abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158448743
Voor mijn ouders ben ik opzoek naar vervanging van hun luchtverwarming (Brink B-BMDG), is ondertussen al een 25 jaar geleden geplaatst in het huis en verder nooit echt problemen mee gehad.
Met deze kast is alleen nooit een warmtegarantie geweest voor het huis door een kleine bijbouw waardoor de kast 'te licht was' maar ook hiermee hebben we nooit problemen gehad.
Als we naar de benodigde capaciteit van vroeger kijken, zitten we op 650m3/h (tekening van vroeger) + 3 slaapkamers en een hal hier word de verwarming echter vrijwel niet gebruikt.

Nu zijn er tegenwoordig alleen zoveel veranderingen in de verwarming wereld, wel zouden we weer willen gaan voor een luchtverwarming omdat er verder geen plannen zijn voor verbouwing van het hele huis.

Op dit moment verbruiken we ±2500m3 aan gas, dit is ook ook voor de gasboiler van het douchen(A.o Smith EQ115 10 jaar+) en nog een sfeerhaard in de woonkamer (±5 jaar geleden vervangen) voor een beetje stralingswarmte.

Zou het op dit moment verstandig zijn om toch gewoon de Brink kast te vervangen voor een nieuwer variant (Brink Allure B10?) dit is het kleinste model met de benodigde kuubs verwarming.
Of zou een systeem met warmtepomp en zonnepanelen en Allure interessanter gaan worden voor ons?

Op dit moment verbruiken we ±6000 kWh per jaar aan stroom, dit alles is voor 4 personen waarvan er eigenlijk altijd wel iemand thuis is (natuurlijk niet altijd de verwarming aan, voornamelijk alleen de avonduren).

Voor zonnepanelen zouden we 2 geschikte daken hebben, allebei op het zuiden.
Op het huis hebben we een dak van 13x6m waar nog een raam en een rookgaskanaal zitten.
En op de schuur hebben we leeg dak van 6x4m.

Kortom gezegd we zijn toe aan vervanging gezien de leeftijd, maar wat is tegenwoordig een verstandige keuze om voor te gaan.
Kwa aanleg zal het allemaal niet zo'n probleem moeten zijn, en kunnen we het meeste wel zelf doen :)
pi_158451318
Ik zou een aircounit toevoegen, in de zomer koele lucht en in herfst/lente goedkope warmte.
.
pi_158462213
Wat een verbruik zeg, zowel gas als electra :X Ik denk dat het tijd is voor een nieuwe installatie. Is het verbeteren van de isolatie ook een optie?
  woensdag 23 december 2015 @ 13:01:17 #4
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_158466157
Gas vind ik voor een 2 onder 1 kapper met altijd 4 man thuis helemaal niet zo heel gek. Zeker niet voor een huis van ~25 jr oud of meer.

Stroomverbruik is wel erg stevig. Maar dat kan ook te doen hebben met de 650m3/h ventilator die in die lucht verwarming zit.

Voor TS: Ik zou of voor warmtepomp gaan, of bij een nieuwe lucht verwarming even goed kijken wat de nieuwe kost en wat het verschil in rendement is met de huidige. Ik neem even aan dat je "ketel" net zo vaak gekeurd wordt als een normale CV ketel. Degene die keurt kan je zo een stookrapportje uit draaien met het rendement er in.

Kan zo maar zijn dat de nieuwe zich helemaal niet zo snel of helemaal niet terug verdient.

Kijk ook meteen naar het vervangen van je boiler voor tapwater met een ketel of warmtepomp boiler als die er zijn. Normaliter zijn gestookte boilers niet zo zuinig.

[ Bericht 28% gewijzigd door TR08 op 23-12-2015 13:06:42 ]
pi_158466366
Ja, het verbruik is wel wat hoger dan een gemiddeld huishouden. :X
Maar dat gaat ook wel sneller in een vrijstaand huis van ±500m3.
Verder is het huis 25 jaar geleden bijna helemaal opnieuw opgebouwd, en was het voor die tijd een huis met een hoge isolatie waarde.
Zal tegenwoordig wel niet meer zo hoog uitkomen in een meting, maar nog steeds niet slecht verwacht ik.

Mede door dit verbruik zitten we dus ook met de gedachte wat een verstandige keuze zal zijn, of geld investeren voor een duurzamer huis of gewoon vervangen en op de zelfde manier door gaan.

Helaas kun je niet zomaar even een tussenmeter voor gas plaatsen, want ik ben ook wel benieuwd waar het meeste gas nu voor gebruikt word.
En voor stroom hebben we misschien wel wat extra verbruikers, zoals een tweede koelkast, vijver, wasdroger en de ventilator van de verwarming.
Maar bijna alle apparaten zijn de laatste jaren wel vervangen(op de verwarming en de boiler na), dus die zijn van zichzelf ook niet meer een grootverbruiker.
pi_158472238
De brink luchtverwarmer is nu ook HR, dus zelfs daar bespaar je al veel mee.
Op de brink kun je ook een koelunit laten monteren.
pi_158472408
quote:
7s.gif Op woensdag 23 december 2015 09:45 schreef GX3 het volgende:
Wat een verbruik zeg, zowel gas als electra :X Ik denk dat het tijd is voor een nieuwe installatie. Is het verbeteren van de isolatie ook een optie?
Elektra vind ik geeneens schrikbarend, was bij mij nog een factor 1,34 hoger.
Met zonnepanelen heb ik in ieder geval gezorgd voor een flink stukje zelf opwekking.
En veel apparaten vervangen door zuinigere varianten.
pi_158474805
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 17:25 schreef klipper het volgende:

[..]

Elektra vind ik geeneens schrikbarend, was bij mij nog een factor 1,34 hoger.
Met zonnepanelen heb ik in ieder geval gezorgd voor een flink stukje zelf opwekking.
En veel apparaten vervangen door zuinigere varianten.
Wat voor elektrische apparaten heb je dan in je woning zitten? Een mega TV op krachtstroom? :P
Toegegeven, de vrouw en ik werken beide fulltime en doordeweeks is er alleen 's avonds iemand thuis, dus wij verbruiken dan ook niet veel, ik zou dan schrikken van zo'n verbruik.
pi_158475149
Bijna 3k per jaar betalen aan de kolenboer, je moet er maar zin in hebben :')

Probleem met oude luchtverwarmingsinstallaties is dat kanalen vaak slecht geïsoleerd zijn.

Daarnaast is er erg veel transport verlies omdat er bij dichte roosters in een kamer toch warme lucht weglekt en er dus circulatie is.

Lastige keuze. Wellicht kan je met een multi-split lucht/lucht warmtepomp uit de voeten. Een pelletkachel in de woonkamer is overigens ook een mooie optie.
pi_158475602
lucht/lucht warmtepomp is tegenwoordig de goedkoopste methode om een ruimte warm te krijgen (en te koelen).
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_158476927
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 19:25 schreef Revolution-NL het volgende:
Bijna 3k per jaar betalen aan de kolenboer, je moet er maar zin in hebben :')
Tja, dat betalen zul je toch wel moeten, of je wilt helemaal geen stroom meer hebben. :X

quote:
Probleem met oude luchtverwarmingsinstallaties is dat kanalen vaak slecht geïsoleerd zijn.
Wat is dan een slechte isolatie voor kanalen? Hier zit gewoon glaswol om de kanalen, en dit word nog steeds zo gedaan dus dat moet wel goed zitten.

En het nadeel aan de 'normale' lucht/lucht warmtepompen is dat we overal binnenunit zullen moeten gaan plaatsen, en dat betekend dat we er sowieso al 5 nodig zullen hebben. En ik denk nog wel een extra voor de open keuken/eetkamer/woonkamer.

Vandaar ook dat we het gewoon met een buiten/binnendeel willen oplossen via de luchtverwarming.
pi_158477306
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 20:25 schreef PasopA het volgende:

[..]

Tja, dat betalen zul je toch wel moeten, of je wilt helemaal geen stroom meer hebben. :X

[..]

Wat is dan een slechte isolatie voor kanalen? Hier zit gewoon glaswol om de kanalen, en dit word nog steeds zo gedaan dus dat moet wel goed zitten.

En het nadeel aan de 'normale' lucht/lucht warmtepompen is dat we overal binnenunit zullen moeten gaan plaatsen, en dat betekend dat we er sowieso al 5 nodig zullen hebben. En ik denk nog wel een extra voor de open keuken/eetkamer/woonkamer.

Vandaar ook dat we het gewoon met een buiten/binnendeel willen oplossen via de luchtverwarming.
Je hebt tegenwoordig overigens ook binnen-units die je aan de wand kan monteren (Daikin Nexura)

De vraag is of de kanalen door onverwarmde ruimtes gaan en of ze luchtdicht zijn. Je kan daarnaast natuurlijk met diverse soorten glaswol werken. De isolatiewaarde van de oude materialen is gewoon veel minder goed ten opzichten van de huidige standaard.

Een luchtverwarmingssysteem is gewoon al heel snel een enorme ineffciente manier van verwarmen door de transportverliezen. Daarnaast zijn de kanalen vaak vervuild wat ook niet goed is voor de luchtkwaliteit.

Direct de reden waarom ik in een oude woning zo snel mogelijk afscheid zou nemen van luchtverwarming als hoofdverwarming.

Zoals sjorsie al aangeeft is het verwarmen met een WP veruit het goedkoopst in Nederland.
Dat je direct erg duurzaam bezig bent en kan koelen is mooi meegenomen. De stroom kan je later eventueel zelf opwekken met PV.

Een mix met een pelletkachel kan ook goed uitkomen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Revolution-NL op 23-12-2015 20:41:47 ]
pi_158494739
Hmm, zo'n Daikin Nexura systeem is wel een mooi systeem. Het nadeel hieraan is alleen dat je toch wel meer veranderingen aan moet brengen, om overal een binnen deel te plaatsen. En de keuze om voor luchtverwarming te gaan is over het algemeen dat je geen 'lelijke' radiatoren etc ziet.
Verder lopen de leidingen overal achter de knieschotten langs en zullen ze wel redelijk luchtdicht zijn, laatst hebben we in een paar roosters/leidingen gekeken met een camera en was er vrij weinig aan stof/vuil te zien. Dit laten we waarschijnlijk toch wel eerst reinigen voor een nieuwe kast op zou komen. Aangezien dit al een tijd niet meer gebeurd is, net als onderhoud aan de ketel eigenlijk.
Het enigste werk(onderhoud) wat er de laatste jaren aan gedaan is de filters reinigen/vervangen.

Hoe denken jullie over een warmtepomp met koel/verwarmings- unit op de luchtverwarming plaatsen? Dan word er wel verwarmd en gekoeld d.m.v een warmtepomp alleen niet in directe verbinding met een ruimte maar via de luchtkanalen, hierdoor zal er alleen wel weer wat verlies optreden.
pi_167233034
Uiteindelijk heeft dit 'projectje' een tijdje stil gestaan zoals zovaak gebeurd.
Wel kan ik zeggen dat nu een jaar later de nieuwe luchtverwarming staat te draaien sinds donderdag. ^O^

We hebben toch gekozen om de luchtverwarmer te vervangen voor een nieuwe gelijke verwarmer (Brink Allure B10). Dit omdat we toch met een beperkte ruimte zaten (en weinig zin om groot te gaan verbouwen) waar de kast kan staan en deze kast was nauwelijks groter dan zijn voorganger. Aangezien dit natuurlijk wel een HR ketel werd hebben we van te voren even een afvoertje aangelegd. En hebben we de zijwand even tijdelijk moeten demonteren om de kast eruit/erin te kunnen krijgen.
Terwijl de kast buiten stond te wachten om afgevoerd te worden hebben we ons nog snel bedacht en de kast zelf gehouden om in de schuur te gaan gebruiken. Dit zodat moeders haar antieke brieven, familiefoto's etc. beter blijven (vorige week was het daar 1 graden binnen :X )
Hiervoor moet er alleen eerst nog een gasleiding worden aangelegd en de bijbehorende buizen voor de luchtverwarmer. Dus eerst heb ik de verwarmer zelf gedemonteerd om alle onderdelen te kunnen inspecteren/ schoon te maken waar nodig.

De kast zonder branderkast.

De brander(voorzet-)kast.

De brander zelf.

De warmtewisselaar

Dit is het brander gedeelte, deze zal hoogst waarschijnlijk 9 jaar geleden voor het laatst schoon gemaakt zijn toen er een nieuwe ventilator geplaatst is. En anders nog langer geleden..

En als laatst de ventilator.

