Haha herkenbaar. Ik heb het vooral gedaan door afspraken met de klas te maken. Die hielden me eraan. Dus ik heb gezegd dat ik elke les huiswerk controleer en dat ze gezamenlijk drie waarschuwingen krijgen voor ordeverstoringen (vierde en later gaat eruit). Dus nu vragen ze elke les of ik het huiswerk ook kom controleren ("Want Gerwin heeft het niet gedaan mevrouw") en als er twee waarschuwingen zijn geweest krijgt een prater van de klas al op z'n flikker, omdat hij de waarschuwingen opmaakt voor de rest.quote:Op donderdag 31 maart 2016 14:40 schreef Friek_ het volgende:
Misschien een frappante vraag, maar weet iemand hoe je kan trainen om consequent te worden? Iemand tips?
Inderdaad. Consequent zijn is volgens mij het punt niet, maar wel het met jezelf overeenkomen van die basisregels. Als je weet wat je wilt, kun je daar telkens op terugvallen.quote:Op vrijdag 1 april 2016 11:58 schreef Franny_G het volgende:
Consequent zijn, betekent voor mij vooral dat ik afspraken met mezelf maak; en dus goed heb nagedacht over wat ik wil in de klas, en wat niet. En als ik daar zelf zeker over ben, dan kan ik dat ook zelfverzekerd en duidelijk overbrengen. Het zijn voor mij een aantal basisregels. En die staan voor mij niet ter discussie. daar kan ik dus ook heel duidelijk steeds op terugkomen. Een regel bijv als: als er iets wordt uitgelegd, ben je stil.
Daar consequent naar handelen, betekent voor mij vooral dat ik steeds weer duidelijk maak aan een klas wat ik verwacht, en dat een leerling altijd door mij zal worden aangesproken als die zich niet daaraan houdt.
Ik denk eerlijk gezegd dat het trainen hiervan voor de klas gebeurt, je moet dit echt leren in de praktijk. Door les in les uit hiermee te werken voor jezelf en ook uit te vinden wat voor jou de basisregels zijn die je wilt handhaven in je les, door je eigen grenzen te voelen, te reflecteren op je lessen e.d.
Wat is je voornaamste probleem met haar gedrag?quote:Op dinsdag 5 april 2016 19:57 schreef Friek_ het volgende:
Even een vraag tussendoor over deze twee video's:
(Onderste video van 0m45s tot 1m35s.)
Hoe gaan jullie om met dit soort leerlingen? Dergelijke types zitten behoorlijk in m'n allergie, heb ik gemerkt. Je moet je toch inhouden om zo'n kind niet even goed hard de waarheid te vertellen.
Puberaal tegen het asociale aan - althans, naar mijn ervaring. Voor jou valt dit misschien nog mee?quote:Op dinsdag 5 april 2016 20:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat is je voornaamste probleem met haar gedrag?
Ik zeg niet dat ik geen problemen heb met dit gedrag, maar het is denk ik goed om na te gaan wat jou nu hier zo aan stoort. Dat is denk ik een eerste stap in de richting van het formuleren van een antwoord op je vraag.quote:Op dinsdag 5 april 2016 20:07 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Puberaal tegen het asociale aan - althans, naar mijn ervaring. Voor jou valt dit misschien nog mee?
Het stoort me dat deze leerling een combinatie van puberaal/asociaal en ietwat dommig gedrag laat zien (flink gebrek aan zelfreflectie). En of ik haar daarbij kan helpen? Nee, ik denk dat dit vooral voer is voor maatschappelijk werkers/pedagogen die haar een beetje binnen lijntjes kunnen laten kleuren. Zulke leerlingen hebben volgens mij een figuur nodig waar ze tegen op kunnen kijken en waar ze naar luisteren (en zo'n figuur ben ik absoluut niet voor ze).quote:Op dinsdag 5 april 2016 20:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ik geen problemen heb met dit gedrag, maar het is denk ik goed om na te gaan wat jou nu hier zo aan stoort. Dat is denk ik een eerste stap in de richting van het formuleren van een antwoord op je vraag.
En je zou jezelf daarnaast ook de vraag kunnen stellen: wat heeft deze leerling nodig? Kan ik haar daarbij helpen?
Het komt ook niet spontaan op gang als ze achttien worden, like magicquote:Op dinsdag 5 april 2016 20:49 schreef Silmarwen het volgende:
Bij dat meisje speelt meer. Ik heb bijna alleen maar zulke studenten. Vooral de kappers. Ze willen vaak alleen maar een luisterend oor en hoe harder jij jouw gezag op haar duwt hoe harder zij tegen je gaat vechten.
En zelfreflectie... dat kunnen ze sowieso niet... zeker niet voor hun 18de.
quote:Op dinsdag 5 april 2016 21:09 schreef Franny_G het volgende:
Probleem met dit meisje is dat zij boven je wil gaan staan in het gesprek, ze is heel dominant en weet precies hoe ze de boel kan ontregelen. Dat is haar machtsspelletje. Het gevaar is dus dat je meegaat in datgene waar zij goed in is: dat machtsspel en dat je door steeds weer in te gaan op wat ze zegt en hoe ze het zegt eigenlijk precies datgene aan haar geeft waar zij op uit is. De kunst is dus om daar niet in mee te gaan. Het gesprek te staken. Zij zal het als heel frustrerend ervaren als je haar negeert, niet in gaat op haar manier van de discussie aan gaan. Vervolgens zul je denk ik een gesprek moeten voeren met haar over wat precies haar motivatie voor school is, wat zij daar denkt te kunnen halen. Typerend is ook dat ze zegt 'Van meneer die en die heb ik op zich niet zoveel last'. Ze ziet docenten dus vooral als mensen waar ze last van heeft. Dat zegt genoeg, denk ik. Zij voelt helemaal niet dat het nut heeft wat ze doet op school en voelt helemaal geen band met de docenten. En ik denk ook dat zij zich helemaal niet gewaardeerd voelt (en misschien ook een behoorlijk laag zelfbeeld heeft, waar ze een grote mond tegenover zet..Dit zijn wel een boel aannames, maar goed.) Daar is dus iets flink misgegaan.
Ik heb exact hetzelfde idee.quote:Op dinsdag 5 april 2016 21:09 schreef Franny_G het volgende:
Probleem met dit meisje is dat zij boven je wil gaan staan in het gesprek, ze is heel dominant en weet precies hoe ze de boel kan ontregelen. Dat is haar machtsspelletje. Het gevaar is dus dat je meegaat in datgene waar zij goed in is: dat machtsspel en dat je door steeds weer in te gaan op wat ze zegt en hoe ze het zegt eigenlijk precies datgene aan haar geeft waar zij op uit is. De kunst is dus om daar niet in mee te gaan. Het gesprek te staken. Zij zal het als heel frustrerend ervaren als je haar negeert, niet in gaat op haar manier van de discussie aan gaan. Vervolgens zul je denk ik een gesprek moeten voeren met haar over wat precies haar motivatie voor school is, wat zij daar denkt te kunnen halen. Typerend is ook dat ze zegt 'Van meneer die en die heb ik op zich niet zoveel last'. Ze ziet docenten dus vooral als mensen waar ze last van heeft. Dat zegt genoeg, denk ik. Zij voelt helemaal niet dat het nut heeft wat ze doet op school en voelt helemaal geen band met de docenten. En ik denk ook dat zij zich helemaal niet gewaardeerd voelt (en misschien ook een behoorlijk laag zelfbeeld heeft, waar ze een grote mond tegenover zet..Dit zijn wel een boel aannames, maar goed.) Daar is dus iets flink misgegaan.
Ze zegt zelf ook dat ze plannen had om lerares te worden. "'s Avonds vrij, veel vakantie, maar het betaalt niet goed. Voor niks 6 jaar havo gedaan."quote:Op dinsdag 5 april 2016 21:09 schreef Franny_G het volgende:
Zij voelt helemaal niet dat het nut heeft wat ze doet op school en voelt helemaal geen band met de docenten. En ik denk ook dat zij zich helemaal niet gewaardeerd voelt (en misschien ook een behoorlijk laag zelfbeeld heeft, waar ze een grote mond tegenover zet..Dit zijn wel een boel aannames, maar goed.)
Wel een correcte analyse, denk ik. Ik ben nu de aflevering over haar aan het kijken en kwam erachter dat ze op kickboxen zat.quote:Op dinsdag 5 april 2016 21:09 schreef Franny_G het volgende:
Probleem met dit meisje is dat zij boven je wil gaan staan in het gesprek, ze is heel dominant en weet precies hoe ze de boel kan ontregelen. Dat is haar machtsspelletje. Het gevaar is dus dat je meegaat in datgene waar zij goed in is: dat machtsspel en dat je door steeds weer in te gaan op wat ze zegt en hoe ze het zegt eigenlijk precies datgene aan haar geeft waar zij op uit is. De kunst is dus om daar niet in mee te gaan. Het gesprek te staken. Zij zal het als heel frustrerend ervaren als je haar negeert, niet in gaat op haar manier van de discussie aan gaan. Vervolgens zul je denk ik een gesprek moeten voeren met haar over wat precies haar motivatie voor school is, wat zij daar denkt te kunnen halen. Typerend is ook dat ze zegt 'Van meneer die en die heb ik op zich niet zoveel last'. Ze ziet docenten dus vooral als mensen waar ze last van heeft. Dat zegt genoeg, denk ik. Zij voelt helemaal niet dat het nut heeft wat ze doet op school en voelt helemaal geen band met de docenten. En ik denk ook dat zij zich helemaal niet gewaardeerd voelt (en misschien ook een behoorlijk laag zelfbeeld heeft, waar ze een grote mond tegenover zet..Dit zijn wel een boel aannames, maar goed.) Daar is dus iets flink misgegaan.
vmbo basis en kader. Die hebben de komende twee weken de praktijkexamens.quote:Op vrijdag 8 april 2016 18:51 schreef merry77 het volgende:
Nu al de laatste lessen met de examenklassen? Ik heb (gelukkig) nog 2 weken en 3 dagen (de eerste 3 na de mei vakantie).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |