quote:Op donderdag 24 december 2015 15:59 schreef Drieklank het volgende:
De Ibanez RG zou ook een smaakloze, zielloze gitaar zijn voor wannabe's.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.We'll see each other again in another life. When we're both cats.
^inteel²
 
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Allereerst dank voor je tips! Ik had ze afgelopen week wel gelezen maar door de kerstdrukte nog niet kunnen antwoorden.quote:Op woensdag 23 december 2015 11:39 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Als iets gevorderde beginner zou ik je graag wat tips mee willen geven die ik zelf had willen krijgen van Justin, omdat ik daar achteraf gezien sneller mee had kunnen leren.
• Zet je computer uit en bedenk je eigen akkoordenprogressies, versieringen e.d. Zo leer je spelen (zoals kinderen spelen), i.p.v. na doen wat anderen voorkauwen. Zo ben je ook geconcentreerder en ga je per tijdsaldo sneller vooruit dan met het kijken van video's en terugspoelen.
• Het is handig om je vingers zo neer te zetten dat de snaar net onder de nagel valt, zodat je hand parallel op het fretboard staat en niet schuin. Dat vraagt meer nauwkeurigheid, stretch en pijntolerantie, maar zo maak je meer ruimte om akkoorden te versieren en snaren te laten doorklinken als je akkoorden gaat opbreken in losse noten.
• Eerst zelf luisteren en op gehoor naspelen. Daarna pas de video kijken. Als je denkt dat je het kan, probeer dan mee te spelen met het lied. Dat kan vies tegenvallen!
Die duim zit al op de goede plek! Daar let ik op, sowieso heb ik vrij kleine handen dus als ie niet op zijn plek zit kan ik niet overal bij. Hele handige reminder.quote:Op woensdag 23 december 2015 15:00 schreef starla het volgende:
Last but not least:
Duim achter de hals! (eigenlijk de belangrijkste linker hand techniek om een goede gitarist te worden, want uiteindelijk begint de techniek al bij de grip).
Probeer dat zo snel mogelijk aan te leren anders loop je hier later tegenaan, met name als je solo's gaat spelen en dan vooral solo's wat hoger op de hals.
Bij akkoorden als Am en Em lijkt het wat overbodig, maar als je het zo leert, dan hoef je je techniek later niet aan te passen en leg je de duim vanzelf bij dat soort akkoorden meer over de hals i.p.v. eronder. Maar liever voorkomen dan genezen!
Dus liever zo:
[ afbeelding ]
dan zo:
[ afbeelding ]
PS bij bends kun je meer kracht zetten met de duim wat over de hals gebogen, dus daarom gaat bijna elke bend gepaard daarmee. Zul je vanzelf gaan merken als je op een gegeven moment bends gaat doen:
[ afbeelding ]
Veel succes en plezier met spelen!
Goed nieuws! Een bend is trouwens het buigen van een snaar of meerdere. Zoek maar es op youtube zou ik zeggen.quote:Op zondag 27 december 2015 18:59 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
En eh...er zit nog steeds vooruitgang in, het lukt allemaal steeds iets beter, iets sneller en ik heb een vierde akkoord erbij gepakt om te oefen.
Geen blaren meer, maar mijn vingertoppen zijn nu aan het vervellen, gelukkig zit er wel eelt onder. Ik probeer nu elke dag minimaal vijf minuten te spelen, en om de dag ga ik er echt voor zitten en ben ik een kwartier tot twintig minuten aan de gang zonder problemen. Tussendoor pak ik mn gitaar ook wel eens een minuutje op om even wat akkoorden te spelen. Gaat best lekker zo! En wat enorm fijn dat t niet meer zo pijnlijk is.
Justin was leuk. Veel basics van geleerd. Ben nu zelf wel naar een leraar overgestapt. Ik had die lessen van justin af en zat toen een beetje van: ja, en nu? Dus echt gitaarles genomen en dat heb ik nu sinds een week of zes. Ik verbeter nu echt zienderogen. Maar absoluut veel van justin geleerd ook.quote:Op zondag 27 december 2015 18:59 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
En eh...er zit nog steeds vooruitgang in, het lukt allemaal steeds iets beter, iets sneller en ik heb een vierde akkoord erbij gepakt om te oefen.
Geen blaren meer, maar mijn vingertoppen zijn nu aan het vervellen, gelukkig zit er wel eelt onder. Ik probeer nu elke dag minimaal vijf minuten te spelen, en om de dag ga ik er echt voor zitten en ben ik een kwartier tot twintig minuten aan de gang zonder problemen. Tussendoor pak ik mn gitaar ook wel eens een minuutje op om even wat akkoorden te spelen. Gaat best lekker zo! En wat enorm fijn dat t niet meer zo pijnlijk is.
Dank voor de tips en smaakvolle solo.quote:Op donderdag 24 december 2015 16:59 schreef starla het volgende:
[..]
Van makkelijk naar moeilijk (met al minstens 1 jaar ervaring):
Stap 1: leer zuiver te benden, dat kun je namelijk ook in simpelere solo's toepassen zoals langzame bluesjes. Solo's van Gilmour zijn daar een goed voorbeeld van. In Comfortably Numb zit bijvoorbeeld een bend van 1.5 noot omhoog.
En die solo is qua snelheid prima te doen.
Oefenduur voor nagenoeg perfect zuivere bends: 2 weken à 4 uur per dag.
Stap 2: leer alternate picking met string skipping, ik ga ervan uit dat je al 'gewoon' alternate kunt picken.
Oefenduur voor 120bpm en geen gedempte noten en alle noten even hard qua volume (vooral dat laatste valt tegen, omdat je een snaar overslaat verlies je een heel klein beetje de feeling hoe hard je ook alweer aansloeg):
4 weken à 4 uur per dag
Stap 3: leer tappen. Wordt vaak onderschat; strak tappen op een hoog tempo met name als je je pinky moet gebruiken met je linker hand valt niet altijd mee.
Oefenduur voor 120bpm: 6 weken à 4 uur per dag.
Stap 4: leer legato spelen, dit maakt ook je linker hand sterker.
Oefenduur voor 120bpm (alle noten opnieuw even hard qua volume maar belangrijker: even lang klinkend): 8 weken à 4 uur per dag.
Stap 5: leer sweep picking, dan kun je alle neo-klassieke, fancy, bling-bing Ynwie-arpeggio's spelen:
Oefenduur voor 120bpm (zodat het door een schoon kanaal ook goed klinkt): 12 weken à 4 uur per dag.
Stap 6: leer 2-handed tappen, hierbij is legato ook erg belangrijk. Heb het ooit geprobeerd te leren, maar besloot na 2 maanden 2 uur per dag te hebben geoefend dat het mooi was geweest...![]()
Oefenduur: 16 weken à 4 uur per dag
Dus als je bijna een jaar lang non-stop 24/7 oefent met al een jaar ervaring, kun je dit spelen:
[..]
Vai is ook onderschat, Vai is een icoon, een instituut. Het is een apart mannetje, ik hou meer van down to earth gasten als Govan en Gilbert eerljjk gezegd.
quote:Op donderdag 24 december 2015 17:54 schreef BurnaBoy het volgende:
[..]![]()
Toch blijven ze gitaren in die lijn uitbrengen, wie koopt die dingen dan.Wannabe's zoals ik. Metalbands die alleen power akkoorden spelen met 1 vinger in Drop D, Drop C, Drop B, DJENT ROARRR.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Bijzonder joh...hoe komt dat zo denk je zelf? Want die lick is qua vingerzetting makkelijk (je speelt gewoon in een boxje) er zitten geen moeilijke technische fratsen in en zo hoog ligt het tempo van die lick ook weer niet.quote:Op dinsdag 29 december 2015 11:44 schreef Drieklank het volgende:
Dit is de eerste run in de Comfortably Numb solo, maar het had net zo goed eender welke classic rock solo kunnen zijn. Ik kan dit soort passages prima spelen als in het voorbeeld, langzaam en in een vast ritme. Al maanden. Maar het is me in al die maanden niet gelukt om het zo snel en vloeiend te laten klinken als het hoort. Alsof mijn linkerhand een glazen plafond heeft.
quote:Op dinsdag 29 december 2015 14:46 schreef starla het volgende:
[..]
Bijzonder joh...hoe komt dat zo denk je zelf? Want die lick is qua vingerzetting makkelijk (je speelt gewoon in een boxje) er zitten geen moeilijke technische fratsen in en zo hoog ligt het tempo van die lick ook weer niet.
Enig idee?
PS die tabs lijken me trouwens niet helemaal correct, waar heb je die vandaan?
Heb hem ff clean ingespeeld voor je (door het vieze kanaal is valsspelen), althans dat lickje, niet dat stukje vooraf:quote:Op dinsdag 29 december 2015 15:23 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Ik denk een combinatie van:
• Te veel verschillende dingen willen leren: folk en klassiek fingerstyle, pop akkoordenliedjes, metalritmes etc.
• Perfectionistisch: veel herhalen om alle verschillende dingen niet te vergeten en beter willen spelen van wat ik al kan,i.p.v spelen wat ik niet kan en dan snel ontmoedigd raken.
• Misschien weinig talent. Ik kan wel makkelijk een pianomelodie verzinnen of horen hoe het in elkaar steekt, maar bij de gitaar zit ik er veel naast in pitch of weet ik niet eens wat ik hoor. Daarom ga ik ook een ander instrument proberen om te zien of ik me daar sneller in ontwikkel. Anders moet ik me niet aanstellen.![]()
• Misschien meer tijd besteden aan hele simpele dingen voor ik verder ga.
https://convertio.co/tmp/(...)24756e/Opname013.mp3quote:Op dinsdag 29 december 2015 15:35 schreef starla het volgende:
[..]
Heb hem ff clean ingespeeld voor je (door het vieze kanaal is valsspelen), althans dat lickje, niet dat stukje vooraf:
http://we.tl/eGUikTHKwp
Ik speel dan deze lick:
[ link | afbeelding ]
Je speelt hem ook met die triplet-feel? Misschien gaat het daar mis? Waar heb je het gevoel dat het mis gaat in deze lick? Dus met andere woorden: bij welk gedeelte zeg je continu 'kak!' en begin je weer opnieuw?
Ik bedoelde het niet lullig. Ik vind het juist leuk dat je de tijd neemt om met mij te sparren.quote:Op dinsdag 29 december 2015 17:29 schreef starla het volgende:
Ik speel hem toch echt in triple feel en niet lullig bedoeld (itt jouw opmerking), dát doe jij dus niet, daarom ga je de mist in
Vind mijn versie wel prima klinken eigenlijk, dus als je hoort dat beiden hetzelfde gespeeld worden dan is er echt iets goed mis met je gehoor
Want jij speelt juist niet aan één stuk door (noot 1 is al geen 16de noot, laat staan een triplet, diezelfde noot aan het begin van het 2de stukje is ook van langere lengte en daarnaast doe je op het einde nog 1 of 2 noten die een 8ste lijken te duren).
Heb die plaat nog ff beluisterd en hij speelt het echt zo, kan er niets aan veranderen. Hij accentueert sommige noten wat meer dan ik doe, maar het ritme én noten zijn exact dezelfde...Hij speelt óók aan één stuk door met allemaal 16de triplets zonder pauzes:
Vanaf 21:51
Ik heb trouwens dat filmpje van jou bekeken en ik snap de verwarring: dat filmpje is kut. Daar ligt het probleem; jij leert het verkeerd.
Hehe, Ik ben nog steeds een beetje zuur dat ik die anniversary RG niet gehaald heb. Zolang naar zitten kijken. Diverse malen op gespeeld. Was alleen net wat buiten budget voor me.quote:Op dinsdag 29 december 2015 11:49 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Wannabe's zoals ik. Metalbands die alleen power akkoorden spelen met 1 vinger in Drop D, Drop C, Drop B, DJENT ROARRR.
Jij hebt geen metronoom meer nodig!quote:Op dinsdag 29 december 2015 20:55 schreef starla het volgende:
Maar dat speelde je eerst niet.
Hoe het ook zij...wat nou als je uit dat filmpje van mij probeert te leren want dat klinkt voor mij 'beter' dan wat er gespeeld wordt in jouw filmpje.
En dan kijken of je er nog moeite mee hebt?
Ik denk namelijk van niet omdat het een runnetje is waarbij alle noten dezelfde lengte hebben, dus valt weinig aan te verkloten.
HET GROTE BEWIJS:![]()
![]()
Heb mijn lick over deze gelayerd met audacity, natuurlijk spelen we niet exact hetzelfde tempo (vrij grappig, want hebt aan beide tempi helemaal niets gedaan, dus speelde uit de losse pols de eerste keer bijna hetzelfde tempo, hoewel, ik het nummer ook retevaak gespeeld natuurlijk dus je spieren onthouden het tempo wel een beetje), maar om aan te geven dat het nagenoeg hetzelfde is. Op het eind verschilt het wat, want hij sustaint twee noten voor de laatste, daarna gaat hij alleen electrisch verder:
http://we.tl/5JULdP0efU
Sample van hier:
Ben jaloers op het geluid. Hoe krijg je nu zo'n goede sustain en helder geluid, zonder het heel erg distorted te laten klinken. Dus zonder al die scherp randen en een hoop achtergrond geluid, zoals ik altijd krijg?quote:Op dinsdag 29 december 2015 20:55 schreef starla het volgende:
Maar dat speelde je eerst niet.
Hoe het ook zij...wat nou als je uit dat filmpje van mij probeert te leren want dat klinkt voor mij 'beter' dan wat er gespeeld wordt in jouw filmpje.
En dan kijken of je er nog moeite mee hebt?
Ik denk namelijk van niet omdat het een runnetje is waarbij alle noten dezelfde lengte hebben, dus valt weinig aan te verkloten.
HET GROTE BEWIJS:![]()
![]()
Heb mijn lick over deze gelayerd met audacity, natuurlijk spelen we niet exact hetzelfde tempo (vrij grappig, want hebt aan beide tempi helemaal niets gedaan, dus speelde uit de losse pols de eerste keer bijna hetzelfde tempo, hoewel, ik het nummer ook retevaak gespeeld natuurlijk dus je spieren onthouden het tempo wel een beetje), maar om aan te geven dat het nagenoeg hetzelfde is. Op het eind verschilt het wat, want hij sustaint twee noten voor de laatste, daarna gaat hij alleen electrisch verder:
http://we.tl/5JULdP0efU
Sample van hier:
Het is goed om verschillende vingerzettingen te beheersen. Dan kun je gebruiken wat het beste uitkomt. In rockmuziek wordt bijvoorbeeld vaak de pink op de e-snaar en de ringvinger op de b-snaar gezet, Zo krijg je een volle klank en kun je makkelijk wisselen naar een D-akkoord. Als je van of naar een C-akkoord wisselt, dan kan het makkelijker zijn om de G met de pink op de e-snaar en de ringvinger op de E-snaar te zetten.quote:Op zaterdag 2 januari 2016 17:17 schreef Bluezz het volgende:
Ja hoi
Nu ong 5 weken bezig op een akoustische beginnersgitaar.
Het stemmen kan ik al bijna achterwege laten als ik begin, dat scheelt al en het eelt begint zich te vormen dus minder pijn.
Ik heb veel gehad aan de online beginnerscursusjes, NL en ENG talige, overal haal je wel tips en oefeningen vandaan, ik verdwaal er zowat in.
Hier meelezen helpt ook
En oefenen, veel oefenen. Elke dag zit ik wel een uur te lezen, te oefenen, uit te proberen en liedjes te proberen, het is zo leuk!
Over je duim niet erover heen hebben maar netjes tegen de hals aan de achterkant, ik vind het maar lastig om het zo te houden hoor.
Heb 1 vraag voor nu: Wat is de handigste vingerzetting voor het G akkoord?
Ik zie 2 of 3 verschillende, vind het een lastig akkoord.
Die solo heeft geen legatotechniek in zich en Gilmour is ook niet echt een legatogitarist (zijn bijna alle bluesgitaristen niet).quote:Op vrijdag 1 januari 2016 22:03 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Ben jaloers op het geluid. Hoe krijg je nu zo'n goede sustain en helder geluid, zonder het heel erg distorted te laten klinken. Dus zonder al die scherp randen en een hoop achtergrond geluid, zoals ik altijd krijg?
Is het voornamelijk techniek? Bijvoorbeeld meer legato spelen, weinig overlap tussen noten, etc? Of komt een groot deel ook door de gear? Ik heb nu een namaak Les Paul van het merk Tokai en een kleine amp, een Line6 Spider IV 15W.
Altijd leuk om te zien hoe iedereen die lick anders speelt.quote:Op dinsdag 29 december 2015 20:55 schreef starla het volgende:
Maar dat speelde je eerst niet.
Hoe het ook zij...wat nou als je uit dat filmpje van mij probeert te leren want dat klinkt voor mij 'beter' dan wat er gespeeld wordt in jouw filmpje.
En dan kijken of je er nog moeite mee hebt?
Ik denk namelijk van niet omdat het een runnetje is waarbij alle noten dezelfde lengte hebben, dus valt weinig aan te verkloten.
HET GROTE BEWIJS:![]()
![]()
Heb mijn lick over deze gelayerd met audacity, natuurlijk spelen we niet exact hetzelfde tempo (vrij grappig, want hebt aan beide tempi helemaal niets gedaan, dus speelde uit de losse pols de eerste keer bijna hetzelfde tempo, hoewel, ik het nummer ook retevaak gespeeld natuurlijk dus je spieren onthouden het tempo wel een beetje), maar om aan te geven dat het nagenoeg hetzelfde is. Op het eind verschilt het wat, want hij sustaint twee noten voor de laatste, daarna gaat hij alleen electrisch verder:
http://we.tl/5JULdP0efU
Sample van hier:
Dat is precies dezelfde lick idd, hetzelfde gespeeldquote:Op zondag 3 januari 2016 16:02 schreef playirelia het volgende:
[..]
Altijd leuk om te zien hoe iedereen die lick anders speelt.Blijft toch wel een mooie en interessante solo om te leren.
Ik heb het dus ook maar een try gegeven. Op gehoor ben ik zo dicht mogelijk bij het origineel proberen te komen en kwam ik op dit uit:
had het ff een stukje verder gespeeld omdat de lick weer terugkomt bij 20sec
Kenmerkend voor deze lick vind ik toch wel dat het begin van de lick dat zo gaat:
------------------------
-----10p7------------
-------------9---------
------------------------
------------------------
------------------------
Gilmour speelt dit namelijk live ook zo 5:25:
Het is toch wel een best snel loopje voor Gilmour kennende![]()
Daarna heb ik het zo verder gespeeld:
----------7---------------------------------------------------------------------
------7-----10p7-------------------------------------------------------------
-9b-----------------9b--9rp7------9----7-----------------------------------
-----------------------------------9-----9----9--7-----------------------------
------------------------------------------------------9-8-7------5~----------
---------------------------------------------------------------7----------------
Met 9rp7 bedoel bend terug op de noot (naar beneden alleen) en dan gelijk een pull off naar 7.
Normaal tab ik nooit dingen uit, maar het is toch wel leuk en handig.
Ik denk dat ik voor de originele album recording dit toch wel aardig in de buurt zit.
Toen ik deze solo voor het eerst wilde leren vond ik dit ook het moeilijkste gedeelte, puur door het tempo en ik haakte ook altijd af toen dit gedeelte van de solo begon.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |