abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6909258
Ik speel nou al een behoorlijke tijd basgitaar, en akoestisch gitaar erbij, maar nou wil ik eigenlijk ook een elektrische gitaar erbij kopen.
Kan ik die dan ook in mijn basamp inpluggen of zal ik een speciale versterker moeten kopen?
Original Ratbiker
pi_6909433
Het kan wel, dat is mijn noodoplossing op school ook... ik vind het een stuk minder mooi klinken dan mijn eigen gitaarversterker, maar dat kan natuurlijk ook aan het merk op school liggen
pi_6909456
quote:
Op woensdag 20 november 2002 17:55 schreef nevetS het volgende:
Ik speel nou al een behoorlijke tijd basgitaar, en akoestisch gitaar erbij, maar nou wil ik eigenlijk ook een elektrische gitaar erbij kopen.
Kan ik die dan ook in mijn basamp inpluggen of zal ik een speciale versterker moeten kopen?
Kan best, wel ff distortion pedaaltje ertussen gooien zou ik zeggen
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_6909612
Bedankt jongens (of meiden), dat scheelt me (voorlopig) weer 100euro.
Als blijkt dat et niks is kan ik et later alsnog eens kopen.
Original Ratbiker
pi_6910841
Ik heb er wel eens eentje mee verziekt.......
de wereld is lelijker dan ik dacht......(f.boeijen)
pi_6910882
Hoe hebbie dat dan voor elkaar gekregen?
pi_6911774
quote:
Op woensdag 20 november 2002 19:17 schreef bohrap het volgende:
Hoe heb je dat gedaan dan?
Ik heb geen zin om hierdoor ook meteen een nieuwe bass-amp aan te moeten schaffen, kost 2x zoveel. Heb je wat doms gedaan of gewoon lekker gespeeld?
Original Ratbiker
  woensdag 20 november 2002 @ 22:28:08 #8
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_6914622
quote:
Op woensdag 20 november 2002 19:17 schreef bohrap het volgende:
Zolang de bassamp maar een groot genoeg frequentiebereik hebben kun je ze prima als gitaarversterker gebruiken.

De gevoeligheid voor verschillende frequenties zal niet helemaal kloppen maar een goeie bassamp heeft een meerband equalizer

donderdag 21 november 2002 @ 10:22:12 #9
40049 green_machine
baby can you dig the light
pi_6919983
Inderdaad. ik speel zelf ook met mijn elec. gitaar over mijn basversterker en daar is helemaal niks mis mee. Een mooi gruizig geluid.Josh Homme van de Queens of the Stone Age schijnt altijd over een basversterker te spelen.
Als je basversterker een tweeter heeft zou ik die trouwens wel uitzetten.
Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil
pi_6920000
En jaja, ik begin er weer over (check andere gitaar-/bas-topics maar): ik heb de mazzel een pre-'72 Bassman in huis te hebben. 100 watt en lekker voor bas èn gitaar. Nu moet ik zeggen dat het evenveel een kwestie van geld als van mazzel was, maar evengoed... Gitaar over een bas-amp kan met deze kast wel.
the world is ours
pi_6920026
gitaar op een basversterker gaat heel lang goed....
bas op een gitaarversterker minder lang
pi_6920087
quote:
Op donderdag 21 november 2002 10:22 schreef green_machine het volgende:
Een mooi gruizig geluid.Josh Homme van de Queens of the Stone Age schijnt altijd over een basversterker te spelen.
Twéé zelfs: de laatste keer dat ik de Queens zag had Josh twee kleine buizenversterkers met de speakers tegenover elkaar met daartussen een microfoon. Zelf ook eens geprobeerd, geeft erg raar effect.
the world is ours
pi_6920716
Tja het kan wel, maar een gitaar geeft een heel ander geluid dan een bas (veel hogere frequenties) en een bas amp is daar niet voor gemaakt, dus het is niet 100% goed. Uit ervaring weet ik wel dat de meeste versterkers het op zich wel aan kunnen zolang je maar niet te hard speelt.
Gewoon een beetje voorzichtig zijn en niet te gek doen. Mocht het kapot gaan weet je wel meteen waarom .
pi_7072488
quote:
Op donderdag 21 november 2002 10:31 schreef boozeroony het volgende:
Twéé zelfs: de laatste keer dat ik de Queens zag had Josh twee kleine buizenversterkers met de speakers tegenover elkaar met daartussen een microfoon. Zelf ook eens geprobeerd, geeft erg raar effect.
had ie in ieder geval op Werchter 2001, maar later in 013 en Melkweg etc. niet meer ...

voor clean gitaar vind ik de meeste basversterkers niet geschikt, met een of ander fuzzbakje ertussen kun je heel gave geluiden krijgen.

yankee charlie dinges
pi_7072570
quote:
Op woensdag 20 november 2002 18:15 schreef nevetS het volgende:
Bedankt jongens (of meiden), dat scheelt me (voorlopig) weer 100euro.
Als blijkt dat et niks is kan ik et later alsnog eens kopen.
100 Euro is ook wat een distortionpedaal kost, dus of je er financieel er echt op wint... Scheelt iig ruimte en kan je sparen voor een betere versterker.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  zaterdag 30 november 2002 @ 12:23:33 #16
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_7072578
quote:
dus het is niet 100% goed. Uit ervaring weet ik wel dat de meeste versterkers het op zich wel aan kunnen zolang je maar niet te hard speelt.
Ja, alleen bassversterkers kunnen meestal juist een groter vermogen aan en hebben grotere drivers, dus zit wel goed met "niet te hard spelen" hoor.
pi_7072583
quote:
Op donderdag 21 november 2002 10:26 schreef zZaZz het volgende:
Idd.
Bas op een keyboardversterker nog het best.
Sterker nog: ik heb ooit een keyboardversterker gedeeld met een gitariste. Dat was pas vaag.
Klonk desondanks toch wel ok voor dat moment.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_7072641
kan wel, het geluid is echter wat anders (zoals al zoveel voor mij geschreven hebben)

Bij een gitaarversterker maak je gebruik van de niet ideale lijn van de speaker. Het grafiekje van deze speaker loopt dus niet in een rechte lijn, maar op het einde, bij de hogere frequenties, juist omhoog.
Dit geeft het typische 'elektrische gitaar' geluid.

Een bas- of keyboardversterker is veel meer lineair en dus 'vlakker'.

pi_7072829
quote:
Op donderdag 21 november 2002 10:26 schreef zZaZz het volgende:
op een goede gitaarversterker valt dat best mee, heb ook heel vaak bas gespeeld (loeihard) op mijn gitaarbak en hij is er niet minder door geworden.
yankee charlie dinges
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')