Auto staat op naam van de zaak en niet op naam van een lease maatschappij.quote:Op donderdag 26 november 2015 10:18 schreef Arnax het volgende:
Wellicht dat je werkgever een rekening van 200 euro heeft gekregen van de lease maatschappij?
Ok, weet je toevallig ook welk bedrag de garage de WG heeft gefactureerd? Wellicht dat dit, alsnog, hoger was dan die 160/200 euro?quote:Op donderdag 26 november 2015 10:19 schreef Flashbag het volgende:
[..]
Auto staat op naam van de zaak en niet op naam van een lease maatschappij.
Nee ik haal de auto vanmiddag weer op. Ik werd gebeld door garage over de facturatie inclusief het bedrag. Ik had aangegeven dat ze hiervoor contact op konden nemen met de zaak en nu beweerd mijn werkgever, die mij 5 minuten later belde, 200 euro eigen risico in rekening te nemen terwijl ik weet dat de kosten 160 euro zijn. Wellicht kopie van de factuur opvragen vanmiddag?quote:Op donderdag 26 november 2015 10:20 schreef Arnax het volgende:
[..]
Ok, weet je toevallig ook welk bedrag de garage de WG heeft gefactureerd? Wellicht dat dit, alsnog, hoger was dan die 160/200 euro?
Is het nou een Lease auto of een auto van de baas?quote:Op donderdag 26 november 2015 10:19 schreef Flashbag het volgende:
Auto staat op naam van de zaak en niet op naam van een lease maatschappij.
Auto staat op naam van het bedrijf. Dus zou wel auto van de baas zijn dan.quote:Op donderdag 26 november 2015 10:28 schreef RavigotteSaus het volgende:
[..]
Is het nou een Lease auto of een auto van de baas?
Als de schade onder werktijd is ontstaan vraag ik me uberhaupt af of ze je iets mogen laten betalen.
Ik zou een kopie van de factuur opvragen. Het zou niet de eerste keer zijn dat een garage achteraf meer factureert omdat ze in de gaten hebben gekregen dat een bedrijf gaat betalen.quote:Op donderdag 26 november 2015 10:22 schreef Flashbag het volgende:
[..]
Nee ik haal de auto vanmiddag weer op. Ik werd gebeld door garage over de facturatie inclusief het bedrag. Ik had aangegeven dat ze hiervoor contact op konden nemen met de zaak en nu beweerd mijn werkgever, die mij 5 minuten later belde, 200 euro eigen risico in rekening te nemen terwijl ik weet dat de kosten 160 euro zijn. Wellicht kopie van de factuur opvragen vanmiddag?
Toen ze mij belde wisten ze dat het om een auto van de zaak ging dus lijkt me in dit geval stug. Ik ga sowieso even een kopie opvragen van de factuur. Maar nu rust nog steeds de vraag: Stel het is wel 160 euro aan kosten mag mijn werkgever mij dan 200 euro eigen risico in rekening brengen?quote:Op donderdag 26 november 2015 10:34 schreef Arnax het volgende:
[..]
Ik zou een kopie van de factuur opvragen. Het zou niet de eerste keer zijn dat een garage achteraf meer factureert omdat ze in de gaten hebben gekregen dat een bedrijf gaat betalen.
Natuurlijk niet.quote:Op donderdag 26 november 2015 10:35 schreef Flashbag het volgende:
[..]
Toen ze mij belde wisten ze dat het om een auto van de zaak ging dus lijkt me in dit geval stug. Ik ga sowieso even een kopie opvragen van de factuur. Maar nu rust nog steeds de vraag: Stel het is wel 160 euro aan kosten mag mijn werkgever mij dan 200 euro eigen risico in rekening brengen?
Daar was ik al beetje bang voor. Hij is in privé tijd beschadigd geraakt (was zelf niet aanwezig toen het gebeurde)quote:Op donderdag 26 november 2015 10:36 schreef hottentot het volgende:
[..]
Natuurlijk niet.
Verder werd je spiegel beschadigt terwijl je de auto prive of zakelijk gebruikte?
Dan gewoon je werkgever vragen dat je de rekening wilt zien en gewoon aangeven dat dit raar is omdat de garage jou had gebeld na de reparatie en vertelde dat de kosten maar 160,- waren. En dat je graag even op de factuur wilt zien waar de verhoging in zit.quote:Op donderdag 26 november 2015 10:41 schreef Flashbag het volgende:
[..]
Daar was ik al beetje bang voor. Hij is in privé tijd beschadigd geraakt (was zelf niet aanwezig toen het gebeurde)
Ja nu nog bonter. Jij bent toch niet verantwoordelijk voor schade aan de auto van je baas als je er zelf niet bij aanwezig bent? Ik dacht dat je zelf die spiegel eraf had geketst.quote:Op donderdag 26 november 2015 10:41 schreef Flashbag het volgende:
Hij is in privé tijd beschadigd geraakt (was zelf niet aanwezig toen het gebeurde)
Spiegel heeft een trap gehad of is iets tegen aan geknald waardoor de kap eraf ligt. Snap dat ik dan gewoon eigen risico moet betalen maar gaat mij meer om die verhoging.quote:Op donderdag 26 november 2015 10:48 schreef RavigotteSaus het volgende:
[..]
Ja nu nog bonter. Jij bent toch niet verantwoordelijk voor schade aan de auto van je baas als je er zelf niet bij aanwezig bent? Ik dacht dat je zelf die spiegel eraf had geketst.
Waarom niet?quote:Op donderdag 26 november 2015 10:48 schreef RavigotteSaus het volgende:
[..]
Ja nu nog bonter. Jij bent toch niet verantwoordelijk voor schade aan de auto van je baas als je er zelf niet bij aanwezig bent? Ik dacht dat je zelf die spiegel eraf had geketst.
Gaat er om dat mijn werkgever volledige eigen risico van 200 euro wil doorberekenen op mij terwijl de schade daar 40 euro onder ligt.quote:Op donderdag 26 november 2015 11:52 schreef craftyvirus het volgende:
Heb je geen overeenkomst over de auto? Daar moeten dit soort zaken toch in staan?
Hij heeft er ook geen boodschappen mee gedaan, hij heeft hem ergens geparkeerd.quote:Op donderdag 26 november 2015 11:09 schreef hottentot het volgende:
[..]
Waarom niet?
Werkgever heeft hem niet verplicht om met de auto boodschappen te doen? (ik noem maar iets..)
Ja dat snap ik, ik heb ook leren lezen. Maar mijn vraag is toch ook helder? Als er een overeenkomst ligt waarin staat "werknemer is verplicht bij elke schade het minimale eigen risico á ¤ 200,- te betalen" dan heb je geen poot om op te staan. Staat dat er niet, of staat er wat anders dan heb je wellicht nog "een stok om mee te slaan" (dit is spreekwoordelijk).quote:Op donderdag 26 november 2015 11:55 schreef Flashbag het volgende:
[..]
Gaat er om dat mijn werkgever volledige eigen risico van 200 euro wil doorberekenen op mij terwijl de schade daar 40 euro onder ligt.
Lijkt mij enorm krom dat ik het dan via mijn werkgever laat repareren als ik het zelf ook kan regelen voor 40 euro minder.
Hij kan toch bij de supermarkt hebben gestaan?quote:Op donderdag 26 november 2015 11:56 schreef RavigotteSaus het volgende:
[..]
Hij heeft er ook geen boodschappen mee gedaan, hij heeft hem ergens geparkeerd.
sterker nog: als hij boodschappen had gedaan was het niet gebeurt.
Echt, wat een ongelofelijke onzin.quote:Op donderdag 26 november 2015 11:58 schreef craftyvirus het volgende:
[..]
Ja dat snap ik, ik heb ook leren lezen. Maar mijn vraag is toch ook helder? Als er een overeenkomst ligt waarin staat "werknemer is verplicht bij elke schade het minimale eigen risico á ¤ 200,- te betalen" dan heb je geen poot om op te staan.
quote:Op donderdag 26 november 2015 12:02 schreef mrPanerai het volgende:
Was die 160 all-in, of mss zonder btw of werkuren.
Dat is een goeie. Zal eens even op de factuur kijken straksquote:Op donderdag 26 november 2015 12:09 schreef Sometimes het volgende:
Prijsopgave was excl BTW misschien?
Scheelt nog steeds 5,40 toch weer een halve liter bierquote:Op donderdag 26 november 2015 12:09 schreef Sometimes het volgende:
Prijsopgaves van garages zijn vaak niet al te precies.quote:Op donderdag 26 november 2015 12:27 schreef hottentot het volgende:
[..]
Scheelt nog steeds 5,40 toch weer een halve liter bier
Ook dat natuurlijk.quote:Op donderdag 26 november 2015 12:28 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Prijsopgaves van garages zijn vaak niet al te precies.
Dan nog, als de auto eigendom is van de werkgever dan zal hij de BTW van die rekening wel vrolijk weer aftrekken.quote:Op donderdag 26 november 2015 12:09 schreef Sometimes het volgende:
Natuurlijk zal de WG die BTW aftrekken. En de belastingdienst zal de betaling van TS belasten met BTW. Aangezien het een betaling is voor een product en/of dienst die BTW-plichtig is. Per saldo wordt er dus BTW betaald.quote:Op donderdag 26 november 2015 12:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan nog, als de auto eigendom is van de werkgever dan zal hij de BTW van die rekening wel vrolijk weer aftrekken.
Als er in de overeenkomst ¤ 200,- per gebeurtenis staat terwijl de werkelijke kosten ¤ 160,- zijn, is het op z'n minst heel flauw om de werknemer toch die ¤ 200,- te laten betalen.quote:Op donderdag 26 november 2015 21:28 schreef Fer het volgende:
Misschien staat in de overeenkomst 200¤ per gebeurtenis? Bij mij staat er dacht ik 130¤, vanaf iedere tweede gebeurtenis per jaar, oid.
Eigen risico is een BTW-plichtig product of dienst die aan TS geleverd wordt?quote:Op donderdag 26 november 2015 21:36 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Natuurlijk zal de WG die BTW aftrekken. En de belastingdienst zal de betaling van TS belasten met BTW. Aangezien het een betaling is voor een product en/of dienst die BTW-plichtig is. Per saldo wordt er dus BTW betaald.
Rand gevalletje hé. Verschil zal wel de BTW zijn, oh wacht dat is slechts 33,60. Maar wellicht dat die lease maatschappij ook nog wat handelingskosten in rekening brengt. Ik zou de factuur eens opvragen. Maar niet direct een idee of je baas bij doorbelasting ook de BTW aan jou moet doorberekenen.quote:Op donderdag 26 november 2015 10:35 schreef Flashbag het volgende:
[..]
Toen ze mij belde wisten ze dat het om een auto van de zaak ging dus lijkt me in dit geval stug. Ik ga sowieso even een kopie opvragen van de factuur. Maar nu rust nog steeds de vraag: Stel het is wel 160 euro aan kosten mag mijn werkgever mij dan 200 euro eigen risico in rekening brengen?
Precies, wacht nog even af wat hij in rekening brengt en anders confronteer ik hem met de factuur. Hij weet overigens niet dat ik een kopie van de factuur heb.quote:Op vrijdag 27 november 2015 11:07 schreef 1299 het volgende:
Fijne werkgever dan, dat die jou wil tillen voor 40 euro
Heb je ook aangifte gedaan van de vernieling en bij het schade formulier een kopie van de aangifte gedaan? Ik vind het een beetje vreemd dat het jouw risico is namelijk dat een ander de auto van de baas vernield.quote:Op vrijdag 27 november 2015 11:14 schreef Flashbag het volgende:
[..]
Precies, wacht nog even af wat hij in rekening brengt en anders confronteer ik hem met de factuur. Hij weet overigens niet dat ik een kopie van de factuur heb.
het is geen lease-auto heeft TS al aangegeven.quote:Op donderdag 26 november 2015 22:08 schreef Redster1984 het volgende:
Ik vind het nogal onzin dat je een eigen risico hebt. Heb 1 x een leaseauto total loss gereden en 1x een andere tegen een betonnen paal gezet waardoor er een nieuwe as onder moest à 4000 euro. Nooit iets van gehoord van een eigen risico. Vind het nogal een schrale actie van je werkgever.
Zou ik vreemd vinden want in mijn contract staat max eigen risico van 200 en niet minimaal. Als ik bloed laat prikken voor 60 euro dan betaal ik ook geen 360 euro volle bak eigen risicoquote:Op vrijdag 27 november 2015 11:17 schreef 1299 het volgende:
Wellicht is het gebruikelijk om voor een schade sowieso 200 euro te rekenen. Het komt niet vaak voor dat de rekening onder de 200 euro is. Dat praat het niet goed, maar zoiets zal het verhaal wel worden van jouw werkgever.
