abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 1 december 2015 @ 23:25:14 #1
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_157958640
Zweedse crimi boeken en series zijn al een aantal jaar een succes in Nederland. De laatste jaren worden er ook steeds meer Deense series door buitenlandse zenders aangekocht waardoor steeds meer mensen hiermee in aanraking komen.
In Nederland meestal bij een NPO of Filmnet/HBO, België bij de publieke omroep en vaak bij de BBC4 (vo + Engelse ondertiteling).

Het derde seizoen van de Zweeds/Deense serie Bron/Broen (The Bridge) is net afgelopen en had een eigen topic hier op fok (TV / Bron/Broen (The Bridge)) met trouwe volgers. Een ander groot voorbeeld uit Denemarken van de afgelopen jaren was Forbrydelsen, beter bekend als The Killing (TV / Geniaal ++. Deense politieserie The Killing.).

Soms worden in deze topic ook andere goede series of films benoemd maar het is denk ik handiger om al deze tips eens te bundelen in een nieuw Nordic Noir topic hier op FOK!

Dus, welke tips hebben jullie? Nieuwe series, oude series, films of eventueel boeken zoals Millenium die ook alweer een Zweedse en Amerikaanse verfilming hebben. Laat ze maar komen :)

Hier nog een stuk uit NRC Handelsblad van 27 november 2015 wat er zou zorgen voor de aantrekkingskracht van Scandinavische series.
quote:
http://www.nrc.nl/next/20(...)-ijsschotsen-1561671
De nachten zijn lang en de vrouwen keihard
Scandinavische landen blijven scoren met duistere tv-series. Dit weekend worden tijdens het Lumière Crime Festival in Utrecht vijf nieuwe getoond. Wat is een Nordic Noir? Vier eigenschappen waar je ze aan kunt herkennen.
Rosan Hollak - 27 november 2015


1 | Het landschap is ijzig en donker

Die eindeloos donkere nachten, dat geploeter door de sneeuw, de strijd tegen wind en water en die ingehouden stilte boven de steden waar iedereen achter verlichte raampjes verscholen zit. Nordic Noir. Als er één overeenkomst is tussen al die Scandinavische crimeseries en politieke thrillers die op ons af komen, dan is het de duisternis. Het leven in de noorderlijke landen, waar het poollicht op de loer ligt, is natuurlijk de ideale setting voor misdaad en moord. En, inderdaad, of je nu begint aan het gloednieuwe, derde seizoen van de Deens-Zweedse misdaadserie The Bridge, waar de camera over het water en boven de beroemde Sontbrug scheert, of kijkt naar de nieuwe Zweedse thriller Modus, die aanvangt tijdens een besneeuwde avond in Stockholm, het is allemaal even kil en koud. Om nog maar te zwijgen over de IJslandse crimeserie Trapped, waar een moord in een afgelegen dorp plaatsvindt terwijl een ijzige sneeuwstorm opsteekt en iedereen, inclusief de moordenaar, vast zit. Brrrr. Rillingen dus. En niet alleen vanwege de kou.

2| De politiek volgt het gelijksheidsideaal (niet)
Rijk, sociaal-democratisch en hyper-politiek correct. Zo zien wij de Scandinavische landen. Maar waarom worden er in al die tv-series juist politieke misstanden aangekaart? Neem het eerste seizoen van The Killing: het gaat over de moord op een meisje, toch blijkt al snel een zekere liberale politicus erbij betrokken te zijn. Dat geldt ook voor de nieuwe Deense serie Follow the Money. Kan Sander Sødergren, de directeur van het schone energiebedrijf Energreen, zijn missie wel volhouden als een illegale werknemer omkomt, internationale concurrenten hem in de weg zitten en de minister de groene energiesubsidies wil verlagen? Onder de oppervlakte van die ogenschijnlijk harmonieuze sociaal-democratische systemen schuilen heel wat andere krachten die steeds de overhand nemen. Hoe liberaal en ruimdenkend zijn die Zweden en Denen eigenlijk?

In de recent verschenen Zweedse politieke thriller Blue Eyes heeft de rechtse politica Annika Nilsson er schoon genoeg van dat haar schone land wordt overspoeld met onbetrouwbare vluchtelingen. En waarom wordt in het derde seizoen van The Bridge een vrouw vermoord die net de eerste sekseneutrale kleuterschool in Kopenhagen is gestart? Tolerantie heeft een prijs. Zelfs de Noren worden het slachtoffer van hun eigen keurige gedrag. In Occupied, een gloednieuwe politieke thriller die over twee weken uitkomt, besluit de Noorse regering de olie- en gaswinning stop te zetten om over te gaan op duurzame energie. Een mooi streven, totdat Rusland, met goedkeuring van de EU, het land binnenvalt. Weg harmonie.

3 |De mensen zijn recht voor hun raap
Ze houden niet zo van metaforen, die Scandinaviërs. Nee, in de duistere landen, waar de narigheid plaatsvindt achter de vitrages en tussen de transparante muren van die gestileerde kantoorpanden, wordt directe taal gesproken. Als de Zweedse rechercheur Saga Norén (Sofia Helin) uit The Bridge op de vroege ochtend wordt geconfronteerd met een moord, belt ze haar collega met de boodschap: „Het is nu 07.37, ik mocht vanaf 07.00 bellen. Waar ben je?” Nu heeft Norén wel een beetje last van Asperger, maar ook haar collega’s uit de andere Nordic Noirs zijn recht voor hun raap. Ze houden van aanpakken, die Noorderlingen. En dus lopen al die detectives en journalisten te snuffelen in kantoorpanden en staan ze te kleumen op landweggetjes of in troosteloze straten van achterstandswijken, op zoek naar een spoor dat hun verder brengt. Ondertussen wordt er wat afgekletst met collega’s over ditjes en datjes en zijn we getuige van familiefeestjes en barbecues en andere alledaagse zaken. Handen uit de mouwen en niet zeiken, dat is het devies.

4 | De vrouwen zijn keihard
Wat hebben al die vrouwen toch moeite met relaties. Als ze al niet gescheiden zijn, dan gebeurt dat wel tijdens de serie. Van de Zweedse rechercheur Saga Norén uit The Bridge weten we al dat ze contactgestoord is. In het eerste seizoen van The Killing gaat het mis wanneer detective-inspecteur Sarah Lund, die haar werk bij de politie in Kopenhagen opgeeft om met zoon en verloofde naar Zweden te verhuizen, op haar laatste dag te maken krijgt met een moord. Bezeten door de zaak stelt ze de verhuizing uit tot haar geliefde mokkend alleen vertrekt. Ook in de nieuwe tv-series spelen weer sterke vrouwen.

Neem de jonge ambitieuze advocate Claudia uit Follow the Money, werkzaam voor energiebedrijf Energreen: ze is gedreven en keihard maar speelt, ook al is het met moeite, wel een computerspelletje met haar zoontje. Zo ook voormalig FBI-medewerker Inger Johanne Vik, uit de Zweedse crimeserie Modus. Als kille psycholoog én moeder heeft ze er geen problemen mee een vreemde een klap in het gezicht te geven als hij sloom reageert. Komt het door al die royale ouderschapsregelingen en goede kinderopvang? In Denemarken werkt de meerderheid van de vrouwen full time en is de arbeidsparticipatie van vrouwen 73 procent (tegen 43 procent in Nederland). Je krijgt er in ieder geval vrouwen van die weten wat ze willen.
Trailer Bron/Broen (Zweeds/Deens)

Trailer The Killing (Deens)

Trailer Trapped (Ijslands - vanaf 27 december 2015)

Trailer Modus (Zweeds)
吴 曼 迪
  Moderator woensdag 2 december 2015 @ 14:21:49 #2
9859 crew  Karina
Woman
pi_157964484
Een hele andere categorie, eentje waar ik zelf van houd, zijn horrorfilms. In dit geval Noorse.

Død snø (2009) - IMDb

En deel 2 die ik persoonlijk nog beter vond dan deel 1 (meestal is het omgekeerde het geval).
Død snø 2 (2014) - IMDb

Wat wil je nog meer qua horror: er zitten zombies in EN Nazi's!
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_157966935
Leuk topic! Ik weet niet of ik alles hieronder onder Nordic noir zou scharen, maar in elk geval hierbij wat series die ik zelf min of meer recent keek of nog wil zien:

Arvingerne/The Legacy, heeft op FOK! ook een eigen topic, trouwens. Deense serie, inderdaad over een erfenis, met inmiddels twee seizoenen. Trailer van seizoen 1:

Zelf ben ik erg benieuwd naar Frikjent/Acquitted. Eerste aflevering al van gezien en zag er tof uit. Noorse serie over een man die na twintig jaar terugkeert naar zijn geboorteplaats. Inmiddels is 'ie een succesvol zakenman, maar bepaald niet iedereen zit op zijn terugkeer te wachten omdat men, ondanks zijn vrijspraak, ervan overtuigd is dat 'ie als tiener zijn vriendin heeft vermoord. Alleen al vanwege de prachtige fjordenbeelden de moeite waard.

Wel nazi's, maar geen zombies in Kampen om tungtvannet/The heavy water war. Da's ook een Noorse serie. Tijdens de Tweede Wereldoorlog probeerden de Duitsers een atoombom te fiksen, en wilden de geallieerden dit tegenhouden. Omdat er uiteindelijk een Noorse serie van is gemaakt, kun je wel vermoeden dat de Noren hierbij een rol hebben gespeeld. Je kunt duidelijk zien dat kosten noch moeite gespaard zijn en de eerste afleveringen vond ik erg gaaf. Maar uiteindelijk was 't voor mij allemaal toch iets te sentimenteel. Bijzonder lange trailer:

Ben zelf ook wel benieuwd naar de Deense serie Bankerot. Iemand al gezien? Kan er zo snel geen trailer met ondertiteling van vinden.

Voor misdaadboeken uit het Hoge Noorden kun je ook dit topic eens bekijken.
  donderdag 3 december 2015 @ 19:11:25 #4
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_157992610
quote:
99s.gif Op woensdag 2 december 2015 14:21 schreef Karina het volgende:
Een hele andere categorie, eentje waar ik zelf van houd, zijn horrorfilms. In dit geval Noorse.

Død snø (2009) - IMDb

En deel 2 die ik persoonlijk nog beter vond dan deel 1 (meestal is het omgekeerde het geval).
Død snø 2 (2014) - IMDb

Wat wil je nog meer qua horror: er zitten zombies in EN Nazi's!
Haha die titels ken ik inderdaad, alleen nooit gezien. Misschien toch eens opzetten.

quote:
14s.gif Op woensdag 2 december 2015 16:36 schreef takkfyrir het volgende:
Leuk topic! Ik weet niet of ik alles hieronder onder Nordic noir zou scharen, maar in elk geval hierbij wat series die ik zelf min of meer recent keek of nog wil zien:

Arvingerne/The Legacy, heeft op FOK! ook een eigen topic, trouwens. Deense serie, inderdaad over een erfenis, met inmiddels twee seizoenen. Trailer van seizoen 1:

Zelf ben ik erg benieuwd naar Frikjent/Acquitted. Eerste aflevering al van gezien en zag er tof uit. Noorse serie over een man die na twintig jaar terugkeert naar zijn geboorteplaats. Inmiddels is 'ie een succesvol zakenman, maar bepaald niet iedereen zit op zijn terugkeer te wachten omdat men, ondanks zijn vrijspraak, ervan overtuigd is dat 'ie als tiener zijn vriendin heeft vermoord. Alleen al vanwege de prachtige fjordenbeelden de moeite waard.

Wel nazi's, maar geen zombies in Kampen om tungtvannet/The heavy water war. Da's ook een Noorse serie. Tijdens de Tweede Wereldoorlog probeerden de Duitsers een atoombom te fiksen, en wilden de geallieerden dit tegenhouden. Omdat er uiteindelijk een Noorse serie van is gemaakt, kun je wel vermoeden dat de Noren hierbij een rol hebben gespeeld. Je kunt duidelijk zien dat kosten noch moeite gespaard zijn en de eerste afleveringen vond ik erg gaaf. Maar uiteindelijk was 't voor mij allemaal toch iets te sentimenteel. Bijzonder lange trailer:

Ben zelf ook wel benieuwd naar de Deense serie Bankerot. Iemand al gezien? Kan er zo snel geen trailer met ondertiteling van vinden.

Voor misdaadboeken uit het Hoge Noorden kun je ook dit topic eens bekijken.
Nice! Die eerste Deense serie kende ik nog niet maar ga ik zeker bekijken! en die Noorse series vind ik ook allemaal interessant uitzien.

Dankjewel voor deze aanvulling _O_
吴 曼 迪
  zondag 27 december 2015 @ 18:07:24 #5
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_158574733
Net klaar met het bekijken van Modus. Goede en vermakelijke serie maar het haalt bij lange na niet het niveau van o.a. Bron/Broen.

Sinds vorige week is het zeker dat ik vanaf februari voor zes maanden naar Stockholm ga dus ik ga weer op zoek naar nieuwe Zweedse series/films om te kijken of ik het Zweeds een beetje onder de knie krijg (waar ik stage ga lopen is de voertaal Engels dus daar ga ik het niet voor nodig hebben).
吴 曼 迪
pi_158596103
quote:
17s.gif Op zondag 27 december 2015 18:07 schreef megamandy het volgende:
Net klaar met het bekijken van Modus. Goede en vermakelijke serie maar het haalt bij lange na niet het niveau van o.a. Bron/Broen.

Sinds vorige week is het zeker dat ik vanaf februari voor zes maanden naar Stockholm ga dus ik ga weer op zoek naar nieuwe Zweedse series/films om te kijken of ik het Zweeds een beetje onder de knie krijg (waar ik stage ga lopen is de voertaal Engels dus daar ga ik het niet voor nodig hebben).
Stockholm. O+ Tof zeg, veel plezier alvast! Kun je niet regelen dat je daar naast je stage een taalcursus gaat volgen, als je je Zweeds zo graag wilt verbeteren? Dan ontmoet je daar hopelijk meteen veel mensen met wie je Zweeds kunt praten. En heb je Jordskott al gezien? Daar ben ik zelf wel benieuwd naar. :)
pi_160485685
Even een flinke schop omhoog, want vanaf vanavond is op NPO 2 om 22.55u Bedrag/Follow the money te zien. Deense serie over banken en financiële misdaden en zo. Ik ben wel benieuwd, dus ik ga 't opnemen. :)

Trailer:
pi_160513297
Heeft iemand de serie Norskov al gezien? Is het wat?

Honey, I'm gonna snowball Jackson. - Johnny Cash
pi_160518385
quote:
2s.gif Op maandag 7 maart 2016 11:53 schreef takkfyrir het volgende:
Even een flinke schop omhoog, want vanaf vanavond is op NPO 2 om 22.55u Bedrag/Follow the money te zien. Deense serie over banken en financiële misdaden en zo. Ik ben wel benieuwd, dus ik ga 't opnemen. :)

Trailer:
Laat even weten of het iets is.
pi_160567472
quote:
5s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 11:42 schreef BartK. het volgende:
Heeft iemand de serie Norskov al gezien? Is het wat?

Nog niet gezien, maar ik vind de trailer en omschrijving wel interessant. Ga ik binnenkort eens opzoeken. :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 15:49 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Laat even weten of het iets is.
Ik ga de rest van de afleveringen zeker kijken. Van de eerste aflevering werd ik niet meteen wildenthousiast, maar er zijn genoeg ontwikkelingen in gang gezet om me nieuwsgierig te maken naar het vervolg. :)

Heeft iemand Ófærð/Trapped (trailer in OP) al gekeken? IJslandse serie, en de reviews zijn behoorlijk positief. Wil ik ook zeker nog gaan zien. Onlangs keek ik wel Hamarinn/The cliff, eveneens IJslands. Die serie zou ik niet aanraden, want zowel het acteerwerk als de verhaallijn waren vrij amateuristisch. Maar door de mooie beelden van IJsland heb ik me er al met al ook wel mee vermaakt.
pi_162697003
quote:
14s.gif Op woensdag 2 december 2015 16:36 schreef takkfyrir het volgende:
Zelf ben ik erg benieuwd naar Frikjent/Acquitted. Eerste aflevering al van gezien en zag er tof uit. Noorse serie over een man die na twintig jaar terugkeert naar zijn geboorteplaats. Inmiddels is 'ie een succesvol zakenman, maar bepaald niet iedereen zit op zijn terugkeer te wachten omdat men, ondanks zijn vrijspraak, ervan overtuigd is dat 'ie als tiener zijn vriendin heeft vermoord. Alleen al vanwege de prachtige fjordenbeelden de moeite waard.
Maar even schaamteloos mezelf quoten, want ik heb ondertussen eindelijk Frikjent/Acquitted gekeken. Kan ik zeker aanraden. Vond de ontknoping wat abrupt en afgeraffeld, maar aangezien er dit najaar een tweede seizoen in Noorwegen op de buis komt ga ik ervan uit dat 't dan allemaal keurig in orde komt. En nogmaals, alleen al vanwege hoe de natuur in beeld gebracht wordt, zou ik gewoon fijn gaan kijken. O+

Bedrag/Follow the money heb ik onlangs ook afgekeken. Op zich wel vermakelijk, maar al met al gebeurde er toch te weinig interessants om 't echt een goede serie te kunnen vinden. Hiervan vond ik de laatste aflevering trouwens wel weer sterk.

En nu staan de hierboven al genoemde Norskov en Ófærð/Trapped hoog op m'n noordelijke kijklijstje.
pi_163206302
Afgelopen weekend ben ik begonnen aan Trapped. Ik vond het erg vermakelijk en raad het zeker aan om het te kijken! Nu weer opzoek naar een andere goede detective.
Honey, I'm gonna snowball Jackson. - Johnny Cash
pi_163209661
Sinds de Millennium-trilogie ben ik ook fan van dit genre. Vorige week Arne Dahl ontdekt, heb net het 1e seizoen erop zitten. Spannende misdaadserie.
  vrijdag 18 januari 2019 @ 21:27:25 #14
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_184481515
Ik heb nu al behoorlijk wat Scandinavische series gekeken. Bevalt me goed. Sterk geschreven verhaal vaak, plottwists, mooie beelden en interessante karakters. Net seizoen 2 van Forbrydelsen (The killing) gekeken. De plot klopt niet altijd, maar de ijzige, grauwe sfeer zit er nog steeds in.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_184614278
Uit de hele Scandinavische regio komen de laatste jaren veel sterke series. Het begon in Denemarken met Borgen, The Killing en The Bridge. Maar nu lijkt het wel alsof er in meer landen en bij meer omroepen/zenders er flinke budgetten worden uitgetrokken voor gelikte (en goede) series.

Uit Denemarken komen verder inderdaad nog Bedrag en Arvingerne (The Legacy), sterke series.

Ik kijk nooit Nederlandse series, dus ik kan er naast zitten, maar qua budgetten, cinematografie, acteerwerk en dergelijke scoren veel Scandinavische series gewoon hoog tot zeer hoog. Al is natuurlijk ook weer niet alles even goed; vaak merk je dat dan aan de wat simpeler scripts en makkelijkere verhaallijnen.

Uit Noorwegen inderdaad Acquitted. Is er een tweede seizoen? Dat moet ik dan zeker zien. Vooral die advocate uit Pakistan, India (?) vond ik boeiend. :+ :9~

Zweden levert naast het redelijke Jordskott ook spannender series als Midnight Sun en The 100 Code (tevens Duitse co-productie).

Redelijk zijn verder ook nog Springfloden en Rebecka Martinsson, al merk je wel al kwaliteitsverschil in de vorm van simpeler plots bij vooral die laatste serie.
Hoofdactrice van Springvloed (Springfloden) is trouwens ook :9~ .

Zowel Midnight Sun als Rebecka Martinsson spelen zich af in het verre Noorden van Zweden (Kiruna, Lapland), wat uiteraard mooie plaatjes oplevert.

Een van de betere Zweedse series vond ik Thicker Than Water, dat zich - heel idyllisch uiteraard - op de onbekende Aland eilanden tussen Zweden en Finland in afspeelt. Erg sterk qua acteerwerk, beeld, script e.d.

Finland levert ook al wat goeds af in de vorm van Bordertown, dat zich in het zuidoostelijke ontelbare-meren-gebied afspeelt.

En uit IJsland komt uiteraard Trapped, een van de betere crimis van de afgelopen jaren.

Ik hou wel van een goede Scandinavische serie! De vaak mooie landschappen maken het niet minder interessant!

[ Bericht 1% gewijzigd door Salina op 25-01-2019 15:36:12 ]
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  maandag 28 januari 2019 @ 10:04:14 #16
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_184668852
Goed overzicht.

Ik ga vandaag aan Johan Falk beginnen. Noorse crimi.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')