In een natuurkundelokaal gelden iets lossere eisen qua hygiëne dan in een operatiekamer.quote:Op dinsdag 1 december 2015 17:42 schreef -Hakuna- het volgende:
Vraag mij eigenlijk af hoe gevaarlijk zoiets niet is, kan mij op school van vroeger nog herinneren dat er tijdens de les natuurkunde eens een kwik thermometer sneuvelde, maar destijds werd het glas gewoon met een blik en veger opgeveegd en de kwik spetters met een doekje opgepakt en weggegooid.
quote:Op dinsdag 1 december 2015 18:59 schreef George_Zina het volgende:
Ik wilde een keer een onbeheerd flesje kwik openen tijdens een les natuurkunde en snuiven. Was destijds een 15-jarige snotaap. De lerares hield mij tegen en ze was gespannen toen ze het vliegensvlug uit mijn handen gripte. Ik ben sindsdien nooit meer zo streng toegesproken.
Omdat ie het goed doetquote:Op dinsdag 1 december 2015 20:39 schreef maryen65 het volgende:
Waarom gebruiken ze nog een kwikthermometer?
Beter als die nieuwerwetse thermometers?quote:
Maar van dat halve druppeltje dat er in een thermometer zit?quote:Op dinsdag 1 december 2015 20:56 schreef Worteltjestaart het volgende:
Raar, dat kwikthermometers nog gebruikt worden.
Het zal niet acuut dodelijk zijn trouwens, maar probleem is dat kwikdruppeltjes in kiertjes in de vloer kunnen gaan zitten, en niet opgeruimd worden. En langdurige blootstelling aan kwikdamp is wel degelijk zeer schadelijk.
Heeft trouwens niets met hygiëne te maken.
Gezien de hoeveelheid informatie en uitgebreide tips over hoe je het op moet ruimen op een site van de overheid vinden ze het gevaarlijk genoeg: http://www.rivm.nl/Onderwerpen/K/Kwikquote:Op woensdag 2 december 2015 15:07 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Maar van dat halve druppeltje dat er in een thermometer zit?
Jazeker. De MAC-waarde is in de orde van 1 mg/m3. In een thermometer zit om en nabij een gram, waarbij je dus in potentie 1000 kuub op de grens kan krijgen.quote:Op woensdag 2 december 2015 15:07 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Maar van dat halve druppeltje dat er in een thermometer zit?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |