abonnement Unibet Coolblue
pi_161077936
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 14:40 schreef Friek_ het volgende:
Misschien een frappante vraag, maar weet iemand hoe je kan trainen om consequent te worden? Iemand tips?
Haha herkenbaar. Ik heb het vooral gedaan door afspraken met de klas te maken. Die hielden me eraan. Dus ik heb gezegd dat ik elke les huiswerk controleer en dat ze gezamenlijk drie waarschuwingen krijgen voor ordeverstoringen (vierde en later gaat eruit). Dus nu vragen ze elke les of ik het huiswerk ook kom controleren ("Want Gerwin heeft het niet gedaan mevrouw") en als er twee waarschuwingen zijn geweest krijgt een prater van de klas al op z'n flikker, omdat hij de waarschuwingen opmaakt voor de rest.

Dat hielp mij nogal, haha, zodat ik er zelf niet aan hoef te denken. En zeker mijn vmbo'ers denken erg graag met me mee ;)
pi_161087934
Echt consequent zijn heb ik maar opgegeven. Ik ben selectief consequent. Bij sommige leerlingen is alleen de dreiging van een belletje naar huis al genoeg en bij anderen krijg je zelfs na schorsing nog geen boe of bah (van leerling of ouders). Eruit sturen is niet echt een ding hier, dus ik moet dan eerst een dean bellen die 50/50 niet op komt dagen en dan vaak ook nog niet de leerling meeneemt maar even een boze blik rondstuurt. Na vertrek is de werking van boze blik 2 seconden en gaan we lekker verder en vaak harder dan daarvoor want mn troefkaart is al uitgespeeld. Dus het is een ' pick your battles' system waar ik er meestal voor kies om door de storm heen les te geven en te hopen op beter weer de volgende les. (Ik geef Engels in de VS aan 9th and 12th grade, kleine klassen voor lwoo leerlingen, op ongeveer vmbo niveau.)
pi_161093099
Het speelt bij mij in het hbo minder dan in het vo, denk ik, maar ik vind consequent zijn vooral lastig bij regels waar ik eigenlijk niet achtersta. Het kan dus ook per vak wisselen. Bij een vak dat ik geef over brieven schrijven controleer ik bijvoorbeeld wel elke week het huiswerk (omdat ze de oefening nodig hebben), maar bij een vak waarvan ik weet dat de antwoorden op internet staan niet.
pi_161093611
Consequent zijn, betekent voor mij vooral dat ik afspraken met mezelf maak; en dus goed heb nagedacht over wat ik wil in de klas, en wat niet. En als ik daar zelf zeker over ben, dan kan ik dat ook zelfverzekerd en duidelijk overbrengen. Het zijn voor mij een aantal basisregels. En die staan voor mij niet ter discussie. daar kan ik dus ook heel duidelijk steeds op terugkomen. Een regel bijv als: als er iets wordt uitgelegd, ben je stil.
Daar consequent naar handelen, betekent voor mij vooral dat ik steeds weer duidelijk maak aan een klas wat ik verwacht, en dat een leerling altijd door mij zal worden aangesproken als die zich niet daaraan houdt.

Ik denk eerlijk gezegd dat het trainen hiervan voor de klas gebeurt, je moet dit echt leren in de praktijk. Door les in les uit hiermee te werken voor jezelf en ook uit te vinden wat voor jou de basisregels zijn die je wilt handhaven in je les, door je eigen grenzen te voelen, te reflecteren op je lessen e.d.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_161094081
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 april 2016 11:58 schreef Franny_G het volgende:
Consequent zijn, betekent voor mij vooral dat ik afspraken met mezelf maak; en dus goed heb nagedacht over wat ik wil in de klas, en wat niet. En als ik daar zelf zeker over ben, dan kan ik dat ook zelfverzekerd en duidelijk overbrengen. Het zijn voor mij een aantal basisregels. En die staan voor mij niet ter discussie. daar kan ik dus ook heel duidelijk steeds op terugkomen. Een regel bijv als: als er iets wordt uitgelegd, ben je stil.
Daar consequent naar handelen, betekent voor mij vooral dat ik steeds weer duidelijk maak aan een klas wat ik verwacht, en dat een leerling altijd door mij zal worden aangesproken als die zich niet daaraan houdt.

