abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 december 2015 @ 12:02:41 #26
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158304657
Hoe doe je dat met je CV? De thermostaat gewoon naar boven (de niet door pelletkachel verwarmde ruimtes zouden zich hier alleen boven bevinden) verplaatsen en dan daar stoken wat nodig is ofzo?

We hebben hier een grote steeboven in de woonkamer, maar die geeft geen warmte af naar de kamer omdat deze bedoeld is om in te bakken. Dus we denken erover om door de tijd wellicht naar pelletkachel over te gaan.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_158304720
Ik heb een Nefit Easy thermostaat beneden hangen, en op alle radiatoren thermostaatkranen. Bij de ketel zit een extra bypass zodat de boel niet kapot kan gaan. We kunnen nu op de thermostaat of via een APP de thermostaat op 'openhaard' zetten zodat de ketel weersafhankelijk gaat stoken. Vervolgens kan in de ruimte waar je het warm wil hebben de thermostaatkraan geopend worden en wordt het alleen daar warm.
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_158304738
quote:
2s.gif Op donderdag 17 december 2015 11:56 schreef machtpen het volgende:
Twee kilo hout (pellets) is een kuub aardgas. Als je in plaats van een pelletkachel een goede gaskachel neerzet krijg je net zoveel warmte met 600 kuub gas als 1200 kilo pellets. Je winst haal je dus uit het lokaal verwarmen en niet uit een pelletkachel.

http://www.natuurwetensch(...)&file=print&sid=1072
Dus....pellets nog goedkoper proberen in te kopen. :D
Single ply roofing, pay less, worthless.
  donderdag 17 december 2015 @ 12:06:40 #29
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158304742
Ja thermostaatkranen op de radiatoren hebben we hier ook ja :Y
  donderdag 17 december 2015 @ 12:36:11 #30
146856 Neo_
I'm the one who knocks
pi_158305434
Ben ik de enige die bij een pelletkachel hieraan dacht:

Overigens zou ik ook graag een houtkachel in huis willen. Echter staat het huis te koop, dus om nu te inversteren in zoiets...?
pi_158305630
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 12:06 schreef RoofingBurner het volgende:

[..]

Dus....pellets nog goedkoper proberen in te kopen. :D
Pellets kosten me ¤ 0,25 per kilo incl btw. Aardgas kost me inclusief alle belastingen toeslagen e.d. bijna 0,75 per m3. Dus al ruim 30% voordeliger. Daarnaast inderdaad de extra winst uit meer lokaal verwarmen i.p.v. het hele huis.

Het lijkt er nu op (stookseizoen is nog jong) dat ik 1200m3 gas bespaar en dat ik het met 1,5 pallet pellets (totaal 375,-) kan doen. Zou toch op een voorzichtige ¤ 600,- besparing neerkomen.

Kachel inclusief installatie kostte mij 1500,-. Dus ik zou hem in 2,5 jaar terugverdienen. Als ik ook nog eens 500,- subsidie gehad had ik hem binnen 2 jaar terugverdiend.

Al met al ben ik blij dat ik gekozen heb voor een pelletkachel en niet voor zonnepanelen (want daar twijfelde ik tussen)
  donderdag 17 december 2015 @ 12:45:54 #32
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158305661
Maar die subsidie geldt dus vanaf 2016?
Wel de moeite waard zeg :)
pi_158305723
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 21:34 schreef RoofingBurner het volgende:
Wij hebben ook een pelletkachel. Die zat al in het huis toen we het kochten. We zijn er erg tevreden over. Net als hierboven gezegd, met deze temperaturen ongeveer een zak per twee dagen. Elke ochtend even schoonmaken en de rest van de dag branden met die hap. Ik heb wel een officieel kanaal gemaakt tot boven de nok. Hierdoor heb ik nu trek in mijn kanaal en ben ik niet alleen afhankelijk van de rookgasventilator.

Nadelen, natuurlijk zijn die er:
-onze kachel is soms wat fanatiek, dan is het zo 25 graden+ in huis, dan zetten we de kachel uit
-je verwarmt lokaal, deur open helpt voor boven maar niet voldoende gelukkig zijn we niet veel boven
-dagelijks schoonmaken, hoewel de nieuwere iets duurdere types wat minder kritisch zijn en eens per week schoongemaakt moeten worden
-een keer per jaar een grondige schoonmaakbeurt, hierbij haal ik de kachel én het kanaal volledig uit elkaar
-je hebt ruimte nodig om een pallet met zakken kwijt te kunnen. Ik heb de pallet op mijn werk staan en neem af en toe wat zakken mee. Op de zaak heb ik ruimte zat. Ik heb dit jaar gekozen voor een pallet met 70 zakken AKZ pellets. Toen ik begon te stoken dit jaar had ik nog ca. 15 zakken over van vorig seizoen. Dit begon laat omdat we pas eind november in het huis trokken.
-onze kachel maakt soms wat lawaai, je hoort de ventilator die de warme lucht via de warmtewisselaar de ruimte in blaast behoorlijk. Andere, lees duurdere modellen zijn een stuk stiller

Voordelen:
-goedkoop verwarmen, we kregen over vorig jaar 415 euro terug
-energiekosten zijn nu 95 euro per maand, voor een vrijstaand huis is dit niet veel. In ons vorige huis (hoekhuis) hadden we een energierekening van 185 euro per maand
-bewust verwarmen, als je langer dan ca. 2 uur weggaat doe je de kachel uit
-goed verwarmen dus geen lauwe 19 graden maar echte lekkere droge kachelwarmte, voor de lady's perfect, ik zit meestal in een T-shirtje
-het schijnt CO2 neutraal te zijn
-het vuurtje blijft leuk om te zien

Zie hier onze budgetkachel :D :D :D
[ afbeelding ]
Sjezus. Mijn italfuoco is een exacte kopie. Het enige verschil is dat het verder exacte gelijke bedieningspaneel vlak ligt ipv schuin omhoog.
pi_158305740
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2015 12:45 schreef Molo het volgende:
Maar die subsidie geldt dus vanaf 2016?
Wel de moeite waard zeg :)
Vanaf 04-01-2016 kun je hem aanvragen.
  donderdag 17 december 2015 @ 12:50:58 #35
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158305758
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 12:49 schreef emil23 het volgende:

[..]

Vanaf 04-01-2016 kun je hem aanvragen.
Ik ga het thuis hier eens voorleggen ^O^
pi_158306190
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 12:49 schreef emil23 het volgende:
-goed verwarmen dus geen lauwe 19 graden maar echte lekkere droge kachelwarmte, voor de lady's perfect, ik zit meestal in een T-shirtje
wat ik ook wel een voordeel vind is dat hij permanent lucht afzuigt en het daardoor droger blijft. In m'n vorige huis had ik permanent natte kozijnen omdat het oude alumium profielen waren. Na aanschaf van die kachel daalde de luchtvochtigheid zodanig dat ze helemaal droog bleven.
pi_158314650
quote:
14s.gif Op donderdag 17 december 2015 11:52 schreef fathank het volgende:
Maar aangezien je dus lokaal verwarmt, blijven in de rest van je huis de ijspegels aan je neus hangen?

Maar lijkt me wel een goed alternatief voor veel te dure stadsverwarming.
Inderdaad. Maar jammer dat je de stadverwarming meestal niet kunt opzeggen en dus alsnog die 500 euro vastrecht per jaar mag aftikken.
pi_158317977
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 20:35 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Inderdaad. Maar jammer dat je de stadverwarming meestal niet kunt opzeggen en dus alsnog die 500 euro vastrecht per jaar mag aftikken.
Das wel zuur inderdaad.
pi_158381101
Lijkt me best een interessante investering! Ben inderdaad ook even benieuwd hoe je dan de slaapkamers op de eerste verdieping 'redelijk' houdt. Niet dat het daar 21 graden hoeft te zijn, maar de cv slaat natuurlijk niet meer aan wanneer de pelletkachel staat te knallen.

We hebben hier een hoekwoning uit 2009 met een L vormige woonkamer/keuken. Op de muur waar wij de pelletkachel zouden willen hangt nu een radiator. Deze zou dan eigenlijk verwijderd moeten worden (er blijven dan nog 2 over op de Benedenverdieping). Zou zoiets probleemloos kunnen?
pi_158381507
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 15:48 schreef kirretje het volgende:
Lijkt me best een interessante investering! Ben inderdaad ook even benieuwd hoe je dan de slaapkamers op de eerste verdieping 'redelijk' houdt. Niet dat het daar 21 graden hoeft te zijn, maar de cv slaat natuurlijk niet meer aan wanneer de pelletkachel staat te knallen.

We hebben hier een hoekwoning uit 2009 met een L vormige woonkamer/keuken. Op de muur waar wij de pelletkachel zouden willen hangt nu een radiator. Deze zou dan eigenlijk verwijderd moeten worden (er blijven dan nog 2 over op de Benedenverdieping). Zou zoiets probleemloos kunnen?
Je zou de kamerthermostaat kunnen verplaatsen naar de bovenverdieping. Of een draadloze thermostaat aanschaffen. Als je dan de radiatoren beneden dichtdraait kun je met de thermostaat boven de temperatuur regelen. Of je kiest voor een pelletkachel met kanalisatie. Daarmee kun je ook de bovenverdieping verwarmen.

In principe zou je beneden de radiatoren kunnen verwijderen. Dat ga ik waarschijnlijk zelf op termijn doen.
pi_158382010
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 12:44 schreef emil23 het volgende:
Aardgas kost me inclusief alle belastingen toeslagen e.d. bijna 0,75 per m3
Je kan ook een energieleverancier kiezen die normale prijzen hanteert van rond de 55 cent per m3.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_158382076
quote:
1s.gif Op zondag 20 december 2015 15:58 schreef emil23 het volgende:

[..]

Je zou de kamerthermostaat kunnen verplaatsen naar de bovenverdieping. Of een draadloze thermostaat aanschaffen. Als je dan de radiatoren beneden dichtdraait kun je met de thermostaat boven de temperatuur regelen. Of je kiest voor een pelletkachel met kanalisatie. Daarmee kun je ook de bovenverdieping verwarmen.

In principe zou je beneden de radiatoren kunnen verwijderen. Dat ga ik waarschijnlijk zelf op termijn doen.
Ik zoek nog iets wat mijn woonkamer kan verwarmen gedurende dagen van -10 en kouder zodat ik ook mijn radiatoren in mijn gehele huis kan verwijderen.
Op zich klinkt een pelletkachel dan wel interessant, die ga ik dan uiteraard ook gebruiken als het buiten wat warmer is.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_158382924
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 16:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Je kan ook een energieleverancier kiezen die normale prijzen hanteert van rond de 55 cent per m3.
Kale prijs? Zonder btw, leveringstoeslagen, regiitoeslagen en overge belastingen?
pi_158388048
quote:
1s.gif Op zondag 20 december 2015 16:40 schreef emil23 het volgende:

[..]

Kale prijs? Zonder btw, leveringstoeslagen, regiitoeslagen en overge belastingen?
nee, totale prijs
ik zit op 0,5412 per kuub gas inclusief alles en dat is nog niet eens de goedkoopste, maar ze gaven de hoogste premie en ik verwacht maar 100m3 per jaar te verbruiken.
pi_158396872
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 19:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

nee, totale prijs
ik zit op 0,5412 per kuub gas inclusief alles en dat is nog niet eens de goedkoopste, maar ze gaven de hoogste premie en ik verwacht maar 100m3 per jaar te verbruiken.
Mijn aanbieder (eneco)gaf aan op 0,58 te zitten. Maar als ik op de laatste jaarrekening terugreken heb ik met alle toeslagen, belastingen, administratiekosten en leveringskosten bijna 0,74 te hebben betaald.
pi_158417236
quote:
1s.gif Op zondag 20 december 2015 23:35 schreef emil23 het volgende:

[..]

Mijn aanbieder (eneco)gaf aan op 0,58 te zitten. Maar als ik op de laatste jaarrekening terugreken heb ik met alle toeslagen, belastingen, administratiekosten en leveringskosten bijna 0,74 te hebben betaald.
Als je je vastrecht meeneemt en dat deelt door je gasverbruik dan zou dat zomaar kunnen.
Ik heb een vast bedrag aan vastrecht van ik dacht rond de 200 euro per jaar. Als ik dat door mijn gasverbruik van verwachte 100 m3 te delen heb ik een prijs van 2,54 euro per m3
pi_158419299
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 19:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Als je je vastrecht meeneemt en dat deelt door je gasverbruik dan zou dat zomaar kunnen.
Ik heb een vast bedrag aan vastrecht van ik dacht rond de 200 euro per jaar. Als ik dat door mijn gasverbruik van verwachte 100 m3 te delen heb ik een prijs van 2,54 euro per m3
Nee ik heb niet het vastrecht meegenomen want daar kan ik niet op besparen. Ik heb het puur over de variabele kosten die a.d.h van het afgenomen gas berekend worden.

Maar linksom/rechtsom, zo'n pelletkachel levert voor mij een groter voordeel dan zonnepanelen. En zo'n vlammetje is in deze donkere dagen een enorme sfeerverhoger.
pi_158421607
Ik ben ook in de markt voor een pelletkachel volgend jaar.
Vooral de rookgasafvoer zet me aan het denken.

Ik heb laats de schouw in de woonkamer afgebroken maar de rookgasafvoer op 1e verdieping en zolder is nog aanwezig.
Deze zal ik een keer moeten laten vegen en inspecteren.
Als ik het goed begrepen hoeft voor een pelletkachel in een bestaande schouw alleen een dubbelwandige rvs flexibel rookgaskanaal van 80 mm geplaatst te worden.

Is dit een klusje dat je zelf kunt uitvoeren of toch maar beter door de vakman laten doen?
Wat is jullie ervaring hiermee?
Get on that cross that's all your good for!
  maandag 21 december 2015 @ 21:22:46 #49
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_158421829
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2015 21:18 schreef cursive het volgende:
Ik ben ook in de markt voor een pelletkachel volgend jaar.
Vooral de rookgasafvoer zet me aan het denken.

Ik heb laats de schouw in de woonkamer afgebroken maar de rookgasafvoer op 1e verdieping en zolder is nog aanwezig.
Deze zal ik een keer moeten laten vegen en inspecteren.
Als ik het goed begrepen hoeft voor een pelletkachel in een bestaande schouw alleen een dubbelwandige rvs flexibel rookgaskanaal van 80 mm geplaatst te worden.

Is dit een klusje dat je zelf kunt uitvoeren of toch maar beter door de vakman laten doen?
Wat is jullie ervaring hiermee?
Laten doen. Wel zo handig verzekeringstechnisch gezien.

MN ouwelui hebben aantal jaar geleden een schoorsteenbrand gehad. Moesten wel aantonen dat de schoorsteen regelmatig geveegd is. Kan me dus voorstellen dat als er iets mis gaat ze niet staan te trappelen om de schade te vergoeden als hobby-bob zelf aan t Beunen is geweest.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_158424965
quote:
1s.gif Op maandag 21 december 2015 21:22 schreef fathank het volgende:

[..]

Laten doen. Wel zo handig verzekeringstechnisch gezien.

MN ouwelui hebben aantal jaar geleden een schoorsteenbrand gehad. Moesten wel aantonen dat de schoorsteen regelmatig geveegd is. Kan me dus voorstellen dat als er iets mis gaat ze niet staan te trappelen om de schade te vergoeden als hobby-bob zelf aan t Beunen is geweest.
Zelf doen. Het risico op een schoorsteenbrand door een pelletkachel is verwaarloosbaar. Ze hebben veel minder roetafzetting en de pijp wordt veel minder warm. Zolang het ding op half vermogen draait kun je zelfs de buis nog wel aanraken zonder je direct te verbranden.

Maar je moet je er wel prettig bij voelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')