abonnement Unibet Coolblue
pi_158599148
Link naar het vorige topic: F&F / [Centraal] Cavia's met foto's deel 38.

Nuttige cavialinks:

Informatie:
- http://www.knoevel.net
- http://www.degrotecavia.nl
- http://www.caviarassen.nl

Caviafora, voor raad, advies en cavia's vinden
- http://www.caviagids.nl
- http://www.knoevel.nl/forum
- http://www.eccforum.nl
- http://www.nhdp.nl/caviaforum3

Caviashops:
- http://www.knoevelshop.nl (tip!)
- http://www.cafepress.com/cavycomic
- http://www.fretten.nl (let op, niet alles hier is geschikt voor cavia's, maar bv wel kooien en huisjes)

Caviaopvang:
- www.kuufke.com
- www.knoevel.net
- www.stichtingcavia.nl

Korte caviatips:

Huisvesting

- 1 cavia heeft een kooi van min 80x50 nodig. Twee cavia's 100x50. Per cavia kun je ongeveer 20 cm in totaal erbij meten. Altijd geldt: hoe meer ruimte, hoe beter.
- Op de bodem moet een laag bodembedekking. Niet geschikt zijn kattengrind, stro en kranten. Wel geschikt zijn o.a. zaagsel, aubiose, beukensnippers, houtkorrels en hemparade.
- Het hok moet op een tochtvrije plaats in huis staan. Niet direct tegen een verwaming aan. Liefst op een verhoging, omdat anders álles wat beweegt direct boven de diertjes gebeurt. Omdat de grootste vijand van wilde cavia's van boven komt (de roofvogel), worden cavia's erg schrikachtig hierdoor.
- De meest geschikte en meest voorkomende kooien zijn dunabakken (met doorzichtige plastic bovenkap) en traliekooien (onder plastic, boven tralies). De ondergrond van het hok mag niet uit tralies bestaan, maar uit egaal materiaal (zoals kunststof of hout), omdat tralies de pootjes kunnen beschadigen.

Inrichting

- In het hok kan een nachthuisje staan. Het ligt helemaal aan het baasje of de cavia hier schuw van blijft. Als je ze er regelmatig uithaalt wennen ze vanzelf. Omdat cavia's prooidieren zijn voelen ze zich veilig in een huisje.
- Een cavia heeft een zwaar etensbakje nodig wat niet om kan klappen.
- Een drinkflesje, liefst met een inhoud van 300 ml of groter.
- Hooi is een primaire levensbehoefte en moet altijd in het hok aanwezig zijn. Dit kan los op de bodem of bv in een hooibal.
- een knaagsteen hoort NIET in een caviakooi thuis. Deze levert verhoogde risico's op blaasproblemen op. Om aan te knagen bieden takken van wilgenbomen of fruitbomen een uitkomst.
- Speelgoed is niet nodig. Cavia's spelen niet graag, ze verwonden zich makkelijk aan klein speelgoed.

Eten en drinken

- Het hardvoer bestaat uit voer verrijkt met vitamine C. Bekende merken voor caviakorrel zijn Kasper Faunafoods, Garvo, Teurlings en Hope Farms (deze laatste is het meest verkrijgbaar in dierenwinkels en zeer geschikt). Gemengd voer is bijvoorbeeld van XtraVital, Gerty guinea pig of Evert.
- Aanvullend op het hardvoer heeft een cavia altijd hooi nodig: nooit mag dit ontbreken in de kooi. Vrijwel ieder verkrijgbaar hooi is geschikt. Er bestaat ook kruidenhooi dat gegeven kan worden. Let wel op dat als je terug wilt stappen op normaal (goedkoper) hooi, sommige cavia's te verwend zijn en er minder van eten.
- Een cavia is gek op groenvoer en dient hier iedere dag wat van te krijgen. Vitamine C rijke groentes als witlof en paprika zijn geschikt. Andere groentes (slechts een greep uit de mogelijkheden) zijn andijvie, komkommer, winterpeen, bospeen (mét loof), spinazie, tomaat, suikermais en peterselie. Goedkoper (maar minder vitamine C rijk) zijn gras en paardenbloembladeren. Koolsoorten mogen wel, maar met mate, omdat hier snel gasvorming door ontstaat.
- Snoepjes (yoghurtdrops, knaagstengels;) zijn overbodig, maar moge met mate gegeven worden.
- Cavia's drinken na hun eerste 4 weken moedermelk niets anders meer dan schoon water. Gooi hier geen vitamine C druppels in: de vitamine C vervliegt razendnsel en je houdt vies drinkwater over. Geef liever iedere dag een vitamine C tabletje, zoals Roter met citroensmaak en Kruidvat met sinaasappelsmaak (gewoon voor mensen).

