en dan enkel een boete voor verkeerde OV kaart en niet kunnen tonen van ID kaartquote:Bespuugd en uitgescholden was hoofdconducteur Gerrie Doornbos weleens, maar aangevallen nog nooit. Tot maandagmiddag twee mannen hem aanvlogen. „Gelukkig schoot een drietal reizigers mij te hulp. Dat zijn echte helden voor mij.”
De hoofdconducteur in Groningen controleerde twee mannen waarvan er een reisde met een ov-chipkaart voor studenten die hem niet toebehoorde. „Dat was overduidelijk, want er stond een foto van een vrouw op. Ik stopte de kaart daarom in mijn binnenzak”, zegt Doornbos, die als conducteur bevoegd is om een vervoersbewijs in te nemen als daar misbruik van wordt gemaakt.
DUWEN EN TREKKEN
„De twee mannen stonden vervolgens op en vlogen me aan. Ze begonnen te duwen en te trekken. Ik wist me af te weren tot een drietal reizigers er tussen sprong en ik me daardoor in veiligheid wist te brengen.”
Doornbos verschuilde zich in de cabine van de machinist en belde de politie. Tot aan Meppel bonkten de mannen op de deur. „We waren bang dat ze naar binnen zouden komen als we helemaal naar het eindstation Zwolle zouden rijden, dus maakten we een ongeplande tussenstop in Meppel. Daar stond de politie gelukkig al klaar.”
MAXIMAAL BEBOET
Met vijf agenten in zijn kielzog heeft Doornbos de reiziger maximaal beboet voor het niet in bezit hebben van een geldig ov-bewijs, het niet willen tonen van een ID en het misbruik maken van een ov-bewijs. „De politie heeft nog getwijfeld hem aan te houden, maar alleen duwen en trekken is niet voldoende voor een aanhouding. Daarvoor moeten ze spugen, slaan, schoppen of me met de dood bedreigen.”
De politie heeft de mannen vervolgens uit de trein gehaald. „Ik ben me rot geschrokken. Je weet niet wat ze gaan doen. Mijn eerste gedachte was dat ze met me op de vuist zouden gaan. Het is super dat enkele reizigers mij ontzet hebben. Dat heb ik ze ook gezegd. Zij noemden het hun burgerplicht. Maar dat vindt niet iedereen. De meesten draaien zich in zo’n situatie om. Deze drie verdienen een pluim.”
http://www.metronieuws.nl(...)ntzet-door-reizigers
quote:„De politie heeft nog getwijfeld hem aan te houden, maar alleen duwen en trekken is niet voldoende voor een aanhouding. Daarvoor moeten ze spugen, slaan, schoppen of me met de dood bedreigen.”
Was gewoon zwarte Piet met vertraging want logisch hij ging met de trein.quote:Op woensdag 9 december 2015 11:38 schreef Richestorags het volgende:
Op de deur bonken vind ik al een redelijke bedreiging.
Al tijd beter dan wellicht voor je hele leven in een rolstoel terecht te komen.quote:Op woensdag 9 december 2015 11:47 schreef Hathor het volgende:
Fijne kerel wel, gaan zitten bibberen op de plee terwijl drie random reizigers de kastanjes voor hem uit het vuur halen.
Ja, liever de passagiers...quote:Op woensdag 9 december 2015 11:52 schreef Megumi het volgende:
[..]
Al tijd beter dan wellicht voor je hele leven in een rolstoel terecht te komen.
Was wel 3 tegen 1 hè.quote:Op woensdag 9 december 2015 11:47 schreef Hathor het volgende:
Fijne kerel wel, gaan zitten bibberen op de plee terwijl drie random reizigers de kastanjes voor hem uit het vuur halen.
Hulde voor de passagiers natuurlijk. Maar kan me goed voorstellen dat de conducteur bang was.quote:
quote:Op woensdag 9 december 2015 11:38 schreef Richestorags het volgende:
Op de deur bonken vind ik al een redelijke bedreiging.
Ja, dat gaat echt enorm werken.quote:Op woensdag 9 december 2015 12:24 schreef leeell het volgende:
Dat soort mensen moeten ze gewoon weren uit het OV. Gewoon ID laten zien op politiebureau en zorgen dat ze geen OV op naam met abonnement meer kunnen krijgen. Waarschijnlijk kan je dan wel anoniem nog reizen maarja, misschien scheelt het.
Cynistquote:
Cynicus.quote:
We zijn natuurlijk niet allemaal zo'n dikke eindbaas als jij; 2 meter lang, 1,50 breed, vierde dan Taekwondo en een aan waanzin grenzende gemoedstoestand zodat we een 3 tegen 1 situatie als kans zien en niet als bedreiging.quote:Op woensdag 9 december 2015 11:47 schreef Hathor het volgende:
Fijne kerel wel, gaan zitten bibberen op de plee terwijl drie random reizigers de kastanjes voor hem uit het vuur halen.
Het was 2 tegen 1, en met die reizigers die tussenbeide kwamen was hij nog in het voordeel ook.quote:Op woensdag 9 december 2015 15:20 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
We zijn natuurlijk niet allemaal zo'n dikke eindbaas als jij; 2 meter lang, 1,50 breed, vierde dan Taekwondo en een aan waanzin grenzende gemoedstoestand zodat we een 3 tegen 1 situatie als kans zien en niet als bedreiging.
Ik zou het nog beter kunnen zeggen: iedere trein heeft een kanjer als jij nodig. Heb je al gesolliciteerd bij NS?
In Tsjechië zijn de voorzieningen veel beter. Je koopt je kaartjes van een mens en als er geen loket is dan koop je het kaartje in de trein van de conducteur. Geen automaten. Veel beter!quote:Op woensdag 9 december 2015 17:51 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Kan de NS inclusief personeel niet gewoon worden overgenomen door de Ceske Drahy? Daar zijn nooit calamiteiten, rijden de treinen gewoon op tijd, kan je kaartjes kopen in de trein met echt geld (in plaats van een hipster-bankpasje), kan je kaartjes op vrijwel elke halte kopen (wederom met gewoon echt geld, in plaats van een hipster-pasje) en zijn treintijden op de stations te raadplegen, waar ook telefooncellen aanwezig zijn, wanneer je iemand wilt bellen onderweg.
Wanneer daar een conducteur binnenstapt, laat iedereen, zelfs de Tsjechische versie van Henk Bres of andere Tokkie, gewoon zijn of haar plaatsbewijs spontaan zien, wanneer de conducteur binnenkomt en zegt 'dobre den, vase jizdenky prosime vas' en agressie is onbekend daar.
De NS doet alles om de reiziger te treiteren en alleen hipsters met MacBook en maffe pasjes kunnen nog met de trein reizen, gewone mensen die digibeet zijn kunnen het wel vergeten. Logisch dat dit af en toe agressie oproept, alhoewel dit nooit het antwoord is op de problematiek.
quote:Dus laat de Tsjechische Spoorwegen (CD) de NS overnemen met Tsjechisch personeel. Geef iedere reiziger een taalcursus Tsjechisch opdat men de conducteurs verstaat, altijd nog vele malen makkelijker dan uit te vinden hoe een OV-chipkaart werkt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |