abonnement Unibet Coolblue
pi_176260402
quote:
99s.gif Op maandag 2 januari 2017 10:13 schreef CaLeX het volgende:
Net geen 6%, ruim boven verwachting.

Zit nog wel midden in een verbouwing, maar verwacht 2018 weer in de dubbele cijfers
Wederom een 6% jaar (het gespaarde in 2017/alle inkomsten). Niet rot na kozijnen en keuken van 23k totaal en een voorbereiding op een kleine (als er een lachende baby op het etiket staat, dan is het blijkbaar niet goedkoop te maken).

Dit jaar zal het toch richting de 20% (moeten) gaan ondanks een duur jaartje. (Ouderschapsverlof en bergen met luiers).
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  woensdag 3 januari 2018 @ 15:52:42 #204
401888 Nightquest777
The Wizard To Show The Way
pi_176261056
40% van gezinsinkomen gespaard, paar procent boven doelstelling. Gezin met twee kleine kinderen. Volgend jaar hopelijk 50%+.
Chaos is a ladder.
pi_176262023
ik nog niet, maar ik ben nog geen 3 dagen bezig dit jaar......
pi_176262774
Nier echt veel gespaard, maar twee dure vakanties en 10% van de hoofdsom aflossen an de hypotheek waren ook wat waard :P

Overigens wel m'n maandelijkse beleggingen met 2.5% geïndexeerd.

Voor dit jaar weer m'n maandelijkse beleggingen geïndexeerd met 2.5% en hebben we weer als doel om 10% van de hypotheek af te lossen. Inkomen groeit gezamelijk naar verwachting met 10-15% dus er zou wat meer op de spaarrekening mogen staan aan het einde van 2018.

[ Bericht 32% gewijzigd door #ANONIEM op 03-01-2018 17:10:56 ]
pi_176263959
2017 weer niets gespaard.

Wel weer veel geïnvesteerd in mijn huis. En daarmee (en met de woningmarktgekte) flinke overwaarde gecreëerd.

Spaargeld heb je toch niets aan. Ik geef het liever uit aan comfort verbetering waar ik van kan genieten.
  Moderator woensdag 3 januari 2018 @ 18:19:05 #208
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_176264383
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 16:36 schreef bleyenburg het volgende:
ik nog niet, maar ik ben nog geen 3 dagen bezig dit jaar......
_O- whehehe
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 3 januari 2018 @ 18:51:20 #209
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_176265140
Rentebijschrijving was wel lachwekkend :')
pi_176265373
Spaarrente... What a Joke. Ik kreeg iets van 85 euro terwijl ik tien jaar geleden met minder saldo meestal boven de duizend zat.
  Moderator woensdag 3 januari 2018 @ 19:04:48 #211
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_176265406
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 18:51 schreef RamboDirk het volgende:
Rentebijschrijving was wel lachwekkend :')
Haha ja hier ook... -O-
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_176265495
Was een goed spaarjaar.
25k overgehouden ofzo.

Wel goed geleefd ook. 2 goeie vakanties gehad.
Baby gekregen wat ook best wat kost.

Gisteren dus maar een Bmw gekocht. Geld moet rollen 😂
pi_176266390
quote:
2s.gif Op woensdag 24 augustus 2016 10:50 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dat laatste heb ik ook, ik heb al een keer een klein jaar op mijn spaargeld moeten teren dan is het prettig dat je niet gelijk in zak en as zit.
Daarom ben ik ook huiverig om het te investeren/beleggen of in stenen te stoppen (denk aan bijstorten in polis spaarhypotheek o.i.d.). Tuurlijk heb je dan op de lange termijn meer rendement, maar ik kan nu direct bij al mijn geld als er wat aan de hand is. Kan best dat ik over 25 jaar bij het aflopen van mijn hypotheek denk: shit had ik het maar geïnvesteerd, maar als er over x jaar een probleem is waardoor ik inderdaad even op spaargeld moet teren ben ik juist erg blij dat ik dat niet gedaan heb. Ik ben er zo eentje die zich vaak druk maakt over dat soort onzekere toekomstdingen, dus dan voelt het beter aan om het geld dicht bij me te houden.

De situatie dat ik op ieder moment een netto jaarsalaris van de bank kan trekken wil ik sowieso behouden, dat slaapt gewoon veel lekkerder vergeleken met niet zeker weten of volgende maand de hypotheekpremie nog wel afgeschreven kan worden. Denk er ook aan dat belangrijke spullen in huis kapot kunnen gaan, ik zou nooit van salaris tot salaris kunnen leven. Ik ken mensen die helemaal in de stress schieten als de baas het door een fout o.i.d. een paar dagen te laat overmaakt omdat de begroting zo strak staat afgesteld dat er eigenlijk niks mis mag gaan.
  Moderator woensdag 3 januari 2018 @ 20:30:06 #214
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_176267377
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 13:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat mag jij zeker vragen. Wij hebben een cruise gedaan door het Caribisch gebied, begonnen in Miami (dus ja, USA), door de Bahama's, wij zouden eigenlijk naar Sint Maarten + Puerto Rico gaan maar omdat net de orkaan was geweest ging dat niet door, dus zijn we in plaats daarvan 2x in Mexico geweest (1x Cozumel, 1x Costa Maya), de Kaaiman eilanden, Jamaica 2x.

Was prachtig, maar ik zou het nooit meer doen. Een rondreis door USA heeft toch mijn voorkeur, lekker zelf rijden.
zelf samengesteld?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator woensdag 3 januari 2018 @ 20:49:26 #215
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_176267872
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 20:30 schreef Renesite het volgende:

[..]

zelf samengesteld?
Die cruise? Nee joh.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator woensdag 3 januari 2018 @ 20:50:41 #216
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_176267916
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 20:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Die cruise? Nee joh.
gaaf. Care to share? :@
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator woensdag 3 januari 2018 @ 22:36:55 #217
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_176270861
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 20:50 schreef Renesite het volgende:

[..]

gaaf. Care to share? :@
Sure, wat wil je weten? :)
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator donderdag 4 januari 2018 @ 05:38:45 #218
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_176273827
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 22:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Sure, wat wil je weten? :)
vooral bij welke organisatie
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_176274300
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 19:48 schreef Henno het volgende:

[..]

Daarom ben ik ook huiverig om het te investeren/beleggen of in stenen te stoppen (denk aan bijstorten in polis spaarhypotheek o.i.d.). Tuurlijk heb je dan op de lange termijn meer rendement, maar ik kan nu direct bij al mijn geld als er wat aan de hand is. Kan best dat ik over 25 jaar bij het aflopen van mijn hypotheek denk: shit had ik het maar geïnvesteerd, maar als er over x jaar een probleem is waardoor ik inderdaad even op spaargeld moet teren ben ik juist erg blij dat ik dat niet gedaan heb. Ik ben er zo eentje die zich vaak druk maakt over dat soort onzekere toekomstdingen, dus dan voelt het beter aan om het geld dicht bij me te houden.

De situatie dat ik op ieder moment een netto jaarsalaris van de bank kan trekken wil ik sowieso behouden, dat slaapt gewoon veel lekkerder vergeleken met niet zeker weten of volgende maand de hypotheekpremie nog wel afgeschreven kan worden. Denk er ook aan dat belangrijke spullen in huis kapot kunnen gaan, ik zou nooit van salaris tot salaris kunnen leven. Ik ken mensen die helemaal in de stress schieten als de baas het door een fout o.i.d. een paar dagen te laat overmaakt omdat de begroting zo strak staat afgesteld dat er eigenlijk niks mis mag gaan.
Daarom is het wat mij betreft verstandig om wat geld te bufferen op verschillende plekken.

Een noodbuffer waar je Eh minstens een half jaar van kan leven stel je raakt je werk kwijt.

Wat spaargeld dat je bijvoorbeeld in aandelen en etf stopt. Dit.kun je snel liquide maken. Het geld uit deze buffer kun je ook voor risicovollere investeringen gebruiken, maar dan moet je wel kunnen omgaan met het kwijtraken van het geld. Cryptocurrency bijvoorbeeld. Zeker als je nu instapt is het risico hoog dat je geld verliest.

Geld dat je denkt langer dan 5 jaar niet nodig te hebben kun je vastzetten in zaken die jouw vaste lasten verlagen zoals hypotheek afbetalen of zonnecellen.
op het dak.

Als je verre doelen hebt kun je daar ook nog rekeningen voor aanmaken. Studie van kinderen of een sabbatical bijvoorbeeld.
Whatever...
pi_176276408
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2015 23:28 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik heb niet echt een spaardoel of een hoeveelheid wat ik wil sparen. Ik leef gewoon, doe wat ik wil doen en hoef niks te laten, en nog steeds komt er bijna elke maand meer binnen dan er uitgaat. Alles tegen elkaar weggestreept heb ik ongeveer evenveel gespaard/overgehouden als vorige jaren. Volgend jaar zal het, onder normale omstandigheden, wel wat meer worden aangezien ik er qua inkomen door een nieuwe baan meer op vooruit ga dan dat ik extra kosten maak.

Ik vind het vooral een prettig gevoel dat ik me geen zorgen hoef te maken over grote financiële tegenvallers, ik heb nu een buffer dat ik elke reële tegenvaller zonder problemen op kan vangen. Niet dat soort zorgen hoeven hebben is me ook wel wat waard :)
Zo te zijn is het in lijn der verwachtingen van 2 jaar terug. Zoals verwacht de afgelopen twee jaar wat meer gespaard dan de jaren daarvoor door een hoger inkomen, maar de kosten zijn ook aardig gestegen door het wonen in een duurdere stad. Naast het extra sparen (~10K per jaar) ook wat andere meevallers gehad uit beleggingen e.d., dus in totaal is mijn spaarpotje aardig doorgegroeid. Wat er mee te doen? Nog geen idee :)
  donderdag 4 januari 2018 @ 13:03:22 #221
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_176278882
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 18:51 schreef RamboDirk het volgende:
Rentebijschrijving was wel lachwekkend :')
Idd _O-
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_176279091
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 18:51 schreef RamboDirk het volgende:
Rentebijschrijving was wel lachwekkend :')
5 euro op 'n spaarbedrag van ¤8000,- bij ING
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator donderdag 4 januari 2018 @ 13:23:54 #223
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_176279308
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2018 05:38 schreef Renesite het volgende:

[..]

vooral bij welke organisatie
Ah, dat was MSC Cruises. Was een cruise van 2 weken, haven van vertrek was Miami, dus we vlogen op Miami. Dat was een pakket, het had iets goedkoper gekund als je de cruise en de vlucht los boekte, MAAR, als de vlucht vertraging had en je had die vlucht los geboekt, dan had je pech, want dat schip vertrok, en dan moest je maar zien hoe je aan boord kwam.

Had je het als pakket, dan was dat het probleem van MSC, en dan werd je desnoods met een helicopter naar dat schip gevlogen, dus we hebben dat als pakket genomen.

Dan hebben ze daar nog een leuk geintje dat ze gewoon standaard op alles 15% fooi rekenen PLUS dat ze gewoon PER DAG PER PERSOON daarnaast óók nog eens 12 dollar rekenen, gewoon, omdat het kan :') Dus die 12 dollar per persoon per dag heb ik direct gekilled, en daar zijn ze dan niet zo heel blij mee maar daar heb ik schijt aan.

En dan proberen ze je nog drankpakketten aan te smeren, wat echt hele slechte deals zijn, want er zijn dan non-alcoholische en alcoholische pakketten. Ik drink niet dus ik was op zich geïnteresseerd in de non-alcoholische variant, maar als je dan gaat rekenen moet je 18 of 19 blikjes frisdrank PER DAG drinken om gelijk te spelen 8)7 , ja, ik ben gekke henkie natuurlijk niet dus dat heb ik niet gedaan.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_176280122
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2018 17:59 schreef Ivo1985 het volgende:

Wel weer veel geïnvesteerd in mijn huis. En daarmee (en met de woningmarktgekte) flinke overwaarde gecreëerd.

Slim. Hier huis geïsoleerd, nieuwe radiatoren in de woon- & slaapkamers en maandelijks ¤200 naar ETF fondsen. Onze woonuitgaven (ruwweg hypotheek en energie) zijn gedurende de afgelopen 10 jaar ongeveer gehalveerd. Belastingen (OZB, EWF) daarentegen fors gestegen :N .

Verder geen bijzondere uitgaven, wel een restje erfenis binnengekregen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator donderdag 4 januari 2018 @ 14:09:52 #225
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_176280367
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 13:23 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ah, dat was MSC Cruises. Was een cruise van 2 weken, haven van vertrek was Miami, dus we vlogen op Miami. Dat was een pakket, het had iets goedkoper gekund als je de cruise en de vlucht los boekte, MAAR, als de vlucht vertraging had en je had die vlucht los geboekt, dan had je pech, want dat schip vertrok, en dan moest je maar zien hoe je aan boord kwam.

Had je het als pakket, dan was dat het probleem van MSC, en dan werd je desnoods met een helicopter naar dat schip gevlogen, dus we hebben dat als pakket genomen.

Dan hebben ze daar nog een leuk geintje dat ze gewoon standaard op alles 15% fooi rekenen PLUS dat ze gewoon PER DAG PER PERSOON daarnaast óók nog eens 12 dollar rekenen, gewoon, omdat het kan :') Dus die 12 dollar per persoon per dag heb ik direct gekilled, en daar zijn ze dan niet zo heel blij mee maar daar heb ik schijt aan.

En dan proberen ze je nog drankpakketten aan te smeren, wat echt hele slechte deals zijn, want er zijn dan non-alcoholische en alcoholische pakketten. Ik drink niet dus ik was op zich geïnteresseerd in de non-alcoholische variant, maar als je dan gaat rekenen moet je 18 of 19 blikjes frisdrank PER DAG drinken om gelijk te spelen 8)7 , ja, ik ben gekke henkie natuurlijk niet dus dat heb ik niet gedaan.
tof! Ga ik eens surfen :)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  donderdag 4 januari 2018 @ 14:10:58 #226
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_176280401
we hadden geen spaardoel maar hebben toch behoorlijk wat geld op zij kunnen zetten en de boeterente van de hypotheek opgehoest. Voor komende jaar wel een spaardoel gezet. Ik wil graag wat extra eigen vermogen opbouwen voor de aankoop van een nieuw huis in 2019/2020. Mits de stijgende huizenprijzen een beetje af gaan remmen :P .
  donderdag 4 januari 2018 @ 14:13:39 #227
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_176280478
Ik vind overigens sparen om te sparen een zinloze bezigheid. Dus naast een basisvermogen om onverwachte zaken op te vangen, spaar ik alleen als ik een aanschaf of verlaging van vaste lasten voor ogen heb.
pi_176280731
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2018 14:13 schreef bleiblei het volgende:
Ik vind overigens sparen om te sparen een zinloze bezigheid. Dus naast een basisvermogen om onverwachte zaken op te vangen, spaar ik alleen als ik een aanschaf of verlaging van vaste lasten voor ogen heb.
Wat vind je een goed bedrag om 'onverwachte zaken op te vangen'?
Play hard, go pro.
  donderdag 4 januari 2018 @ 14:39:04 #229
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_176281046
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 14:25 schreef Aethereal het volgende:

[..]

Wat vind je een goed bedrag om 'onverwachte zaken op te vangen'?
hangt van je situatie en uitgavenpatroon af. Maar voor onze huidige situatie vind ik 10k meer dan genoeg.

Dan zijn er een aantal situaties waarbij we klem komen te zitten maar dat is op te lossen met reeds afgesloten verzekeringen of tijdelijk een stapje terug doen qua luxe leven (wat door ons niet als problematisch ervaren wordt).
pi_176281412
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2018 14:39 schreef bleiblei het volgende:

[..]

hangt van je situatie en uitgavenpatroon af. Maar voor onze huidige situatie vind ik 10k meer dan genoeg.
Dat snap ik, maar waar heb je dat bedrag op gebaseerd? Ikzelf ben starter en houd 1k aan. Ik heb bijna geen bezittingen en een lage huur dus met dat bedrag kan ik wel een paar maanden overleven. In noodgevallen staan mijn ouders back-up. Als ik meer betaal voor huur of meer bezittingen heb die kapot kunnen gaan moet ik het bedrag bijstellen naar boven.
Play hard, go pro.
pi_176281929
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2018 14:13 schreef bleiblei het volgende:
Ik vind overigens sparen om te sparen een zinloze bezigheid. Dus naast een basisvermogen om onverwachte zaken op te vangen, spaar ik alleen als ik een aanschaf of verlaging van vaste lasten voor ogen heb.
Sparen om te sparen vind ik inderdaad ook zinloos, maar uitgeven om te uitgeven is dat naar mijn mening ook. Ik heb nu een in mijn ogen zeer mooie back-up, mocht ik later een huis willen kopen (nu niet, o.a. vanwege onzekerheid waar ik over 3-4 jaar werk/woon) dan kan dat iig een paar maatjes groter wonen dan wanneer ik niet gespaard zou hebben. Het is alleen niet zo dat ik echt een spaardoel heb. Mocht er weer eens een beurskrach komen, dan heb ik ook genoeg vermogen om daar wat mee te doen (en mocht de timing niet goed zijn, dan is er nog niemand overboord).
pi_176282074
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 14:53 schreef Aethereal het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar waar heb je dat bedrag op gebaseerd? Ikzelf ben starter en houd 1k aan. Ik heb bijna geen bezittingen en een lage huur dus met dat bedrag kan ik wel een paar maanden overleven. In noodgevallen staan mijn ouders back-up. Als ik meer betaal voor huur of meer bezittingen heb die kapot kunnen gaan moet ik het bedrag bijstellen naar boven.
1k vind ik in welk scenario dan ook erg laag om eerlijk te zijn. Je eigen risico voor de zorgverzekering zit al op ¤385, je kan ook een tegenvaller krijgen qua werk, belastingen, verzekeringen of andere onverwachte rekeningen, je zult ongetwijfeld wel een wasmachine, koelkast, pc/laptop e.d. hebben en het is (lijkt mij) toch wel prettig om wat geld achter de hand te hebben mocht je een keer iets nieuws willen kopen zonder daarvoor eerst een paar maand te sparen.

Een paar keer een netto maandloon (als je geen eigen woning en auto hebt) zou ik toch wel het minimum vinden om mij prettig bij te voelen (en om niet anderen als backup nodig te hebben). Maar dat is misschien ook meer persoonlijk.
pi_176282356
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 13:23 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dan hebben ze daar nog een leuk geintje dat ze gewoon standaard op alles 15% fooi rekenen PLUS dat ze gewoon PER DAG PER PERSOON daarnaast óók nog eens 12 dollar rekenen, gewoon, omdat het kan :') Dus die 12 dollar per persoon per dag heb ik direct gekilled, en daar zijn ze dan niet zo heel blij mee maar daar heb ik schijt aan.

Hoe hollands van je. In de VS, waar je cruise begint is 15% fooi eigenlijk al vrij laag. Die gasten werken op basis van fooi. Waar je in Nederland een minimumloon hebt van zo´n 9 euro, is er in de VS is dat $2,13 voor beroepen waar je fooi mag vragen. Goed gedaan, je mag trots zijn op je besparing.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_176282357
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 15:24 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

1k vind ik in welk scenario dan ook erg laag om eerlijk te zijn. Je eigen risico voor de zorgverzekering zit al op ¤385, je kan ook een tegenvaller krijgen qua werk, belastingen, verzekeringen of andere onverwachte rekeningen, je zult ongetwijfeld wel een wasmachine, koelkast, pc/laptop e.d. hebben en het is (lijkt mij) toch wel prettig om wat geld achter de hand te hebben mocht je een keer iets nieuws willen kopen zonder daarvoor eerst een paar maand te sparen.

Een paar keer een netto maandloon (als je geen eigen woning en auto hebt) zou ik toch wel het minimum vinden om mij prettig bij te voelen (en om niet anderen als backup nodig te hebben). Maar dat is misschien ook meer persoonlijk.
Dit ben ik met je eens dat het weinig is, ik probeer eind dit jaar op 10k te zitten. Voor al die uitgaven die je noemt kan ik terugvallen op mijn ouders dus ik hoef me daar geen zorgen om te maken. Ik ben een maand geleden afgestudeerd dus ik moet nog even een begin maken, zit in een soort transitieperiode dus voor nu denk ik dat 1k prima is. Als ik langere tijd zou werken wordt het wel te weinig inderdaad.
Play hard, go pro.
  Moderator donderdag 4 januari 2018 @ 15:41:12 #235
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_176282485
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 15:36 schreef miro86 het volgende:

[..]

Hoe hollands van je. In de VS, waar je cruise begint is 15% fooi eigenlijk al vrij laag. Die gasten werken op basis van fooi. Waar je in Nederland een minimumloon hebt van zo´n 9 euro, is er in de VS is dat $2,13 voor beroepen waar je fooi mag vragen. Goed gedaan, je mag trots zijn op je besparing.
Oh gelukkig maar dat ik dat van jou mag, want anders had ik 't niet gedaan hoor!
Breitling - Instruments for Professionals
pi_176282570
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 15:36 schreef Aethereal het volgende:

[..]

Dit ben ik met je eens dat het weinig is, ik probeer eind dit jaar op 10k te zitten. Voor al die uitgaven die je noemt kan ik terugvallen op mijn ouders dus ik hoef me daar geen zorgen om te maken. Ik ben een maand geleden afgestudeerd dus ik moet nog even een begin maken, zit in een soort transitieperiode dus voor nu denk ik dat 1k prima is. Als ik langere tijd zou werken wordt het wel te weinig inderdaad.
Ok voor een net afgestudeerde klinkt dit niet gek en 10K aan het eind van het jaar klinkt als een mooi streven en een goede buffer ^O^
  donderdag 4 januari 2018 @ 18:21:11 #237
474664 FlatEarther
De aarde is plat
pi_176285983
Ik had aan het begin van 2017 15k en heb nu 32k op mijn spaarrekening
Een TV is geen TV. Een Mobiel is geen Mobiel. Een Laptop is geen Laptop. Met Meltdown en Spectre zit je naar pixels te kijken. Of eigenlijk elektriciteit. Voel je je al dom?
  donderdag 4 januari 2018 @ 19:20:31 #238
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_176287130
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 15:17 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Sparen om te sparen vind ik inderdaad ook zinloos, maar uitgeven om te uitgeven is dat naar mijn mening ook.
Minder werken is ook een optie die veel mensen vergeten ;) .
Ik werk nu 4 dagen per week waardoor ik een dag meer mijn kinderen op zie groeien. Is mij 100den keren meer waard dan 5000 per jaar extra naar mijn spaarrekening overboeken of een keer extra op een dure vakantie/nieuwe tv/dikke horloge erbij :P .
  donderdag 4 januari 2018 @ 19:28:54 #239
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_176287303
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 14:53 schreef Aethereal het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar waar heb je dat bedrag op gebaseerd? Ikzelf ben starter en houd 1k aan. Ik heb bijna geen bezittingen en een lage huur dus met dat bedrag kan ik wel een paar maanden overleven. In noodgevallen staan mijn ouders back-up. Als ik meer betaal voor huur of meer bezittingen heb die kapot kunnen gaan moet ik het bedrag bijstellen naar boven.
Gebaseerd op grote onderhoudsdingen die kapot kunnen van huis/auto (al is het meeste wat echt duur is recent vernieuwd) en een maand of 3 zonder werk zitten maar uitgavenpatroon niet aanpassen.

10k voor een starter zonder koophuis vind ik veel als reserve. Maar als je jong bent is sparen sowieso verstandig, want er zijn doelen genoeg te verzinnen waar je voor zou willen sparen ;) .
pi_176287645
Sparen met de huidige rentes is naar mijn mening vrij nutteloos.
Tuurlijk is het verstandig om een minimale buffer aan te houden voor onverwachte zaken, echter levert je geld met het extra aflossen van je hypotheek of anders met investeringen normaliter veel meer op
pi_176288358
Ik denk dat er dit jaar zo'n 15 a 20k is bijgekomen. Ik bouw geen vermogen op in hypotheek, dus spaar door zodat ik serieus eigen geld kan inleggen mocht ik ooit iets kopen
  donderdag 4 januari 2018 @ 20:35:54 #242
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_176288597
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2018 19:46 schreef plesner het volgende:
Sparen met de huidige rentes is naar mijn mening vrij nutteloos.
Tuurlijk is het verstandig om een minimale buffer aan te houden voor onverwachte zaken, echter levert je geld met het extra aflossen van je hypotheek of anders met investeringen normaliter veel meer op
Ik zie geld weg zetten in obligaties of beleggingen eigenlijk ook als sparen :P .
We hebben de afspraak hier dat er een buffer van een paar K cash op een rekening moet staan, de rest is vrij om te investeren.
pi_176289121
Helemaal niet gelukt. Gedwongen verhuizing* en twee keer gedaald in inkomen. Kan nu ¤20 p/maand sparen (óf 1× luxe pizza halen).

*budget was niet langer toereikend.
Mon 'en!
  donderdag 4 januari 2018 @ 21:02:17 #244
474664 FlatEarther
De aarde is plat
pi_176289142
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 21:01 schreef bloempjuh het volgende:
Helemaal niet gelukt. Gedwongen verhuizing* en twee keer gedaald in inkomen. Kan nu ¤20 p/maand sparen (óf 1× luxe pizza halen).

*budget was niet langer toereikend.
Wat is gebeurd?
Een TV is geen TV. Een Mobiel is geen Mobiel. Een Laptop is geen Laptop. Met Meltdown en Spectre zit je naar pixels te kijken. Of eigenlijk elektriciteit. Voel je je al dom?
  vrijdag 5 januari 2018 @ 05:33:52 #245
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_176294783
Ik heb ¤450 gespaard in totaal.
  vrijdag 5 januari 2018 @ 05:35:06 #246
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_176294791
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 20:35 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ik zie geld weg zetten in obligaties of beleggingen eigenlijk ook als sparen :P .
We hebben de afspraak hier dat er een buffer van een paar K cash op een rekening moet staan, de rest is vrij om te investeren.
Ik vind investeren wel prettig want dan blijf je er tenminste ook af met je tengels.
  vrijdag 5 januari 2018 @ 05:40:42 #247
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_176294816
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 20:25 schreef hoenders het volgende:
Ik denk dat er dit jaar zo'n 15 a 20k is bijgekomen. Ik bouw geen vermogen op in hypotheek, dus spaar door zodat ik serieus eigen geld kan inleggen mocht ik ooit iets kopen
Hoe kan je in godsnaam zoveel sparen? Mijn hele bruto inkomen is ¤25.000 per jaar. Heb je geen vaste lasten ofzo?
  vrijdag 5 januari 2018 @ 06:24:21 #248
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_176294943
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 05:40 schreef Mishu het volgende:

[..]

Hoe kan je in godsnaam zoveel sparen? Mijn hele bruto inkomen is ¤25.000 per jaar. Heb je geen vaste lasten ofzo?
Of woont samen ;)
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_176295409
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 06:24 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Of woont samen ;)
Dat inderdaad. En dan is het zeker als je pas net samenwoont in het flatje van 1 van beiden en wil sparen voor een gezamenlijke gezinswoning heel goed mogelijk om enorm veel te sparen.

En als je een paar stappen verder bent in het leven, beide een beetje carrière gemaakt, lage hypotheek dankzij aflossingen en aankoop van het huis 'in de goeie tijd' en/of eventuele geldverslindende kinderen het huis uit zijn hou je ook bakken geld over. Kwestie van je vaste lasten niet mee laten groeien met je inkomen.

Met 3 thuiswonende kinderen hadden mijn ouders met anderhalve fulltime baan het echt niet breed. Nu zijn er geen kinderen meer in huis en hebben ze met een erfenis een groot stuk hypotheek afgelost en houden ze elke maand zo veel geld over dat als mijn moeder stopt met parttime werken ze nog steeds makkelijk alles kunnen betalen en 2 à 3 keer per jaar op vakantie kunnen.
pi_176295477
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 05:40 schreef Mishu het volgende:
Hoe kan je in godsnaam zoveel sparen? Mijn hele bruto inkomen is ¤25.000 per jaar. Heb je geen vaste lasten ofzo?
Woon in een flatshare in het buitenland en het heeft geen zin krom te liggen voor een hypotheek als je bijna altijd de deur uit bent. Mijn doel is momenteel 40 a 50% van mijn netto-inkomen te sparen in plaats van lasten mee te laten groeien "omdat het kan"
pi_176295957
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 15:24 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

1k vind ik in welk scenario dan ook erg laag om eerlijk te zijn. Je eigen risico voor de zorgverzekering zit al op ¤385, je kan ook een tegenvaller krijgen qua werk, belastingen, verzekeringen of andere onverwachte rekeningen, je zult ongetwijfeld wel een wasmachine, koelkast, pc/laptop e.d. hebben en het is (lijkt mij) toch wel prettig om wat geld achter de hand te hebben mocht je een keer iets nieuws willen kopen zonder daarvoor eerst een paar maand te sparen.

Een paar keer een netto maandloon (als je geen eigen woning en auto hebt) zou ik toch wel het minimum vinden om mij prettig bij te voelen (en om niet anderen als backup nodig te hebben). Maar dat is misschien ook meer persoonlijk.
Of hij neemt de gok en zet zijn zorgverzekering op ¤885. Maar dat lijkt me met een buffertje van 1k niet echt verstandig.

Een half jaar netto salaris als buffertje zou voor mij het absolute minimum zijn, maar zelfs daar zou ik me al niet lekker bij voelen. Maar dat is voor iedereen inderdaad persoonlijk.

quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2018 19:28 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Gebaseerd op grote onderhoudsdingen die kapot kunnen van huis/auto (al is het meeste wat echt duur is recent vernieuwd) en een maand of 3 zonder werk zitten maar uitgavenpatroon niet aanpassen.

10k voor een starter zonder koophuis vind ik veel als reserve. Maar als je jong bent is sparen sowieso verstandig, want er zijn doelen genoeg te verzinnen waar je voor zou willen sparen ;) .
Daar ben ik het grotendeels mee eens.
Maar stel: de starter zonder koophuis wil een huis kopen anno 2018, dan zal hij met die veel-als-reserve 10k ook niet ver komen (Vanaf 2018 kun je geen hogere hypotheek meer krijgen dan maximaal de waarde van het huis.).

Ik heb altijd (redelijk) gemakkelijk kunnen sparen, of de rente nu hoog of laag is maakt eigenlijk geen verschil.

En wat iemand anders al zei "sparen om te sparen is nutteloos", maar uitgeven om uit te geven ook.

Collega van me met 2 mooie inkomens (van hem en zijn vrouw) met de #YOLO en "geld moet rollen!" mentaliteit willen een nieuwbouwhuis van een kleine 400k kopen maar balen nu dat ze dit jaar niet op vakantie kunnen omdat ze toch echt wel wat eigen geld in moeten brengen (wat ze dus niet hebben, en toch een paar maandjes zuinig aan moeten doen). Tja.......
pi_176296127
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 13:23 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ah, dat was MSC Cruises. Was een cruise van 2 weken, haven van vertrek was Miami, dus we vlogen op Miami. Dat was een pakket, het had iets goedkoper gekund als je de cruise en de vlucht los boekte, MAAR, als de vlucht vertraging had en je had die vlucht los geboekt, dan had je pech, want dat schip vertrok, en dan moest je maar zien hoe je aan boord kwam.

Had je het als pakket, dan was dat het probleem van MSC, en dan werd je desnoods met een helicopter naar dat schip gevlogen, dus we hebben dat als pakket genomen.

Dan hebben ze daar nog een leuk geintje dat ze gewoon standaard op alles 15% fooi rekenen PLUS dat ze gewoon PER DAG PER PERSOON daarnaast óók nog eens 12 dollar rekenen, gewoon, omdat het kan :') Dus die 12 dollar per persoon per dag heb ik direct gekilled, en daar zijn ze dan niet zo heel blij mee maar daar heb ik schijt aan.

En dan proberen ze je nog drankpakketten aan te smeren, wat echt hele slechte deals zijn, want er zijn dan non-alcoholische en alcoholische pakketten. Ik drink niet dus ik was op zich geïnteresseerd in de non-alcoholische variant, maar als je dan gaat rekenen moet je 18 of 19 blikjes frisdrank PER DAG drinken om gelijk te spelen 8)7 , ja, ik ben gekke henkie natuurlijk niet dus dat heb ik niet gedaan.
Klinkt erg goed allemaal! De boot moet je inderdaad niet missen. Lijkt me toch wel 'n mooie ervaring, ook al was het maar eenmalig.

Offtopic: WTF, 12 dollar per persoon per dag? Daar zit ik ook niet op te wachten. En ik kan me heel goed voorstellen dat je dat niet hebt gedaan.
Bij mijn USA trips, betaal ik natuurlijk wel de normale fooien in de USA restaurants, en daar ben zeker niet flauw mee.

Zo heb ik eens een (river)cruise gehad in Egypte, en werd er min of meer "semi-gedwongen" verwacht ook een hele dikke fooi per persoon per dag af te tikken... dat heb ik toen ook ver naar beneden bijgesteld. Er werd toen gesteld dat een gemiddelde egyptenaar iets van 120 Euro netto per maand vangt.
Een snel rekensommetje vanuit mijn kant richting de manager daar zou betekenen dat de betreffende cruise medewerker die ik (samen met de andere gasten) financier zo'n 800 Euro per maand als FOOI krijgt.
  Moderator vrijdag 5 januari 2018 @ 09:41:22 #253
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_176296324
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 09:26 schreef Ton76 het volgende:

[..]

Klinkt erg goed allemaal! De boot moet je inderdaad niet missen. Lijkt me toch wel 'n mooie ervaring, ook al was het maar eenmalig.
De ervaring was zeker mooi.

quote:
Offtopic: WTF, 12 dollar per persoon per dag? Daar zit ik ook niet op te wachten. En ik kan me heel goed voorstellen dat je dat niet hebt gedaan.
Bij mijn USA trips, betaal ik natuurlijk wel de normale fooien in de USA restaurants, en daar ben zeker niet flauw mee.
Lol ja. Natuurlijk, de normale fooien betaal ik ook altijd, daar doe ik niet moeilijk over, maar alles wat je aan boord doet kost geld he (behalve het eten, als je dat er bij hebt, en dat hadden wij) maar alle drankjes hebben we apart betaald omdat dat, zoals ik eerder heb uitgelegd, veel goedkoper is dan zo'n drankenpakket, wat omgerekend neer kwam op 18 a 19 blikjes cola per dag die je dan moest drinken om zeg maar gelijk te spelen, maar vrijwel elke dag aan land, dus dan drink je aan boord gedurende die uren dat je niet op het schip bent daar al niets. Wij hebben overal waar we aan land konden excursies gedaan, die dan logischerwijs apart betaald moeten worden, maar dan ben je dus niet op dat schip en dus drink je daar ook niets.

Maar als je dus je drankjes etc allemaal al moet betalen, en daar overal 15% fooi op gerekend wordt standaard, dan blijft er niks over waarvoor je dan nog 12 dollar pppd voor zou moeten betalen. Het enige wat er dan nog is is de schoonmaker/schoonmaakster van je hut, maar daar ga ik geen 24 dollar PER DAG voor betalen 8)7 . Daarnaast wordt het wel leuk gezegd dat die 12 dollar p.p.p.d. voor 'de schoonmaak en zo' is, maar ik vraag me af hoeveel van dat geld daadwerkelijk bij die schoonmaker terecht komt.

Dus wij hebben gewoon elke dag een paar dollar op de kussens gelegd, want dan weet je in ieder geval zeker(der) dat dat geld ook daadwerkelijk bij de schoonmaker van jouw hut terecht komt.

quote:
Zo heb ik eens een (river)cruise gehad in Egypte, en werd er min of meer "semi-gedwongen" verwacht ook een hele dikke fooi per persoon per dag af te tikken... dat heb ik toen ook ver naar beneden bijgesteld. Er werd toen gesteld dat een gemiddelde egyptenaar iets van 120 Euro netto per maand vangt.
Een snel rekensommetje vanuit mijn kant richting de manager daar zou betekenen dat de betreffende cruise medewerker die ik (samen met de andere gasten) financier zo'n 800 Euro per maand als FOOI krijgt.
Ja, ik geloof er dus helemaal niks van dat dat geld echt allemaal bij de uitvoerende mensen zelf terecht komt, ik denk dat de leiding daar ook nog een dikke vinger in de pap heeft.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_176296479
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 09:41 schreef CoolGuy het volgende:

Lol ja. Natuurlijk, de normale fooien betaal ik ook altijd, daar doe ik niet moeilijk over, maar alles wat je aan boord doet kost geld he (behalve het eten, als je dat er bij hebt, en dat hadden wij) maar alle drankjes hebben we apart betaald omdat dat, zoals ik eerder heb uitgelegd, veel goedkoper is dan zo'n drankenpakket, wat omgerekend neer kwam op 18 a 19 blikjes cola per dag die je dan moest drinken om zeg maar gelijk te spelen, maar vrijwel elke dag aan land, dus dan drink je aan boord gedurende die uren dat je niet op het schip bent daar al niets. Wij hebben overal waar we aan land konden excursies gedaan, die dan logischerwijs apart betaald moeten worden, maar dan ben je dus niet op dat schip en dus drink je daar ook niets.

Maar als je dus je drankjes etc allemaal al moet betalen, en daar overal 15% fooi op gerekend wordt standaard, dan blijft er niks over waarvoor je dan nog 12 dollar pppd voor zou moeten betalen. Het enige wat er dan nog is is de schoonmaker/schoonmaakster van je hut, maar daar ga ik geen 24 dollar PER DAG voor betalen 8)7 . Daarnaast wordt het wel leuk gezegd dat die 12 dollar p.p.p.d. voor 'de schoonmaak en zo' is, maar ik vraag me af hoeveel van dat geld daadwerkelijk bij die schoonmaker terecht komt.

Dus wij hebben gewoon elke dag een paar dollar op de kussens gelegd, want dan weet je in ieder geval zeker(der) dat dat geld ook daadwerkelijk bij de schoonmaker van jouw hut terecht komt.

Ik had er geen idee van dat echt alles zoveel geld kost aan boord. Bij de cruise in Egypte was eten+drinken (zonder alcohol) inclusief, en dat kostte maar een fractie meer dan "zonder eten en drinken". Voor alcohol betaalde je wel extra, maar ik drink geen alcohol, dus dat was niet van toepassing.
Het eten was buffet, voornamelijk op vaste tijden, en een beperkt aantal hapjes tussendoor, maar op zich prima.

En 24 dollar voor het schoonmaken van je cabine/hut slaat nergens op. Inderdaad, paar dollartjes achterlaten op het kussen of nachtkastje werkt dan het beste.

Maar super voor jullie dat het zo'n mooie vakantie/reis is geweest.
Met de kleine CoolGirl/CoolBoy in wording gaan het waarschijnlijk voorlopig geen verre reizen worden. ;)
pi_176296486
quote:
1s.gif Op donderdag 4 januari 2018 21:02 schreef FlatEarther het volgende:

[..]

Wat is gebeurd?
Door allerlei shizzle van fulltime werk in 2016 naar ZiekteWet, in juni 2017 van ZiekteWet naar WW (met 'overgangsmaand' waarin er iets mis ging en we maar ¤100 kregen voor een maand), in september van WW naar Bijstand (met nóg een slechte overgang, bye bye spaargeld)...

Vergeleken met begin 2017 woon ik nu in een huis dat ¤300/maand (gwl meegerekend) goedkoper is, maar inkomen is met bijna ¤700 gedaald.
Mon 'en!
  Moderator vrijdag 5 januari 2018 @ 10:08:09 #256
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_176296737
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 09:50 schreef Ton76 het volgende:

[..]

Ik had er geen idee van dat echt alles zoveel geld kost aan boord. Bij de cruise in Egypte was eten+drinken (zonder alcohol) inclusief, en dat kostte maar een fractie meer dan "zonder eten en drinken". Voor alcohol betaalde je wel extra, maar ik drink geen alcohol, dus dat was niet van toepassing.
Het eten was buffet, voornamelijk op vaste tijden, en een beperkt aantal hapjes tussendoor, maar op zich prima.
Nee het was hier wel echt flink duurder, die drankenpakketten. Ik snap ook niet dat iemand daar in trapt, want dan moet je wel echt heel erg niet bij de pinken zijn om daar in te trappen. Het eten zat er wel bij, dat wil zeggen, er waren meerdere restaurants aan boord, maar alleen het buffetrestaurant + 1 a la carte restaurant was inbegrepen, en dan ook nog de sports bar waar je ook wat kon eten. Dat a la carte restaurant was overigens wel heel erg goed.

En je wordt gewoon (net als overal overigens) genaaid waar je bij staat, want ze hadden ook wat exclusieve winkels aan boord, waar ze bv horloges verkochten. Dus we liepen daar voorbij, en daar lag een horloge dat ik ooit voor mijn vrouw heb gekocht als cadeau, voor een hoger bedrag dan wat het horloge daadwerkelijk kost, en dan zeiden ze ook nog dat ie nu met 40% korting weg ging 8)7 Ja dag.

quote:
En 24 dollar voor het schoonmaken van je cabine/hut slaat nergens op. Inderdaad, paar dollartjes achterlaten op het kussen of nachtkastje werkt dan het beste.

Maar super voor jullie dat het zo'n mooie vakantie/reis is geweest.
Ja de vakantie was echt heel tof. We hadden dus ook een dag in Miami, dus daar hebben we wat aan sightseeing gedaan, maar ik was er al een keer geweest tijdens een fly&drive, en toen ik daar in Miami stond vond ik het toch jammer dat we niet gewoon helemaal naar de US waren gegaan, dat is toch een beetje mijn vakantieland.

Maar niet getreurd want...

quote:
Met de kleine CoolGirl/CoolBoy in wording gaan het waarschijnlijk voorlopig geen verre reizen worden. ;)
....toch wel, want onze kleine komt in juli, en wij gaan altijd in september op vakantie, dus toekomstige Oma heeft al gezegd dat ze de kleine dan graag wil hebben, dus onze vakantie naar de US is al geboekt voor dit jaar hoor ;)
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 5 januari 2018 @ 11:00:43 #257
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_176297565
kunnen jullie niet een cruisetopic openen? Helft van dit draadje is nu een slowchat tussen 2-3 man over een cruise. heeft geen reet te maken met sparen.

Enne, ik wens je vrouw sterkte. Die gaat echt niet met veel plezier een dikke trip in de US doen terwijl baby thuis is. Mijn ervaring met jonge moeders is dat een weekendje weg al tot homesickness leidt.

[ Bericht 21% gewijzigd door bleiblei op 05-01-2018 11:06:38 ]
  vrijdag 5 januari 2018 @ 11:04:29 #258
474664 FlatEarther
De aarde is plat
pi_176297631
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 09:50 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Door allerlei shizzle van fulltime werk in 2016 naar ZiekteWet, in juni 2017 van ZiekteWet naar WW (met 'overgangsmaand' waarin er iets mis ging en we maar ¤100 kregen voor een maand), in september van WW naar Bijstand (met nóg een slechte overgang, bye bye spaargeld)...

Vergeleken met begin 2017 woon ik nu in een huis dat ¤300/maand (gwl meegerekend) goedkoper is, maar inkomen is met bijna ¤700 gedaald.
Klinkt niet leuk. Ik hoop dat je het in de toekomst veel beter hebt en geen geldzorgen¡
Een TV is geen TV. Een Mobiel is geen Mobiel. Een Laptop is geen Laptop. Met Meltdown en Spectre zit je naar pixels te kijken. Of eigenlijk elektriciteit. Voel je je al dom?
  vrijdag 5 januari 2018 @ 11:10:39 #259
149959 SQ
snelle trees
pi_176297716
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 11:00 schreef bleiblei het volgende:
kunnen jullie niet een cruisetopic openen? Helft van dit draadje is nu een slowchat tussen 2-3 man over een cruise. heeft geen reet te maken met sparen.

Enne, ik wens je vrouw sterkte. Die gaat echt niet met veel plezier een dikke trip in de US doen terwijl baby thuis is. Mijn ervaring met jonge moeders is dat een weekendje weg al tot homesickness leidt.
bij een baby van 2 maanden een uurtje al _O-
disclaimer
  Moderator vrijdag 5 januari 2018 @ 11:15:30 #260
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_176297800
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 11:00 schreef bleiblei het volgende:
kunnen jullie niet een cruisetopic openen? Helft van dit draadje is nu een slowchat tussen 2-3 man over een cruise. heeft geen reet te maken met sparen.

Enne, ik wens je vrouw sterkte. Die gaat echt niet met veel plezier een dikke trip in de US doen terwijl baby thuis is. Mijn ervaring met jonge moeders is dat een weekendje weg al tot homesickness leidt.
Ik weet niet of ze dat met veel plezier wel of niet gaat doen. Zij was degene die het voorstelde, als het moment dichterbij komt en ze wil toch liever niet gaan, dan annuleren we, das dan jammer van het geld dat we kwijt zijn, maar ja, dat is niet zo erg als je genoeg spaargeld hebt.

Kijk eens? Zijn we weer terug bij sparen. Anders nog iets?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_176298298
Mijn financien zijn een zwart gat. ;(
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  vrijdag 5 januari 2018 @ 11:50:38 #262
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_176298416
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 15:36 schreef miro86 het volgende:

[..]

Hoe hollands van je. In de VS, waar je cruise begint is 15% fooi eigenlijk al vrij laag. Die gasten werken op basis van fooi. Waar je in Nederland een minimumloon hebt van zo´n 9 euro, is er in de VS is dat $2,13 voor beroepen waar je fooi mag vragen. Goed gedaan, je mag trots zijn op je besparing.
Deze manier van (be)sparen bevalt mij ook niet nee, maargoed aan de andere kant is fooi als concept ook stom natuurlijk.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  vrijdag 5 januari 2018 @ 11:53:03 #263
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_176298453
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 05:40 schreef Mishu het volgende:

[..]

Hoe kan je in godsnaam zoveel sparen? Mijn hele bruto inkomen is ¤25.000 per jaar. Heb je geen vaste lasten ofzo?
Misschien telt die alles mee?

Ik tel alles mee dus de totale vermogenstoename dus ook winst op beleggingen en dividend en rente en dan gaat het hard.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  vrijdag 5 januari 2018 @ 11:54:39 #264
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_176298487
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 13:12 schreef blomke het volgende:

[..]

5 euro op 'n spaarbedrag van ¤8000,- bij ING
Het is echt kak om nog enigzins rendement te halen uit spaargeld. In 1991 was de rente 8%, met zo'n percentage zou ik duizenden euro's bijgeschreven krijgen.

Nu is het rommelen in de marge, mijn bitcoins & aandelen heb ik te vroeg verkocht. En nu zijn ze te duur. Andere cryptos heb ik me nog niet in verdiept en voelt als een moeras. Crowdfunding heeft enkele defaults opgeleverd, wel nog een rendement van 4,5%.

Op een of andere manier bekruipt mij het gevoel dat ik qua geldzaken de boot altijd mis qua momentum. (komt ook voort uit een stukje angst geld te verliezen) Aan de andere kant mag ik niet klagen.

Aflossen op de hypotheek zou en optie kunnen zijn. Maar met een percentage van 1.4% voor 10 jaar vast heb ik daar ook geen haast mee.

Wel een prettige gedachte dat ik het aantal jaar voorruit kan zonder inkomen. Toch steekt het dat het niet echt rendeert. It is what it is.
pi_176298537
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 11:54 schreef RamboDirk het volgende:

Op een of andere manier bekruipt mij het gevoel dat ik qua geldzaken de boot altijd mis qua momentum. (komt ook voort uit een stukje angst geld te verliezen) Aan de andere kant mag ik niet klagen.

Zoiets heb ik ook qua "boot missen" en instappen op het hoogste punt. Mijn aanpak is nu meer spreiden door maandelijks in fondsen te stoppen en een beleggingshorizon van 10 jaar en langer. Veder speel ik nog wat met opties. CF geeft mij weer een idee van "ons kent ons" en welke timmerman gaat er mee vandoor....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176298862
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2018 13:12 schreef blomke het volgende:

[..]

5 euro op 'n spaarbedrag van ¤8000,- bij ING
Ik snap niet dat mensen nog spaargeld stallen bij de grootbanken. Zit zelf bij Argenta sinds een aantal jaar en daar is de rente op dit moment nog 0.40%. Geen vetpot maar over meerdere jaren scheelt het toch honderden euro's
pi_176299017
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 12:09 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik snap niet dat mensen nog spaargeld stallen bij de grootbanken. Zit zelf bij Argenta sinds een aantal jaar en daar is de rente op dit moment nog 0.40%. Geen vetpot maar over meerdere jaren scheelt het toch honderden euro's
Dit is mijn "mobiel" potje, het gros staat bij LPB, NIBC e.d. in deposito's van 1 a 1,25% rente ( ;) ).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 5 januari 2018 @ 12:21:36 #268
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_176299122
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 12:17 schreef blomke het volgende:

[..]

Dit is mijn "mobiel" potje, het gros staat bij LPB, NIBC e.d. in deposito's van 1 a 1,25% rente ( ;) ).
Heb je het dan 5 jaar vaststaan? Op een of andere manier doe ik dat niet. Omdat ik ijdele hoop heb dat de variabele rente over 5 jaar wel 2/3% is ofzo :P :')
pi_176299154
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 12:17 schreef blomke het volgende:

[..]

Dit is mijn "mobiel" potje, het gros staat bij LPB, NIBC e.d. in deposito's van 1 a 1,25% rente ( ;) ).
Ah ja..slim.
pi_176299156
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 11:53 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Misschien telt die alles mee?

Ik tel alles mee dus de totale vermogenstoename dus ook winst op beleggingen en dividend en rente en dan gaat het hard.
Als je tweeverdiener bent zonder kinderen, kun je met gemak 2.000 per maand sparen.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  vrijdag 5 januari 2018 @ 12:31:34 #271
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_176299315
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 12:23 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Als je tweeverdiener bent zonder kinderen, kun je met gemak 2.000 per maand sparen.
Als je wil wel ja.

quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 11:54 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Het is echt kak om nog enigzins rendement te halen uit spaargeld. In 1991 was de rente 8%, met zo'n percentage zou ik duizenden euro's bijgeschreven krijgen.

Nu is het rommelen in de marge, mijn bitcoins & aandelen heb ik te vroeg verkocht. En nu zijn ze te duur. Andere cryptos heb ik me nog niet in verdiept en voelt als een moeras. Crowdfunding heeft enkele defaults opgeleverd, wel nog een rendement van 4,5%.

Op een of andere manier bekruipt mij het gevoel dat ik qua geldzaken de boot altijd mis qua momentum. (komt ook voort uit een stukje angst geld te verliezen) Aan de andere kant mag ik niet klagen.

Aflossen op de hypotheek zou en optie kunnen zijn. Maar met een percentage van 1.4% voor 10 jaar vast heb ik daar ook geen haast mee.

Wel een prettige gedachte dat ik het aantal jaar voorruit kan zonder inkomen. Toch steekt het dat het niet echt rendeert. It is what it is.
Er zijn opzich nog best wel wat mooie aandelen te krijgen die niet te duur zijn hoor, en ik denk dat je met die verkoop van je bitcoin uiteindelijk een goeie zet hebt gedaan.

[ Bericht 59% gewijzigd door AQuila360 op 05-01-2018 12:42:48 ]
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_176299482
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 12:21 schreef RamboDirk het volgende:
Heb je het dan 5 jaar vaststaan? Op een of andere manier doe ik dat niet. Omdat ik ijdele hoop heb dat de variabele rente over 5 jaar wel 2/3% is ofzo :P :')
1 a 2 jaar (lopen nu af). Nu zou ik op 0,5% uitkomen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176301340
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 12:21 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Heb je het dan 5 jaar vaststaan? Op een of andere manier doe ik dat niet. Omdat ik ijdele hoop heb dat de variabele rente over 5 jaar wel 2/3% is ofzo :P :')
Wachten met instappen kost je waarschijnlijk mee dan de hogere rente je tegen die tijd gaat opleveren.
Deel je (overtollige) geld op in een aantal jaar en zet elke maand dat aantal deposito's vast. (een van 1 jaar, een van 2 jaar, een van 3 jaar, etc.) Als de rente dan (volgends de ijdele hoop) gaat stijgen, profiteer je daar meteen van door je vrijgevallen termijnen weer vast te zetten voor je maximale termijn.

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 12:23 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Als je tweeverdiener bent zonder kinderen, kun je met gemak 2.000 per maand sparen.
Mijn ervaring, als tweeverdiener zonder kinderen, ja kan makkelijk als je veel dingen laat. De praktijk laat alleen een hoop andere resultaten zien. (wij komen er in elk geval niet aan)
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  vrijdag 5 januari 2018 @ 14:27:53 #274
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_176301613
sparen... ah, ik wist dat ik iets vergeten was dit jaar.
wel mijn huis bekleed met zonnepanelen, warmtepomp, verbouwing en flink op weg naar nul-op-de meter. twee maanden vakantie genomen (onbetaald verlof) en een andere auto.

Soms moet je een jaartje gek doen.
Tot nooit .......
  Moderator woensdag 2 januari 2019 @ 10:19:39 #275
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184156298
Dit jaar een relatief matig jaar met ~18% van het binnen gekomen geld :{ Terwijl het doel 20% is. Aan de andere kant zat er dit jaar wel een vakantie naar IJsland bij dus dan is die 18% nog wel netjes. Maar het moet volgend jaar wel beter :P
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 2 januari 2019 @ 10:21:11 #276
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184156320
quote:
2s.gif Op woensdag 3 januari 2018 11:43 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb als doelstelling geen maand meer eruit dan erin. Dat was in 2016 gelukt op de maand maart na. En vorig jaar (2017) zat ik op twee maanden meer eruit dan erin, januari en maart. Dus dit jaar maar weer proberen beter op te passen in januari en maart.
Dit jaar ook weer niet gelukt, weer de maand maart maar dit jaar ook de maand oktober omdat ik toen de vakantie betaald heb. Volgend jaar beter. (ik heb mezelf een versterker beloofd als het lukt :D )
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 2 januari 2019 @ 10:22:26 #277
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_184156333
oeh, leuke kick. genoeg opzij gezet, maar door 6k verlies op de beurs in Q4 toch minder geld beschikbaar dan gepland :P .
pi_184156450
Nee. Doel niet gehaald. Geef teveel uit aan kleine dingen enzo die eigenlijk niet nodig zijn.
  Moderator woensdag 2 januari 2019 @ 10:35:31 #279
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_184156456
Nee, dat niet. Maar wel genoten en een mooi huis neergezet :) ! En een nieuwe auto 8-)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator woensdag 2 januari 2019 @ 10:37:28 #280
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184156479
Voordat ik ooit een huis bij elkaar gespaard heb, denk dat me dat niet gaat lukken.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 2 januari 2019 @ 10:42:48 #281
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_184156530
quote:
2s.gif Op woensdag 2 januari 2019 10:37 schreef Bosbeetle het volgende:
Voordat ik ooit een huis bij elkaar gespaard heb, denk dat me dat niet gaat lukken.
Oh nee, zeker twee-derde is van de bank. Als ik kijk naar wat mijn buren al hebben gekregen voor hun huis, zou de helft eerder benaderbaar zijn.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_184158383
Exacte getallen weet ik niet, maar ben wel blij met de voortgang. Ik denk dat ik zo'n 17.5k heb kunnen aflossen op de hypotheek en dat is op dit moment mijn grootste doel. Zo snel mogelijk het appartement vrij hebben van een hypotheek. Dit jaar ben ik ook in dit appartement verhuisd en mijn doel voor het jaar 2019 is om ongeveer 20k af te lossen op de hypotheek.
  woensdag 2 januari 2019 @ 13:43:08 #283
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_184159550
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 10:22 schreef bleiblei het volgende:
oeh, leuke kick. genoeg opzij gezet, maar door 6k verlies op de beurs in Q4 toch minder geld beschikbaar dan gepland :P .
Ik heb ongeveer hetzelfde ja, door fikse verliezen op de beurs niet aan mn doel gekomen. Maar in elk geval had ik op 31-12 meer dan op 1-1 dus dan ben ik toch wat gegroeid,

Komend jaar wil ik een vast bedrag elke maand als ik mn loon krijg op een spaarrekening gaan zetten. Zodat ik daar ook wat opbouw en dan kijk ik wel.

Tellen jullie trouwens de maandelijkse aflossing van de hypotheek ook als sparen?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_184159566
Wederom meer geld eruit dan erin
  Moderator woensdag 2 januari 2019 @ 13:44:31 #285
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184159584
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 13:43 schreef AQuila360 het volgende:
Tellen jullie trouwens de maandelijkse aflossing van de hypotheek ook als sparen?
Dat lijkt meer eerder schuld aflossen.. :P
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 2 januari 2019 @ 13:46:20 #286
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_184159626
quote:
2s.gif Op woensdag 2 januari 2019 13:44 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dat lijkt meer eerder schuld aflossen.. :P
Ja eigenlijk wel ja, maar je vermogen stijgt dan wel opzich. Dus dat bedrag wil ik toch ergens bij mee tellen. en het deel wat je aflost is dan wel van jezelf dus ook weer een soort spaarpotje waar je eigenlijk niets mee kan.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  Moderator woensdag 2 januari 2019 @ 13:47:38 #287
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_184159654
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 13:46 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Ja eigenlijk wel ja, maar je vermogen stijgt dan wel opzich. Dus dat bedrag wil ik toch ergens bij mee tellen. en het deel wat je aflost is dan wel van jezelf dus ook weer een soort spaarpotje waar je eigenlijk niets mee kan.
Nee, ik tel het niet onder het kopje sparen, maar onder het kopje 'aflossen'. :)
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 2 januari 2019 @ 13:49:51 #288
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_184159699
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 13:47 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nee, ik tel het niet onder het kopje sparen, maar onder het kopje 'aflossen'. :)
Ok, maar je telt het wel mee als vermogensgroei neem ik aan? of in elk geval je schuld is lager dat je bezittingen zijn meer geworden?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  Moderator woensdag 2 januari 2019 @ 13:50:27 #289
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184159708
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 13:46 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Ja eigenlijk wel ja, maar je vermogen stijgt dan wel opzich. Dus dat bedrag wil ik toch ergens bij mee tellen. en het deel wat je aflost is dan wel van jezelf dus ook weer een soort spaarpotje waar je eigenlijk niets mee kan.
Tja reken je je huis dan ook geld waar je direct wat mee kunt doen?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 2 januari 2019 @ 13:50:58 #290
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_184159722
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 13:49 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Ok, maar je telt het wel mee als vermogensgroei neem ik aan? of in elk geval je schuld is lager dat je bezittingen zijn meer geworden?
Ja, dat zet ik zo niet op papier hoor, want ik heb gewoon een kopje hypotheek, waar dan weer wat op is afgelost dus dat bedrag wat daar staat is dan lager geworden.

Maar dat bedrag wat het lager is geworden doe ik niet er ergens anders bij optellen. :)
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 2 januari 2019 @ 13:56:11 #291
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_184159843
quote:
2s.gif Op woensdag 2 januari 2019 13:50 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Tja reken je je huis dan ook geld waar je direct wat mee kunt doen?
Hoe bedoel je dat precies?

Mijn vraag komt meer voor uit het feit dat ik het daar laatst met een vriend over had, hij heeft een aflossingvrije hypotheek en ik moet elke maand 400,- aan aflossing betalen. En hij zag aflossen echt als kosten dus als geld wat je kwijt bent. Maar ik ben het daar niet mee eens.

Dit is ook wel wat je vaak hoort van mensen die huren, ''je bent even veel kwijt aan de hypotheek'', (klopt maar een deel is aflossing en dat zijn geen kosten volgens mij)

Hij heeft wel die 400,- op zak kunnen houden maar z'n schuld is even hoog gebleven en die van mij lager dus vandaar ik dat ergens wel mee wil tellen dus schoof ik het nu maar bij de overwaarde en dus als een soort spaarpotje.

Dus ik wil een bedrag los sparen en daarnaast zie ik die aflossing ook als sparen/verlagen van schuld.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  Moderator woensdag 2 januari 2019 @ 13:58:55 #292
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_184159915
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 13:56 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat precies?

Mijn vraag komt meer voor uit het feit dat ik het daar laatst met een vriend over had, hij heeft een aflossingvrije hypotheek en ik moet elke maand 400,- aan aflossing betalen. En hij zag aflossen echt als kosten dus als geld wat je kwijt bent. Maar ik ben het daar niet mee eens.

Hij heeft wel die 400,- op zak kunnen houden maar z'n schuld is even hoog gebleven en die van mij lager dus vandaar ik dat ergens wel mee wil tellen dus schoof ik het nu maar bij de overwaarde en dus als een soort spaarpotje.

Dus ik wil een bedrag los sparen en daarnaast zie ik die aflossing ook als sparen/verlagen van schuld.
Maar, waarom is dat zo belangrijk dan? :) Ik zie het gewoon als een schuld die ik heb, die ik elke maand + elk jaar aflos, en dat totaalbedrag wat daar nog open staat wordt lager. Waarom moet je dat deel dat je hebt afgelost dan ergens anders per sé bij optellen? Gewoon uit pure interesse :)
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator woensdag 2 januari 2019 @ 14:04:32 #293
9859 crew  Karina
Woman
pi_184160064
quote:
99s.gif Op woensdag 3 januari 2018 11:46 schreef Karina het volgende:
Ja: ik wilde niks sparen en dat is behaald.
Net als vorig jaar alleen heb ik zelfs helaas van mijn spaargeld af en toe moeten opnemen.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  woensdag 2 januari 2019 @ 14:05:45 #294
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_184160087
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 13:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Maar, waarom is dat zo belangrijk dan? :) Ik zie het gewoon als een schuld die ik heb, die ik elke maand + elk jaar aflos, en dat totaalbedrag wat daar nog open staat wordt lager. Waarom moet je dat deel dat je hebt afgelost dan ergens anders per sé bij optellen? Gewoon uit pure interesse :)
Het is niet echt belangrijk alleen ik zie het echt als sparen omdat ik een spaarpotje in mn huis opbouw als het ware. Dus wat ik doe is de aanschafprijs minus de hypotheek = wat ik aan soort van overwaarde heb.

Maar dat komt eigenlijk weer voort uit die discussie of een aflossing kosten zijn.

Maar ik wil een X bedrag gaan sparen per maand dit jaar en daar dan ook de aflossing bij opnemen.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  Moderator woensdag 2 januari 2019 @ 14:06:41 #295
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184160110
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 13:56 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat precies?

Mijn vraag komt meer voor uit het feit dat ik het daar laatst met een vriend over had, hij heeft een aflossingvrije hypotheek en ik moet elke maand 400,- aan aflossing betalen. En hij zag aflossen echt als kosten dus als geld wat je kwijt bent. Maar ik ben het daar niet mee eens.

Dit is ook wel wat je vaak hoort van mensen die huren, ''je bent even veel kwijt aan de hypotheek'', (klopt maar een deel is aflossing en dat zijn geen kosten volgens mij)

Hij heeft wel die 400,- op zak kunnen houden maar z'n schuld is even hoog gebleven en die van mij lager dus vandaar ik dat ergens wel mee wil tellen dus schoof ik het nu maar bij de overwaarde en dus als een soort spaarpotje.

Dus ik wil een bedrag los sparen en daarnaast zie ik die aflossing ook als sparen/verlagen van schuld.
Je hypotheek gooi je gedeeltelijk weg en gedeeltelijk stop je het in je huis.

Maar daarmee ben je nog niet aan het sparen met je bent je huis aan het aflossen. Als ik een stofzuiger koop zeg ik toch ook niet dat ik aan het sparen ben. Of reken jij elk ding dat je koopt als een iets wat bij je vermogen hoort.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 2 januari 2019 @ 14:10:31 #296
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_184160202
quote:
2s.gif Op woensdag 2 januari 2019 14:06 schreef Bosbeetle het volgende:

Maar daarmee ben je nog niet aan het sparen met je bent je huis aan het aflossen. Als ik een stofzuiger koop zeg ik toch ook niet dat ik aan het sparen ben. Of reken jij elk ding dat je koopt als een iets wat bij je vermogen hoort.
Nee alleen een huis omdat ik er vanuit ga dat dat over 30 jaar nog wat waard is, maar ik snap je punt wel ja.

Maargoed ik tel gewoon de overwaarde mee als vermogen en dat stijgt bij aflossen natuurlijk wel dus daar kan ik het dan wel bij kwijt.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_184160223
Begin dit jaar het restant van mijn huis afbetaald, sindsdien spaar ik als een malle. Het bedrag wat een ander aan wonen betaalt gaat in mijn vervroegd pensioenpotje.
  Moderator woensdag 2 januari 2019 @ 14:12:23 #298
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184160260
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 14:10 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Nee alleen een huis omdat ik er vanuit ga dat dat over 30 jaar nog wat waard is, maar ik snap je punt wel ja.

Maargoed ik tel gewoon de overwaarde mee als vermogen en dat stijgt bij aflossen natuurlijk wel dus daar kan ik het dan wel bij kwijt.
Tja ik zie bij vermogen gewoon het geld voor me wat je dit moment kunt uitgeven. Vind het ook altijd vreemd als mensen die aandelen hebben zeggen dat ze geld hebben verloren of geld hebben gekregen als ze het nooit verzilveren. Dan gebeurt er eigenlijk dus gewoon niets. Pas als je aandelen verkoopt heb je winst of verlies tenopzichte van wanneer je ze kocht tussendoor niet.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 2 januari 2019 @ 14:16:01 #299
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_184160349
quote:
2s.gif Op woensdag 2 januari 2019 14:12 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Tja ik zie bij vermogen gewoon het geld voor me wat je dit moment kunt uitgeven. Vind het ook altijd vreemd als mensen die aandelen hebben zeggen dat ze geld hebben verloren of geld hebben gekregen als ze het nooit verzilveren. Dan gebeurt er eigenlijk dus gewoon niets. Pas als je aandelen verkoopt heb je winst of verlies tenopzichte van wanneer je ze kocht tussendoor niet.
Snap ik ook wel maar ik heb toen ik dat huis kocht ook zelf nog een behoorlijk bedrag ingebracht, als ik dan jouw manier volg is dat geld verdwenen? Of tenminste als ik dat niet gedaan had dan had ik dat geld nog steeds op mn rekening gehad en had ik meer gehad.

Ik heb overal en nergens geld inzitten dus ik zoek een manier om dat toch op een of andere manier inzichtelijk te maken en een deel daarvan is toch ook het eigen huis.

Maar voor die aflossingen en het ingebrachte geld ga ik gewoon de aanschafprijs minus hypotheek aanhouden en dat tel ik mee (dan hou ik dus ook geen rekening met gestegen huisprijzen want dan reken je je idd rijk.)
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  Moderator woensdag 2 januari 2019 @ 14:24:52 #300
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_184160530
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 14:05 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Het is niet echt belangrijk alleen ik zie het echt als sparen omdat ik een spaarpotje in mn huis opbouw als het ware. Dus wat ik doe is de aanschafprijs minus de hypotheek = wat ik aan soort van overwaarde heb.

Maar dat komt eigenlijk weer voort uit die discussie of een aflossing kosten zijn.

Maar ik wil een X bedrag gaan sparen per maand dit jaar en daar dan ook de aflossing bij opnemen.
Dit is heel verstandig.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 2 januari 2019 @ 14:47:26 #301
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_184160946
Dicht en door naar de volgende
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')