abonnement Unibet Coolblue
pi_158892484
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 20:31 schreef Eerin het volgende:

Ben nu al drie dagen vrij (school in het noorden) en ik vind het toch wel een beetje treurig hoe prettig ik dit vind :P al mis ik mijn leerlingen wel, want het zijn schatjes en het lesgeven zelf is leuk. De vergaderingen, handelingsplannen, besprekingen, opdrachten (voor de uni) en het gemiep en gemier erom heen is gewoon minder. Maar misschien is dat bij andere banen ook wel zo en heb ik gewoon niet genoeg ervaring om dat te zien.
Ik kreeg gisteren een mail met "maandag is er weer onderwijsoverleg" en ik dacht meteen "oh god het is weer zover". Ik zou mijn tijd zoveel beter kunnen besteden. Overleg vind ik op zich wel nuttig, maar met een grote groep is het niet zo effectief. Er wordt eenvoudigweg te veel gebabbeld. Ik zie meer in intensieve samenwerking met directe collega's (in afwisselende samenstelling zodat je niet altijd met dezelfden optrekt en de anderen niet leert kennen) en een zeer rudimentaire vorm van afstemming op macro-niveau.

Overigens is al het gedoe eromheen niet in elke baan gebruikelijk. Dat zie ik in ieder geval bij mijn lief. Voor mij wordt het intussen steeds erger. De wijze waarop we beoordelen vraagt steeds meer administratief werk van ons (bijv. meer en uitgebreidere formulieren bij de scripties) en we moeten toetsdossiers bij gaan houden. Dat is naast het vastleggen van al onze werkzaamheden voor jaargesprekken, van onze "producten" voor een systeem dat Metis heet (denk aan publicaties, presentaties en lezingen) en al het papierwerk dat bij onderzoek komt kijken (denk aan vooraanvragen, aanvragen zelf, reacties op reviews van aanvragen, financiële overzichten, controles van financiële overzichten, reacties op controles van financiële overzichten, handtekeningen van de directeur vragen voor die overzichten). Zelfs een ogenschijnlijk eenvoudige procedure als een artikel indienen gaat al gepaard met het invullen van een formulier waar je gerust een halve dag voor mag uittrekken. En als je eenmaal onderzoeksgeld binnen hebt gehaald begint de ellende pas echt, want dan moet je met regelmaat verantwoorden dat je progressie boekt.

Nu ik het zo opschrijf, besef ik pas dat de hoeveelheid papierwerk voor ons onderzoek eigenlijk erger is dan voor ons onderwijs. Stel je voor dat wij in ons onderwijs maatwerk zouden moeten leveren - oh gruwel. Ik hoop dat ik bestuurders nu niet op ideeën breng. :Y)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_158893553
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2016 05:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Waarin wil je gaan freelancen?
Trainingen in het bedrijfsleven. Heb al wat opdrachten gedaan / op de agenda staan. Erg leuk om te doen.
pi_158922183
Al jaren geven we bij het open huis voorlichtingsronden over het vwo. Maar we willen dit jaar kijken of we het iets meer sexy kunnen maken. Een PowerPoint met daarin de belangrijkste inhoud is niet heel spannend. Er is een mogelijkheid om leerlingen erbij te betrekken, maar ook dat hoeft niet gelijk sprankelend te worden.
Heeft een van jullie ervaring hiermee? Welke ideeën hebben jullie? Hoe pakken jullie dit aan op jullie scholen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  vrijdag 8 januari 2016 @ 09:29:22 #54
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_158922267
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 09:23 schreef -J-D- het volgende:
Al jaren geven we bij het open huis voorlichtingsronden over het vwo. Maar we willen dit jaar kijken of we het iets meer sexy kunnen maken. Een PowerPoint met daarin de belangrijkste inhoud is niet heel spannend. Er is een mogelijkheid om leerlingen erbij te betrekken, maar ook dat hoeft niet gelijk sprankelend te worden.
Heeft een van jullie ervaring hiermee? Welke ideeën hebben jullie? Hoe pakken jullie dit aan op jullie scholen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Doen jullie Grieks/Latijn? Misschien kan je daar wat mee doen, iets met Asterix en Obelix of kijken welke Latijnse/Griekse woorden ze al kennen? Of wat VWO-achtige wiskunderaadsels/puzzels. Is het voor de ouders of voor de kinderen?
pi_158925328
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 09:29 schreef JochemP het volgende:

[..]

Doen jullie Grieks/Latijn? Misschien kan je daar wat mee doen, iets met Asterix en Obelix of kijken welke Latijnse/Griekse woorden ze al kennen? Of wat VWO-achtige wiskunderaadsels/puzzels. Is het voor de ouders of voor de kinderen?
Nee, we hebben geen Grieks/Latijn.
Goede vraag. Inderdaad vergeten te vermelden. Deze informatiebijeenkomsten zijn zowel voor leerlingen als voor ouders. Maar we proberen ons te richten op de leerlingen
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  vrijdag 8 januari 2016 @ 18:49:22 #56
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_158935869
Wij splitsen de kinderen en de ouders bij binnenkomst. Bij ons presenteert elke onderwijssoort zich op een aparte plek in het gebouw. Ouders die bijvoorbeeld over de havo informatie willen, kunnen dan naar de "havo hoek", waar ze specifiek informatie over de havo krijgen.

De ouders krijgen een voorlichtingspraatje over de school en de onderwijssoort waar ze voor gekozen hebben. Ondertussen nemen leerlingen van onze school de kinderen mee naar lokalen waar ze diverse activiteiten gaan doen. Zo leren ze vakken en de school kennen. De kinderen kunnen ook bijv. "speeddaten" met leerlingen.

We hebben dit al een paar jaar gedaan en werkt best fijn. Kinderen die écht niet bij hun ouders weg willen, kunnen natuurlijk blijven ;)
.
pi_158942931
Ik heb een klas met 21 kiddo's waarvan 4 druktemakers. Ik word krankzinnig van deze vier. Ze blijven kletsen, klieren en vandaag zelfs met dingen gooien! Ik kan ze binnen het lokaal niet verhuizen (ruimtegebrek) en als ik ze buiten zet gaan ze daar klooien.

Ik voel me volledig waardeloos na een 6e uur op vrijdag met deze klas. Kan wel jánken! :'(
Mon 'en!
pi_158952711
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 22:14 schreef bloempjuh het volgende:
Ik heb een klas met 21 kiddo's waarvan 4 druktemakers. Ik word krankzinnig van deze vier. Ze blijven kletsen, klieren en vandaag zelfs met dingen gooien! Ik kan ze binnen het lokaal niet verhuizen (ruimtegebrek) en als ik ze buiten zet gaan ze daar klooien.

Ik voel me volledig waardeloos na een 6e uur op vrijdag met deze klas. Kan wel jánken! :'(
Grenzen stellen en er gewoon eens uitsturen?
Of werkt dat niet?
pi_158953062
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 09:57 schreef SnoepTomaatje het volgende:

[..]

Grenzen stellen en er gewoon eens uitsturen?
Of werkt dat niet?
De groep is te groot en wordt binnen twee weken gesplitst. De vakken die ik geef aan deze klas zijn gewoon erg saai. Ik moet gewoon iets verzinnen zodat het leuker is en deze vier geen reden hebben om te klieren.

Nu alleen nog even de tijd vinden om daarvoor te gaan zitten.. zucht.
Mon 'en!
pi_158953140
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 10:32 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

De groep is te groot en wordt binnen twee weken gesplitst. De vakken die ik geef aan deze klas zijn gewoon erg saai. Ik moet gewoon iets verzinnen zodat het leuker is en deze vier geen reden hebben om te klieren.

Nu alleen nog even de tijd vinden om daarvoor te gaan zitten.. zucht.
Speciaal onderwijs? Omdat een klas van 21 leerlingen te groot is.
pi_158954406
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 10:39 schreef larry_flynt het volgende:

[..]

Speciaal onderwijs? Omdat een klas van 21 leerlingen te groot is.
ISK.
Mon 'en!
pi_158977946
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 22:14 schreef bloempjuh het volgende:
Ik heb een klas met 21 kiddo's waarvan 4 druktemakers. Ik word krankzinnig van deze vier. Ze blijven kletsen, klieren en vandaag zelfs met dingen gooien! Ik kan ze binnen het lokaal niet verhuizen (ruimtegebrek) en als ik ze buiten zet gaan ze daar klooien.

Ik voel me volledig waardeloos na een 6e uur op vrijdag met deze klas. Kan wel jánken! :'(
Ik heb een havo-3 klas met dertig leerlingen - daarvan hebben er vier autisme, twee dyslexie, en zitten er ook nog wat raddraaiers en druktemakers bij. Die heb ik liever ook niet het zevende uur op donderdag of vrijdag..

Overigens merk ik ook dat ik echt gedrild wordt als beginnend docent door dergelijke groepen. Ik begin echt steeds directer, feller en 'duidelijker' te worden, aangezien deze leerlingen door elk kiertje willen kruipen dat ze aangeboden krijgen. Daar zit ook een leerling bij die exact weet wat de grens is, daar precies op blijft zitten en als ik hem strafwerk geef, naar de afdelingsleider gaat om (heel schijnheilig) een wit voetje te halen.

Best vermoeiend, dat onderwijs.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-01-2016 08:01:01 ]
  zondag 10 januari 2016 @ 08:56:34 #63
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_158978117
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2016 07:59 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ik heb een havo-3 klas met dertig leerlingen - daarvan hebben er vier autisme, twee dyslexie, en zitten er ook nog wat raddraaiers en druktemakers bij. Die heb ik liever ook niet het zevende uur op donderdag of vrijdag..

Overigens merk ik ook dat ik echt gedrild wordt als beginnend docent door dergelijke groepen. Ik begin echt steeds directer, feller en 'duidelijker' te worden, aangezien deze leerlingen door elk kiertje willen kruipen dat ze aangeboden krijgen. Daar zit ook een leerling bij die exact weet wat de grens is, daar precies op blijft zitten en als ik hem strafwerk geef, naar de afdelingsleider gaat om (heel schijnheilig) een wit voetje te halen.

Best vermoeiend, dat onderwijs.
Probeer je wel eens dingen als: positive reinforcement (en dan niet een les, maar een stuk of 5), een klassengesprek aangaan met wat je van ze verwacht en waarom je dit van ze verwacht?

Ik ben zelden tot nooit direct of fel en heb dan ook geen enkele klas die loopt te kutten of die ik strafwerk moet geven. Vaak pak ik dingen aan met een geintje. Ik heb wel 2 klassen waar ik geen klik mee heb en die ik vaak moet waarschuwen, een van die klassen liep echt niet, die heb ik toen een luister- en leestoets gegeven waarvoor ze bijna allemaal zakte en ben toen met ze in gesprek gegaan. Ik heb gezegd dat ik liever ook niet als een dictator voor de klas wil staan en dat ik snap dat Engels niet hun lievelingsvak, maar dat ze er allemaal examen in willen doen en het mijn doel is om ze hier doorheen te begeleiden. Sindsdien loopt het een stuk beter, maar ik heb nog steeds geen connectie.

Ik merk dat een persoonlijke band opbouwen met een klas, juist met de "vervelende" kinderen, veel en veel beter werkt dan feller en directer worden.

Maar goed, dat moet ook maar net je stijl zijn denk ik.
pi_158978473
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 08:56 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Probeer je wel eens dingen als: positive reinforcement (en dan niet een les, maar een stuk of 5), een klassengesprek aangaan met wat je van ze verwacht en waarom je dit van ze verwacht?

Ik ben zelden tot nooit direct of fel en heb dan ook geen enkele klas die loopt te kutten of die ik strafwerk moet geven. Vaak pak ik dingen aan met een geintje. Ik heb wel 2 klassen waar ik geen klik mee heb en die ik vaak moet waarschuwen, een van die klassen liep echt niet, die heb ik toen een luister- en leestoets gegeven waarvoor ze bijna allemaal zakte en ben toen met ze in gesprek gegaan. Ik heb gezegd dat ik liever ook niet als een dictator voor de klas wil staan en dat ik snap dat Engels niet hun lievelingsvak, maar dat ze er allemaal examen in willen doen en het mijn doel is om ze hier doorheen te begeleiden. Sindsdien loopt het een stuk beter, maar ik heb nog steeds geen connectie.

Ik merk dat een persoonlijke band opbouwen met een klas, juist met de "vervelende" kinderen, veel en veel beter werkt dan feller en directer worden.

Maar goed, dat moet ook maar net je stijl zijn denk ik.
Ik ben ook veel meer van de persoonlijke band met leerlingen hoor! Ermee praten, zeggen waarom je iets verwacht, hoe je dat voor je ziet qua gedrag, enzovoort. Ook een deel van jezelf laten zien, dat soort dingen.

Maar ondanks dat kunnen er gewoon bloedzuigers blijven zitten in zo'n klas. Jongens met als enige doel om de docent te ontregelen en de boel op stelten te zetten. Winnen is jou boos krijgen. De jackpot is een overspannen docent. Dat soort jongens zitten er, helaas pindakaas, ook gewoon tussen. Daar kun je alleen nog maar direct en duidelijk tegen zijn. Uitdagend gedrag kun je eerst nog om geinen, maar daarna moet het wel klaar zijn.

En ja, ik geloof ook dat goed gedrag belonen altijd beter is dan slecht gedrag straffen. Dus ook bij die 'bloedzuigers', alhoewel ik er absoluut niet van hou om leerlingen zo negatief te benaderen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 10-01-2016 09:57:45 ]
  zondag 10 januari 2016 @ 09:59:38 #65
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_158978531
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2016 09:52 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ik ben ook veel meer van de persoonlijke band met leerlingen hoor! Ermee praten, zeggen waarom je iets verwacht, hoe je dat voor je ziet qua gedrag, enzovoort. Ook een deel van jezelf laten zien, dat soort dingen.

Maar ondanks dat kunnen er gewoon bloedzuigers blijven zitten in zo'n klas. Jongens met als enige doel om de docent te ontregelen en de boel op stelten te zetten. Winnen is jou boos krijgen. De jackpot is een overspannen docent. Dat soort jongens zitten er, helaas pindakaas, ook gewoon tussen. Daar kun je alleen nog maar direct en duidelijk tegen zijn. Uitdagend gedrag kun je eerst nog om geinen, maar daarna moet het wel klaar zijn.

En ja, ik geloof ook dat goed gedrag belonen altijd beter is dan slecht gedrag straffen. Dus ook bij die 'bloedzuigers', alhoewel ik er absoluut niet van hou om leerlingen zo negatief te benaderen.
Waarom zuigen ze bloed?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_158978620
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 09:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Waarom zuigen ze bloed?
Ze lijken een beetje op vampiers. ;) Nee, omdat ze - naar mijn persoonlijke ervaring, laat dat wel wezen - enkel storend gedrag vertonen tijdens de les.
  zondag 10 januari 2016 @ 10:09:40 #67
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_158978636
quote:
1s.gif Op zondag 10 januari 2016 10:07 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ze lijken een beetje op vampiers. ;) Nee, omdat ze - naar mijn persoonlijke ervaring, laat dat wel wezen - enkel storend gedrag vertonen tijdens de les.
Dat is waarom jij het ervaart als bloedzuigen. Ik bedoelde: waarom doen ze wat ze doen? Waarom vertonen ze dat storende gedrag? Ook al is hun doelstelling 'goh, laten we lekker de docent gaan stangen', toch zit daar vaak wel wat achter. Als je dat weet heb je het nog niet meteen opgelost, maar het kan wel helpen in je benadering.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_158978907
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 10:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat is waarom jij het ervaart als bloedzuigen. Ik bedoelde: waarom doen ze wat ze doen? Waarom vertonen ze dat storende gedrag? Ook al is hun doelstelling 'goh, laten we lekker de docent gaan stangen', toch zit daar vaak wel wat achter. Als je dat weet heb je het nog niet meteen opgelost, maar het kan wel helpen in je benadering.
Dat weet ik inderdaad niet zo goed. Mij is ook niet veel bekend over de achtergrond van die leerlingen, iets dat wellicht een en ander zou verklaren. Met de mentor heb ik al eens gepraat. Maar een keer naar de ouders opbellen thuis om het een het ander te vragen zou wel het begin van een oplossing kunnen zijn. Al moet ik toegeven dat ik dat nog nooit gedaan heb (en ik dat zodoende ook wat eng vind, maar daar moet ik eigenlijk niet over miepen).
  zondag 10 januari 2016 @ 11:25:21 #69
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_158979754
Ugh, collega vraagt of ik even mijn vrije middag wil opofferen om met de leerlingen naar een voorstelling te gaan. Oh ja, en of ik dat bezoek even wil voorbereiden in mijn lessen...
  zondag 10 januari 2016 @ 11:35:26 #70
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_158979892
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 11:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ugh, collega vraagt of ik even mijn vrije middag wil opofferen om met de leerlingen naar een voorstelling te gaan. Oh ja, en of ik dat bezoek even wil voorbereiden in mijn lessen...
'Nee' is ook een antwoord op een vraag, toch?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 10 januari 2016 @ 11:54:41 #71
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_158980229
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 11:35 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

'Nee' is ook een antwoord op een vraag, toch?
Ligt een beetje moeilijk. Ik ben de enige die die klassen heeft. Als ik het niet doe, kan niemand anders het doen.

Alleen dat begeleiden ga ik haar vragen om te doen. Ik ben letterlijk net begonnen als leerkracht, lijkt me een beetje vroeg om met 10 leerlingen het OV in te sturen...
  zondag 10 januari 2016 @ 11:58:05 #72
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_158980292
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 11:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ligt een beetje moeilijk. Ik ben de enige die die klassen heeft. Als ik het niet doe, kan niemand anders het doen.

Alleen dat begeleiden ga ik haar vragen om te doen. Ik ben letterlijk net begonnen als leerkracht, lijkt me een beetje vroeg om met 10 leerlingen het OV in te sturen...
Welke klas/niveau?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 10 januari 2016 @ 12:14:25 #73
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_158980545
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 11:58 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Welke klas/niveau?
5/6 VWO
  zondag 10 januari 2016 @ 12:18:59 #74
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_158980611
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 12:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

5/6 VWO
Die stuur je toch zelf? Ik zie jullie daar wel, tot straks. Of je gaat gezellig met ze mee. Juist omdat je niet in een lessituatie zit, kun je eens wat andere gesprekken met ze voeren.

Maar ik snap je twijfels wel hoor. Je moet wat dat betreft je eigen afweging maken. En op vrije middagen moet je uiteraard zuinig zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_158980633
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2016 12:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

5/6 VWO
Die sturen wij op eigen gelegenheid naar het museum met de tram hoor, moeten de ouders voor tekennen en als ze dat niet mogen gaan ze met een docent samen.

Ik denk dat jij met tien leerlingen met het OV best aankunt.

Edit: wat Janneke zegt, leuk om eens buiten de les een gesprekje te hebben met ze enzo.
Kwak
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')