Cavia's

- Mannetjes heten beren, vrouwtjes heten zeugen.
- Een cavia kan tussen de 4 (gemiddeld) en 8 (hoogbejaard) jaar oud worden
- Een normaal gewicht voor een pasgeboren cavia licht tussen de 60 en de 130 gram. Een volwassen zeug weegt gemiddeld tussen de 900 en 1500 gram, een beer tussen de 1000 en 1600 gram. Dit varieert echt enorm per cavia: het gewicht moet gewoon bij het dier passen.
- Cavia's zijn vanaf 4 weken vruchtbaar (zowel beren als zeugen). Zij zijn dan echter nog véél te jong om al in verwachting te raken. Zeugjes mogen pas gedekt worden rond de 5 maanden met een minimaal gewicht van ca. 700 gram. Ook moeten zij voor hun eerste jaar een nestje gehad hebben, in verband met het verharden van het bekken.
- Cavia's leven graag in een groep. Wie cavia's gaat aanschaffen, wordt dan ook geadviseerd altijd minimaal twéé dieren aan te schaffen.
- Een goede combinatie is twee zeugen, twee beren (óf allebei jong, óf één oud en één jong, maar zelden tot nooit twee oude beren die niet eerder samenzaten) of een gecastreerde beer bij een zeug. Meer beren bij 1 of meer zeugen gaat vrijwel altijd fout.

Geslachten

Een duidelijke site met veel voorbeeldfoto's is http://cavyspirit.com/sexing.htm . Kijk daar als je twijfelt over het geslacht van je cavia.

Gedrag

- Cavia' staan bekend om hun vrolijke geluid, dat ook wel whiepen genoemd wordt. Een duidelijke engelstalige site waar alle geluiden en betekenissen opstaan is http://www.treenspigs.com/fun/media.html .
- Cavia’s die net gekoppeld zijn vertonen vaak dominantiegedrag. Dit lijkt op het gedrag dat een beer naar een zeug vertoond wanneer hij haar wil berijden. Dit gedrag bestaat voornamelijk uit lange, lage 'prrrrrrrrts' laten horen, wiebelen met het achterwerk en het berijden van de andere cavia('s). Dit gedrag kan, als uiting van dominantie, óók bij zeugjes voorkomen.
- Zeker beertjes willen soms wel eens ruzie maken en mopperen op elkaar, vooral in het begin of als ze sterk zeugjes ruiken. Beren kun je altijd samen laten zitten totdat er bloed vloeit. Ze kunnen aardig wat verdragen, en een beetje happen is ook niet verkeerd als ze elkaar nog moeten leren kennen, maar als er wondjes ontstaan is het het teken dat dit duo niet samengaat.
- Cavia's hebben vaak 'de gekke vijf minuten', wat ook wel popcornen wordt genoemd. Hierbij rennen ze door het dolle heel rondjes door het hok, waarbij het zaagsel alle kanten op vliegt. Dit is geen gek gedrag, dit is alleen maar een teken dat ze het naar hun zin hebben.
- Cavia's eten hun eigen keutels. Dit is normaal: in de keutels blijven nuttige voedingsstoffen achter die pas bij een tweede keer opgenomen worden door het lichaam.

Wanneer naar de dierenarts?

Cavia's zijn kampioen in pijn verbergen. Vaak merk je pas dat ze ziek zijn als ze écht al behoorlijk ziek zijn. Hou afwijkend gedrag nauwlettend in de gaten! Een zieke cavia kan de volgende symptomen hebben:

- Stil in een hoekje zitten, weinig geluid maken, slecht reageren op omgeving.
- De vacht staat omhoog
- Troebele oogjes, vieze neus (verkoudheid)
- Eén oogje vochtig met een blauw waasje (ontsteking, makkelijk te verhelpen met een zalfje)
- De cavia valt af. Altijd belangrijk om in de gaten te houden: afvallen gebeurt NOOIT zonder reden. Tot 20 gram is het niet zorgwekkend, gaat het harder en niet meer omhoog is er vaak een diepliggender probleem.
- De cavia eet niet meer of minder.
- De cavia heeft diarree, stinkende keutels of juist helemaal geen ontlasting meer.
- De cavia piept of kreunt bij het plassen, en/of heeft een rood gekleurd plasje (blaas of nierproblemen)
- De cavia heeft vreemde bultjes of bobbels.
- De huid is droog, schilferig en/of vertoond wondjes (schurft/schimmel)
- Er zitten witte of zwarte stippen in de vacht (luis)

Bij ieder gedrag dat je niet herkent van je cavia is contact met de DA voor ten minste telefonisch overleg geen overbodige luxe.
Tap tap tap
pi_158599174
https://www.medicanimal.n(...)uinea-Pig/p/I0001636

Science Selective in de aanbieding bij MedicAnimal, 10 kilo voor 30 euro plus 3 euro verzendkosten (bij bestellingen onder de 35 euro).
Tap tap tap
  maandag 28 december 2015 @ 13:38:07 #3
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_158599282
Ik was vanmorgen helemaal in de stress, Saartje was 40 gram lichter dan vorige week. :o
Daarna ontbijt gegeven en toen ze uitgegeten was nogmaals gewogen. Zat er weer circa 20 gram bij. _O-
pi_158599447
Ik weeg ze bijna nooit (meer)
Al maak ik me wel wat zorgen om Neuf die een beetje mager is.
Ze eet wel als een bouwvakker :{

@CL
Ik vond het ook best een fikse stijging van 32 naar 40
Maar heb nog geen goedkoper alternatief kunnen vinden -O-
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_158599473
Ik ga ze pas wegen als ik het niet vertrouw :@
Tap tap tap
  maandag 28 december 2015 @ 13:50:21 #6
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_158599627
Ik weeg ze wekelijks :@
Ben nogal een stresskip..

Die van mij krijgen Gerty, gemengd met Selective.

Een vriendin gaf mij gister een "ijsje" voor mn meisjes. Ze waren niet enthousiast.



Eerst wilde Lexie nog even de photobomb uithangen..

:')

[ Bericht 28% gewijzigd door NijntjesUk op 28-12-2015 13:57:02 ]
pi_158599861
Wat grappig :D
Ik had ze laatst een taartje gegeven, met zo'n keiharde bodem. In de bovenste kooi ligt de bodem nog, Otje knaagt dat ding in een paar dagen weg dus misschien dat zij die ook wel kwijt.
Tap tap tap
pi_158607127
Ik denk dat als ik mijn dames zoiets zou geven dat ze eraan snuffelen en me dan aankijken zo van: waar blijft het echte eten?
Totaal niet verwend, die monsters ...

Hebben jullie ook dat als je cavia's een paar dagen achter elkaar hetzelfde groenvoer geeft, dat ze het dan niet meer opeten? Of met lange tanden :')
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_158607170
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2015 13:50 schreef NijntjesUk het volgende:
Ik weeg ze wekelijks :@
Ben nogal een stresskip..

Die van mij krijgen Gerty, gemengd met Selective.

Een vriendin gaf mij gister een "ijsje" voor mn meisjes. Ze waren niet enthousiast.

[ afbeelding ]

Eerst wilde Lexie nog even de photobomb uithangen..

[ afbeelding ] :')
Lijken wel sprinkles op een softijsje. Discodip. :P
pi_158607215
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2015 17:49 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ik denk dat als ik mijn dames zoiets zou geven dat ze eraan snuffelen en me dan aankijken zo van: waar blijft het echte eten?
Totaal niet verwend, die monsters ...

Hebben jullie ook dat als je cavia's een paar dagen achter elkaar hetzelfde groenvoer geeft, dat ze het dan niet meer opeten? Of met lange tanden :')
Klopt, behalve andijvie, dat word echt naar binnengewerkt. Moet ze echt niet loslaten bij een andijvieboer, want die gaat dan failliet. :P
  maandag 28 december 2015 @ 18:14:37 #11
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_158608057
Dat valt wel mee eigenlijk, ze krijgen elke dag witlof, puntpaprika en andijvie en dat gaat nagenoeg schoon op.
pi_158608412
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 17:51 schreef droppus het volgende:

[..]

Klopt, behalve andijvie, dat word echt naar binnengewerkt. Moet ze echt niet loslaten bij een andijvieboer, want die gaat dan failliet. :P
,
"Andijvieboer failliet door losgeslagen cavia's."
:')
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_158608442
Hm
Ik zou ze wel elke dag andijvie kunnen geven
Of sla...
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_158610103
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2015 17:49 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ik denk dat als ik mijn dames zoiets zou geven dat ze eraan snuffelen en me dan aankijken zo van: waar blijft het echte eten?
Totaal niet verwend, die monsters ...

Hebben jullie ook dat als je cavia's een paar dagen achter elkaar hetzelfde groenvoer geeft, dat ze het dan niet meer opeten? Of met lange tanden :')
Ja, tijdje geleden was de paprika in de aanbieding bij de groenteboer op de markt, na drie dagen moesten ze het niet meer. En het is echt niet zo dat ik ze er heel veel van gaf (want ik eet het zelf ook). De rode gaat nog maar de groene en gele zijn ze snel zat.
Soms hebben ze ook een hekel aan witlof. Dat krijgen ze elke ochtend en soms is er een periode dat het s avonds nog niet op is.
En als ik ze te vaak winterpeen geef, hoeven ze het op een gegeven moment ook niet meer.
Andijvie krijgen ze elke avond en dat gaat er nog wel goed in. Soms laten ze de harde witte kern liggen.
Tap tap tap
pi_158610266
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2015 19:02 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ja, tijdje geleden was de paprika in de aanbieding bij de groenteboer op de markt, na drie dagen moesten ze het niet meer. En het is echt niet zo dat ik ze er heel veel van gaf (want ik eet het zelf ook). De rode gaat nog maar de groene en gele zijn ze snel zat.
Soms hebben ze ook een hekel aan witlof. Dat krijgen ze elke ochtend en soms is er een periode dat het s avonds nog niet op is.
En als ik ze te vaak winterpeen geef, hoeven ze het op een gegeven moment ook niet meer.
Andijvie krijgen ze elke avond en dat gaat er nog wel goed in. Soms laten ze de harde witte kern liggen.
Spruitjesschillen gaan er de eerste keer wel goed in, maar de tweede dag niet meer. Tenzij ik een uitgekiend voerbeleid uitrol :{

Cavia's die een hekel hebben aan witlof _O-
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  maandag 28 december 2015 @ 19:28:22 #16
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_158611144
Spruitjes :r

Dat vind ik zelf al ranzig. Dan ga ik dat ook niet voeren aan een cavia :D
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_158611293
Ik vind het heerlijk ! :@
Dus de cavia's moeten het ook maar heerlijk vinden :')

Ik bedenk me nu dat komkommer er ook onbeperkt ingaat
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_158621000
Spruitjes, lekker man :D. En ze eten het hier prima mee wat dat betreft.
Paprika is na 3 dagen ook goed geweest. Al vinden ze de rode op een of andere
manier minder lekker. Ze krijgen iedere dag wel andijvie en dat gaat ook altijd
als eerste op. Maakt niet uit wat er bij ligt.

Had ze laatst andijvie en spinazie gegeven en een stukje appel.
  dinsdag 29 december 2015 @ 09:30:00 #19
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_158627051
Komkommer en sla gaan er hier altijd zo in.
Worteltjes liggen wat lastiger. Het groen is zo weg, maar de rest?
Paprika vinden ze ook wel aardig, maar dat geef ik expres niet te veel (anders moeten ze het niet meer).
Met lof en kool ben ik heel voorzichtig. De DA heeft ons gezegd dat bij te veel (wanneer is dat?) ze verstopt kunnen raken.