Uiteraardquote:Op vrijdag 27 november 2015 12:06 schreef Flashbag het volgende:
[..]
Zou ik vreemd vinden want in mijn contract staat max eigen risico van 200 en niet minimaal. Als ik bloed laat prikken voor 60 euro dan betaal ik ook geen 360 euro volle bak eigen risico.
Ga ik ook doenquote:Op vrijdag 27 november 2015 12:32 schreef 1299 het volgende:
[..]
UiteraardMaar je hoeft niet direct van het slechte uit te gaan. Confronteer hem gewoon met de rekening en vraag waar hij die overige 40 euro kosten vandaan heeft getoverd.
Volgens de recente jurisprudentie is dat niet eens meer standaard. Dit omdat de hoge raad van mening is dat je een werknemer niet mag opzadelen met een groot risico, en dat het risico van de werknemer DUS door de werknemer te verzekeren moet zijn. Als de werknemer door de werkgever geen optie is geboden om zich te verzekeren tegen de eigen-risico-claims, mag de WG geen eigen risico claimen. Aangezien dergelijke verzekeringen niet bestaan, kan de WG deze niet aanbieden..quote:Op donderdag 26 november 2015 11:59 schreef hottentot het volgende:
[..]
Hij kan toch bij de supermarkt hebben gestaan?
Maar goed dat maakt ook allemaal niet uit, standaard is schade onder werktijd voor de wg en schade buiten werktijd voor de wn, tenzij anders overééngekomen.
http://www.hbk.eu/nieuws/(...)wie-gaat-dat-betalenquote:Schade aan de leaseauto – wie gaat dat betalen?
Wanneer mag u als werkgever de schade aan een leaseauto (of een eigen risico) doorberekenen aan uw werknemer? En als u de werknemer bent, kunt u zich dan eigenlijk wel indekken tegen dit risico? We zetten de feiten voor beide partijen op een rij.
Werknemer in principe niet aansprakelijk voor geleden schade
In principe geldt dat een werknemer niet aansprakelijk is als hij tijdens werktijd schade toebrengt aan zijn leaseauto. Deze wet is gemaakt vanuit de beschermingsgedachte: als een werknemer wel aansprakelijk gesteld zou kunnen worden voor geleden schade, dan zou het rijden in een leaseauto voor hem tot omvangrijke, onaanvaardbare risico’s leiden die onverzekerbaar zijn. Deze beschermingsgedachte gaat zelfs zo ver, dat deze regel in recente rechtspraak ook is doorgetrokken naar situaties buiten werktijd.
De uitzonderingen
Er is in de wet een drietal uitzonderingen opgenomen, waarbij de werknemer wel aansprakelijk gesteld kan worden voor geleden schade. Dat zijn opzet of bewuste roekeloosheid (bijvoorbeeld rijden onder invloed), uitzonderlijke gevallen (zoals sommige verkeersboetes), of als er schriftelijk overeengekomen is (in de arbeidsovereenkomst, cao of autoregeling) om af te wijken van de hoofdregel. Dit laatste is echter alleen mogelijk voor zover de werknemer tegen de doorberekening daadwerkelijk verzekerd is.
Aansprakelijkheid werknemer in de praktijk minimaal
In de praktijk kunnen werkgevers slechts zelden op deze uitzonderingsgevallen terugvallen. Zo volgt uit rechtspraak dat opzet of bewuste roekeloosheid niet snel wordt aangenomen. Dat bleek onlangs nog in een rechtszaak, waarbij een werknemer na werktijd zijn sleutelbos in de voordeur had laten zitten. Diezelfde avond werden de sleutels én de leaseauto gestolen. Zijn werkgever wilde de schade verhalen op de werknemer, omdat die in zijn ogen roekeloos had gehandeld. Het Gerechtshof was echter van mening dat er geen sprake was van roekeloosheid, maar van ‘onoplettendheid’. Daarmee was de aansprakelijkheid van de werknemer van de baan. Ook als u schriftelijk overeengekomen bent dat er sprake is van een eigen risico, is het lastig om dit eigen risico daadwerkelijk in rekening te brengen. Gewoonweg omdat er vooralsnog geen verzekeringsproducten zijn waarmee werknemers zich kunnen verzekeren tegen het (beperkte) eigen risico.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |