abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158500493
Hoe meer versnellingen, hoe zuiniger je auto kan zijn omdat het dan in z'n meest effeciënte/zuinigste toerenbereik zit.

Toch is het ondoenlijk om auto's met bijv 10 versnellingen uit te rusten, omdat je dan helemaal suf schakelt. Dat probleem heb je niet zo bij automaten. Zo hebben vrachtwagens met automaten soms zelfs 16 versnellingen.

BMW heeft zelfs tegenwoordig 8 versnellingen op hun modellen met automaten. Echter, er worden nog nieuwe auto's uitgebracht met een automaat dat over 'slechts' 4/5 versnellingen beschikt. Waarom is er hiervoor gekozen? Het zou toch handiger zijn om met meer versnellingen uit te rusten, omdat je met het schakelen geen omkijken meer naar hebt.
pi_158500609
Centjes, de 9 traps automaat van JEEP kost nu 12000 euro als ie vervangen moet worden.
pi_158500634
Bij een te laag toerental gaat het verbruik juist weer omhoog toch ?

En omdat je in Nederland toch de 130 niet eens haalt voldoen 5 versnellingen om

Zoiets denk ik
Ik zwaai naar dieren.
  donderdag 24 december 2015 @ 18:36:00 #4
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_158500814
quote:
1s.gif Op donderdag 24 december 2015 18:27 schreef Geerd het volgende:
Bij een te laag toerental gaat het verbruik juist weer omhoog toch ?

En omdat je in Nederland toch de 130 niet eens haalt voldoen 5 versnellingen om

Zoiets denk ik
De meeste auto's waar ik in rijd zijn handgeschakeld en draaien eigenlijk te veel toeren als je 120/ 130 gaat. Meestal zou een 6de versnelling wel op zijn plaats zijn naar mijn gevoel. Zeker modernere auto's zit je bij 80 al in z'n 5de.
pi_158501069
Ik zit al bij 50 in de 5 :p. Niet met optrekken natuurlijk, maar als ik 50 moet gedurende enige tijd, zet ik gewoon hem in de 5, en de cc aan. Motor trekt het makkelijk.
Pas bij 80 in de 5 is imo echt iets van vroeger..
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_158501704
quote:
7s.gif Op donderdag 24 december 2015 18:36 schreef borbit het volgende:

[..]

De meeste auto's waar ik in rijd zijn handgeschakeld en draaien eigenlijk te veel toeren als je 120/ 130 gaat. Meestal zou een 6de versnelling wel op zijn plaats zijn naar mijn gevoel. Zeker modernere auto's zit je bij 80 al in z'n 5de.
Een beetje normale auto met handbak heeft tegenwoordig zes versnellingen.
pi_158501772
Mercedes heeft al een jaartje of 10 de 7G-tronic.

Handschakel is meer als 6 versnellingen bullshit natuurlijk.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_158502851
Vrachtauto's hebben twaalf tot zestien versnellingen omdat het toerenbereik erg klein is en laag zit. Stationair rond 500 rpm, effectief 800 tot 1500 (de redline begint bij 2500).

Die versnellingsbak werkt ook iets anders, in feite heb je drie of vier hoofdversnellingen, met tussenbak en splitter wordt het aantal versnellingen vermenigvuldigd. Daarbij heeft een vrachtauto ook iets meer ruimte om die bak tandwielen ergens weg te kunnen stoppen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_158503277
Omdat een nieuwe automaatbak godtiefus duur is om te ontwikkelen en perfect moet werken. Verder is een automaat ook vrij groot en wordt soms lastig om zo'n 10 traps onder de motorkap van een dwarsgeplaatste fwd middenklasser te proppen.

Had ooit DSG-7, kon je ook op handbediening zetten, maar dat deed ik echt nooi, was bullshit.

Nu een handbak met 6 trappen, maar een giga overgang van 1 naar 2, daar zou nog wel een trap tussen passen. Alhoewel, handschakelen is ;(
.
  donderdag 24 december 2015 @ 20:18:44 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158503282
Waarom?
Kosten, hoe meer versnellingen hoe duurder
Gewicht, hoe meer, hoe zwaarder
Ruimte, hoe meer, hoe groter
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_158504784
Ik denk dat fabrikanten ook achter hun oren krabben, om nog tig miljoen te investeren en straks iedereen een electroauto wil hebben.

Daarnaast verleis je met een klassieke automaat nog altijd veel energie in de koppelomvormer en de oliepomp.

Ik hoop nog steeds dat Toyota met een getrapte versie komt van HSD, in feite traploos variabel, maar met gesimuleerde trapjes voor het gevoel. Ik begrijp dat de nieuwe Prius al laagtoeriger is gemaakt.
.
  donderdag 24 december 2015 @ 21:19:53 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158505191
quote:
1s.gif Op donderdag 24 december 2015 21:09 schreef Fer het volgende:
Ik denk dat fabrikanten ook achter hun oren krabben, om nog tig miljoen te investeren en straks iedereen een electroauto wil hebben.

Daarnaast verleis je met een klassieke automaat nog altijd veel energie in de koppelomvormer en de oliepomp.

Ik hoop nog steeds dat Toyota met een getrapte versie komt van HSD, in feite traploos variabel, maar met gesimuleerde trapjes voor het gevoel. Ik begrijp dat de nieuwe Prius al laagtoeriger is gemaakt.
Mja, maar totdat de electroauto met een range van 400+ kilometer algemeen in het segment onder de 35.000 euro komt zijn we zeker 10 jaar verder , onder de 20.000 nog eens tien jaar.
Het gaat wel gebeuren, maar het duurt gewoon nog.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_158506261
quote:
1s.gif Op donderdag 24 december 2015 21:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mja, maar totdat de electroauto met een range van 400+ kilometer algemeen in het segment onder de 35.000 euro komt zijn we zeker 10 jaar verder , onder de 20.000 nog eens tien jaar.
Het gaat wel gebeuren, maar het duurt gewoon nog.
Eens, maar ik denk dat de fabrikanten nu liever inzetten op electrische (hybride) technieken en verbranding, dan een mechanische tandwielenbak, daar hebben ze op de lange termijn gewoon meer aan. Zeker omdat er hier in Europa minder automaten verkocht worden (wel meer dan vroeger) dan elders, waardoor het langer duurt voor de investering terugverdient is en het gewoon veel lastiger is om 9 trappen naast een dwarsgeplaatste motor te stoppen.
.
  donderdag 24 december 2015 @ 22:04:31 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158506895
quote:
1s.gif Op donderdag 24 december 2015 21:46 schreef Fer het volgende:

[..]

Eens, maar ik denk dat de fabrikanten nu liever inzetten op electrische (hybride) technieken en verbranding, dan een mechanische tandwielenbak, daar hebben ze op de lange termijn gewoon meer aan. Zeker omdat er hier in Europa minder automaten verkocht worden (wel meer dan vroeger) dan elders, waardoor het langer duurt voor de investering terugverdient is en het gewoon veel lastiger is om 9 trappen naast een dwarsgeplaatste motor te stoppen.
En dat is ook nergens voor nodig.
Kleine autos kan gewoon een variomatic/CVT in trouwens.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 24 december 2015 @ 22:05:48 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158506940
Automaat rijdt heerlijk trouwens
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 24 december 2015 @ 23:49:40 #16
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_158509892
quote:
1s.gif Op donderdag 24 december 2015 20:04 schreef Ridocar het volgende:
Vrachtauto's hebben twaalf tot zestien versnellingen omdat het toerenbereik erg klein is en laag zit. Stationair rond 500 rpm, effectief 800 tot 1500 (de redline begint bij 2500).

Die versnellingsbak werkt ook iets anders, in feite heb je drie of vier hoofdversnellingen, met tussenbak en splitter wordt het aantal versnellingen vermenigvuldigd. Daarbij heeft een vrachtauto ook iets meer ruimte om die bak tandwielen ergens weg te kunnen stoppen.
Even ter aanvulling; dit hierboven staat los van het hebben van een (half) automaat of niet. Manueel geschakelde vrachtwagens hebben over het algemeen ook 16 versnellingen...

Een (half) automaat vrachtwagen trekt btw ook op in de 5 als hij niet hoeft te trekken, om vervolgens over te schakelen naar de 8... Hoef je met de gemiddelde auto ook niet te proberen :)...
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_158510173
Ik heb nu zelf een CVT automaat.

Traploos versnellen. Heerlijk rijden.

Geen ouderwetse 4 traps automaat die bij bepaalde snelheden blijft schakelen tussen 2 versnellingen.

Vooral in files en stadsverkeer is het ontspannen rijden.
pi_158511048
Ik heb ook een CVT bak, rijdt best fijn, maar toch vind ik het ook geen straf om soms even met een pook te roeren.

Al heeft CVT wel weer als nadeel dat je mechanische verliezen hebt (zo'n 12%). Dus uiteindelijk is een gerobotiseerde handbak ala DSG toch het efficiënte volgens mij.
  vrijdag 25 december 2015 @ 09:16:30 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158514255
Ik heb een Audi e-tron, hybride dus met automaat. De koppeling tussen elektromotor en de ottomotor verloopt vlekkeloos en de combinatie geeft een koppel van 350 NM wat al direct ter beschikking staat, het trekt nogal en bij het optrekken merk je eigenlijk het schakelen van de automaat alleen als je er erg goed op let.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_158514743
BMW levert bijna al hun auto's standaard met een 8 traps automaat.

Deze automaat krijgt in alle gevallen ook een beter energielabel.
Volgens mij is dat bij steeds meer goede merken het geval die een fatsoenlijke automaat kunnen bouwen.

Ik ben voor, laat de 2e hands markt maar helemaal vol lopen met automaten O+
pi_158514771
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 09:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb een Audi e-tron, hybride dus met automaat. De koppeling tussen elektromotor en de ottomotor verloopt vlekkeloos en de combinatie geeft een koppel van 350 NM wat al direct ter beschikking staat, het trekt nogal en bij het optrekken merk je eigenlijk het schakelen van de automaat alleen als je er erg goed op let.
Dat is toch precies wat ik bedoel, de e-tron heeft een gewone 6 traps DSG, de electromotor maakt het geheel zo soepel, dat hij geen fancy 9 trappen meer noeig heeft. Daarnaast zou het amper passen, de electromotor neemt ook al ruimte in beslag.

Overigens heb ik zelf een 1.4 TSI DSG gehad, maar ik vond hem nogal schokkerig wegrijden. Later kwam ik erachter in een handgeschakelde 1.4, dat het probleem veroorzaakt werd door de turbolag van de motor.

Is dit in de E-Tron ook weg? Het is echt alleen met wegrijden vanuit stilstand, kickdown was vlekkeloos.
.
pi_158515023
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 december 2015 09:49 schreef Fer het volgende:

[..]

Dat is toch precies wat ik bedoel, de e-tron heeft een gewone 6 traps DSG, de electromotor maakt het geheel zo soepel, dat hij geen fancy 9 trappen meer noeig heeft. Daarnaast zou het amper passen, de electromotor neemt ook al ruimte in beslag.

Overigens heb ik zelf een 1.4 TSI DSG gehad, maar ik vond hem nogal schokkerig wegrijden. Later kwam ik erachter in een handgeschakelde 1.4, dat het probleem veroorzaakt werd door de turbolag van de motor.

Is dit in de E-Tron ook weg? Het is echt alleen met wegrijden vanuit stilstand, kickdown was vlekkeloos.
Je kan ook de andere kant op: Koenigsegg gaat hun nieuwste creatie zónder versnellingsbak afleveren. Op lagere snelheden zorgen electromotoren voor de tractie en zodra de verbrandingsmotor in zijn werkgebied komt heb je dus een directe koppeling met de aandrijfas en géén verliezen meer door een versnellingsbak. Helaas heb je wel een motor met een enorm koppel nodig voor deze oplossing.
Quid enim potest esse securus, ut difficile?
  vrijdag 25 december 2015 @ 10:15:43 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158515122
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 december 2015 09:49 schreef Fer het volgende:

[..]

Dat is toch precies wat ik bedoel, de e-tron heeft een gewone 6 traps DSG, de electromotor maakt het geheel zo soepel, dat hij geen fancy 9 trappen meer noeig heeft. Daarnaast zou het amper passen, de electromotor neemt ook al ruimte in beslag.

Overigens heb ik zelf een 1.4 TSI DSG gehad, maar ik vond hem nogal schokkerig wegrijden. Later kwam ik erachter in een handgeschakelde 1.4, dat het probleem veroorzaakt werd door de turbolag van de motor.

Is dit in de E-Tron ook weg? Het is echt alleen met wegrijden vanuit stilstand, kickdown was vlekkeloos.
Wegrijden uit stilstand moet je voorzichtig doen, het e-motor volledige koppel is direct aanwezig. Als je het gaspedaal diep indrukt schiet je weg. Ik rij eigenlijk alleen op de snelweg op langere ritten met benzine, er naartoe, er vanaf en kortere ritten rij ik zuiver elektrisch. Stil, Snel en Soepel.
Als ik over een jaar of vier een nieuwe moet uitzoeken hoop ik dat er een tesla is in de middenklasse prijs.
Had eigenlijk de passat GTE willen hebben, maar die was er nog niet toen ik een nieuwe auto moest uitzoeken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 25 december 2015 @ 10:18:19 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158515191
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 10:09 schreef BMWK111RS het volgende:

[..]

Je kan ook de andere kant op: Koenigsegg gaat hun nieuwste creatie zónder versnellingsbak afleveren. Op lagere snelheden zorgen electromotoren voor de tractie en zodra de verbrandingsmotor in zijn werkgebied komt heb je dus een directe koppeling met de aandrijfas en géén verliezen meer door een versnellingsbak. Helaas heb je wel een motor met een enorm koppel nodig voor deze oplossing.
Dan kan je beter een tesla nemen, 0-100 in 2,5 - 3 seconde.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 25 december 2015 @ 10:21:29 #25
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_158515262
Ik heb maar 3 versnellingen 8-)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')