De meeste auto's waar ik in rijd zijn handgeschakeld en draaien eigenlijk te veel toeren als je 120/ 130 gaat. Meestal zou een 6de versnelling wel op zijn plaats zijn naar mijn gevoel. Zeker modernere auto's zit je bij 80 al in z'n 5de.quote:Op donderdag 24 december 2015 18:27 schreef Geerd het volgende:
Bij een te laag toerental gaat het verbruik juist weer omhoog toch ?
En omdat je in Nederland toch de 130 niet eens haalt voldoen 5 versnellingen om
Zoiets denk ik
Een beetje normale auto met handbak heeft tegenwoordig zes versnellingen.quote:Op donderdag 24 december 2015 18:36 schreef borbit het volgende:
[..]
De meeste auto's waar ik in rijd zijn handgeschakeld en draaien eigenlijk te veel toeren als je 120/ 130 gaat. Meestal zou een 6de versnelling wel op zijn plaats zijn naar mijn gevoel. Zeker modernere auto's zit je bij 80 al in z'n 5de.
Mja, maar totdat de electroauto met een range van 400+ kilometer algemeen in het segment onder de 35.000 euro komt zijn we zeker 10 jaar verder , onder de 20.000 nog eens tien jaar.quote:Op donderdag 24 december 2015 21:09 schreef Fer het volgende:
Ik denk dat fabrikanten ook achter hun oren krabben, om nog tig miljoen te investeren en straks iedereen een electroauto wil hebben.
Daarnaast verleis je met een klassieke automaat nog altijd veel energie in de koppelomvormer en de oliepomp.
Ik hoop nog steeds dat Toyota met een getrapte versie komt van HSD, in feite traploos variabel, maar met gesimuleerde trapjes voor het gevoel. Ik begrijp dat de nieuwe Prius al laagtoeriger is gemaakt.
Eens, maar ik denk dat de fabrikanten nu liever inzetten op electrische (hybride) technieken en verbranding, dan een mechanische tandwielenbak, daar hebben ze op de lange termijn gewoon meer aan. Zeker omdat er hier in Europa minder automaten verkocht worden (wel meer dan vroeger) dan elders, waardoor het langer duurt voor de investering terugverdient is en het gewoon veel lastiger is om 9 trappen naast een dwarsgeplaatste motor te stoppen.quote:Op donderdag 24 december 2015 21:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mja, maar totdat de electroauto met een range van 400+ kilometer algemeen in het segment onder de 35.000 euro komt zijn we zeker 10 jaar verder , onder de 20.000 nog eens tien jaar.
Het gaat wel gebeuren, maar het duurt gewoon nog.
En dat is ook nergens voor nodig.quote:Op donderdag 24 december 2015 21:46 schreef Fer het volgende:
[..]
Eens, maar ik denk dat de fabrikanten nu liever inzetten op electrische (hybride) technieken en verbranding, dan een mechanische tandwielenbak, daar hebben ze op de lange termijn gewoon meer aan. Zeker omdat er hier in Europa minder automaten verkocht worden (wel meer dan vroeger) dan elders, waardoor het langer duurt voor de investering terugverdient is en het gewoon veel lastiger is om 9 trappen naast een dwarsgeplaatste motor te stoppen.
Even ter aanvulling; dit hierboven staat los van het hebben van een (half) automaat of niet. Manueel geschakelde vrachtwagens hebben over het algemeen ook 16 versnellingen...quote:Op donderdag 24 december 2015 20:04 schreef Ridocar het volgende:
Vrachtauto's hebben twaalf tot zestien versnellingen omdat het toerenbereik erg klein is en laag zit. Stationair rond 500 rpm, effectief 800 tot 1500 (de redline begint bij 2500).
Die versnellingsbak werkt ook iets anders, in feite heb je drie of vier hoofdversnellingen, met tussenbak en splitter wordt het aantal versnellingen vermenigvuldigd. Daarbij heeft een vrachtauto ook iets meer ruimte om die bak tandwielen ergens weg te kunnen stoppen.
Dat is toch precies wat ik bedoel, de e-tron heeft een gewone 6 traps DSG, de electromotor maakt het geheel zo soepel, dat hij geen fancy 9 trappen meer noeig heeft. Daarnaast zou het amper passen, de electromotor neemt ook al ruimte in beslag.quote:Op vrijdag 25 december 2015 09:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb een Audi e-tron, hybride dus met automaat. De koppeling tussen elektromotor en de ottomotor verloopt vlekkeloos en de combinatie geeft een koppel van 350 NM wat al direct ter beschikking staat, het trekt nogal en bij het optrekken merk je eigenlijk het schakelen van de automaat alleen als je er erg goed op let.
Je kan ook de andere kant op: Koenigsegg gaat hun nieuwste creatie zónder versnellingsbak afleveren. Op lagere snelheden zorgen electromotoren voor de tractie en zodra de verbrandingsmotor in zijn werkgebied komt heb je dus een directe koppeling met de aandrijfas en géén verliezen meer door een versnellingsbak. Helaas heb je wel een motor met een enorm koppel nodig voor deze oplossing.quote:Op vrijdag 25 december 2015 09:49 schreef Fer het volgende:
[..]
Dat is toch precies wat ik bedoel, de e-tron heeft een gewone 6 traps DSG, de electromotor maakt het geheel zo soepel, dat hij geen fancy 9 trappen meer noeig heeft. Daarnaast zou het amper passen, de electromotor neemt ook al ruimte in beslag.
Overigens heb ik zelf een 1.4 TSI DSG gehad, maar ik vond hem nogal schokkerig wegrijden. Later kwam ik erachter in een handgeschakelde 1.4, dat het probleem veroorzaakt werd door de turbolag van de motor.
Is dit in de E-Tron ook weg? Het is echt alleen met wegrijden vanuit stilstand, kickdown was vlekkeloos.
Wegrijden uit stilstand moet je voorzichtig doen, het e-motor volledige koppel is direct aanwezig. Als je het gaspedaal diep indrukt schiet je weg. Ik rij eigenlijk alleen op de snelweg op langere ritten met benzine, er naartoe, er vanaf en kortere ritten rij ik zuiver elektrisch. Stil, Snel en Soepel.quote:Op vrijdag 25 december 2015 09:49 schreef Fer het volgende:
[..]
Dat is toch precies wat ik bedoel, de e-tron heeft een gewone 6 traps DSG, de electromotor maakt het geheel zo soepel, dat hij geen fancy 9 trappen meer noeig heeft. Daarnaast zou het amper passen, de electromotor neemt ook al ruimte in beslag.
Overigens heb ik zelf een 1.4 TSI DSG gehad, maar ik vond hem nogal schokkerig wegrijden. Later kwam ik erachter in een handgeschakelde 1.4, dat het probleem veroorzaakt werd door de turbolag van de motor.
Is dit in de E-Tron ook weg? Het is echt alleen met wegrijden vanuit stilstand, kickdown was vlekkeloos.
Dan kan je beter een tesla nemen, 0-100 in 2,5 - 3 seconde.quote:Op vrijdag 25 december 2015 10:09 schreef BMWK111RS het volgende:
[..]
Je kan ook de andere kant op: Koenigsegg gaat hun nieuwste creatie zónder versnellingsbak afleveren. Op lagere snelheden zorgen electromotoren voor de tractie en zodra de verbrandingsmotor in zijn werkgebied komt heb je dus een directe koppeling met de aandrijfas en géén verliezen meer door een versnellingsbak. Helaas heb je wel een motor met een enorm koppel nodig voor deze oplossing.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |