abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158112954
Ik wil (over een aantal maanden, maar je kan er niet vroeg genoeg over gaan nadenken) een schuurtje gaan bouwen.
Dat moet een gebouwtje worden van ongeveer 4 bij 2 meter met een plat dak erop.
Daarvoor heb ik 2 opties bedacht.
Optie 1: Houten raamwerk met aan de buitenkant houten of kunststof gevelbekleding, binnenzijde OSB plaat.
Optie 2: Gasbetonblokken (Ytong) met een laag Knauf UP210W.
De deur en de ramen (nader te bepalen hoeveel ramen) zullen waarschijnlijk van kunststof worden (tweedehands materialen).

Behalve dat er spullen in worden opgeslagen is het ook de bedoeling om af en toe in het schuurtje te kunnen zitten/werken, bijvoorbeeld om te klussen of om in alle rust op een laptop te werken.
Optie 2 heeft mijn voorkeur omdat: Goedkoper en makkelijker te isoleren.

Waar ik nog niet over uit ben is de fundering.
Omdat ik kleigrond heb (Zuid Holland, omgeving Rotterdam) ben ik bang dat het schuurtje weg zal gaan zakken na een paar maanden.
Ik kan kuilen graven met onderin een stoeptegel, daar een lege regenpijp op zetten en die vullen met beton, maar een andere optie die ik heb gezien is de afmeting van de schuur afgraven, hier eerst zand in storten en aantrillen, dan EPS erin, en daar bovenop een betonnen plaat storten van in dit geval 4 x 2 meter.
Een combinatie van beide kan misschien ook wel.

Wie heeft hier wat zinnigs over te zeggen, advies of ervaring mee?
pi_158113617
ziet er serieus uit
is dit geen optie : twee sleuven (4 meter elk, de lange zijden dus), daarop zoals je voorstelt, dan die betonnen plaat overdwars wapenen op de sleuf-fundamenten

kopse kanten fundering is dat niet nodig. dat scheelt bijna 1/3

ik zou geen hout doen ; ytong beter voor lange termijn, en niet zwaarder

hint : beslis over keuze voor verwarming vóórdat je fundament legt
hint 2 : leg (later) zonnepanelen op het dak
pi_158114082
Je bedoelt sleuven graven onder de lange zijdes en die volstorten met beton?
Als in, de sleuven dieper dan de plaat wat uiteindelijk de bodem van het schuurtje is.

Verwarming dacht ik aan een electrische kachel. Is wel duur in gebruik, maar het is niet haalbaar om daar een gasleiding te krijgen en hout vind ik niet handig want dat moet ik ook weer ergens opslaan. Electra kan ik makkelijk uit het huis halen door een leiding met kabel in de grond te leggen.
Om het dan een beetje warm te houden binnen moet in elk geval de vloer geïsoleerd zijn en het dak. Ik kan eventueel later nog besluiten om aan de binnenkant isolatieplaten aan te brengen als het te koud is.

Zonnepanelen is zeker een optie, maar voor later, daar wil ik voor nu nog even mee wachten omdat ik nog niet weet of ik hier nog een paar jaar woon of veel langer. :)

Een kennis van me heeft precies hetzelfde gedaan, schuur gebouw van Ytong blokken, maar dan met een schuin dakje erop en daarop zonnepanelen. Alleen hij woont in Limburg dus dan kan je zo'n ding gewoon op de grond zetten en dan blijft het staan.
pi_158117354
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2015 20:20 schreef R2R het volgende:
Je bedoelt sleuven graven onder de lange zijdes en die volstorten met beton?
Als in, de sleuven dieper dan de plaat wat uiteindelijk de bodem van het schuurtje is.

Verwarming dacht ik aan een electrische kachel. Is wel duur in gebruik, maar het is niet haalbaar om daar een gasleiding te krijgen en hout vind ik niet handig want dat moet ik ook weer ergens opslaan. Electra kan ik makkelijk uit het huis halen door een leiding met kabel in de grond te leggen.
Om het dan een beetje warm te houden binnen moet in elk geval de vloer geïsoleerd zijn en het dak. Ik kan eventueel later nog besluiten om aan de binnenkant isolatieplaten aan te brengen als het te koud is.

Zonnepanelen is zeker een optie, maar voor later, daar wil ik voor nu nog even mee wachten omdat ik nog niet weet of ik hier nog een paar jaar woon of veel langer. :)

Een kennis van me heeft precies hetzelfde gedaan, schuur gebouw van Ytong blokken, maar dan met een schuin dakje erop en daarop zonnepanelen. Alleen hij woont in Limburg dus dan kan je zo'n ding gewoon op de grond zetten en dan blijft het staan.
ja, zo
pi_158218233
Toevallig ben ik zelf al een aantal maanden bezig met zo een project.

Ook kleigrond alleen een iets grotere schuur :$

Wij hebben gewoon om de 50cm palen geslagen van in eerste instantie 5m, zo diep mogelijk maar op enkele plekken lag ook puin in de grond. daarna hebben wij een ringbalk van beton gestort, 30x30cm, en hierop zijn Douglas staanders gezet met daartussen 2"x3". Deze aan de buitenkant bekleed met Douglas planken en als dak 9mm underlayment met dakpanplaten erop. vloer die erin komt is van hout, betonplex met een antisliplaag.

Deze schuur is natuurlijk een stuk groter dan de jouwe, maar de grond is vrijwel identiek.

Alleen in mijn ogen is een houten regelwerk veel makkelijker te isoleren, Ytong zal je ook aan de buitenzijde moeten afwerken, en waarom per se een betonnen vloer erin? Dit levert alleen maar meer gewicht op. stel je kiest eerst voor een houten vloer en uiteindelijk wil je toch beton zou je altijd zwaluwstaartplaten erover kunnen leggen in combinatie met beton? Voordeel sowieso van houtskelet is dat dit makkelijker te realiseren is dan metselen/lijmen van blokken ;)

Voor mezelf heb ik een schuur gebouwd van 3x3m, 8 palen van 10x10cmx5m de grond in, en ipv een betonnen ringbalk gewoon een houten. Daarop houtskelet met daartussen isolatie, buitenzijde geimpregneerd rabat, binnen zijde underlayment, plat dak en houten vloer. Zal de eerstkomende 15 jaar weinig mee gebeuren :)
  Moderator zondag 13 december 2015 @ 22:53:51 #6
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158227480
Blokhut van mijn ouders staat op brede bandjes, met daaronder een centimeter of 20 geel zand. Dat zou ook nog kunnen als je voor optie 1 gaat. Optie twee is zwaarder, ik denk dat je dan inderdaad beter iets van beton in de grond kunt gaan storten.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 14 december 2015 @ 12:59:40 #7
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_158235509
Wij plaatsen als clubhonk binnenkort een unit op kleigrond. Eerste idee is deze op een stel stelconplaten te gaan zetten. Huizen worden hier minstens 10m minderheid maar dat is voor dit project niet haalbaar en ook niet echt nodig. Plaatsen op hardhouten palen zou misschien nog wel kunnen.

Nu moeten in deze unit ook aansluitingen komen voor elektra en water en zal een toilet worden geplaatst.

Welke eisen zullen de netbeheerders stellen als wij deze aansluitingen binnenin willen laten opleveren? En hoe kunnen we voorkomen dat elektra, water en riolering kapot gaan door verzakking?

Het lijkt me dat je met een flexibel deel in een holle ruimte tussen de grond en de vloer wel wat beweging moet kunnen opvangen. Maar het moet wel solide en het water moet wel vorstvrij blijven.

Iemand suggesties?
pi_158236330
5 meter diepe palen hmm.... Mijn tuin is niet bereikbaar via een achterom, dus alles wat ik in de tuin wil krijgen moet door het huis.
Of er overheen, maar dan praten we over 3 etages.
Zie mezelf ook niet ff een gat graven van 5 meter diep.
  Moderator maandag 14 december 2015 @ 14:13:43 #9
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158236710
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 13:49 schreef R2R het volgende:
5 meter diepe palen hmm.... Mijn tuin is niet bereikbaar via een achterom, dus alles wat ik in de tuin wil krijgen moet door het huis.
Of er overheen, maar dan praten we over 3 etages.
Zie mezelf ook niet ff een gat graven van 5 meter diep.
Daar moet je ook geen gat voor graven, maar boren of er met zo'n trilding intikken. Maar daar kun je lastig mee in je tuin komen in jou geval ;)
pi_158240124
Waarom is Ytong makkelijker te isoleren dan een houtskelet?

Dat ontgaat mij even volledig. Bij houtskelet bouw je het skelet, timmer je de buitenbeplating er tegenaan. Isolatie tussen het houten frame, aan de binnenkant een dampwerende laag er overheen en vervolgens de binnenkant aftimmeren.

Bij Ytong kost je isolatie extra ruimte aan de binnenzijde.
  Moderator maandag 14 december 2015 @ 17:40:15 #11
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_158240394
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 17:22 schreef Ivo1985 het volgende:
Waarom is Ytong makkelijker te isoleren dan een houtskelet?

Dat ontgaat mij even volledig. Bij houtskelet bouw je het skelet, timmer je de buitenbeplating er tegenaan. Isolatie tussen het houten frame, aan de binnenkant een dampwerende laag er overheen en vervolgens de binnenkant aftimmeren.

Bij Ytong kost je isolatie extra ruimte aan de binnenzijde.
Oh dan ben ik dus niet de enige die die logica niet snapte ;)
pi_158240985
Haal eesrt maar eens een paal van 270 mtr en ram die er met een palenrammer in de grond waar jes chuurtje moet komen. Dan weet je tenminste hoe de grond is. Ik lees ontzettend veel aannamen en plannen van aanpak maar die zijn nergens op gebaseerd ...

Als je weet hoe makkelijk die paal erin gaat , kun je altijd nog een plan maken .

dus :
first things first ..... ;)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_158241226
Wat is je afweging voor eigenbouw (optie 1) ipv een kant en klaar tuinhuisje? Wat prijs betreft zijn die namelijk behoorlijk scherp.
pi_158271689
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 18:14 schreef Cybersijp het volgende:
Haal eesrt maar eens een paal van 270 mtr en ram die er met een palenrammer in de grond waar jes chuurtje moet komen. Dan weet je tenminste hoe de grond is. Ik lees ontzettend veel aannamen en plannen van aanpak maar die zijn nergens op gebaseerd ...

Als je weet hoe makkelijk die paal erin gaat , kun je altijd nog een plan maken .

dus :
Dit is sowieso een goede tip ja ;) Eventueel kijken of iemand in de straat recent nog een sondering heeft laten maken tbv een aanbouw of iets een optie?

Maar eerst gewoon met een grondboor zo diep mogelijk boren en dan met een hand of pneumatische palenrammer erin slaan. Daarmee kan je ook gewoon in je achtertuin komen.
pi_158281842
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 18:27 schreef CafeRoker het volgende:
Wat is je afweging voor eigenbouw (optie 1) ipv een kant en klaar tuinhuisje? Wat prijs betreft zijn die namelijk behoorlijk scherp.
Dat ik zelf de vorm kan bepalen en hoe die er uit ziet aan de buitenkant. Zodat 'ie bij het huis past en in mijn (kleine) tuin.
pi_158281885
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 18:14 schreef Cybersijp het volgende:

dus :
Goed idee :)
Ik wist niet van het bestaan van zo'n palenrammer af.
http://www.boels.nl/huren(...)/palenrammer-benzine
Ga eerst eens opzoeken hoe ik dan te werk moet gaan.

Het grondwaterpeil is overigens ongeveer 1 tot 1,5m diep, klopt het dat de palen minimaal in het grondwater moeten staan om rotten te voorkomen? Of maakt dat bij nieuw geslagen palen niet uit?

[ Bericht 4% gewijzigd door R2R op 16-12-2015 14:58:12 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')