abonnement Unibet Coolblue
  maandag 26 april 2021 @ 16:07:17 #201
494163 Catlover73
Volg je hart, want dat klopt
pi_199165561
'New World Symphony' door Dvorak(full version)
Kan me nog herinneren dat ik toen ik het voor het eerst hoorde, gepakt werd door de schoonheid ervan en dat is nooit meer weggegaan.


pi_199166058
Een andere parel uit het oeuvre van 'Oom Toon' Dvořák: het strijkkwartet in F-majeur, opus 96 ("American").

Ik doe het ff rustig aan.
  maandag 26 april 2021 @ 18:35:23 #203
494163 Catlover73
Volg je hart, want dat klopt
pi_199167327
Dank! Ik ga het zodra ik ruim de tijd heb, eens luisteren.
Iets zegt me dat dit niet iets is om in de achtergrond op te zetten ☺️
  maandag 26 april 2021 @ 18:51:32 #204
494163 Catlover73
Volg je hart, want dat klopt
pi_199167632
Nog een stuk waarbij de tranen me in de ogen springen.

Dit was eigenlijk ook mijn eerste aanraking met klassieke muziek. Ik weet nog, toen ik op kamers woonde in Maastricht dat ik vaak in de avond bij mijn huisgenoot (conservatoriumstudent) langskwam als hij aan het oefenen was
Steevast kwam ook dit stuk voorbij, en kreeg ik kippenvel van de prachtig uitgevoerde versie.
Voor mij is de versie van Tijn, de huisgenoot, nog steeds degene to beat.

Zoveel emoties in dit stuk. Verdriet, machteloosheid en tot slot aanvaarding.

Hou het zelden droog als ik het hoor, die klanken komen recht mijn hart binnen.

pi_199170385
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 18:51 schreef Catlover73 het volgende:
Nog een stuk waarbij de tranen me in de ogen springen.

Dit was eigenlijk ook mijn eerste aanraking met klassieke muziek. Ik weet nog, toen ik op kamers woonde in Maastricht dat ik vaak in de avond bij mijn huisgenoot (conservatoriumstudent) langskwam als hij aan het oefenen was
Steevast kwam ook dit stuk voorbij, en kreeg ik kippenvel van de prachtig uitgevoerde versie.
Voor mij is de versie van Tijn, de huisgenoot, nog steeds degene to beat.

Zoveel emoties in dit stuk. Verdriet, machteloosheid en tot slot aanvaarding.

Hou het zelden droog als ik het hoor, die klanken komen recht mijn hart binnen.

Ja, de nocturnes van Chopin zijn geweldig. Ik leerde ze kennen door een ouwe dubbel-LP van Philips, met Nikita Magaloff.



Chopin had de gave om melodie, melancholie, emotie en ingenieuze componeertechniek op een prachtige manier te combineren, en dat alles grotendeels voor maar 1 instrument: de piano. (Of de voorganger van wat wij nu als piano/vleugel kennen: Hammerklavier/fortepiano/pianoforte.)

Dit is (misschien) mijn favoriete pianocompositie van Chopin: de Prélude in Des-majeur, opus 28, nr. 15, bijgenaamde de 'regendruppel-prélude'.

Bij de ene uitvoering vallen de druppels net iets sneller dan bij de andere. En zijn ze misschien wat minder 'nat'.
(Maar dat mag, wat mij betreft.)




[ Bericht 0% gewijzigd door Toby56 op 26-04-2021 21:23:20 ]
Ik doe het ff rustig aan.
pi_199170483
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 18:35 schreef Catlover73 het volgende:
Dank! Ik ga het zodra ik ruim de tijd heb, eens luisteren.
Iets zegt me dat dit niet iets is om in de achtergrond op te zetten ☺️
Zoiets kan soms heel persoonlijk zijn... maar voor mijzelf geldt, dat het me vaak niet makkelijk valt om muziek als 'achtergrondbehang' te waarderen/gebruiken. Als iets me bevalt, wil ik het het namelijk graag echt beluisteren. En als iets me niet bevalt, dan zou ik liever zien dat het wordt afgezet/uitgezet. Dat kan soms nadelig zijn, vooral als er op het werk een radio aanstaat.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_199341306
My mission is to kill time, and time's to kill me in its turn. How comfortable one is among murderers.
pi_199544068
My mission is to kill time, and time's to kill me in its turn. How comfortable one is among murderers.
pi_199603635

Waar hangen de gedreven pianisten uit op dit forum? :)
My mission is to kill time, and time's to kill me in its turn. How comfortable one is among murderers.
  zondag 30 mei 2021 @ 20:44:29 #211
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_199687622
An Outdoor Overture, written for high school orchestras (1938) and transcribed for wind band (1941)
Schoenberg: Verklärte Nacht, Op.4 - Boulez.


[ Bericht 15% gewijzigd door Treehut362 op 30-05-2021 20:56:03 ]
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
pi_199745146
Geen muziekstuk maar een documentaire uit 1999 over een van de grootste Nederlandse dirigenten Bernard Haitink, heb er met veel genoegen naar gekeken

pi_199791131
My mission is to kill time, and time's to kill me in its turn. How comfortable one is among murderers.
  Beste/leukste mod 2022 zondag 20 juni 2021 @ 22:28:48 #214
319979 Fok-it
All is well
pi_199983730
Wilde hier een topic over maken, maar zie nu dit topic pas voor het eerst, klassieke muziek _O_

Deze zullen al wel tig keer voorbij zijn gekomen maar dit zijn op dit moment toch wel echt mijn favorieten, met Max Richter op 1, die raakt je echt in je guts O+ River Flows in you kan ik ook echt eindeloos luisteren




Wel erg vloeken in de kerk met de `ekte'' klassieke componisten in dit topic maar soit :D
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  zondag 20 juni 2021 @ 23:02:12 #215
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_199984160
Waar moet ik alles beginner beginnen met luisteren? Ik kan op YouTube natuurlijk de vijfde symfonie van Beethoven aanzetten, of Für Elise, maar verder gaat mijn geheugen even niet. :@

Wat ik erg goed vind is de game muziek van Nobuo Uematsu (Final Fantasy o.a.) dus als er misschien users zijn die dat kennen, hoor graag tips.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_199984950
quote:
14s.gif Op zondag 20 juni 2021 23:02 schreef Notorious_Roy het volgende:
Waar moet ik alles beginner beginnen met luisteren? Ik kan op YouTube natuurlijk de vijfde symfonie van Beethoven aanzetten, of Für Elise, maar verder gaat mijn geheugen even niet. :@

Wat ik erg goed vind is de game muziek van Nobuo Uematsu (Final Fantasy o.a.) dus als er misschien users zijn die dat kennen, hoor graag tips.
Een paar suggesties:

De Gymnopédies en Gnossiennes van Erik Satie.
Ouvertüre 'Guglielmo Tell' van Gioachino Rossini.
De finale van de Vijfde symfonie van Jean Sibelius.



Ik doe het ff rustig aan.
pi_199985072
Verder is het in algemene zin niet gemakkelijk om even een paar tips te geven... als je een klassieke muziekzaak binnenstapt(e), dan kan/kon je muziek vinden vanaf de Middeleeuwen tot aan nu.
Allemaal verschillende genres en verschillende bezettingen (vocaal/instrumentaal/groot/klein/whatever).

Ik houd erg veel van muziek uit de 17e en 18e eeuw (met J.S. Bach als mijn favoriet)... maar dat is lang niet ieders kop van thee.

Misschien ben jij meer van de 19e en de (niet al te moderne) 20e en 21e eeuw.
Bekende componisten als Schubert, Chopin, Brahms, Saint-Saëns, Tsjaikovski, Dvorak (om een paar te noemen) hebben prachtige romantische en melodieuze muziek gecomponeerd.
Voor grotere symfonieën kun je prima terecht bij bijv. Bruckner, Mahler, Sibelius, Vaughan Williams en Sjostakovitsj.

Er zijn zat mensen die niet veel met opera hebben, maar bij Verdi of Puccini blijken ze toch te kunnen wegsmelten.
De één vindt de opera's van Richard Wagner en Richard Strauss veel te zwaar, een ander wil de hele dag niets anders horen.
Vaak hoor je dat 'echte' klassieke muziekliefhebbers niets moeten hebben van de walsen van Johann Strauss c.s., maar de 'serieuze' componist Johannes Brahms vond Strauss een fenomenaal componist.

Er zijn ook zat mensen die niets met moderne fratsen hebben, maar nadat ze Le Sacre du Printemps van Stravinksy hebben gehoord, durven ze wat meer aan, en voor je het weet lopen ze weg met componisten als Stockhausen of Boulez.

Minimalistische muziek kwam in de 2e helft van de 20e eeuw erg in zwang.
Philip Glass, Steve Reich of de Belg Wim Mertens zijn een paar suggesties.

18e eeuwse en vroeg 19e eeuwse klassiekers als Haydn, Mozart en Beethoven leveren (wat mij betreft) altijd Hoogste Kwaliteit, maar hun muziek is misschien wat minder geschikt voor mensen die echt weg willen zwijmelen... daarentegen is bijv. het Dies Irae uit Mozarts Requiem sublieme huiveringwekkende muziek. (En bovendien was Beethoven de grote wegbereider voor de Romantiek... dus valt er bij hem genoeg te zwijmelen en te huiveren, te lachen en te wenen.)

Of mensen horen voor het eerst het Miserere van Allegri, en willen daarna nix anders meer dan ouwe muziek van de Renaissance of nog eerder... en een jaar later staat hun cd-kast of playlist vol met opnamen van het Ensemble Organum, dat graag heeeeeele ouwe muziek uitvoert...

... en dan valt er op dit hotse knotse relaas ook nog wel het nodige op & aan te merken, want eigenlijk hangt het van generalisaties aan elkaar.

Er is teveel om uit te kiezen, en vaak moet je gewoon beginnen. Wat je (in eerste instantie) niet bevalt, skip je gewoon weer door.
Wellicht is het een idee om wat uitzendingen van 'De Tiende van Tijl' terug te kijken.

https://tvblik.nl/de-tiende-van-tijl

Of om te wat gaan neuzen in klassieke muziek-encyclopedieën, hetzij in een bibliotheek hetzij online, zodat je wat thuisraakt in namen van componisten en de diverse genres en periodes.

Of om een filmpie als dit af te luisteren... de playlist wordt bijgeleverd:


Veel succes & plezier!

[ Bericht 3% gewijzigd door Toby56 op 21-06-2021 01:43:50 ]
Ik doe het ff rustig aan.
pi_199985091
Dit is (misschien) wel mijn eigenste favoriete stukkie klassiek... ik ben al lang geen vrome gelovige meer, maar niettemin grijpt dit me iedere keer weer bij de strot: de aria "Zerfließe, mein Herze, in Fluten der Zähren" uit de Johannes-Passion van J.S. Bach (1685-1750).

Ik doe het ff rustig aan.
pi_199985504
En wat nou als je meer van de niet zwijmelen bent, maar meer van het "theoretisch chaotische "? Daar ben ik juist meet naar op zoek.
  maandag 21 juni 2021 @ 07:53:47 #220
495145 Koekoekskind
Slechts gejat
pi_199985642
Hierboven werd Satie genoemd, die had ik net opstaan O+

pi_199986726
quote:
0s.gif Op maandag 21 juni 2021 07:22 schreef blessed19 het volgende:
En wat nou als je meer van de niet zwijmelen bent, maar meer van het "theoretisch chaotische "? Daar ben ik juist meet naar op zoek.
Dan zou ik bijv. de orgelmuziek van Buxtehude of Bruhns kunnen adviseren: zij componeerden veel van hun 'vrije' werken in de z.g. Stylus Phantasticus, een stijl waarin 'strenge' episodes werden afgewisseld met vaak spectaculaire en bravour-achtige passages. (De beroemde Toccata & Fuga in d-mineur BWV 565 van Bach is ook in die stijl gecomponeerd.)


Of Charles Ives: Universe Symphony.


En anders is misschien Kaikhosru Shapurji Sorabji iets voor u?



[ Bericht 0% gewijzigd door Toby56 op 21-06-2021 10:12:25 ]
Ik doe het ff rustig aan.
pi_199987758
quote:
0s.gif Op maandag 21 juni 2021 10:05 schreef Toby56 het volgende:
En anders is misschien Kaikhosru Shapurji Sorabji iets voor u?

Met een orgel heb ik vrij weinig mee, maar dit is echt super. Dankjewel!
pi_199987999
quote:
0s.gif Op maandag 21 juni 2021 11:39 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Met een orgel heb ik vrij weinig mee, maar dit is echt super. Dankjewel!
Graag gedaan!

Het stuk van Ives is uiteraard erg lang... ik heb het 1 keer live gehoord, dat was een unieke ervaring, ook al is het niet echt 'mijn' muziek.

(Terzijde: persoonlijk ben ik dol op een orgel, als kind vond ik het al iets wonderbaarlijks... volgens mij is het één van de meest inventieve muzikale uitvindingen van de mens. Ik heb wel eens naar 'binnen' mogen gluren bij een barokorgel (met aan de achterkant nog originele 'windtrappers') en bij een vroeg 19e eeuws instrument, en ik ben een paar keer bij een orgelbouwer wezen kijken... het is gewoonweg verbluffend wat je dan allemaal ziet. En je kunt een fluisterzacht fluitje laten horen, of een overdonderend groot orkest. Het is eigenlijk een verre voorloper van de moderne synthesizer (en dan geef ik - persoonlijk uiteraard - de voorkeur aan het 'origineel' ;).))

[ Bericht 4% gewijzigd door Toby56 op 21-06-2021 12:11:37 ]
Ik doe het ff rustig aan.
pi_199988189
Misschien kun je dit ook wel 'theoretisch chaotisch' noemen?

K.H. Stockhausen: Helikopter-Streichquartett.

Ik doe het ff rustig aan.
  maandag 21 juni 2021 @ 12:32:30 #225
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_199988435
Goeie posts al, dank jullie! Ik ga alles luisteren. Mijn smaak is zeer breed, alleen opera trek ik slecht. Maar of het melancholische muziek is of juist opbeurend, alles is welkom.

Hier wat stukken van gamemuziek die ik fijn vindt. Misschien geeft dat een goed beeld.




The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')