abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158124752
Ik heb een omafiets (geen idee hoe oud) waarvan het crankstel/trapas los is komen te zitten. Als ik fiets bewegen de trappers en dus ook het voorste blad heen en weer. Tijd voor vervanging.

Nu heb ik aan de kant van het tandwiel de bout weten te verwijderen zoals hier te zien: http://postimg.org/image/i4hpayhqf/ Vervolgens wilde ik met een crankpuller de crank verwijderen zoals ze hier doen in het filmpje vanaf 1.48: Het deel van de crankpuller wat je in de crank van je fiets draait (crankbout?) past bij mij niet eens. Wat op de eerste afbeelding te zien is zie ik wel dat er een grote inbussleutel in past. Haal ik hier mee de crank van de trapas af? Anders moet ik een inbussleutel van dat formaat halen.

Nu de andere kant van de fiets. De bout aan deze kant zit ongelooflijk vast, ik krijg hem er niet uit met een dopsleutel zoals ik aan de eerste kan van de fiets deed: http://postimg.org/image/lv1x0ofz1/ Deze zou je er toch gewoon uit moeten kunnen draaien? Dan het tweede punt aan de linkerkant van de fiets, schade: http://postimg.org/image/hxi2145r9/ Daar zat een gekartelde ring (?), die gebroken was. Naar mijn idee horen daar kogellagers in te zitten die de trapas netjes gecentreerd houdt. Toen de ellende begon en er lichte spelen in de as zat was ik al in de veronderstelling dat er een kogeltje uit de lager miste. Hoe heet zo'n ring? Is het überhaupt wel een ring?

Ik heb natuurlijk gezocht op youtube, maar ik kan niet een filmpje vinden waar deze onderdelen worden vervangen bij een omafiets of iets wat op mijn fiets lijkt. Wat doe ik verkeerd? Iets in de volgorde? En hoe haal ik allereerst het crankstel los en vervolgens de trapas er uit?

Bedankt! :)
pi_158124930
Is de cranktrekker te groot of draait hij gewoon niet in de schroefdraad? Heb ooit problemen gehad met het monteren van een trapas. Het kan dan helpen om de schroefdraad te poetsen. Wat je ook kunt doen is even langs de fietsenmaken en hem vragen of hij de crank voor je kan verwijderen.

Los daarvan. Je bedoeling is het vervangen van een trapas? Of wil je daar alleen een nieuwe ring op? Aangezien die ring gebroken is.
Het vervangen van een trapas kan wel lastig werk zijn en je hebt ook nogeens de juiste onderdelen nodig.

Edit: heb nog eens gekeken naar je schade.
Bij oudere fietsen bestaat de trapas uit een ring (die bij jou ontbreekt. Vervolgens lagers die de as op zijn plek houden, dan de as, en vervolgens weer lagers.
Bij oudere fietsen zijn dit losse onderdelen.
Bij nieuwere fietsen kunnen deze onderdelen in een keer ingezet worden.
Het lijkt er op dat jouw fiets het oude systeem heeft.
Die dop/ring aan de linker kant (waar je overigens ook speciaal gereedschap voor nodig bent, een pensleutel)
Zijn bij mijn weten ook niet los te kopen.
Het is leuk sleutel werk wat je nu doet, maar waarschijnlijk kan je je fiets er niet mee oplappen als je de juiste onderdelen niet hebt.

[ Bericht 39% gewijzigd door Dr.Jan-Itor op 09-12-2015 11:07:23 ]
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
pi_158125017
quote:
1s.gif Op woensdag 9 december 2015 10:53 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
Is de cranktrekker te groot of draait hij gewoon niet in de schroefdraad? Heb ooit problemen gehad met het monteren van een trapas. Het kan dan helpen om de schroefdraad te poetsen. Wat je ook kunt doen is even langs de fietsenmaken en hem vragen of hij de crank voor je kan verwijderen.

Los daarvan. Je bedoeling is het vervangen van een trapas? Of wil je daar alleen een nieuwe ring op? Aangezien die ring gebroken is.
Het vervangen van een trapas kan wel lastig werk zijn en je hebt ook nogeens de juiste onderdelen nodig.
Het gaat me er om dat de as weer vast komt te zitten en niet verticaal beweegt, dus als een ring voldoende is, volstaat dat. Cranktrekker is te groot en ik kan eerlijk gezegd geen schroefdraad in de crank ontdekken. Zijn er soms verschillende soorten cranktrekkers?
pi_158125162
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2015 10:59 schreef carebaer het volgende:

[..]

Het gaat me er om dat de as weer vast komt te zitten en niet verticaal beweegt, dus als een ring voldoende is, volstaat dat. Cranktrekker is te groot en ik kan eerlijk gezegd geen schroefdraad in de crank ontdekken. Zijn er soms verschillende soorten cranktrekkers?
Ik heb mn eerdere post wat aangevuld. Ik heb het ooit geleerd van de link hieronder :P
http://www.m-gineering.nl/crankstel.htm
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
pi_158126237
Ik kwam er ook achter dat me dit zelf niet gaat lukken. Net naar de fietsenmaker gebracht. Kost 40 euro maar ach, beter dan zelf een week ploeteren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')