abonnement Unibet Coolblue
pi_158282607
Wij zijn sinds een paar weken in het bezit van een Italfuoco pelletkachel (http://www.pelletkachelverkoop.nl/modellen/italfuoco) en we zijn er erg blij mee. We houden ons hele huis op temperatuur. We hebben in 5 weken tijd slechts 35m3 gas verbruikt (alleen voor het douchen)

Hier iets over de techniek van zo'n kachel: http://www.biokachels.nl/pelletkachel/werking-pelletkachel/

Ook is er sinds gister bekend dat je na 1/1/2016 subsidie kunt krijgen voor het plaatsen van een pelletkachel: http://www.rvo.nl/subsidi(...)uurzame-energie-isde

Zijn er meer fokkers met zo'n kachel, of zelfs een cv-installatie? Welke pellets gebruiken jullie? Wat is het verbruik en wat voor kosten maak je?
pi_158287059
Ik heb er geen maar vindt het erg intereresant. Hiermee verwarm je toch ook het CV water?

En werkt ie volautomatisch of moet je er elke keer een schep van die pellets ingooien?

Ik lees dat er ook WiFi ready pelletkachels zijn. Je kunt dan de kachel via een app aanzetten?

Heb je een schoorsteen? Schijnt dat dat niet nodig is en een buitenaansluiting voldoende is vanwege rookgasventilator die erin zit.

Is er veel as wat schoongemaakt moet worden?

In ieder geval mooi spul. Net een openhaard maar dan geautomatiseerd toch?

[ Bericht 51% gewijzigd door Glider76 op 16-12-2015 17:27:15 ]
pi_158287908
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 17:22 schreef Glider76 het volgende:
Heb je een schoorsteen? Schijnt dat dat niet nodig is en een buitenaansluiting voldoende is vanwege rookgasventilator die erin zit.
Waarbij je wel rekening moet houden met verdunningsfactor en mogelijk overlast voor buren. Ik heb ooit te maken gehad met een behoorlijke conflict door een pelletkachel waarbij de uitkomst was dat hij aangesloten moest worden op de schoorsteen.
http://www.klaverhaarden.(...)gebied-pelletkachels
pi_158287991
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 17:22 schreef Glider76 het volgende:
Ik heb er geen maar vindt het erg intereresant. Hiermee verwarm je toch ook het CV water?

En werkt ie volautomatisch of moet je er elke keer een schep van die pellets ingooien?

Ik lees dat er ook WiFi ready pelletkachels zijn. Je kunt dan de kachel via een app aanzetten?

Heb je een schoorsteen? Schijnt dat dat niet nodig is en een buitenaansluiting voldoende is vanwege rookgasventilator die erin zit.

Is er veel as wat schoongemaakt moet worden?

In ieder geval mooi spul. Net een openhaard maar dan geautomatiseerd toch?
Ik verwarm geen cv water, maar er zijn kachels die dat wel kunnen. De kachel heeft een voorraadbunker voor 15kg pelles. Daar kan ik zo'n 2 dagen op stoken. Die van mij heeft geen wifi maar is wel programmeerbaar net als een cv met klokthermostaat.

Ik heb een klein schoorsteentje. Vanaf de kachel 2 meter omhoog en dan door de muur naar buiten. Niet omhoog tot de nok dus, maar voldoende om natuurlijke trek te creëren. Theoretisch kun je achter de kachel naar buiten maar dat is af te raden. Schoonmaken is een eitje. Elke dag even een beetje as opzuigen met een asstofzuiger. 30 seconden werk.
pi_158288624
Wij gebruiken germanpellets. Zeer tevreden erover. Verbruik 3 à 4 zakken per week.

1 pallet pellets kost 290 euro
pi_158289345
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2015 18:44 schreef ColtZ40 het volgende:
Wij gebruiken germanpellets. Zeer tevreden erover. Verbruik 3 à 4 zakken per week.

1 pallet pellets kost 290 euro
Wat voor kachel heb je?
pi_158290364
En zo'n kachel start vanzelf? Dus geen geklooi met kranten en spiritus en aanmaakhoutjes, en niet steeds deurtje open doen om hout te vullen en al dat stof weer in de woonkamer?

Maar toch de warmte en de vlammetjes als een echte houtkachel? Klinkt wel ideaal.

Maar straalt de kachel zelf ook warmte uit of blaast ie enkel warme lucht?
pi_158290677
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 19:53 schreef Glider76 het volgende:
En zo'n kachel start vanzelf? Dus geen geklooi met kranten en spiritus en aanmaakhoutjes, en niet steeds deurtje open doen om hout te vullen en al dat stof weer in de woonkamer?

Maar toch de warmte en de vlammetjes als een echte houtkachel? Klinkt wel ideaal.

Maar straalt de kachel zelf ook warmte uit of blaast ie enkel warme lucht?
Hij start automatisch dmv een gloeispiraal. Alleen om de dag even een zak pellets in het reservoir gieten. Dagelijks even stofzuigen en het ruitje poetsen. Het deurtje mag niet eens open als hij brand, want door de geforceerde luchttoevoer zal ie dan alle rook je kamer inblazen.

En inderdaad wel de gezelligheid van een houtkachel.

De warmte wordt verspreid dmv een warmtewisselaar. De warme lucht wordt door een ventilator de kamer in geblazen.

Dus geen rook stof of stank in huis. En ook niet buiten want je ruikt praktisch niet dat er een houtvuur brandt.
pi_158290791
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2015 19:13 schreef emil23 het volgende:

[..]

Wat voor kachel heb je?
Mcz musa 2.0
pi_158291071
quote:
1s.gif Op woensdag 16 december 2015 20:10 schreef ColtZ40 het volgende:
Mcz musa 2.0
Daarmee kun je meerdere ruimtes verwarmen toch?
pi_158291173
Dus als ik het goed begrijp moet je elke 2 dagen met 15kg pellets slepen? Lijkt me niet zo handig :P

Is de buitenkant van de kachel zelf heet als de warmte anders verspreid wordt zodat je moet oppassen met kleine kinderen?
pi_158291184
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 20:21 schreef emil23 het volgende:

[..]

Daarmee kun je meerdere ruimtes verwarmen toch?
Ja dat kan wel. Maar dan zou je er rekening mee moeten houden voor de bouw of verbouwing van je huis. Je hebt kanalen nodig. :{
pi_158291230
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 20:25 schreef MML het volgende:
Dus als ik het goed begrijp moet je elke 2 dagen met 15kg pellets slepen? Lijkt me niet zo handig :P

Is de buitenkant van de kachel zelf heet als de warmte anders verspreid wordt zodat je moet oppassen met kleine kinderen?
Nee echt warm wordt hij niet, de ventilator blaast warme lucht.

De afvoer buis raken de kinderen maar een keer aan. ;)
pi_158291393
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 20:25 schreef MML het volgende:
Dus als ik het goed begrijp moet je elke 2 dagen met 15kg pellets slepen? Lijkt me niet zo handig :P

Is de buitenkant van de kachel zelf heet als de warmte anders verspreid wordt zodat je moet oppassen met kleine kinderen?
Ik laat m nooit helemaal leegbranden en bijvullen doe ik tegelijk met schoonmaken. Dagelijks dus. Dan gaat er, afhankelijk van de buitentemperatuur en de brandtijd, tussen een halve en hele emmer vol in. En met een emmer bijvullen is makkelijk.

Ja een kachel wordt nu eenmaal heet. Mijn kinderen (3 en 5) weten dat en komen niet in de buurt. Ze spelen in de kamer achter de bank, ver van de kachel. De mantel wordt niet zo heet dat je er meteen aan vast zit, maar het ruitje raak je liever niet aan.
pi_158293442
Wij hebben ook een pelletkachel. Die zat al in het huis toen we het kochten. We zijn er erg tevreden over. Net als hierboven gezegd, met deze temperaturen ongeveer een zak per twee dagen. Elke ochtend even schoonmaken en de rest van de dag branden met die hap. Ik heb wel een officieel kanaal gemaakt tot boven de nok. Hierdoor heb ik nu trek in mijn kanaal en ben ik niet alleen afhankelijk van de rookgasventilator.

Nadelen, natuurlijk zijn die er:
-onze kachel is soms wat fanatiek, dan is het zo 25 graden+ in huis, dan zetten we de kachel uit
-je verwarmt lokaal, deur open helpt voor boven maar niet voldoende gelukkig zijn we niet veel boven
-dagelijks schoonmaken, hoewel de nieuwere iets duurdere types wat minder kritisch zijn en eens per week schoongemaakt moeten worden
-een keer per jaar een grondige schoonmaakbeurt, hierbij haal ik de kachel én het kanaal volledig uit elkaar
-je hebt ruimte nodig om een pallet met zakken kwijt te kunnen. Ik heb de pallet op mijn werk staan en neem af en toe wat zakken mee. Op de zaak heb ik ruimte zat. Ik heb dit jaar gekozen voor een pallet met 70 zakken AKZ pellets. Toen ik begon te stoken dit jaar had ik nog ca. 15 zakken over van vorig seizoen. Dit begon laat omdat we pas eind november in het huis trokken.
-onze kachel maakt soms wat lawaai, je hoort de ventilator die de warme lucht via de warmtewisselaar de ruimte in blaast behoorlijk. Andere, lees duurdere modellen zijn een stuk stiller

Voordelen:
-goedkoop verwarmen, we kregen over vorig jaar 415 euro terug
-energiekosten zijn nu 95 euro per maand, voor een vrijstaand huis is dit niet veel. In ons vorige huis (hoekhuis) hadden we een energierekening van 185 euro per maand
-bewust verwarmen, als je langer dan ca. 2 uur weggaat doe je de kachel uit
-goed verwarmen dus geen lauwe 19 graden maar echte lekkere droge kachelwarmte, voor de lady's perfect, ik zit meestal in een T-shirtje
-het schijnt CO2 neutraal te zijn
-het vuurtje blijft leuk om te zien

Zie hier onze budgetkachel :D :D :D


[ Bericht 7% gewijzigd door RoofingBurner op 16-12-2015 21:44:32 ]
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_158296369
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 21:34 schreef RoofingBurner het volgende:
Wij hebben ook een pelletkachel. Die zat al in het huis toen we het kochten. We zijn er erg tevreden over. Net als hierboven gezegd, met deze temperaturen ongeveer een zak per twee dagen. Elke ochtend even schoonmaken en de rest van de dag branden met die hap. Ik heb wel een officieel kanaal gemaakt tot boven de nok. Hierdoor heb ik nu trek in mijn kanaal en ben ik niet alleen afhankelijk van de rookgasventilator.

Nadelen, natuurlijk zijn die er:
-onze kachel is soms wat fanatiek, dan is het zo 25 graden+ in huis, dan zetten we de kachel uit
-je verwarmt lokaal, deur open helpt voor boven maar niet voldoende gelukkig zijn we niet veel boven
-dagelijks schoonmaken, hoewel de nieuwere iets duurdere types wat minder kritisch zijn en eens per week schoongemaakt moeten worden
-een keer per jaar een grondige schoonmaakbeurt, hierbij haal ik de kachel én het kanaal volledig uit elkaar
-je hebt ruimte nodig om een pallet met zakken kwijt te kunnen. Ik heb de pallet op mijn werk staan en neem af en toe wat zakken mee. Op de zaak heb ik ruimte zat. Ik heb dit jaar gekozen voor een pallet met 70 zakken AKZ pellets. Toen ik begon te stoken dit jaar had ik nog ca. 15 zakken over van vorig seizoen. Dit begon laat omdat we pas eind november in het huis trokken.
-onze kachel maakt soms wat lawaai, je hoort de ventilator die de warme lucht via de warmtewisselaar de ruimte in blaast behoorlijk. Andere, lees duurdere modellen zijn een stuk stiller

Voordelen:
-goedkoop verwarmen, we kregen over vorig jaar 415 euro terug
-energiekosten zijn nu 95 euro per maand, voor een vrijstaand huis is dit niet veel. In ons vorige huis (hoekhuis) hadden we een energierekening van 185 euro per maand
-bewust verwarmen, als je langer dan ca. 2 uur weggaat doe je de kachel uit
-goed verwarmen dus geen lauwe 19 graden maar echte lekkere droge kachelwarmte, voor de lady's perfect, ik zit meestal in een T-shirtje
-het schijnt CO2 neutraal te zijn
-het vuurtje blijft leuk om te zien

Zie hier onze budgetkachel :D :D :D
[ afbeelding ]
Wat kost een dergelijk pallet met 70 zakken, thuis afgeleverd ?

En voor thermofiele experts :
[1] wat is het vochtgehalte van de pellets
[2] wat is de verbrandingswaarde van pellets (joules of calories)
[3] hoeveel energie gaat er in het maken van pellets ; en hoeveel in het transport naar de fabriek ?

Ook gedeeltelijke antwoorden zijn welkom ~:)
pi_158297308
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 22:43 schreef quirigua het volgende:

[..]

Wat kost een dergelijk pallet met 70 zakken, thuis afgeleverd ?

En voor thermofiele experts :
[1] wat is het vochtgehalte van de pellets
[2] wat is de verbrandingswaarde van pellets (joules of calories)
[3] hoeveel energie gaat er in het maken van pellets ; en hoeveel in het transport naar de fabriek ?

Ook gedeeltelijke antwoorden zijn welkom ~:)
Ik gebruik jekro pellets. Een pallet met 72 zakken a 14kg kost 252,- inclusief bezorgen. (0,25 per kg) Op het moment dat je ze in bigbag of bulk laat leveren gaat de prijs verder omlaag.

Eigenschappen zijn wel te Googlen. Had ze net al gevonden, maar ik kan op mijn mobiel ze niet hier plakken op een of andere manier.
pi_158297462
Ik heb de pellets samen met mijn buurman ingekocht en betaalde 307 euro voor de pallet. Volgend jaar probeer ik eerder tot een deal te komen want volgens mij moet het goedkoper kunnen. Hoewel dat lastig word als iedereen de subsidie inzet om een pelletkachel te kopen. De waarden staan op de site http://xylohoutpellets.nl/houtpellets/akz-pellets/ zie hier:
Land van herkomst: Letland
Diameter: 6 mm
Verpakking: 65 zakken a 15 kilo op pallet (975 kg)
Restvocht: <7%
Asgehalte: <0,5%
Energiewaarde: 5,0-5,3 kWh/kg / 18-19 MJ/kg
Houtsoort: 100% naaldhout
100% NATUURLIJK
Bij de vervaardiging van deze pellets worden geen chemische toevoegingen gebruikt.

Koop geen ongecertificeerde pellets!!
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_158297937
Ik heb er ook een. Anselmo Cola ambra. Geweldig ding, en hij is laatst meeverhuisd. Opvallend detail: in m'n vorige huis heb ik hem eerst via een gevelaansluiting aangesloten maar dat beviel niet zo. Je rook rond het huis toch wel een vrij scherpe geur, dus daarom naar een echte schoorsteen omgebouwd. In m'n nieuwe huis staat hij nu tijdelijk weer door de gevel en hier is de geur veel en veel minder. Zodanig dat ik denk dat we hem gewoon laten staan.

De stookkosten zijn inderdaad geweldig laag. Minder dan de helft van gas en het voelt comfortabeler. Enerzijds krijg je meer kwh per euro. Maar anderzijds stook je hiermee veel vaker alleen de woonkamer en verlies je dus niets door het stoken van de bovenverdieping.

in belgie betaal je trouwens maar 6% btw over pellets. Dus als je in de buurt van de grens woont is het een duidelijke zaak.

De timer gebruik ik eigenlijk nooit. Hij is binnen 15 minuten op temperatuur dus meestal zet ik hem 's ochtends aan als ik beneden kom.
pi_158297988
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 20:25 schreef MML het volgende:
Dus als ik het goed begrijp moet je elke 2 dagen met 15kg pellets slepen? Lijkt me niet zo handig
15 kg is niet zwaar. Het is juist makkelijk te tillen vergeleken met zakken zand en dergelijke want die zijn meestal 25kg. En dat verschil merk je duidelijk.
pi_158301201
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 23:18 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

15 kg is niet zwaar. Het is juist makkelijk te tillen vergeleken met zakken zand en dergelijke want die zijn meestal 25kg. En dat verschil merk je duidelijk.
Had laatst een zakje dat niet goed geseald was. Die scheurde ineens open toen ik hem optilde. Heel de kamer vol pellets. :@ :(
pi_158303546
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 22:43 schreef quirigua het volgende:

[..]

Wat kost een dergelijk pallet met 70 zakken, thuis afgeleverd ?

En voor thermofiele experts :
[1] wat is het vochtgehalte van de pellets
[2] wat is de verbrandingswaarde van pellets (joules of calories)
[3] hoeveel energie gaat er in het maken van pellets ; en hoeveel in het transport naar de fabriek ?

Ook gedeeltelijke antwoorden zijn welkom ~:)
Simpelweg kun je stellen dat 2 kilo hout gelijk is aan 1 m3 aardgas. Prijstechnisch ontlopen pellets en aardgas elkaar dus niet. Veel goedkoper kun je dus niet uit zijn met een pelletkachel. Je kunt net zo goed een losse gaskachel plaatsen met een hoog rendement.
pi_158304079
quote:
2s.gif Op donderdag 17 december 2015 11:11 schreef machtpen het volgende:

[..]

Simpelweg kun je stellen dat 2 kilo hout gelijk is aan 1 m3 aardgas. Prijstechnisch ontlopen pellets en aardgas elkaar dus niet. Veel goedkoper kun je dus niet uit zijn met een pelletkachel. Je kunt net zo goed een losse gaskachel plaatsen met een hoog rendement.
Hoe kom je hier bij?

Wij stoken, grofweg gezegd 1200 kg pellets per jaar á 0,30 p/kg= ¤ 360,00 per jaar
Als we het huis zouden verwarmen met gas kost dat ca. 2.050 m3 gas, hiervan is ca. 360 m3 benodigd voor koken en warm water dus blijft over 1.690 m3 á 0,62 p/m3= ¤ 1.047,80 jaar

volgens mij bespaar je dan: 1047,80 - 360,00 = 687,80 per jaar.
Single ply roofing, pay less, worthless.
  donderdag 17 december 2015 @ 11:52:43 #24
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_158304437
Maar aangezien je dus lokaal verwarmt, blijven in de rest van je huis de ijspegels aan je neus hangen?

Maar lijkt me wel een goed alternatief voor veel te dure stadsverwarming.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_158304511
Twee kilo hout (pellets) is een kuub aardgas. Als je in plaats van een pelletkachel een goede gaskachel neerzet krijg je net zoveel warmte met 600 kuub gas als 1200 kilo pellets. Je winst haal je dus uit het lokaal verwarmen en niet uit een pelletkachel.

http://www.natuurwetensch(...)&file=print&sid=1072
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')