Meestal gaan leerlingen kloten omdat er iets aan de les niet deugt. Tenminste, dat is mijn ervaring. Of te saai, of te moeilijk, of te langdradig...Het is de truc dan om die leerlingen voor je te winnen. Kicken als dat lukt. Meestal fascineert dat soort leerlingen me wel. Ik probeer er dan achter te komen waarom ze zo tegendraads zijn. Ik heb jaren geleden onderbouw VWO lesgegeven. Ik viel er in slaap. 50 minuten doodse stilte, zelfstandig aan het werk. "Hoef ik jullie niet te helpen?" "Nee hoor, meneer. Het gaat zo ook wel". Voelde me behoorlijk overbodig daar...quote:Op dinsdag 29 maart 2016 08:05 schreef Friek_ het volgende:
Ik heb niet zoveel met rellende/vervelende leerlingen, vooral omdat ik het toch wat primitief vind. Meer intelligente vormen van rebellie kan ik altijd wel waarderen, maar het zuivere 'kloten om het kloten' gewoon omdat dat cool en vermakelijk is.. nee, nooit veel van begrepen. M'n vwo-klassen vind ik tot nu toe wel erg leuk en tof. Daar heb ik ook wat minder vaak het idee alsof ik simpelweg de Leerplichtwet aan het uitvoeren ben.
Ben het helemaal met je eens. Zo werk ik ook. Ik vind een positieve band, of op zijn minst een band met de klas/leerlingen erg belangrijk. Wanneer die er eenmaal is, hoef je geen straf meer te geven. De leerlingen blijven dan netjes ruim binnen de grenzen, want - ze respecteren je en vinden je aardig. En ja, ik weet dat er genoeg collega's zijn die sputteren: "Ik word niet betaald om aardig te zijn, ik word betaald om les te geven". Dat vind ik altijd zo sneu. Dat zijn dan wel de collega's die in de docentenkamer liggen te knorren dat ze "2 havo niet aan het werk krijgen" of "weer een halve klas straf hebben moeten geven". Laat mij maar investeren in mijn leerlingen en we hebben een prima tijd in mijn klaslokaal. "We maken plezier bij u, maar we leren ook meer dan genoeg". Kijk, en dát moet je hebben.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 16:56 schreef Silmarwen het volgende:
ik denk dat vooral het persoonlijke contact belangrijk is. Ik heb altijd het idee dat VWO dat geen fuck interesseert, terwijl hier juist mijn kracht ligt. (....) Deel van de persoonlijke band is toch echt je kwetsbaar durven op te stellen. Hoe meer je de strijd aangaat hoe meer het een gevecht gaat worden. Ik ben ook een vriendelijk en redelijk persoon. Voordeel daarvan is dat ALS ik boos ben ze ook meteen weten dat ze toch echt te ver zijn gegaan. Maar ik begin nooit streng? Wel leg ik meteen uit dat ik het voortouw neem in het begin en als het goed gaat en de ruimte er is, ik de leerlingen meer wil laten inbrengen.
Maar misschien is het gewoon niet jouw "ding" net zoals VWO niet het mijne is. Ik hoef ook echt geen eerstegraads bevoegdheid. Onderwijskundige, dat wel, maar dan nog steeds de focus op het mbo.
De botte bijl erin?quote:Op dinsdag 29 maart 2016 19:20 schreef kwakz0r het volgende:
Ik sta er echt heel erg zo in als jullie hoor,maar soms lukt het gewoon niet met een klas.
Ik heb nu een 4 havo waar ik echt weinig mee kan. Ongelukkig samengesteld (29 lln waarvan 18 met een doublure in 3 of 4 havo - die moeten dus over naar 5 of van school). Motivatie is er niet en ookeen naderende toets of tentamen is geen reden iets te willen doen, noch is keuzevrijheid of eigen verantwoordelijkheid, noch strafwerk of controle.
Heb het geprobeerd met contact, dat is mijn eerste instinct sowieso, maar de haat voor school en het vak Engels is enorm. Ze weigeren stelselmatig aan de slag te gaan, bij meerdere vakken, ik kan nauwelijks uitleg geven. Als ik zelf echt goede lessen maak dan weigeren alsnog zoveel leerlingen iets te doen dat ik vastraak...
Als ik op deze klas beoordeeld werd voor een aanstelling kon ik denk ik vertrekken. Gelukkig is dat niet zo
Ben ook open het gesprek aangegaan met ze, wat zou ik anders kunnen doen? Roept er alleen eentje dat ik me maar ziek moet melden. En eerder, met groepjes gesproken over hoe ze het vinden in de klas enzo, gewoon kletsen, een grapje hier of daar, geen effect. Gesprek met raddraaiers na de les werkt niet ze lachen me in mijn gezicht uit, etc.
Project relatie mislukt zeg maar. En ik sta erom bekend op school hoor, leerlingen vinden mij over het algemeen aardig en redelijk en een goede docent.
Is er ook hoor, werkt alleen ook niet goedquote:Op dinsdag 29 maart 2016 20:09 schreef Franny_G het volgende:
Ja, sommige klassen kunnen door samenstelling en groepsdynamiek onmogelijk zijn. Maar dan kun je het ook niet oplossen als individuele docent. Dan moet je als docententeam een consequente en eenduidige aanpak gaan bedenken olv een mentor en er zal vanuit een afdelingsleider (of hoe je dat wilt noemen) ook hulp en ondersteuning moeten komen.
Yep, heel herkenbaar verhaal.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 19:20 schreef kwakz0r het volgende:
Heb het geprobeerd met contact, dat is mijn eerste instinct sowieso, maar de haat voor school en het vak Engels is enorm. Ze weigeren stelselmatig aan de slag te gaan, bij meerdere vakken, ik kan nauwelijks uitleg geven. Als ik zelf echt goede lessen maak dan weigeren alsnog zoveel leerlingen iets te doen dat ik vastraak...
Ja dat denk ik ook. soms heb je echt een probleemklas en moet het team in actie komen.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 20:09 schreef Franny_G het volgende:
Ja, sommige klassen kunnen door samenstelling en groepsdynamiek onmogelijk zijn. Maar dan kun je het ook niet oplossen als individuele docent. Dan moet je als docententeam een consequente en eenduidige aanpak gaan bedenken olv een mentor en er zal vanuit een afdelingsleider (of hoe je dat wilt noemen) ook hulp en ondersteuning moeten komen.
4 van mijn 7 klassen dit jaar hebben al zo'n aanpak ondergaanquote:Op dinsdag 29 maart 2016 20:09 schreef Franny_G het volgende:
Ja, sommige klassen kunnen door samenstelling en groepsdynamiek onmogelijk zijn. Maar dan kun je het ook niet oplossen als individuele docent. Dan moet je als docententeam een consequente en eenduidige aanpak gaan bedenken olv een mentor en er zal vanuit een afdelingsleider (of hoe je dat wilt noemen) ook hulp en ondersteuning moeten komen.
lwoo is geen apart niveau. Het is een indicatie bij een van de andere niveaus. Maar PRO kan je dan inderdaad weer wel meetellen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 16:04 schreef thabit het volgende:
We hebben al best wel veel niveau-differentiatie in het middelbaar onderwijs. Niet alleen is het opgedeeld in vmbo, havo, en vwo; het vmbo is op zijn beurt zelfs opgedeeld in 5 subniveaus (lwoo, b, k, g, t). Dat zijn dus al 7 niveaus in totaal! Verder bestaat er ook nog zoiets als praktijkonderwijs. Etcetera, etcetera, etcetera.
Nóg meer niveaus hieraan toevoegen lijkt me niet de oplossing.
Met havo-klassen (of hoger) heb ik geen ervaring. Vmbo'ers zijn ook maar moeilijk te motiveren voor de stof, maar je kunt heel veel met ze doen als je een goede band hebt met de klas/met de leerlingen. Als daar iets scheef zit, kun je eigenlijk wel inpakken.quote:Op woensdag 30 maart 2016 14:40 schreef Lyrebird het volgende:
Fascinerend topic. De indruk die ik krijg is dat vwo klassen en vmbo klassen wel te motiveren zijn, maar dat havo klassen lastiger zijn. Klopt dat? Zo ja, waar ligt dat aan? Zitten er veel under achievers op de havo?
Goed, het blijven dus 7 niveaus, wat natuurlijk gewoon veel te veel differentiatie is. Het meest idiote daarvan is nog wel dat je alle vakken op hetzelfde niveau moet doen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 16:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
lwoo is geen apart niveau. Het is een indicatie bij een van de andere niveaus. Maar PRO kan je dan inderdaad weer wel meetellen.
Waarom?quote:Op woensdag 30 maart 2016 16:37 schreef thabit het volgende:
[..]
Goed, het blijven dus 7 niveaus, wat natuurlijk gewoon veel te veel differentiatie is.
Zo natuurlijk is dat helemaal niet. Met meer niveaus is het ook beter mogelijk om leerlingen zo dicht mogelijk bij hun eigen niveau te krijgen. Als er, bij wijze van spreke, alleen nog keuze zou zijn tussen vwo, vmbo-t en vmbo-b dan vallen er een hoop leerlingen buiten de boot.quote:Op woensdag 30 maart 2016 16:37 schreef thabit het volgende:
[..]
Goed, het blijven dus 7 niveaus, wat natuurlijk gewoon veel te veel differentiatie is.
Beter zou het zijn om een systeem in te voeren met hooguit 3 niveaus,
Dat dan weer wel, alhoewel dat organisatorisch knap ingewikkeld is.quote:waarbij je wel per vak kunt kiezen op welk niveau je het doet.
Het meest idiote daarvan is nog wel dat je alle vakken op hetzelfde niveau moet doen.
Een huidige havo-leerling zal dan simpelweg sommige vakken op vwo-niveau doen en andere vakken op vmbo-t-niveau. Ik zie het probleem niet.quote:Op woensdag 30 maart 2016 16:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zo natuurlijk is dat helemaal niet. Met meer niveaus is het ook beter mogelijk om leerlingen zo dicht mogelijk bij hun eigen niveau te krijgen. Als er, bij wijze van spreke, alleen nog keuze zou zijn tussen vwo, vmbo-t en vmbo-b dan vallen er een hoop leerlingen buiten de boot.
Nee, dat dacht ik al.quote:
nee, als het er komt zal de eis denk ik blijven dat je geen vakken volgt op een niveau lager dan dat van je diploma. wel opplussen dus, maar niet minnen....quote:Op woensdag 30 maart 2016 16:46 schreef thabit het volgende:
[..]
Een huidige havo-leerling zal dan simpelweg sommige vakken op vwo-niveau doen en andere vakken op vmbo-t-niveau. Ik zie het probleem niet.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Er moet gewoon een algemeen "middelbare school"-diploma komen, waar per vak gespecificeerd wordt op welk niveau het is gedaan. Vervolgopleidingen kunnen dan zelf hun eisen stellen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 16:47 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
nee, als het er komt zal de eis denk ik blijven dat je geen vakken volgt op een niveau lager dan dat van je diploma. wel opplussen dus, maar niet minnen....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |