'n apparaat ongeveer kost en hoe grondig je het met de hand kan kneden.

[..]

Bij deze het antwoord op een van mijn vragen. Ik had begrepen dat het best bewerkelijk is. Nu moet ik zeggen dat ik het op zich niet zo erg vind als je er even mee bezig bent als je dit bijvoorbeeld kan doen terwijl je televisie aan het kijken bent: we betalen om te sporten, dan kan je net zo goed wat extra trainen voor het bakken van je brood. ;)
Alleen, krijg je het dan zo goed gekneed als met een machine?
Je hebt helemaal niets bijzonders nodig of iets duurs om brood te maken. 2 handen en een hete pan zijn genoeg je hebt al chapatti of roti en zelfs pita's en lahmacun.
Een oven is natuurlijk mooi meegenomen, maar verder heb je weinig nodig om brood te maken.
Wat betreft het kneden, een machine is absoluut niet nodig, en veel werk al helemaal niet als je de stretch & fold techniek gebruikt, het kost alleen tijd.
Zo'n mengmachine is er alleen maar om het leven makkelijker te maken zodat terwijl de machine het deeg doet jij wat anders kan doen, het kan tijd schelen, maar voor brood is zo'n machine absoluut niet noodzakelijk :)

En als je nog geen gietijzeren pan hebt, dan moet je er maar snel een aanschaffen ;) Ze zijn namelijk te handig voor alles! En bij het bakken van brood kan je een soort mini professional oven maken, waardoor je nog beter brood kan bakken :)
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_159437911
Ik haat met de hand kneden, dus ik heb geïnvesteerd in een Bosch Mum-mixer. Heel fijn ding. Ook voor taarten e.d.

Maar goed, ik wil ook eens het no-kneadbrood uit de OP (van Vincent) maken. Welk formaat pan ik daar het best voor gebruiken?
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 27 januari 2016 @ 14:59:17 #195
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_159438832
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 14:33 schreef Bleie het volgende:
Ik haat met de hand kneden, dus ik heb geïnvesteerd in een Bosch Mum-mixer. Heel fijn ding. Ook voor taarten e.d.

Maar goed, ik wil ook eens het no-kneadbrood uit de OP (van Vincent) maken. Welk formaat pan ik daar het best voor gebruiken?
Ik red het gewoon niet met mijn zwakke polsen, daarom maar eens wat geld uitgegeven voor die planeetmenger. Ik maak er van alles mee, beslag, taarten, koek, brood, slagroom en eigenlijk alles wat geklopt of gekneed moet worden. Je moet er wel plek voor hebben.. :)

Voor het no-knead-bread (dat was m'n eerste broodexperiment) heb ik gewoon een ijzeren juspan gebruikt. Maat weet ik niet precies, maar het is gewoon een standaard juspan. Let er wel op dat er geen kunststof handvatten aan zitten.
pi_159451835
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 19:50 schreef Dauthi het volgende:

[..]

Je kenwood heeft geen probleem met brooddeeg hoor.
Probeer eens het volgende, Doe al je ingrediënten in de kom, meng het, maar kneed het niet, laat het 10 - 15 min staan om te hydrateren, zet daarna je kenwood op snelheid 1 voor 6 - 8 min, en dan op stand 4 - 6 (de snelheid is afhankelijk van de hydratatie van het deeg, je wil proberen het deeg los van de kom te krijgen aan de deeghaak) voor 3 tot 6 min.
Dan zou je met een normaal goedkoop witte bloem deeg, goed moeten zitten qua gluten. Je kan het dan altijd nog een keer nadat je het hebt laten rusten als je nog niet tevreden bent met de structuur.

Dit is wel een goed filmpje om de ontwikkeling van glutenstructuur te zien in een stokbrood deeg, met de hand weliswaar.
Ik heb denk ik een andere Kenwood dan je denkt (FPM270). Misschien had ik niet moeten zeggen dat het een dure is, want er zijn veel duurdere. Maar ik had verwacht dat deze 't ook wel aan zou kunnen. Hij wordt echter heel heet en begint te kantelen als ik het deeg probeer te laten kneden.
Ik vind het niet erg dat het met de hand moet hoor, dat werkt ook prima :Y
freedom is just another word for nothing left to lose
  woensdag 27 januari 2016 @ 22:55:58 #197
37887 Dauthi
Progressive
pi_159453591
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 21:59 schreef Lot_1 het volgende:

[..]

Ik heb denk ik een andere Kenwood dan je denkt (FPM270). Misschien had ik niet moeten zeggen dat het een dure is, want er zijn veel duurdere. Maar ik had verwacht dat deze 't ook wel aan zou kunnen. Hij wordt echter heel heet en begint te kantelen als ik het deeg probeer te laten kneden.
Ik vind het niet erg dat het met de hand moet hoor, dat werkt ook prima :Y
Ik dacht inderdaad aan een ander apparaat. Misschien dat een heel nat deeg voor hamburgers of brioche wel werkt ;)
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_159523153
Ok, ziet er beter uit dan de vorige :7
Rare vorm komt omdat hij niet uit zijn mandje wilde komen.
Heb me netjes aan recept gehouden deze keer en 30 gram extra vocht toegevoegd zoal geadviseerd bij half volkoren.
En de desem extra gevoerd ipv week in koelkast en dan gelijk ermee bakken na een voeding

De binnenkant:


[ Bericht 20% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 30-01-2016 22:39:34 ]
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 5 februari 2016 @ 18:01:46 #199
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_159683262
Ik heb gisteren voor de 2e keer walnootbroodjes gemaakt. Het recept is reuze simpel: zoals ik normaal witte bolletjes maak, maar dan met 50% walnoot (bloemgewicht) erin. Het voordeel van m'n planeetmenger is dat hij de (uiteraard gepelde) walnoten kapot maakt, je vind er alleen nog maar kleine stukjes in en een deel is kennelijk gruis zodat dat gelijkmatig door het deeg zit. Het is dus een naar walnoot smakend broodje met stukjes walnoot erin.
pi_159696915
Klinkt lekker, qltel!

Vandaag zuurdesem workshop bij Levine, :) ben benieuwd
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')