Hoi,
Ik zit op de Fontys Hogescholen in Eindhoven en heb bijna mijn propedeuse van de opleiding Elektrotechniek. Ik zit weliswaar in het 2de jaar en heb ondervonden dat ik de wiskundige vakken (Wiskunde, Regeltechniek etc.) erg leuk vind en hier ook goed in ben. Verder vind ik de andere vakken zoals de programmeervakken (Software, Embedded Systems, Digital Design etc.) moeilijk maar vooral saai.
Ik zit al een hele lange tijd te denken om Wiskunde te gaan studeren aan de TU/e. Als ik mijn propedeuse haal en ik kan wiskunde B op VWO niveau aan kan, dan word ik op de TU toegelaten.
Nou is de meeste wiskunde die ik tijdens het 1ste jaar van elektrotechniek heb gehad te vergelijken met VWO Wiskunde B met nog wat extra Elektrotechniek wiskunde : Lineaire getallen, Tweedegraads vergelijkingen en ongelijkheden, limieten, machten en logaritmen, differentiëren, integreren, complexe getallen en differentiaalvergelijkingen (DV's 9,4 voor gehaald). Vooral dit laatste onderwerp wordt in de Elektrotechniek een hoop gebruikt.
Ook heb ik nu in het 2de jaar La-place Transformaties gehad en dit ging me goed af.
Echter, ik vraag me heel erg af of ik deze studie aan kan. Allereerst omdat ik overal hoor dat veel HBO propedeuse-studenten die naar de universiteit gaan het uiteindelijk toch niet halen, en ten tweede omdat het hier een bèta opleiding betreft. Ook omdat mijn vooropleiding HAVO is, weet ik niet of ik het hoge tempo aan kan. Maar als ik me gewoon voor elk college goed voorbereid, en altijd alles lees en goed bij de les blijf, is het dan, zelfs voor een HAVO/HBO student, te doen?
Ik kan, zeker in vergelijking met de meeste eerstejaars studenten van de opleiding waar ik nu op zit (tot mijn verbazing) , goed studeren. Maar ik vraag me af hoe groot het verschil is tussen het niveau van studeren tussen HBO Elektrotechniek en WO Technische Wiskunde.
Ik vind Wiskunde, vooral de laatste periode's, erg leuk en interessant.
Maar ik heb nog nooit vakken als 'analyse' gehad. Ik ben wel al eens naar de TU Library geweest om daar eens in wat boeken te neuzen en zie toch wel dat dit heel iets anders is dan de wiskunde die ik nu heb gehad.
Heeft iemand hier ervaring mee? (Specifiek van Bèta HBO naar een TU ?)