Uiteindelijk heeft dit 'projectje' een tijdje stil gestaan zoals zovaak gebeurd.
Wel kan ik zeggen dat nu een jaar later de nieuwe luchtverwarming staat te draaien sinds donderdag.
![30ubihf.jpg]()
We hebben toch gekozen om de luchtverwarmer te vervangen voor een nieuwe gelijke verwarmer (Brink Allure B10). Dit omdat we toch met een beperkte ruimte zaten (en weinig zin om groot te gaan verbouwen) waar de kast kan staan en deze kast was nauwelijks groter dan zijn voorganger. Aangezien dit natuurlijk wel een HR ketel werd hebben we van te voren even een afvoertje aangelegd. En hebben we de zijwand even tijdelijk moeten demonteren om de kast eruit/erin te kunnen krijgen.
![9hkw1h.jpg]()
Terwijl de kast buiten stond te wachten om afgevoerd te worden hebben we ons nog snel bedacht en de kast zelf gehouden om in de schuur te gaan gebruiken. Dit zodat moeders haar antieke brieven, familiefoto's etc. beter blijven (vorige week was het daar 1 graden binnen

)
Hiervoor moet er alleen eerst nog een gasleiding worden aangelegd en de bijbehorende buizen voor de luchtverwarmer. Dus eerst heb ik de verwarmer zelf gedemonteerd om alle onderdelen te kunnen inspecteren/ schoon te maken waar nodig.
![33vn90g.jpg]()
De kast zonder branderkast.
![s5gxvb.jpg]()
De brander(voorzet-)kast.
De brander zelf.
![2u5rmso.jpg]()
De warmtewisselaar
![b3jvdg.jpg]()
Dit is het brander gedeelte, deze zal hoogst waarschijnlijk 9 jaar geleden voor het laatst schoon gemaakt zijn toen er een nieuwe ventilator geplaatst is. En anders nog langer geleden..
![28sxy7c.jpg]()
En als laatst de ventilator.
![2dgjbky.jpg]()
En nog een overzichtsfoto voor de geïnteresseerde
Dus er zit nog wel een beetje poets en opknapwerk aan maar daarna kan die prima gebruikt worden in de schuur.
Helaas heeft de boiler het gisteren wel eventjes bekeken (zal er wel mee te maken hebben gehad dat het gas eraf is geweest voor de beproefingstest van de gasleiding). Hierna wou die niet meer helemaal lekker starten.. Maar verder leek er weinig aan te mankeren toen we hem hadden aangestoken met een aansteker (op een beetje vuil na). Totdat ik gisteren de brander eruit heb gehaald en zag dat er een miniscuul gaatje zit in de brander op de plek waar de waakvlam normaal brand.
Ik denk dat de boiler toch te hoog opgestookt is geweest en daardoor iets meer heeft ingebrand..
![25ez5gi.jpg]()
Dus vanochtend even op pad geweest en een nieuwe brander en ionisatiepen opgehaald, dus dit gaan we zometeen even monteren. En gelijk even de rookgas afvoer controleren op vervuilingen..
De brander heeft wel een brandmerk achtergelaten aan de onderkant van de boiler. Dus dit is ook maar even afgeborsteld met een staalborstel.
![10qxog6.jpg]()
Dus straks zijn de verwarmingstoestellen weer in orde voor een aantal jaar.