En nog een overzichtsfoto voor de geïnteresseerde

Dus er zit nog wel een beetje poets en opknapwerk aan maar daarna kan die prima gebruikt worden in de schuur. :D

Helaas heeft de boiler het gisteren wel eventjes bekeken (zal er wel mee te maken hebben gehad dat het gas eraf is geweest voor de beproefingstest van de gasleiding). Hierna wou die niet meer helemaal lekker starten.. Maar verder leek er weinig aan te mankeren toen we hem hadden aangestoken met een aansteker (op een beetje vuil na). Totdat ik gisteren de brander eruit heb gehaald en zag dat er een miniscuul gaatje zit in de brander op de plek waar de waakvlam normaal brand.
Ik denk dat de boiler toch te hoog opgestookt is geweest en daardoor iets meer heeft ingebrand..

Dus vanochtend even op pad geweest en een nieuwe brander en ionisatiepen opgehaald, dus dit gaan we zometeen even monteren. En gelijk even de rookgas afvoer controleren op vervuilingen..

De brander heeft wel een brandmerk achtergelaten aan de onderkant van de boiler. Dus dit is ook maar even afgeborsteld met een staalborstel.

Dus straks zijn de verwarmingstoestellen weer in orde voor een aantal jaar. 8-)
pi_167233244
Waar zuigt de lucht aan? Kun je er nog een wtw-unit op zetten die wat warmte uit de uitblaaslucht haalt?

En hie werkt dat HR stuk dan, met modulatie en wat voor thermostaat? Hr voordeel haal je pas als je heel zacht kan stoken.
.
pi_167239596
Retour lucht komt via de kieren onder de deuren terug richting het trapgat waarna het op de overloop (gang) terecht komt waar de verwarmer staat. Deze zuigt via het rooster wat in de deur zit de retourlucht aan en mengt deze een beetje bij met verse lucht toevoer van buiten. Hiervoor is nu een afzuigventiel geplaatst in de bestaande vaste aansluiting die op de oude kast binnen kwam.
Als je op de eerste foto kijkt zie je aan de linkerkant het filter zitten, via daar zuigt die (retour) lucht aan en word dus een groot deel van de warmte gewoon weer gebruikt. ;)

De verwarmer was door de monteurs ingesteld op een maximale uitblaastemperatuur van 65 graden en dit hebben wij aangepast naar 45 graden (de tijden dat we hadden gekeken hiervoor is die nooit boven de 42 graden geweest) om hopelijk een betere verdeling te kunnen behalen. Het voelde nog iets teveel als plaatselijke verwarming op de plekken waar de uitblaaskanalen zitten.
(dit is dus nog in de testfase en zal nog wel vaak aangepast worden)

Verder hebben wij nog geen wijzigingen aangebracht.

Als thermostaat maken wij gebruik van de modulerende thermostaat (brink klokthermostaat) die er bij hoort.

Volgens de beschrijving is het dan zo;

Het toestel kan traploos het afgegeven vermogen moduleren tussen de 25 en 100%. Een modulerende ruimtethermostaat meet het verschil tussen de ingestelde temperatuur en de werkelijke temperatuur.
Aan de hand van het verschil wordt het benodigde vermogen bepaald om de ruimte snel op de gewenste temperatuur te brengen en te houden. De besturingsunit zal het signaal van de modulerende ruimtethermostaat verwerken en de stand van de traploos geregelde brander bepalen. De luchthoeveelheid wordt aangepast aan de uitblaastemperatuur van het toestel. Dit alles zorgt voor een zeer gelijkmatige ruimtetemperatuur, waardoor een perfect binnenklimaat wordt gerealiseerd.

Oohja nog even iets anders;

De boiler brandt ook weer lekker. *O* Rookgasbuizen zijn nog even schoongemaakt van binnen, ookal was dit niet echt nodig. En de inlaatcombinatie is ook gelijk maar vervangen, deze was behoorlijk aan het verkalken. Verder hebben we na de tijd de waakvlam een stuk lager afgesteld want deze deed veel meer als nodig. Waakvlam komt nu nog maar net op de brander, dus daardoor zal die niet meer zo makkelijk kunnen gaan inbranden. Natuurlijk is er wel voor gezorgd dat het thermokoppel warm genoeg blijft om niet af te schakelen.
Op hooglast (veel/lang warm water tappen) is de vlam wel veel aan het dansen, dus nog maar even een drukmeter (en rookgas analysemeter) proberen te regelen via het werk. *)

[ Bericht 5% gewijzigd door PasopA op 10-12-2016 20:06:03 (Boiler nieuws) ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')