In de zomer lopen ze lekker buiten op het gras in de ren en dan maaien ze dat mooi kort.
Soms "hooi" ik zelf ook wel eens.
Vinden ze lekkerder dat het goedje van de dierenwinkels :')

Ach met mate moet van alles kunnen toch?
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
pi_158627845
Lof? Witlof? Volgens mij is dat juist hartstikke goed voor ze. Zit veel vitamine C in.
Boerenkool, bloemkool, broccoli, spruitjes, sperziebonen en nog wat dingen zouden voor gasbuik kunnen zorgen, maar dat schijnt ook weer achterhaald te zijn. Als ik zo op degrotecavia.nl lees kunnen ze het ook van fruit en de combinatie groente en fruit krijgen.
Tap tap tap
  dinsdag 29 december 2015 @ 11:19:03 #21
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_158629086
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 10:20 schreef CherryLips het volgende:
Lof? Witlof? Volgens mij is dat juist hartstikke goed voor ze. Zit veel vitamine C in.
Boerenkool, bloemkool, broccoli, spruitjes, sperziebonen en nog wat dingen zouden voor gasbuik kunnen zorgen, maar dat schijnt ook weer achterhaald te zijn. Als ik zo op degrotecavia.nl lees kunnen ze het ook van fruit en de combinatie groente en fruit krijgen.
Broccoli, spruitjes en sperziebonen krijgen ze hier ook wel als we het eten.
Sja lof. Er zijn meerdere dierenartsen die het afraden. Soms geven we het wel, maar daardoor wel beperkt.
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
pi_158629144
Ze krijgen bij mij een stronk witlof per dag per kooi _O-
Ik geef ze dan weer absoluut geen broccoli, sperziebonen of spruitjes. Nou ja, soms een roosje van een roosje broccoli.
Zo zie je maar weer, al die meningen. Net zoals het beste merk brokjes en of ze nu wel of niet een vitamine c-pil nodig hebben, elke dierenarts zegt wat anders.

Ze krijgen bij mij nu wel weer elke dag een half pitje vitamine c van Roter, de suikervrije. Ollie neemt ze nu ook aan, nog niet zo enthousiast als de rest, maar toch. Otje staat al op de rand te wachten als ik het potje pak, maar die staat bij elke scheet te schooien.
Tap tap tap
  dinsdag 29 december 2015 @ 13:44:00 #23
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_158633284
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 11:21 schreef CherryLips het volgende:
Ze krijgen bij mij een stronk witlof per dag per kooi _O-
Ik geef ze dan weer absoluut geen broccoli, sperziebonen of spruitjes. Nou ja, soms een roosje van een roosje broccoli.
Zo zie je maar weer, al die meningen. Net zoals het beste merk brokjes en of ze nu wel of niet een vitamine c-pil nodig hebben, elke dierenarts zegt wat anders.

Ze krijgen bij mij nu wel weer elke dag een half pitje vitamine c van Roter, de suikervrije. Ollie neemt ze nu ook aan, nog niet zo enthousiast als de rest, maar toch. Otje staat al op de rand te wachten als ik het potje pak, maar die staat bij elke scheet te schooien.
Wij hebben juist nog nooit vitamine C (of iets anders) bijgegeven.
Zonder dat zijn ze hier altijd oud geworden :)
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
pi_158633566
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 13:44 schreef Sjechov het volgende:

[..]

Wij hebben juist nog nooit vitamine C (of iets anders) bijgegeven.
Zonder dat zijn ze hier altijd oud geworden :)
Ja dit bedoel ik nou, de één zegt dit en de ander zegt dat, nog een keer ruzie gehad op het caviaforum omdat ik een andere mening had. vriendin van me geeft haar cavia's gewoon gemengd knaagdiervoer dat ze ook aan de hamster geeft en de eerste is dus vorige week ineens doodgegaan na 4,5 jaar, wat ik best een mooie leeftijd vind.
Die van mij krijgen vitamine c en Science Selective (nou ja, SS sinds een jaar dan) en er zijn er al twee doodgegaan op 3-jarige leeftijd, of nog niet eens.
Tap tap tap
  Eindredactie Games dinsdag 29 december 2015 @ 14:14:06 #25
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_158634172
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 13:54 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ja dit bedoel ik nou, de één zegt dit en de ander zegt dat, nog een keer ruzie gehad op het caviaforum omdat ik een andere mening had. vriendin van me geeft haar cavia's gewoon gemengd knaagdiervoer dat ze ook aan de hamster geeft en de eerste is dus vorige week ineens doodgegaan na 4,5 jaar, wat ik best een mooie leeftijd vind.
Die van mij krijgen vitamine c en Science Selective (nou ja, SS sinds een jaar dan) en er zijn er al twee doodgegaan op 3-jarige leeftijd, of nog niet eens.
Sommige caafs houden het nou eenmaal langer uit dan andere ;(
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')