abonnement Unibet Coolblue
pi_160592426
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 13:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Super! Er gaat hier ook het een en ander veranderen, al weet ik niet welke kant op. Het gunstige scenario is dat we een nieuwe hoogleraar en minder werkdruk krijgen. Het ongunstige scenario is dat ik per september mijn baan kwijt ben. We zullen zien. Van het laatste lig ik gek genoeg geen moment wakker. Als ik moet kiezen tussen geen baan of jaren aanmodderen onder te grote werkdruk, dan kies ik voor dat eerste.
Dat laatste kan ik me voorstellen. Dat heb ik ook een beetje, al gaat helemaal mijn baan opzeggen me echt te ver. Zó erg is het allemaal nou ook weer niet.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 17:31:01 #177
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_160594842
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 11:03 schreef Tim_G het volgende:

[..]

Er zijn altijd minder leuke zaken op het werk. Maar ik lees hier vooral overwerkt, stress, geen zin, te druk etc etc.

Als ik dat wil dan blijf ik mijn huidige werk wel doen :P
Ik ben een paar jaar geleden vanuit het bedrijfsleven overgestapt naar het (voortgezet) onderwijs. Ik geef wiskunde aan vmbo-leerlingen, en ik haal uit het werk veel meer voldoening dan uit wat ik hiervoor deed. Dat geeft me voldoende energie om ook 's avonds en in de weekenden het werk te doen wat ik moet doen.

Die voldoening kan uit allerlei dingen bestaan. De uitleg van een onderwerp die vorig jaar niet goed uitpakte dit jaar nog eens goed herschrijven en dan veel hogere cijfers bij een hele klas zien. Een individuele zwakke leerling een klein onderwerpje kunnen laten snappen en hem/haar de voldoening/trots/tevredenheid kunnen laten ervaren. Een jongen die in de eerste de meest wildvreemde stunts uithaalde binnen en buiten de lessen zo zien groeien dat hij bij de leerlingbesprekingen niet eens meer ter sprake komt. Een hele klas (inclusief de eikels) die een medeleerling troost die te horen heeft gekregen dat haar opa nog maar een paar weken te leven heeft.
Voor mij is de truc om die positieve ervaringen mee naar huis te nemen, en de vervelende zaken (die er genoeg zijn) achter te laten in mijn lokaal. Ik zou voor geen goud meer terug willen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_160595365
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 09:48 schreef bloempjuh het volgende:
Ik zit inmiddels twee weken thuis. Zie het hélemaal niet meer zitten -sliep/at niet meer, maakte me 24/7 druk om alle ellende op school-, huisarts zegt dat het burn-out is. Voel me een loser en weet niet wat ik met de rest van mijn leven moet.

Bleuh.
;( Klote zeg... Heel veel sterkte met je situatie...

Ik sta zelf op het punt het onderwijs te verlaten. Twijfel al een aantal jaar of ik wel de juiste keuze heb gemaakt door docent te worden, maar had nooit een idee wat ik verder nog zou kunnen met mijn diploma. Wel gaan werken op een andere school, maar dat maakte het voor mij niet veel leuker. Het gaat al jarenlang met heel veel downs ('s ochtends met buikpijn en tranen in mijn ogen naar school) en af en toe wat ups (ik vind het lesgeven zelf wel leuk, ik heb een goede klik met de meeste van mijn leerlingen).
Nu is er ineens een mogelijkheid op een baan op niveau, eigenlijk de mogelijkheid waar ik al zo lang op had gehoopt. En nu ben ik toch ineens bang of het wel bij mij past :') Kan ik wel wat anders dan lesgeven? Vliegen de dagen nog steeds zo voorbij wanneer je niet op een middelbare school werkt?
  vrijdag 11 maart 2016 @ 17:53:55 #179
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_160595425
Net een schoolexamen woorden/grammatica 4H nagekeken, klassengemiddelde bij de normale norm die we gebruiken is een 3.7 :') En dan hebben we hem dit jaar al versimpeld t.o.v. vorig jaar toen de resultaten ook al niet best waren. Nu zullen we de norm nog wel iets aanpassen als het in de andere klassen ook zo is gemaakt, maar goed zal het niet worden.