Ik denk eerlijk gezegd dat het trainen hiervan voor de klas gebeurt, je moet dit echt leren in de praktijk. Door les in les uit hiermee te werken voor jezelf en ook uit te vinden wat voor jou de basisregels zijn die je wilt handhaven in je les, door je eigen grenzen te voelen, te reflecteren op je lessen e.d.
Inderdaad. Consequent zijn is volgens mij het punt niet, maar wel het met jezelf overeenkomen van die basisregels. Als je weet wat je wilt, kun je daar telkens op terugvallen.

Daarom vind ik dingen die ik voor het eerst doe het moeilijkst. Dan heb ik nog niet helder genoeg voor mezelf wat er allemaal gaat komen en hoe ik daarop inspring.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_161203336
Even een vraag tussendoor over deze twee video's:


(Onderste video van 0m45s tot 1m35s.)

Hoe gaan jullie om met dit soort leerlingen? Dergelijke types zitten behoorlijk in m'n allergie, heb ik gemerkt. :X Je moet je toch inhouden om zo'n kind niet even goed hard de waarheid te vertellen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 05-04-2016 19:58:10 ]
pi_161203567
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 april 2016 19:57 schreef Friek_ het volgende:
Even een vraag tussendoor over deze twee video's:


(Onderste video van 0m45s tot 1m35s.)

Hoe gaan jullie om met dit soort leerlingen? Dergelijke types zitten behoorlijk in m'n allergie, heb ik gemerkt. :X Je moet je toch inhouden om zo'n kind niet even goed hard de waarheid te vertellen.
Wat is je voornaamste probleem met haar gedrag?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_161203660
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 20:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wat is je voornaamste probleem met haar gedrag?
Puberaal tegen het asociale aan - althans, naar mijn ervaring. Voor jou valt dit misschien nog mee?
  dinsdag 5 april 2016 @ 20:12:01 #259
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_161203769
Ik vind het belangrijk on me te realiseren bij dit soort leerlingen dat ze dit niet doen omdat ze jou willen pesten, maar ondat ze bezig zijn met zichzelf en wie ze zijn. Soms uit zich dat in zulk gedrag.

Ik benoem meestal de situatie en de context en geef aan wat ik anders verwacht in verband daarmee. En ook uitleggen wat de consequenties zijn als ze ervoor kiezen zich niet te conformeren aan wat er verwacht wordt op school, een keuze bieden dus.

In de les kun je t vaak met een grapje af, ik had het hierboven over andere situaties, bijvoorbeeld nadat er een conflict is geweest.

Erover zeiken doe ik dan wel weer, in de docentenkamer :+
Kwak
pi_161203781
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 april 2016 20:07 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Puberaal tegen het asociale aan - althans, naar mijn ervaring. Voor jou valt dit misschien nog mee?
Ik zeg niet dat ik geen problemen heb met dit gedrag, maar het is denk ik goed om na te gaan wat jou nu hier zo aan stoort. Dat is denk ik een eerste stap in de richting van het formuleren van een antwoord op je vraag.

En je zou jezelf daarnaast ook de vraag kunnen stellen: wat heeft deze leerling nodig? Kan ik haar daarbij helpen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_161204008
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 20:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat ik geen problemen heb met dit gedrag, maar het is denk ik goed om na te gaan wat jou nu hier zo aan stoort. Dat is denk ik een eerste stap in de richting van het formuleren van een antwoord op je vraag.

En je zou jezelf daarnaast ook de vraag kunnen stellen: wat heeft deze leerling nodig? Kan ik haar daarbij helpen?
Het stoort me dat deze leerling een combinatie van puberaal/asociaal en ietwat dommig gedrag laat zien (flink gebrek aan zelfreflectie). En of ik haar daarbij kan helpen? Nee, ik denk dat dit vooral voer is voor maatschappelijk werkers/pedagogen die haar een beetje binnen lijntjes kunnen laten kleuren. Zulke leerlingen hebben volgens mij een figuur nodig waar ze tegen op kunnen kijken en waar ze naar luisteren (en zo'n figuur ben ik absoluut niet voor ze).

Maar ze vreten helaas wel de meeste energie.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-04-2016 20:33:54 ]
  dinsdag 5 april 2016 @ 20:46:41 #262
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_161204857
Mwah zelfreflectie vind ik wel iets waar docenten aan bij kunnen dragen.

Maar ik heb ook een jongen in mijn mentorklas waar ik niks meer mee kan hoor, waar de persoonlijke irritatie soms wint. Nog drie weken tot het eindexamen, daarna mag hij in de echte wereld kijken hoe ver hij met zijn levenshouding komt ;)
Kwak
  dinsdag 5 april 2016 @ 20:49:23 #263
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_161204957
Bij dat meisje speelt meer. Ik heb bijna alleen maar zulke studenten. Vooral de kappers. Ze willen vaak alleen maar een luisterend oor en hoe harder jij jouw gezag op haar duwt hoe harder zij tegen je gaat vechten.

En zelfreflectie... dat kunnen ze sowieso niet... zeker niet voor hun 18de.
  dinsdag 5 april 2016 @ 20:55:43 #264
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_161205153
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 20:49 schreef Silmarwen het volgende:
Bij dat meisje speelt meer. Ik heb bijna alleen maar zulke studenten. Vooral de kappers. Ze willen vaak alleen maar een luisterend oor en hoe harder jij jouw gezag op haar duwt hoe harder zij tegen je gaat vechten.

En zelfreflectie... dat kunnen ze sowieso niet... zeker niet voor hun 18de.
Het komt ook niet spontaan op gang als ze achttien worden, like magic ;)

Het hele idee van het puberbrein dat vanalles niet kan is door de onderzoekers ook behoorlijk genuanceerd. Het is zeker zinvol om met dat soort dingen te oefenen.

Gezag en autoritair optresen werlt met dat soort leerlingen zeker niet nee.

Waar ik tegenaanloop is als hun gedrag grenzen over gaat en ze er niet op aan te spreken zijn
De jongens waar ii moeite mee heb zijn de gasten die weigeren te werken in de les, omdat ze vinden dat het niet nodig is, en stom, en die eigenlijk eisen door hun gedrag dat je je regels voor hen aanpast, of dat zij een uitzondering moeten zijn. Ik vind dat vooral lastig tegenover de andere leerlingen (die ene gast stoort niet en zal zijn examen wel halen, en alle kleine motivatietrucjes werken bij hem ook niet), maar hoe kan ik dan van anderen wél dingen verlangen, terwijl zij er ook geen zin in hebben.

Het feit dat iemand zoiets een soort opeist, daar zit mijn allergie. What makes you so fucking special denk ik dan van binnen :+ maar ik uit dat niet op die manier. Ik vind het vervelend dat mensen met de grootste mond zo op school al merken dat ze een streepje voor kunnen krijgen daarmee. Maar ik weet dat dt mijn persoonlijke irritatie is.
Kwak
pi_161205607
Probleem met dit meisje is dat zij boven je wil gaan staan in het gesprek, ze is heel dominant en weet precies hoe ze de boel kan ontregelen. Dat is haar machtsspelletje. Het gevaar is dus dat je meegaat in datgene waar zij goed in is: dat machtsspel en dat je door steeds weer in te gaan op wat ze zegt en hoe ze het zegt eigenlijk precies datgene aan haar geeft waar zij op uit is. De kunst is dus om daar niet in mee te gaan. Het gesprek te staken. Zij zal het als heel frustrerend ervaren als je haar negeert, niet in gaat op haar manier van de discussie aan gaan. Vervolgens zul je denk ik een gesprek moeten voeren met haar over wat precies haar motivatie voor school is, wat zij daar denkt te kunnen halen. Typerend is ook dat ze zegt 'Van meneer die en die heb ik op zich niet zoveel last'. Ze ziet docenten dus vooral als mensen waar ze last van heeft. Dat zegt genoeg, denk ik. Zij voelt helemaal niet dat het nut heeft wat ze doet op school en voelt helemaal geen band met de docenten. En ik denk ook dat zij zich helemaal niet gewaardeerd voelt (en misschien ook een behoorlijk laag zelfbeeld heeft, waar ze een grote mond tegenover zet..Dit zijn wel een boel aannames, maar goed.) Daar is dus iets flink misgegaan.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 5 april 2016 @ 21:20:23 #266
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_161206023
.
pi_161212009
Klinkt als iemand met ODD.

Heb ik ooit een meisje van in de klas gehad. Was geen land mee te bezeilen. Was een meester in goochelen met aandacht.
Heeft het niet gered en is afgestroomd.

quote:
2s.gif Op dinsdag 5 april 2016 21:09 schreef Franny_G het volgende:
Probleem met dit meisje is dat zij boven je wil gaan staan in het gesprek, ze is heel dominant en weet precies hoe ze de boel kan ontregelen. Dat is haar machtsspelletje. Het gevaar is dus dat je meegaat in datgene waar zij goed in is: dat machtsspel en dat je door steeds weer in te gaan op wat ze zegt en hoe ze het zegt eigenlijk precies datgene aan haar geeft waar zij op uit is. De kunst is dus om daar niet in mee te gaan. Het gesprek te staken. Zij zal het als heel frustrerend ervaren als je haar negeert, niet in gaat op haar manier van de discussie aan gaan. Vervolgens zul je denk ik een gesprek moeten voeren met haar over wat precies haar motivatie voor school is, wat zij daar denkt te kunnen halen. Typerend is ook dat ze zegt 'Van meneer die en die heb ik op zich niet zoveel last'. Ze ziet docenten dus vooral als mensen waar ze last van heeft. Dat zegt genoeg, denk ik. Zij voelt helemaal niet dat het nut heeft wat ze doet op school en voelt helemaal geen band met de docenten. En ik denk ook dat zij zich helemaal niet gewaardeerd voelt (en misschien ook een behoorlijk laag zelfbeeld heeft, waar ze een grote mond tegenover zet..Dit zijn wel een boel aannames, maar goed.) Daar is dus iets flink misgegaan.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  woensdag 6 april 2016 @ 06:33:16 #268
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_161214099
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 april 2016 21:09 schreef Franny_G het volgende:
Probleem met dit meisje is dat zij boven je wil gaan staan in het gesprek, ze is heel dominant en weet precies hoe ze de boel kan ontregelen. Dat is haar machtsspelletje. Het gevaar is dus dat je meegaat in datgene waar zij goed in is: dat machtsspel en dat je door steeds weer in te gaan op wat ze zegt en hoe ze het zegt eigenlijk precies datgene aan haar geeft waar zij op uit is. De kunst is dus om daar niet in mee te gaan. Het gesprek te staken. Zij zal het als heel frustrerend ervaren als je haar negeert, niet in gaat op haar manier van de discussie aan gaan. Vervolgens zul je denk ik een gesprek moeten voeren met haar over wat precies haar motivatie voor school is, wat zij daar denkt te kunnen halen. Typerend is ook dat ze zegt 'Van meneer die en die heb ik op zich niet zoveel last'. Ze ziet docenten dus vooral als mensen waar ze last van heeft. Dat zegt genoeg, denk ik. Zij voelt helemaal niet dat het nut heeft wat ze doet op school en voelt helemaal geen band met de docenten. En ik denk ook dat zij zich helemaal niet gewaardeerd voelt (en misschien ook een behoorlijk laag zelfbeeld heeft, waar ze een grote mond tegenover zet..Dit zijn wel een boel aannames, maar goed.) Daar is dus iets flink misgegaan.
Ik heb exact hetzelfde idee.
Mijn groepen zitten vol van dit soort meisjes. Ik ga dus ook niet in discussie tijdens de les, maar wil wel met ze praten na de les.

De meeste voelen zich dom, hebben geen band met school, zijn vaak teleurgesteld. Ze komen vaak uit een milieu waar school alleen als noodzakelijk kwaad wordt gezien.
  woensdag 6 april 2016 @ 06:46:09 #269
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_161214128
Herkenbaar, ook op vwo en vooral havo. Mijn aanpak vanuit mezelf is ook die om de strijd in de klas te mijden. Lukt niet altijd, om de reden die ik hierboven noemde - ik wil tegelijk wel enig consequent gedrag vertonen.
Kwak
pi_161214543
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 april 2016 21:09 schreef Franny_G het volgende:
Zij voelt helemaal niet dat het nut heeft wat ze doet op school en voelt helemaal geen band met de docenten. En ik denk ook dat zij zich helemaal niet gewaardeerd voelt (en misschien ook een behoorlijk laag zelfbeeld heeft, waar ze een grote mond tegenover zet..Dit zijn wel een boel aannames, maar goed.)
Ze zegt zelf ook dat ze plannen had om lerares te worden. "'s Avonds vrij, veel vakantie, maar het betaalt niet goed. Voor niks 6 jaar havo gedaan."

Daaruit spreekt geen respect voor de mensen die iedere dag met haar aan de slag gaan.

Het is mij trouwens een raadsel waarom we in ons in het voortgezet onderwijs druk zouden moeten maken om wat een leerling nou wel of niet wil. Het zijn namelijk pubers die per definitie niet weten wat ze willen. En met dit gedrag steken ze elkaar ook nog eens aan, waardoor zo'n school eerder een populariteitswedstrijd is dan een instituut voor academische vorming.

Iets zegt me dat wat meer structuur en meer houvast er voor zorgen dat deze kinderen niet ontsporen. Als ze iets meer zelfvertrouwen hebben, ergens goed in zijn, dan komt het wel goed, want dan hebben ze iets om zich op te richten. Maar in het huidige systeem blijven ze maar zwemmen, maar op zoek naar iets dat er niet zal zijn, omdat hun brein er ook nog niet uit is.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_161282914
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 april 2016 21:09 schreef Franny_G het volgende:
Probleem met dit meisje is dat zij boven je wil gaan staan in het gesprek, ze is heel dominant en weet precies hoe ze de boel kan ontregelen. Dat is haar machtsspelletje. Het gevaar is dus dat je meegaat in datgene waar zij goed in is: dat machtsspel en dat je door steeds weer in te gaan op wat ze zegt en hoe ze het zegt eigenlijk precies datgene aan haar geeft waar zij op uit is. De kunst is dus om daar niet in mee te gaan. Het gesprek te staken. Zij zal het als heel frustrerend ervaren als je haar negeert, niet in gaat op haar manier van de discussie aan gaan. Vervolgens zul je denk ik een gesprek moeten voeren met haar over wat precies haar motivatie voor school is, wat zij daar denkt te kunnen halen. Typerend is ook dat ze zegt 'Van meneer die en die heb ik op zich niet zoveel last'. Ze ziet docenten dus vooral als mensen waar ze last van heeft. Dat zegt genoeg, denk ik. Zij voelt helemaal niet dat het nut heeft wat ze doet op school en voelt helemaal geen band met de docenten. En ik denk ook dat zij zich helemaal niet gewaardeerd voelt (en misschien ook een behoorlijk laag zelfbeeld heeft, waar ze een grote mond tegenover zet..Dit zijn wel een boel aannames, maar goed.) Daar is dus iets flink misgegaan.
Wel een correcte analyse, denk ik. Ik ben nu de aflevering over haar aan het kijken en kwam erachter dat ze op kickboxen zat.
  vrijdag 8 april 2016 @ 17:36:55 #272
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_161283214
Vandaag de laatste lessen gehad met de examenklassen. Toch wel een bijzonder moment eigenlijk.

Mooie uitgelaten stemming bij het maken van de groepsfoto :)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_161284867
Nu al de laatste lessen met de examenklassen? Ik heb (gelukkig) nog 2 weken en 3 dagen (de eerste 3 na de mei vakantie).
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  vrijdag 8 april 2016 @ 19:05:11 #274
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_161285218
Ik nog tot en met donderdag 21 april. Na de meivakantie alleen nog proefexamens.

Voor zes vwo zijn dat nog maar vier lessen doordat er de laatste week twee vervallen door examenstunt :o
Kwak
  vrijdag 8 april 2016 @ 19:18:20 #275
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_161285586
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 18:51 schreef merry77 het volgende:
Nu al de laatste lessen met de examenklassen? Ik heb (gelukkig) nog 2 weken en 3 dagen (de eerste 3 na de mei vakantie).
vmbo basis en kader. Die hebben de komende twee weken de praktijkexamens.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')