Dat laatste kan ik me voorstellen. Dat heb ik ook een beetje, al gaat helemaal mijn baan opzeggen me echt te ver. Zó erg is het allemaal nou ook weer niet.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 13:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Super! Er gaat hier ook het een en ander veranderen, al weet ik niet welke kant op. Het gunstige scenario is dat we een nieuwe hoogleraar en minder werkdruk krijgen. Het ongunstige scenario is dat ik per september mijn baan kwijt ben. We zullen zien. Van het laatste lig ik gek genoeg geen moment wakker. Als ik moet kiezen tussen geen baan of jaren aanmodderen onder te grote werkdruk, dan kies ik voor dat eerste.
Ik ben een paar jaar geleden vanuit het bedrijfsleven overgestapt naar het (voortgezet) onderwijs. Ik geef wiskunde aan vmbo-leerlingen, en ik haal uit het werk veel meer voldoening dan uit wat ik hiervoor deed. Dat geeft me voldoende energie om ook 's avonds en in de weekenden het werk te doen wat ik moet doen.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 11:03 schreef Tim_G het volgende:
[..]
Er zijn altijd minder leuke zaken op het werk. Maar ik lees hier vooral overwerkt, stress, geen zin, te druk etc etc.
Als ik dat wil dan blijf ik mijn huidige werk wel doen
Klote zeg... Heel veel sterkte met je situatie...quote:Op vrijdag 11 maart 2016 09:48 schreef bloempjuh het volgende:
Ik zit inmiddels twee weken thuis. Zie het hélemaal niet meer zitten -sliep/at niet meer, maakte me 24/7 druk om alle ellende op school-, huisarts zegt dat het burn-out is. Voel me een loser en weet niet wat ik met de rest van mijn leven moet.
Bleuh.
Ik ben ooit in Nijmegen geweest, had toen zelf wel wat leuks meegenomen maar vond vooral die uitwisselinh erg teleurstellendquote:Op vrijdag 11 maart 2016 22:36 schreef Eerin het volgende:
Meer Lio's Nederlands die 21 maart in Groningen te vinden zijn? Ik moet iets inleveren voor een goede praktijkenmarkt; wat een ellende, ik heb geen idee..
Wat een negatieve instelling. Je kan van iedereen toch iets leren?! Ik vind dat je jezelf wel erg op de negatieve kanten focust.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 22:58 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ik ben ooit in Nijmegen geweest, had toen zelf wel wat leuks meegenomen maar vond vooral die uitwisselinh erg teleurstellend
Veel mensen die niks hadden meegenomen, of uitgekauwde ideeen die echt niks leuks of nieuws waren. Kwam denk ik ook omdat ik al bijna een jaar voor de klas stond drie dagen per week, en mijn groepje veel stagiars waren met nauwelijks leservaring.
Seriously? Het was een leuke dag met workshops, maar die uitwisseling vond ik tegenvallen ja. Ik heb werkelijk niets gehoord daar wat ik niet al gebruikte of kende, of wat nuttig was.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 06:49 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Wat een negatieve instelling. Je kan van iedereen toch iets leren?! Ik vind dat je jezelf wel erg op de negatieve kanten focust.
Excuus, mijn intervisie-trauma komt even bovendrijven.
Er zat een nogal ironische ondertoon in mijn vorige bericht, maar toch mooi dat je even uitgebreid reageert. Ik imiteerde mijn intervisiebegeleidster van destijds.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 08:27 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Seriously? Het was een leuke dag met workshops, maar die uitwisseling vond ik tegenvallen ja. Ik heb werkelijk niets gehoord daar wat ik niet al gebruikte of kende, of wat nuttig was.
Ik was zo naief om te denken dat iedereen wel iets leuks mee zou nemen, de helft had helemaal niks. De andere helft kwam met activiteiten als 'leerlingen de helft van een tekst geven en de helft van de vragen en daarna uitwisselen', of een taboo spelletje wat dan vervolgens niet gedeeld wordt want het was zo veel werk om te maken. Nee thanks, daar had ik reuze veel aan.
Was een verplichte activiteit met een verplicht verslag, sorry dat ik niet van alle onderdelen reuze enthousiast werd heb heus niet zo'n negatieve houdinh hoor, vond dit onderdeel gewoon stom
Oh lolwut... Mijn humor stond nog niet aanquote:Op zaterdag 12 maart 2016 09:24 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Er zat een nogal ironische ondertoon in mijn vorige bericht, maar toch mooi dat je even uitgebreid reageert. Ik imiteerde mijn intervisiebegeleidster van destijds.
Noem eens wat?quote:Op zaterdag 12 maart 2016 18:33 schreef Voy het volgende:
Nieuwe meelezer hier.
Ik zit in de het onderwijs in de VS dus een beetje een andere situatie maar zie hier toch wel herkenbare dingen voorbij komen. En het is wel geruststellend om te lezen dat lesgeven in NL ook soms wel kut is, want ik heb toch wel vaak dat de gedachte ' Dit zou in Nederland nooit gebeuren' me door het hoofd schiet.
Er is maar 1 manier om daar achter te komenquote:Op vrijdag 11 maart 2016 17:51 schreef WHATSHESAID het volgende:
Nu is er ineens een mogelijkheid op een baan op niveau, eigenlijk de mogelijkheid waar ik al zo lang op had gehoopt. En nu ben ik toch ineens bang of het wel bij mij past Kan ik wel wat anders dan lesgeven? Vliegen de dagen nog steeds zo voorbij wanneer je niet op een middelbare school werkt?
Ik heb er inderdaad eentje die nu wel loopt, maar de andere twee zijn een behoorlijk drama (heb drie keer havo-3). Twee zuivere relklassen, waarbij ik ze ook een keer het zevende uur heb. Wel wat van geleerd hoor, maar makkelijk of leuk is anders. Is nu ook m'n eerste jaar voor de klas, na een universitaire lerarenopleiding van een jaar.quote:Op maandag 28 maart 2016 17:07 schreef merry77 het volgende:
dat is inderdaad lastig ja. Zeker als je ze halverwege het jaar pas krijgt. Had ik ook mijn eerste jaar dat ik les begon te geven. 1 klas redelijk gelukt, de 2e totaal niet.
Hier hetzelfde inderdaad, ben er gek op. Havo 3 is sowieso m'n favoriete klas eigenlijk, voor zover je die kunt hebben. En mn huidige vmbo tl-2 kon ik eerst wel schieten, maar wat een heerlijke kinderen eigenlijk.quote:Op maandag 28 maart 2016 21:04 schreef Silmarwen het volgende:
Op de een of andere manier gaan de relklassen mij prima af. Kan er mee lezen en schrijven. Maar de rustige klassen krijg ik geen band mee...
Ik ben van nature ook vrij druk en was een rellende puber. Misschien ligt het daar aan. Ik ben niet snel onder de indruk, maar ik hou ook wel van een beetje pit. Bruggers vind ik dus niets... doe mij maar het mbo en vmbo basis kader. Misschien ooit nog een cluster 4 school.
Ja, dat is inderdaad wel een kunst, zeker wat betreft de havo heb ik gemerkt. Ik heb zelf dat ik het makkelijker vind om aan mavo les te geven qua didactiek, dan aan havo. Bij de havo heb ik nog meer het idee alsof ik op enorm veel niveaus tegelijkertijd moet differentiëren, omdat er leerlingen zijn die te slim zijn (afstroom vanuit vwo), leerlingen die op hun plek zitten en leerlingen die te dom/asociaal/ongeïnteresseerd zijn. Daarbij ben ik van nature een verhalenverteller / iemand die goed kan uitleggen, maar precies dat kenmerk is van minder belang op de havo. Daar is het vooral praktisch bezig zijn met verwerkingsopdrachten - eventueel in groepsverband.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 08:47 schreef Franny_G het volgende:
Het is de kunst om je didactiek en ook je houding voor de klas aan te passen aan je publiek.
Ik ben ook een verhalen verteller, maar mijn klassen vinden dat juist wel leuk. Ik gebruik wel veel humor en probeer zoveel mogelijk te linken naar hun wereld. Make-up, Justin Bieber, etc.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 15:01 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ja, dat is inderdaad wel een kunst, zeker wat betreft de havo heb ik gemerkt. Ik heb zelf dat ik het makkelijker vind om aan mavo les te geven qua didactiek, dan aan havo. Bij de havo heb ik nog meer het idee alsof ik op enorm veel niveaus tegelijkertijd moet differentiëren, omdat er leerlingen zijn die te slim zijn (afstroom vanuit vwo), leerlingen die op hun plek zitten en leerlingen die te dom/asociaal/ongeïnteresseerd zijn. Daarbij ben ik van nature een verhalenverteller / iemand die goed kan uitleggen, maar precies dat kenmerk is van minder belang op de havo. Daar is het vooral praktisch bezig zijn met verwerkingsopdrachten - eventueel in groepsverband.
Ook het persoonlijke contact vind ik een erg lastige. Ik ben heus bereid om mezelf meer te laten zien en contact te maken, maar heb toch het idee dat ze me eerst moeten respecteren daarvoor. Dat ze weten dat ze niet kunnen fucken met me of me voor de gek kunnen houden (dat laatste gebeurt nog iets te vaak is mijn vermoeden). Te vaak word ik nog geconfronteerd met onbeschoft gedrag en dat moet eerst uit de weg geruimd zijn voordat ik overga tot persoonlijk contact. Ook ben ik van nature iemand die graag in discussie gaat, maar havo-leerlingen zien dat niet als discussie, maar als onderhandelingsruimte en gaan net zo lang door totdat ze helemaal niets hoeven te doen (en toch een mooi cijfer krijgen). Ik vind dat ook vervelend, want eigenlijk ben ik een vriendelijk en redelijk persoon, maar precies die karaktereigenschappen komen niet goed van pas in zo'n klas. Het commentaar van mijn persoonlijke mentor was ook dat ik 'wel erg redelijk' was richting leerlingen.
En wat betreft het uitschelden van gastsprekers.. dat is wel heel ernstig. Dergelijke leerlingen zou ik direct het lokaal uitgooien en eventueel een schorsing bepleiten bij de afdelingsleider.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |