abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 6 december 2015 @ 23:11:10 #1
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_158069972
Gemeenten tevreden over kortere afsteektijd vuurwerk

Sinds vorig jaar mag vuurwerk pas vanaf 18.00 uur worden afgestoken ANP

quote:
Gemeenten zijn in grote meerderheid tevreden over de huidige afsteektijden voor vuurwerk tijdens Oud en Nieuw. Dat blijkt uit een inventarisatie van NOS Nieuws. Een op de tien gemeenten wil dat de afsteektijd – van 18.00 tot 02.00 uur – nog verder wordt beperkt; de rest wil het houden zoals het is of stelt zich neutraal op.

De NOS benaderde alle 393 gemeenten in Nederland en kreeg antwoord van 280 gemeenten; dat komt neer op een respons van ruim 70 procent. De gemeenten zijn verdeeld over het land en variëren in grootte. De vier grootste steden deden niet mee.

Afsteektijd
De beperkte afsteektijden die sinds vorig jaar van kracht zijn, hebben naar de zin van de gemeenten kennelijk goed gewerkt. Want waar begin 2014 de helft van de gemeenten nog de wens uitsprak voor een verdere beperking van de afsteekperiode, is dat nu geslonken tot 10 procent.

We vroegen ook of er nog andere maatregelen worden genomen. 44 gemeenten stellen vuurwerkvrije zones in: net zo veel als vorig jaar. Die zones zijn vooral rond verzorgingshuizen, winkelcentra en kinderboerderijen.

Voorlichting
Gemeenten met asielzoekerscentra nemen over het algemeen geen specifieke maatregelen tijdens Oud en Nieuw met betrekking tot deze azc’s. Tien gemeenten gaan de asielzoekers wel voorlichting geven.

Zes gemeenten organiseren een centraal vuurwerkevenement om het zelf afsteken van vuurwerk te ontmoedigen. Vijf van deze gemeenten, zoals Hilversum, Oirschot en Kampen, deden dit vorig jaar ook al. Voorschoten is erbij gekomen.

Verbod
De gemeenten kregen ook een aantal andere mogelijke vuurwerkmaatregelen voorgelegd. De meeste steun kreeg een eventueel Europees verbod op zwaar vuurwerk, op de voet gevolgd door hogere straffen voor het handelen in en bezitten van illegaal vuurwerk. Meer dan de helft van de gemeenten zei daar wel voor te voelen.
Weledele lezers,

De stoomboot van de Sint is alweer zo goed als vertrokken richting Spanje, maar veel kinderen en volwassenen zullen vandaag vast nog wat nagenoten hebben van Pakjesavond. <O) oO/ Na een lange zondag, waarbij de parochie vanmorgen druk bezocht werd O-) en het restaurant in Haerlemsche sferen afgelopen avond goed gevuld was :Y) , rest mij nog even de tijd om eventueel een schepje te doen op uw toenemende feeststemming.

Smikkelen en smullen, vooral tijdens de feestdagen

Enfin. Met het vertrek van de vermaarde Stoomboot van Sint & Piet begint feestmaand december nu al aardig op stoom te komen. Nu de kerstverlichting in een rap tempo tevoorschijn komt, en veel burgers alweer snel in de kerstsfeer brengt, laat de jaarwisseling ook niet lang meer op zich wachten. Binnen nog geen vier weken zullen miljoenen champagnekurken wederom gaan knallen. :Y)

Nu de Nederlandse burger sinds vorig jaar kennis heeft mogen maken met de gloednieuwe regels voor het afsteken van vuurwerk blijven diverse gemeenten hierover alsnog van mening verschillen, en bestaat er zelfs de wens tot een geheel vuurwerkvrije jaarwisseling. Gemeenten als het naburige Haarlemmermeer, Heemskerk en het wat noordelijker gelegen Opmeer, winden er geen doekjes om; zij huldigen zelfs een totaalverbod! :o

Niet overal wil men zover gaan, maar ambtshalve wordt er in veel gemeenten alsnog flink beraadslaagd om vroegtijdige geluidsoverlast jegens eerbare burgers verder te beperken, waarbij het vergroten van de burgelijke veiligheid en handhaving van de goede orde uiteraard een belangrijk item blijft.

Wat zal ik zeggen? In onze optimistische gemeente is de aanpassing op het afsteken van het explosieve product uiteraard in goede orde ontvangen en succusvol gebleken. Behalve wij zijn er veel gemeenten die het afsteken tussen genoemde tijden accepteren. Derhalve zullen we hier voorlopig niet pleiten voor een geheelverbod. :N

Net als voorgaande jaren verstreek oud & nieuw hier vorig jaar zonder noemenswaardige incidenten, met alle bijpassende feestelijkheid en lekkernijen. Maar desalniettemin was menig burger duidelijk zeer tevreden over de toegenomen rust vóór 18.00 uur op oudjaarsdag :9 :Y) :9~, en na 02.00 uur 's nachts. :Z

Evenals in veel andere Nederlandse gemeenten zijn onze bevindingen zeer goed te noemen: de praktijk leerde namelijk dat inperking van de aloude afsteektijden zijn vruchten afwierp, waarna door veel burgers over het algemeen vrij positief gereageerd werd op de strengere regels. Ambtshalve zullen we de komende jaren afwachten of deze aanscherping gedurende reeds genoemde tijden voldoende blijft, of dat een totaalverbod alsnog wenselijk wordt. :{

Tot slot: net als legio andere gemeenten zullen wij in dat geval de situatie opnieuw evalueren en beoordelen. Uiteraard zullen wij continue alert blijven op incidenten met vuurwerk.

Goed, ik beëindig nu de OP en groet u,
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  zondag 6 december 2015 @ 23:12:05 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_158069997
Ik vond van 10 tot 2 ook wel oké, ook al steek ik zelf geen vuurwerk (meer) af
pi_158070024
Ze moeten niet zo zeiken! :r
Zonder wrijving geen glans
pi_158070027
Die tijden zijn belachelijk.

De tijden moeten juist verruimd worden.

Op de 30e van 17:00 tot 21:00 (testen)
Op de 31 van 10:00 tot 2:00 (de dag zelf)

Ik ben dat GroenLinks spuug zat :r :r :r
pi_158070035
Ik heb niks met vuurwerk, maar het hoeft van mij niet afgeschaft te worden. Waarom zou je de mensen die het wel leuk vinden dit afnemen? Alsof we geen plezier meer mogen beleven omdat anderen het niet leuk vinden.
Uitvinder van de biersmiley.
  zondag 6 december 2015 @ 23:15:37 #6
345631 Scjvb
pi_158070068
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2015 23:12 schreef hugecooll het volgende:
Ik vond van 10 tot 2 ook wel oké, ook al steek ik zelf geen vuurwerk (meer) af
Siervuurwerk geniet mijn goedkeuring omdat het mooi is, maar enkel en alleen om het knallen kunnen we hier niet waarderen. Verder zijn het inderdaad prima tijden, ja.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_158070117
Niemand houdt zich daaraan. :')
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_158070499
Dat vuurwerk is wel achterlijk duur geworden zeg. Ik kreeg vanmiddag de eerste folder alweer in de bus :o

Vuurwerk geen probleem, maar er zijn teveel mensen die er niet mee om kunnen gaan :{
  zondag 6 december 2015 @ 23:50:09 #9
345631 Scjvb
pi_158070687
Er blijven natuurlijk altijd dwarsliggers die zullen blijven proberen om zich daar niet aan te houden, dat is overal zo. En men kan natuurlijk niet overal tegelijk handhaven om te controleren op goede naleving van het vuurwerkverbod voor- en na deze nieuwe afsteektijd.

Zelfs hier werd de nieuwe regel vorig jaar overtreden, maar evengoed was het in veel buurten voor mens en dier stukken rustiger dan voorgaande jaren.
Wat mij betreft mag 'n eerste waarschuwing volstaan, maar overgaan tot vordering van spullen die men bij zich heeft en eventuele aanhouding zal niet kunnen uitblijven als men herhaaldelijke overtreders in de kladden grijpt.
pi_158070713
quote:
1s.gif Op zondag 6 december 2015 23:14 schreef dimmak het volgende:
Ik heb niks met vuurwerk, maar het hoeft van mij niet afgeschaft te worden. Waarom zou je de mensen die het wel leuk vinden dit afnemen? Alsof we geen plezier meer mogen beleven omdat anderen het niet leuk vinden.
Omdat we naarmate we ouder worden als samenleving ook steeds truttiger worden.
pi_158070748
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2015 23:50 schreef Scjvb het volgende:
Er blijven natuurlijk altijd dwarsliggers die zullen blijven proberen om zich daar niet aan te houden, dat is overal zo. En men kan natuurlijk niet overal tegelijk handhaven om te controleren op goede naleving van het vuurwerkverbod voor- en na deze nieuwe afsteektijd.

Zelfs hier werd de nieuwe regel vorig jaar overtreden, maar evengoed was het in veel buurten voor mens en dier stukken rustiger dan voorgaande jaren.
Wat mij betreft mag 'n eerste waarschuwing volstaan, maar overgaan tot vordering van spullen die men bij zich heeft en eventuele aanhouding zal niet kunnen uitblijven als men herhaaldelijke overtreders in de kladden grijpt.
Niet waarschuwen, gewoon keihard aanpakken.
Tussen 18.00 en 02.00 uur en anders niet.
  maandag 7 december 2015 @ 00:01:21 #12
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_158070822
quote:
1s.gif Op zondag 6 december 2015 23:55 schreef aloa het volgende:

[..]

Succes met handhaven. :')
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_158070838
Zucht.
  maandag 7 december 2015 @ 00:05:28 #14
345631 Scjvb
pi_158070885
quote:

[..]

Een ambtenaar in functie, of in burger, mag wat mij betreft de situatie eerst beoordelen waarin de overtreding plaatsheeft, maar an sich kan een directe aanpak zéker geen kwaad als handhavers overduidelijk met provocerende jongeren te maken krijgen.
pi_158070918
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 00:05 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Een ambtenaar in functie mag wat mij betreft de situatie eerst beoordelen waarin de overtreding plaatsheeft, maar an sich kan een directe aanpak zéker geen kwaad als handhavers overduidelijk met provocerende jongeren te maken krijgen.
dat bedoel ik. Het zijn altijd dezelfde groepjes die het voor de rest verpesten.
  maandag 7 december 2015 @ 00:22:10 #16
345631 Scjvb
pi_158071063
Soms moeten ''goeden onder de kwaden lijden''. Dat geldt dus ook bij de nieuwe afsteektijden.
pi_158072781
Mag van mij nog wel een stukje korter. Vuurwerk :r
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_158072826
Ik vind van 18:00 tot 02:00 ook prima. Van mijn part wordt het van 14:00 of 12:00 tot 02:00 Als men het dan ook maar gaat handhaven. En als volwassenen moet je daar toch voldoende aan hebben lijkt mij? Ik heb hier wel eens groepjes mensen van 30+ daags tevoren blij zien afsteken. Alleen knalvuurwerk. Dan begin je je toch af te vragen wat er mis is met mensen.
pi_158073559
quote:

[..]

Geloof je het zelf? :6
pi_158074697
Vuurwerk is voor tokkies.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_158074728
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 09:59 schreef Elzies het volgende:

[..]

Geloof je het zelf? :6
Als je direct hoge boetes kan geven zal dat vast wel helpen. Daarnaast moet je extra boetes geven aan mensen die kleine kinderen met vuurwerk laten spelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')