Van de week heb ik de
B20 Speaker watch getest: een smartwatch die vergeleken met de meeste andere modellen op de markt wat beperkt is in z’n kunnen. Reden hiervan is vooral dat het niet echt een watch is, maar meer een Bluetooth speaker die je om je pols draagt. Het apparaatje heeft dan ook geen display of andere manier om de tijd aan te duiden.
De eerste vraag: is het wat?Zelf ben ik niet zo van het hardop muziek luisteren in het openbaar, en ik denk dat ik dat met de meeste Nederlanders (op pet/bontkragers na, no offense) gemeen heb. Ik zou dus niet in de rij staan om ales eerste een dergelijke gadget aan te schaffen.
Over de watch zelf: de speaker bevindt zich op de wijzerplaat-/displayplek, en aan de rechterkant van de kast zit een rubberen kapje waaronder zich de micro-USB en TFcard-opening bevinden.
Aan de linkerkant vind je vier knoppen. Redelijk veel, maar deze vervangen dan ook het ontbrekende display.
Knopfuncties:• De powerknop, waarmee tevens telefoongesprekken kunnen worden aangenomen en weer worden beëindigd. Functioneert ook als play/pause-button.
• Twee volumeknoppen, waarmee ook kan worden geskipt naar vorige/volgende nummers.
• Een modusknop waarmee tussen verschillende modussen (FM-radio, Bluetooth of kaartje) kan worden gewisseld. Met deze knop kunnen ook foto’s (selfies) worden genomen als de speaker watch is gepaird met een telefoon. Met een druk op de knop neem je dan een foto, mits je wel eerst je camera hebt geopend.
![DtQgO2al.jpg]()
![Y2EFnajl.jpg]()
Bij het inschakelen krijg je met een heel sterk (Japans?) accent
“Bloetoes modo has been open” te horen.
Pairen gaat vervolgens erg makkelijk en gaat gepaard (haha) met hetzelfde accent. Je kunt vervolgens direct muziek afspelen vanaf het gepairde apparaat met behulp van de play button. Werkt verder prima en niets op aan te merken.
GeluidskwaliteitBelangrijkste is natuurlijk de speaker. Die valt behoorlijk tegen als je bedenkt dat het daar toch allemaal om draait bij deze gadget. Eigenlijk moet je zoiets niet eens echt gaan analyseren, maar om het dan toch een klein beetje te doen: veel hoog, weinig/geen laag en een tikje schel. Hard kan ie dan weer wel. Je verwacht geen vol, uitgebalanceerd of harmonieus geluid uit deze speaker, maar dit is wel heel erg de andere kant. Kortom, geen voldoende.
SelfieknopDeze speaker watch beschikt dus over een selfieknop. Dat is op zich leuk bedacht, alleen in de praktijk toch wat onhandig. Als je namelijk je arm strekt om een selfie te nemen, moet je met je andere arm ook die kant op om het knopje te drukken. Dan kun je eigenlijk net zo goed direct het scherm van je telefoon aanraken en op die manier een foto maken.
Wat nog zou kunnen is de watch af doen tijdens het maken van een foto, maar dat lijkt me niet de bedoeling. Dus: leuk bedacht, maar een beetje een nutteloze toevoeging.
Anti lostDe watch heeft ook een anti lost-functie. Volgens de beschrijving begint de watch geluid te maken op het moment dat deze zich meer dan 10 meter van het gepairde apparaat bevindt. Dit heb ik zelf niet mogen meemaken. Bij de eerste keer testen had ik tot 20 meter muziek, waarna de speaker begon te kraken toen ik verder liep. Vervolgens geen muziek meer maar ook geen alarm.
De tweede keer liep ik de hoek om en stopte de muziek direct.
Ik kan dus concluderen dat de anti lost-functie het niet helemaal lekker doet.
BatterijduurVolgens de fabrikant kun je 10 uur naar muziek luisteren met deze speaker watch. Ik heb dat niet getest want ik was het al redelijk snel zat, maar ik ben best bereid het te geloven.
ConclusieTelefoontjes aannemen en muziek afspelen(via telefoon, kaartje of FM) gaat prima, maar dan heb je het ook wel gehad. Geluidskwaliteit is niet best, de anti lost-functie werkt niet en is ook vrij nutteloos in mijn optiek. Dit laatste vind ik ook van de selfieknop. Misschien leuk voor tijdens bergbeklimmen of andere individuele sporten waarbij je alleen bent en oortjes niet handig zijn, maar anders zou ik niet kunnen bedenken in welke situatie je deze speaker watch nodig zou kunnen hebben.
Goed:• paired eenvoudig
• probleemloos muziek afspelen
• komisch accent bij inschakelen
Minder• geluidskwaliteit niet goed
• onzinnige selfieknop
• anti lost-functie werkt niet