Gelukkig heeft mijn bijlesleerling het wel goed gedaan, en ben ik nu vooral blij voor haar i.p.v. chagrijnig op de rest van de klas. Volgende week maar eens goed met ze doorspreken, kijken of zij zelf een verklaring hebben waar dit vandaan komt. Ook even met collega's nogmaals kritisch naar de toets kijken om te kijken of we een verklaring kunnen vinden.

[ Bericht 16% gewijzigd door Tha_Bartman op 11-03-2016 17:59:40 ]
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_160603009
Meer Lio's Nederlands die 21 maart in Groningen te vinden zijn? Ik moet iets inleveren voor een goede praktijkenmarkt; wat een ellende, ik heb geen idee..
  vrijdag 11 maart 2016 @ 22:58:36 #181
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_160603416
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 22:36 schreef Eerin het volgende:
Meer Lio's Nederlands die 21 maart in Groningen te vinden zijn? Ik moet iets inleveren voor een goede praktijkenmarkt; wat een ellende, ik heb geen idee..
Ik ben ooit in Nijmegen geweest, had toen zelf wel wat leuks meegenomen maar vond vooral die uitwisselinh erg teleurstellend :@

Veel mensen die niks hadden meegenomen, of uitgekauwde ideeen die echt niks leuks of nieuws waren. Kwam denk ik ook omdat ik al bijna een jaar voor de klas stond drie dagen per week, en mijn groepje veel stagiars waren met nauwelijks leservaring.

Ik zou gewoon een leuke les die je gegeven hebt meenemen, of iets leuks wat je op internet hebt gezien ofzo. Beter dan lege handen!
Kwak
pi_160606843
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 22:58 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Ik ben ooit in Nijmegen geweest, had toen zelf wel wat leuks meegenomen maar vond vooral die uitwisselinh erg teleurstellend :@

Veel mensen die niks hadden meegenomen, of uitgekauwde ideeen die echt niks leuks of nieuws waren. Kwam denk ik ook omdat ik al bijna een jaar voor de klas stond drie dagen per week, en mijn groepje veel stagiars waren met nauwelijks leservaring.
Wat een negatieve instelling. Je kan van iedereen toch iets leren?! :{ Ik vind dat je jezelf wel erg op de negatieve kanten focust.

Excuus, mijn intervisie-trauma komt even bovendrijven.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 12-03-2016 06:50:18 ]
  zaterdag 12 maart 2016 @ 08:27:39 #183
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_160607325
quote:
15s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 06:49 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Wat een negatieve instelling. Je kan van iedereen toch iets leren?! :{ Ik vind dat je jezelf wel erg op de negatieve kanten focust.

Excuus, mijn intervisie-trauma komt even bovendrijven.
Seriously? Het was een leuke dag met workshops, maar die uitwisseling vond ik tegenvallen ja. Ik heb werkelijk niets gehoord daar wat ik niet al gebruikte of kende, of wat nuttig was.

Ik was zo naief om te denken dat iedereen wel iets leuks mee zou nemen, de helft had helemaal niks. De andere helft kwam met activiteiten als 'leerlingen de helft van een tekst geven en de helft van de vragen en daarna uitwisselen', of een taboo spelletje wat dan vervolgens niet gedeeld wordt want het was zo veel werk om te maken. Nee thanks, daar had ik reuze veel aan.

Was een verplichte activiteit met een verplicht verslag, sorry dat ik niet van alle onderdelen reuze enthousiast werd :D heb heus niet zo'n negatieve houdinh hoor, vond dit onderdeel gewoon stom :+
Kwak
pi_160607796
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 08:27 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Seriously? Het was een leuke dag met workshops, maar die uitwisseling vond ik tegenvallen ja. Ik heb werkelijk niets gehoord daar wat ik niet al gebruikte of kende, of wat nuttig was.

Ik was zo naief om te denken dat iedereen wel iets leuks mee zou nemen, de helft had helemaal niks. De andere helft kwam met activiteiten als 'leerlingen de helft van een tekst geven en de helft van de vragen en daarna uitwisselen', of een taboo spelletje wat dan vervolgens niet gedeeld wordt want het was zo veel werk om te maken. Nee thanks, daar had ik reuze veel aan.

Was een verplichte activiteit met een verplicht verslag, sorry dat ik niet van alle onderdelen reuze enthousiast werd :D heb heus niet zo'n negatieve houdinh hoor, vond dit onderdeel gewoon stom :+
Er zat een nogal ironische ondertoon in mijn vorige bericht, maar toch mooi dat je even uitgebreid reageert. :+ Ik imiteerde mijn intervisiebegeleidster van destijds.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-03-2016 09:25:10 ]
  zaterdag 12 maart 2016 @ 09:43:55 #185
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_160607994
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 09:24 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Er zat een nogal ironische ondertoon in mijn vorige bericht, maar toch mooi dat je even uitgebreid reageert. :+ Ik imiteerde mijn intervisiebegeleidster van destijds.
Oh lolwut... Mijn humor stond nog niet aan :+

Ik vermoed dat ik dezelfde reactie als jij op die intervisiebegeleidster zou hebben dan :')
Kwak
pi_160612818
Ik was al een beetje bang dat dat zou gaan gebeuren inderdaad.. Ik zal nog eens goed nadenken over wat ik zoal heb gedaan dit jaar. Heb wat dingen gezien die studiegenoten van mij hebben aangeleverd en dat was inderdaad nogal standaard en voorspelbaar, dus even kijken of ik daarin nog voor wat innovatie kan zorgen :)
pi_160616904
Nieuwe meelezer hier.

Ik zit in de het onderwijs in de VS dus een beetje een andere situatie maar zie hier toch wel herkenbare dingen voorbij komen. En het is wel geruststellend om te lezen dat lesgeven in NL ook soms wel kut is, want ik heb toch wel vaak dat de gedachte ' Dit zou in Nederland nooit gebeuren' me door het hoofd schiet.
  maandag 14 maart 2016 @ 07:48:07 #188
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_160653841
Ben nog steeds blij dat ik geen baan in het onderwijs heb en er niet naar solliciteer op 't moment :). 21 is nog véél te jong om je aan iets als een school te binden vind ik.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_160655505
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 18:33 schreef Voy het volgende:
Nieuwe meelezer hier.

Ik zit in de het onderwijs in de VS dus een beetje een andere situatie maar zie hier toch wel herkenbare dingen voorbij komen. En het is wel geruststellend om te lezen dat lesgeven in NL ook soms wel kut is, want ik heb toch wel vaak dat de gedachte ' Dit zou in Nederland nooit gebeuren' me door het hoofd schiet.
Noem eens wat? :)
It's not about East or West, It's about niggaz and bitches, power and money, riders and punks. Which side are you on?
  woensdag 16 maart 2016 @ 17:47:25 #190
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_160717668
En, hoe gaan de rekenexamens?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_160782107
quote:
18s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 17:51 schreef WHATSHESAID het volgende:
Nu is er ineens een mogelijkheid op een baan op niveau, eigenlijk de mogelijkheid waar ik al zo lang op had gehoopt. En nu ben ik toch ineens bang of het wel bij mij past :') Kan ik wel wat anders dan lesgeven? Vliegen de dagen nog steeds zo voorbij wanneer je niet op een middelbare school werkt?
Er is maar 1 manier om daar achter te komen :)
Dus doen natuurlijk. Je zult je anders altijd blijven afvragen hoe het was geweest als.
En blijkt het na verloop van tijd toch niets voor je te zijn, dan solliciteer je toch gewoon weer verder, eventueel weer binnen het onderwijs.
pi_161001002
Ik moet toch nageven: drie havo-3 klassen even vervangen halverwege het jaar is niet niks. Toch wel bewondering voor de lui die dat soort volle klassen goed aankunnen.
pi_161001523
dat is inderdaad lastig ja. Zeker als je ze halverwege het jaar pas krijgt. Had ik ook mijn eerste jaar dat ik les begon te geven. 1 klas redelijk gelukt, de 2e totaal niet.

Na 5 jaar lesgeven lukt me dat nu veel beter. Ook de relklassen.
Vertelde een stagiar mij: die stagair liet mijn naam vallen tijdens een bespreking in een relklas waarin ik 1x heb ingevallen (en gelijk heb huisgehouden). Als een soort Pavlovreactie werd het toen stiller in de klas.
Vond ik wel grappig om te horen.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_161003801
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 17:07 schreef merry77 het volgende:
dat is inderdaad lastig ja. Zeker als je ze halverwege het jaar pas krijgt. Had ik ook mijn eerste jaar dat ik les begon te geven. 1 klas redelijk gelukt, de 2e totaal niet.
Ik heb er inderdaad eentje die nu wel loopt, maar de andere twee zijn een behoorlijk drama (heb drie keer havo-3). Twee zuivere relklassen, waarbij ik ze ook een keer het zevende uur heb. Wel wat van geleerd hoor, maar makkelijk of leuk is anders. Is nu ook m'n eerste jaar voor de klas, na een universitaire lerarenopleiding van een jaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-03-2016 18:57:37 ]
  maandag 28 maart 2016 @ 21:04:41 #195
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_161007773
Op de een of andere manier gaan de relklassen mij prima af. Kan er mee lezen en schrijven. Maar de rustige klassen krijg ik geen band mee...

Ik ben van nature ook vrij druk en was een rellende puber. Misschien ligt het daar aan. Ik ben niet snel onder de indruk, maar ik hou ook wel van een beetje pit. Bruggers vind ik dus niets... doe mij maar het mbo en vmbo basis kader. Misschien ooit nog een cluster 4 school.
pi_161012156
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 21:04 schreef Silmarwen het volgende:
Op de een of andere manier gaan de relklassen mij prima af. Kan er mee lezen en schrijven. Maar de rustige klassen krijg ik geen band mee...

Ik ben van nature ook vrij druk en was een rellende puber. Misschien ligt het daar aan. Ik ben niet snel onder de indruk, maar ik hou ook wel van een beetje pit. Bruggers vind ik dus niets... doe mij maar het mbo en vmbo basis kader. Misschien ooit nog een cluster 4 school.
Hier hetzelfde inderdaad, ben er gek op. Havo 3 is sowieso m'n favoriete klas eigenlijk, voor zover je die kunt hebben. En mn huidige vmbo tl-2 kon ik eerst wel schieten, maar wat een heerlijke kinderen eigenlijk.
pi_161016748
Ik heb niet zoveel met rellende/vervelende leerlingen, vooral omdat ik het toch wat primitief vind. Meer intelligente vormen van rebellie kan ik altijd wel waarderen, maar het zuivere 'kloten om het kloten' gewoon omdat dat cool en vermakelijk is.. nee, nooit veel van begrepen.

M'n vwo-klassen vind ik tot nu toe wel erg leuk en tof. Daar heb ik ook wat minder vaak het idee alsof ik simpelweg de Leerplichtwet aan het uitvoeren ben.
pi_161017047
Ja, ik snap het wel, Friek. Het is de kunst om je didactiek en ook je houding voor de klas aan te passen aan je publiek. Op mijn vorige school had ik wat lastige havo-4 klassen en die had ik dan ook meestal op vrijdag het zesde uur of zo. ;( . Daar liep ik erg aan tegen ongemotiveerdheid, desinteresse en vooral ook kinderachtig gedrag. Het helpt wel enorm als je een beetje kunt loslaten (je verwachtingen met name), humor inzet als middel, en een wat meer persoonlijk contact probeert te maken. Dat ging me na enige tijd wel goed af.
Toch koos ik er bewust voor om te solliciteren bij een gymnasium. Maar daar moest ik weer wennen aan het omgekeerde: leerlingen die je heel erg op de inhoud beoordelen (en dan ook echt keihard; er zijn behoorlijk wat docenten die het daarom niet trekken bij ons op school :X ), het vaak beter weten, waarbij het soms moeilijk is meer persoonlijk contact te maken. Ik ben daardoor ook weer anders gaan lesgeven. Nu verlang ik wel eens een beetje terug naar zo'n havo-3 klas. :) .

Vorige week had ik wel een bijzonder gastles met mijn mentorklas (2e). Er kwamen mensen van het COC op bezoek om te praten over 'seksuele diversiteit'. Er werd een soort kringgesprek gehouden met de klas, en ze hadden gevraagd of ik als mentor ook mee wilde doen. Prima, ik vind dat soort dingen wel leuk. Maar wat dan direct opvalt, is dat de sprekers het aanvankelijk heel cognitief aanpakte. En dat is voor mijn leerlingen natuurlijk lekker makkelijk; want ze weten heel veel, en kunnen heel makkelijk op intellectueel niveau het gesprek aan. Maar bij dit onderwerp is vooral het gevoelsmatige/emotionele aspect natuurlijk interessant. Je zag dat die gastsprekers aanvankelijk onder de indruk waren van het niveau van de klas, maar gaandeweg wel doorkregen dat de kunst nu juist was ze op dat andere niveau aan te spreken. Maar het lukte maar niet, de klas bleef heel gesloten en nogal droog reageren op alles. Totdat ik die gastsprekers vroeg waarom ze eigenlijk dit werk deden, wat hun persoonlijke drijfveer was. Toen zij hun eigen zeer persoonlijke verhaal vertelde, viel eindelijk het kwartje echt bij de klas en kwam het los. Dat was mooi.

Naderhand sprak ik met die sprekers. Zij komen op allerlei scholen met allerlei verschillende niveau's en achtergronden. Zij vertelden dat op veel scholen in mijn woonplaats zo'n gastles heel anders verloopt. Dat ze soms bij de ingang al bespuugd worden. En zelfs in het bijzijn van een docent worden uitgemaakt voor 'vieze homo', en dat zo'n docent dan niet ingrijpt. Het lijkt me verschrikkelijk moeilijk om dat mee te maken. En ik vind het ook heel erg dat dit gebeurt.

[ Bericht 38% gewijzigd door Franny_G op 29-03-2016 08:55:00 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_161023481
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 08:47 schreef Franny_G het volgende:
Het is de kunst om je didactiek en ook je houding voor de klas aan te passen aan je publiek.
Ja, dat is inderdaad wel een kunst, zeker wat betreft de havo heb ik gemerkt. Ik heb zelf dat ik het makkelijker vind om aan mavo les te geven qua didactiek, dan aan havo. Bij de havo heb ik nog meer het idee alsof ik op enorm veel niveaus tegelijkertijd moet differentiëren, omdat er leerlingen zijn die te slim zijn (afstroom vanuit vwo), leerlingen die op hun plek zitten en leerlingen die te dom/asociaal/ongeïnteresseerd zijn. Daarbij ben ik van nature een verhalenverteller / iemand die goed kan uitleggen, maar precies dat kenmerk is van minder belang op de havo. Daar is het vooral praktisch bezig zijn met verwerkingsopdrachten - eventueel in groepsverband.

Ook het persoonlijke contact vind ik een erg lastige. Ik ben heus bereid om mezelf meer te laten zien en contact te maken, maar heb toch het idee dat ze me eerst moeten respecteren daarvoor. Dat ze weten dat ze niet kunnen fucken met me of me voor de gek kunnen houden (dat laatste gebeurt nog iets te vaak is mijn vermoeden). Te vaak word ik nog geconfronteerd met onbeschoft gedrag en dat moet eerst uit de weg geruimd zijn voordat ik overga tot persoonlijk contact. Ook ben ik van nature iemand die graag in discussie gaat, maar havo-leerlingen zien dat niet als discussie, maar als onderhandelingsruimte en gaan net zo lang door totdat ze helemaal niets hoeven te doen (en toch een mooi cijfer krijgen). Ik vind dat ook vervelend, want eigenlijk ben ik een vriendelijk en redelijk persoon, maar precies die karaktereigenschappen komen niet goed van pas in zo'n klas. Het commentaar van mijn persoonlijke mentor was ook dat ik 'wel erg redelijk' was richting leerlingen.

En wat betreft het uitschelden van gastsprekers.. dat is wel heel ernstig. :{ Dergelijke leerlingen zou ik direct het lokaal uitgooien en eventueel een schorsing bepleiten bij de afdelingsleider.
  dinsdag 29 maart 2016 @ 16:56:38 #200
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_161026078
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 15:01 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ja, dat is inderdaad wel een kunst, zeker wat betreft de havo heb ik gemerkt. Ik heb zelf dat ik het makkelijker vind om aan mavo les te geven qua didactiek, dan aan havo. Bij de havo heb ik nog meer het idee alsof ik op enorm veel niveaus tegelijkertijd moet differentiëren, omdat er leerlingen zijn die te slim zijn (afstroom vanuit vwo), leerlingen die op hun plek zitten en leerlingen die te dom/asociaal/ongeïnteresseerd zijn. Daarbij ben ik van nature een verhalenverteller / iemand die goed kan uitleggen, maar precies dat kenmerk is van minder belang op de havo. Daar is het vooral praktisch bezig zijn met verwerkingsopdrachten - eventueel in groepsverband.

Ook het persoonlijke contact vind ik een erg lastige. Ik ben heus bereid om mezelf meer te laten zien en contact te maken, maar heb toch het idee dat ze me eerst moeten respecteren daarvoor. Dat ze weten dat ze niet kunnen fucken met me of me voor de gek kunnen houden (dat laatste gebeurt nog iets te vaak is mijn vermoeden). Te vaak word ik nog geconfronteerd met onbeschoft gedrag en dat moet eerst uit de weg geruimd zijn voordat ik overga tot persoonlijk contact. Ook ben ik van nature iemand die graag in discussie gaat, maar havo-leerlingen zien dat niet als discussie, maar als onderhandelingsruimte en gaan net zo lang door totdat ze helemaal niets hoeven te doen (en toch een mooi cijfer krijgen). Ik vind dat ook vervelend, want eigenlijk ben ik een vriendelijk en redelijk persoon, maar precies die karaktereigenschappen komen niet goed van pas in zo'n klas. Het commentaar van mijn persoonlijke mentor was ook dat ik 'wel erg redelijk' was richting leerlingen.

En wat betreft het uitschelden van gastsprekers.. dat is wel heel ernstig. :{ Dergelijke leerlingen zou ik direct het lokaal uitgooien en eventueel een schorsing bepleiten bij de afdelingsleider.
Ik ben ook een verhalen verteller, maar mijn klassen vinden dat juist wel leuk. Ik gebruik wel veel humor en probeer zoveel mogelijk te linken naar hun wereld. Make-up, Justin Bieber, etc. :D

ik denk dat vooral het persoonlijke contact belangrijk is. Ik heb altijd het idee dat VWO dat geen fuck interesseert, terwijl hier juist mijn kracht ligt. Bovendien ben ik een groot fan van inductief lesgeven terwijl VWO'ers vaak gewoon de theorie willen hebben en dat ik vind ik saai lesgeven. :D

Waarom mogen ze je niet voor de gek houden? Deel van de persoonlijke band is toch echt je kwetsbaar durven op te stellen. Hoe meer je de strijd aangaat hoe meer het een gevecht gaat worden. Ik ben ook een vriendelijk en redelijk persoon. Voordeel daarvan is dat ALS ik boos ben ze ook meteen weten dat ze toch echt te ver zijn gegaan.

Maar ik begin nooit streng? Wel leg ik meteen uit dat ik het voortouw neem in het begin en als het goed gaat en de ruimte er is, ik de leerlingen meer wil laten inbrengen.

Maar misschien is het gewoon niet jouw "ding" net zoals VWO niet het mijne is. Ik hoef ook echt geen eerstegraads bevoegdheid. Onderwijskundige, dat wel, maar dan nog steeds de focus op het mbo.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')