abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157864905
Hoi,

Ik zit op de Fontys Hogescholen in Eindhoven en heb bijna mijn propedeuse van de opleiding Elektrotechniek. Ik zit weliswaar in het 2de jaar en heb ondervonden dat ik de wiskundige vakken (Wiskunde, Regeltechniek etc.) erg leuk vind en hier ook goed in ben. Verder vind ik de andere vakken zoals de programmeervakken (Software, Embedded Systems, Digital Design etc.) moeilijk maar vooral saai.

Ik zit al een hele lange tijd te denken om Wiskunde te gaan studeren aan de TU/e. Als ik mijn propedeuse haal en ik kan wiskunde B op VWO niveau aan kan, dan word ik op de TU toegelaten.
Nou is de meeste wiskunde die ik tijdens het 1ste jaar van elektrotechniek heb gehad te vergelijken met VWO Wiskunde B met nog wat extra Elektrotechniek wiskunde : Lineaire getallen, Tweedegraads vergelijkingen en ongelijkheden, limieten, machten en logaritmen, differentiëren, integreren, complexe getallen en differentiaalvergelijkingen (DV's 9,4 voor gehaald). Vooral dit laatste onderwerp wordt in de Elektrotechniek een hoop gebruikt.
Ook heb ik nu in het 2de jaar La-place Transformaties gehad en dit ging me goed af.

Echter, ik vraag me heel erg af of ik deze studie aan kan. Allereerst omdat ik overal hoor dat veel HBO propedeuse-studenten die naar de universiteit gaan het uiteindelijk toch niet halen, en ten tweede omdat het hier een bèta opleiding betreft. Ook omdat mijn vooropleiding HAVO is, weet ik niet of ik het hoge tempo aan kan. Maar als ik me gewoon voor elk college goed voorbereid, en altijd alles lees en goed bij de les blijf, is het dan, zelfs voor een HAVO/HBO student, te doen?

Ik kan, zeker in vergelijking met de meeste eerstejaars studenten van de opleiding waar ik nu op zit (tot mijn verbazing) , goed studeren. Maar ik vraag me af hoe groot het verschil is tussen het niveau van studeren tussen HBO Elektrotechniek en WO Technische Wiskunde.
Ik vind Wiskunde, vooral de laatste periode's, erg leuk en interessant.
Maar ik heb nog nooit vakken als 'analyse' gehad. Ik ben wel al eens naar de TU Library geweest om daar eens in wat boeken te neuzen en zie toch wel dat dit heel iets anders is dan de wiskunde die ik nu heb gehad.

Heeft iemand hier ervaring mee? (Specifiek van Bèta HBO naar een TU ?)
pi_157871402
Ik kom niet van het HBO, maar ik zou wel even goed nadenken over de overstap van Elektrotechniek naar Wiskunde. De nadruk bij Wiskunde ligt bij het bewijzen van stellingen. Bij Technische Wiskunde zal dit iets meer nadruk hebben op de praktijk maar ook daar moet je veel, eigenlijk alleen maar bewijzen. Ik zou een overstap naar een wat meer toegepaste studie zoals Werktuigbouwkunde, of toch Elektrotechniek eerder aanraden, daar krijg je ook nog genoeg Wiskunde. Verder is de overstap van HBO naar WO verschillend per persoon. Bij Technische Natuurkunde hoorde ik HBO'ers klagen over de snelheid van de colleges en de hoeveelheid stof. Maar niet geschoten is altijd mis. Ik ken ook zat HBO'ers die nu WO doen en het beter doen dan hun collega's.
Probeer eens te kijken of je het boek Elementary Analysis; The Theory of Calculus van Kenneth A. Ross door kunt werken. Dit boek wordt op de UVA gebruikt bij het vak Analyse op de lijn, dus een basaal Analyse vak, wat je ook wel bij Technische Wiskunde zal krijgen.
Wiskunde B op VWO niveau is trouwens geen goede indicatie voor de wiskunde die je op het WO krijgt, daar de stof enorm verschilt in abstracte zin.
Als je wilt kan ik je wel een PM sturen met een aantal tentamens uit het eerste jaar wiskunde.
pi_157872085
Hartelijk dank voor je reactie!

Ik begrijp dat jij nu ook Technische Wiskunde studeert?
Is het echt alleen maar bewijzen? Want ik zag dat een vak als Analyse inderdaad een hoop bewijzen is maar ik had gehoopt dat de rest toch wel wat anders was.
Een paar voorbeelden van tentamens zou ik bijzonder op prijs stellen. Echter ben ik nog pas net geregistreerd hier op FOK, dus kan je nog geen mail adres geven.

Zou je me wat meer kunnen vertellen over de verschillende vakken? Wat bijvoorbeeld analyse en calculus inhoudt.

Je zei dat ik misschien zou kunnen kijken naar Werktuigbouwkunde. Buiten het feit dat ik voor die studie weinig voel is het zo dat ik de wiskunde van mijn huidige studie erg leuk vind, maar de rest juist niet zo (dit zou bij werktuigbouwkunde waarschijnlijk hetzelfde zijn). Daarom zou ik graag de wiskunde in willen. Ik zou niet nu kunnen zeggen of ik het vele bewijzen leuk zou vinden aangezien ik het niet enorm veel heb moeten doen.

Toch lees ik wel overal dat het opstellen van differentiaalvergelijkingen uit praktische problemen centraal staat bij deze opleiding. Ik lees weinig over het vele bewijzen. Hoe ervaar jij dit?

Nogmaals bedankt! :-)
pi_157872497
Ooit gekeken naar bijvoorbeeld hbo Toegepaste Wiskunde? Zou misschien ook bij je interesses aan kunnen sluiten, mocht uni geen goed idee blijken.
pi_157872972
Oh nee, ik doe geen Technische Wiskunde, ik doe nu Econometrie en Economie, en een aantal Wiskunde vakken voor mijn eventuele Wiskunde master. Ik heb wel Technische Natuurkunde gedaan, en dat is idd wat meer toepassing gericht (meer experimenten), dan 'gewone' Natuurkunde. Het lijkt me sterk dat je voornamelijk bezig bent met differentiaalvergelijkingen op te stellen, daar het maar een klein gedeelte beslaat in de Wiskunde (misschien bedoelden ze in de master?). Als ik zo het curriculum bekijk, denk ik dat je je pas in het 2de jaar pas echt met toepassingen bezig gaat houden. Je kan natuurlijk ook even in de studiegids kijken welke boeken er bij welke vakken gebruikt worden. Kan je gelijk zien wat voor stof er gevraagd wordt. Daarnaast kan je ook gewoon een dagje meelopen met een student, kan je naar hartenlust vragen stellen.
pi_157873205
Oke dankje!

Toch als ik kijk naar het deelgebied 'Analyse' in de wiskunde zie ik op wikipedia het volgende:

"De analyse houdt zich bezig met het bestuderen van functies van reële en complexe getallen. Het gaat hierbij met name om de mate van verandering binnen functies, zoals hellingen en krommingen."

Uit de wiskunde die ik tot nu toe heb gehad, vond ik dit juist het interessantste.

Uiteraard wil ik inderdaad nog een meeloopdag plannen. Echter ging het me hier vooral om het niveauverschil HBO en WO. Als ik dit van jou hoor en als ik kijk naar mijn eigen studieniveau, denk ik wel dat ik het aan zou kunnen. Ook heb ik het boek wat je zei nog bekeken. Dit ziet er op het eerste gezicht wel een beetje lastig uit, maar ik denk dat als ik de colleges zou volgen en het goed bijhoud me dit wel zou lukken.

Bedankt voor de tips!

P.S. ik heb inderdaad ook nagedacht over HBO Toegepaste Wiskunde, maar ik heb gelezen dat ook bij deze opleiding vakken als lineaire algebra, analyse en statistiek een belangrijk deel uitmaken van de opleiding.

P.P.S. Ik weet niet of je die tentamens van Technische Wiskunde hebt, maar als je ze hebt zou ik ze graag eens willen bekijken :-)
pi_157873297
Ik heb ze van Wiskunde, dus niet Technisch, maar het zal niet veel verschillen. Ik dm je wel ff de link.
pi_157962571
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 18:42 schreef MatjeP het volgende:
Heeft iemand hier ervaring mee? (Specifiek van Bèta HBO naar een TU ?)
Je verkijkt je volgens mij op het niveau van de TU, met name het niveau van technische wiskunde op de TU. Dat niveau ligt een stuk hoger dan het niveau op de HAVO, op het HBO of het VWO.

Maarrrr... als je die ambitie hebt, wie ben ik dan om je tegen te houden?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_157977929
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 12:47 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Je verkijkt je volgens mij op het niveau van de TU, met name het niveau van technische wiskunde op de TU. Dat niveau ligt een stuk hoger dan het niveau op de HAVO, op het HBO of het VWO.

Maarrrr... als je die ambitie hebt, wie ben ik dan om je tegen te houden?
Dit.
pi_158029303
Dat het zelfs bij technische wiskunde voornamelijk om bewijzen draait, kan ik beamen.
De 'leuke' wiskunde die jij noemt is eigenlijk niet meer dan calculus. Bij analyse leer je de abstracte bewijstheorieën achter al die dingen die je gebruikt voor het berekenen van de dingen bij calculus.
pi_158596628
Hallo,

Misschien een beetje aan de late kant, maar ik wilde toch even reageren.

Ik heb zelf na mijn HBO opleiding (elektrotechniek) een opleiding elektrotechniek aan de TU in Eindhoven gevolgd. Dit was een verkort programma.

De wiskunde die we op de TU kregen, lag, qua niveau, een stuk hoger dan op het HBO (het niveau op VWO en HAVO zijn echt onvergelijkbaar laag.). Het hielp ook niet dat bepaalde voorkennis (met name op het gebied van lineaire algebra) totaal ontbrak en ik dat zelfstandig heb moeten inhalen bovenop het al overvolle programma.

Desalniettemin is het veel interessanter en, mits je er hard genoeg voor werkt, ook allemaal goed haalbaar.

Over de opleiding Technisch Wiskunde kan ik eigenlijk niets vertellen. Ik heb wel twee collega's die hun Ph.D. daar gehaald hebben, maar die zijn met vakantie :)

Succes met je studie!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')