abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157786564
Hallo,

In mijn badkamer heb ik de volgende situatie na een verplaatsing van de douche:

Zoals te zien is zit de afzuiging in de hoek tegenover de douche (het rode rondje).
Er zit verder geen raam in de badkamer.

Ga ik problemen krijgen als ik op deze manier de afzuiging laat zitten of moet ik deze meer verplaatsen richting de douche?

(De afvoer zit trouwens verder weggewerkt achter een verlaagd plafond waarbij er aan beide kanten van de badkamer een koof zit van ongeveer 10cm breed waar het lucht achter het plafond kan)

Alvast bedankt voor het meedenken!
pi_157787855
Het hangt vooral van de temperatuur van de muren/plafond af.

Zit de badkamer op een buitenmuur? Is het plafond meteen het dak? Hoe goed is het geisoleerd?

Als de muren (praktisch) dezelfde temperatuur zijn als de temperatuur van de lucht krijg je niet zo snel neerslag van vocht (wat tot schimmel leidt). Is het een (slecht geisoleerde) buitenmuur heb je eerder problemen.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_157787903
quote:
5s.gif Op dinsdag 24 november 2015 16:04 schreef nightsleeper het volgende:
Het hangt vooral van de temperatuur van de muren/plafond af.

Zit de badkamer op een buitenmuur? Is het plafond meteen het dak? Hoe goed is het geisoleerd?

Als de muren (praktisch) dezelfde temperatuur zijn als de temperatuur van de lucht krijg je niet zo snel neerslag van vocht (wat tot schimmel leidt). Is het een (slecht geisoleerde) buitenmuur heb je eerder problemen.
Het is een inpandige badkamer die aan geen enkele buitenmuur grenst. De temperatuur van de muren is dus rondom vrijwel hetzelfde. Het dak van de badkamer is de vloer van mijn woonkamer. (badkamer zit beneden)
pi_157787946
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2015 16:06 schreef jasperve het volgende:

[..]

Het is een inpandige badkamer die aan geen enkele buitenmuur grenst. De temperatuur van de muren is dus rondom vrijwel hetzelfde. Het dak van de badkamer is de vloer van mijn woonkamer. (badkamer zit beneden)
Dan heb je goede kans er wel mee weg te komen. Er is nog steeds afzuiging dus het vocht zal nog steeds wel afgezogen worden. Wel is het wellicht slim om de pomp iets langer na het douchen te laten draaien.

Ik zou het gewoon zo laten zitten. Mocht er schimmel optreden kun je dat altijd zo weghalen en dan alsnog iets aan de afzuiging doen.
a decent omelette.
pi_157788051
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 november 2015 16:08 schreef nightsleeper het volgende:

[..]

Dan heb je goede kans er wel mee weg te komen. Er is nog steeds afzuiging dus het vocht zal nog steeds wel afgezogen worden. Wel is het wellicht slim om de pomp iets langer na het douchen te laten draaien.

Ik zou het gewoon zo laten zitten. Mocht er schimmel optreden kun je dat altijd zo weghalen en dan alsnog iets aan de afzuiging doen.
Naderhand nog aanpassen zal niet echt gemakkelijk zijn. De badkamer zal worden gestucced en het verlaagde plafond ook. Zou wel een erg duur geintje zijn om dit nog te veranderen.

De afzuiging zit sowieso op een timer aangesloten waarbij hij zolang de timer staat in een hoger toerental afzuigt.

Wat zou een betere locatie zijn voor de afzuiging in dit geval dan?
pi_157788132
De douche is toch de plaats die de meeste vocht de lucht in slingert. De combinatie van het warme water plus het feit dat het gewoon door de lucht vliegt en spettert maakt dat het uitermate goed aan de lucht wordt overgedragen.

Boven de douche is dus de meest logische plaats. Maar nogmaals: Goede kans dat verplaatsen niet mogelijk is. Gebruik je de badkamer al? Dan kun je een goedkoop weerstation met buitenunit kopen (+- tien euro bij bijvoorbeeld blokker). Dan kun je de luchtvochtigheid eenvoudig op meerdere plaatsen meten om te zien of het goed gaat.

Zolang de muren niet merkbaar kouder zijn dan de lucht (en dat is onwaarschijnlijk in jouw geval) is er weinig kans op condensatie. Het maakt dan helemaal niet zoveel uit waar de afzuiging zit.
a decent omelette.
pi_157788319
quote:
3s.gif Op dinsdag 24 november 2015 16:16 schreef nightsleeper het volgende:
De douche is toch de plaats die de meeste vocht de lucht in slingert. De combinatie van het warme water plus het feit dat het gewoon door de lucht vliegt en spettert maakt dat het uitermate goed aan de lucht wordt overgedragen.

Boven de douche is dus de meest logische plaats. Maar nogmaals: Goede kans dat verplaatsen niet mogelijk is. Gebruik je de badkamer al? Dan kun je een goedkoop weerstation met buitenunit kopen (+- tien euro bij bijvoorbeeld blokker). Dan kun je de luchtvochtigheid eenvoudig op meerdere plaatsen meten om te zien of het goed gaat.

Zolang de muren niet merkbaar kouder zijn dan de lucht (en dat is onwaarschijnlijk in jouw geval) is er weinig kans op condensatie. Het maakt dan helemaal niet zoveel uit waar de afzuiging zit.
Ik gebruik de douche nog niet nee dus kan dit niet echt meten. Het verplaatsen is nog vrij eenvoudig mogelijk op dit moment aangezien ik het achter het verlaagde plafond zou kunnen wegwerken.
  dinsdag 24 november 2015 @ 17:17:44 #8
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_157789508
Als ik moest kiezen, zou ik ook eerder voor boven de douche kiezen. Deze geeft veel meer waterdamp in korte tijd af ten opzichte van een bad.

Kun je geen dunne buis boven je verlaagde plafond kwijt, zodat je een tweede afzuigpunt bij je douche kwijt kunt? De afzuiging zal in je badkamer op zich wel goed werken, maar in het douchedeel wel minder goed werken. Zeker als je daar een deur of gordijn gepland hebt ga je merken dat de damp daar blijft hangen.

In het algemeen geldt trouwens, maar zeker in dit geval, dat je het beste met de badkamerdeur dicht kunt douchen. Met een open deur ontstaat een luchtstroom van je overloop rechtstreeks naar het afzuigventiel toe. Door de deur te sluiten creëer je drukverschil waardoor de frisse lucht zich meer zal verspreiden door de badkamer. Zorg wel kier onder de deur of een rooster in de deur.
  dinsdag 24 november 2015 @ 21:33:07 #9
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_157798173
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2015 17:17 schreef Barrah het volgende:
Als ik moest kiezen, zou ik ook eerder voor boven de douche kiezen. Deze geeft veel meer waterdamp in korte tijd af ten opzichte van een bad.

Kun je geen dunne buis boven je verlaagde plafond kwijt, zodat je een tweede afzuigpunt bij je douche kwijt kunt? De afzuiging zal in je badkamer op zich wel goed werken, maar in het douchedeel wel minder goed werken. Zeker als je daar een deur of gordijn gepland hebt ga je merken dat de damp daar blijft hangen.

In het algemeen geldt trouwens, maar zeker in dit geval, dat je het beste met de badkamerdeur dicht kunt douchen. Met een open deur ontstaat een luchtstroom van je overloop rechtstreeks naar het afzuigventiel toe. Door de deur te sluiten creëer je drukverschil waardoor de frisse lucht zich meer zal verspreiden door de badkamer. Zorg wel kier onder de deur of een rooster in de deur.
Precies mijn gedachte, alleen weet niet je onder een dunne buis verstaat, maar 125mm is toch wel het minimum.
Share your talent, move the world.
pi_157798190
Als ik aanneem dat de luchttoevoer via de deur (kier of rooster) gaat is de douche wel een erg dode hoek. De verse lucht zal dan toch de kortste route naar het afzuigpunt nemen.
Een extra punt in de douchehoek is dan wel aan te bevelen al beweren sommigen dat een afzuigpunt boven je douche zorgt voor tocht langs je natte lijf. Heb ik zelf geen ervaring mee maar ík zou het risico niet nemen. Een andere optie is om wel een punt boven je douche te doen maar die met een tijdklok o.i.d pas aanzetten als je klaar bent.
  dinsdag 24 november 2015 @ 21:34:28 #11
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_157798221
Beste plek is boven de douche. Ik kan je echt absoluut aan raden om hem daarheen te brengen, zeker als je je plafond toch al gaat verlagen, dan moet het gewoon wel te doen zijn met vrij kleine moeite.

Nog beter is daarnaast de douche rondom dicht te maken en alleen een kleine luchtspleet rond de deur.

Zijkanten max 5mm, boven en onder circa 15mm.

Op dia manier heb je tijdens douchen met de douchedeur dicht de hele badkamer droog met de ventilatie gewoon op de laagste stand.

Tocht in de douche heb je dan nauwelijks tot geen last van. Wij hebben er geen last van in elk geval met bovenstaande setup.
pi_157800744
quote:
99s.gif Op dinsdag 24 november 2015 21:34 schreef TR08 het volgende:
Beste plek is boven de douche. Ik kan je echt absoluut aan raden om hem daarheen te brengen, zeker als je je plafond toch al gaat verlagen, dan moet het gewoon wel te doen zijn met vrij kleine moeite.
dit is inderdaad denk ik wel te doen met zo een platte buis. hier kan ik alleen geen ventiel voor vinden om de luchtstroom in te kunnen regelen. bestaan deze uberhaupt?
  woensdag 25 november 2015 @ 09:47:44 #13
14320 TR08
pi_157804902
Is er geen overgang rond-plat om mee door je plafond te gaan?
  woensdag 25 november 2015 @ 10:32:26 #14
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_157805482
Ik dacht ook aan een platte buis.

Dit heeft alleen voordelen als er een knietje bestaat met aan de ene kant plat en aan de andere kant rond om direct een ventiel op aan te sluiten.

Mocht dit niet bestaan, dan heb je sowieso al veel hoogte nodig om de bocht te maken en kun je net zo goed voor een normale buis gaan.

Als nog meer hoogteverlies niet wenselijk is, dan is een hoogteverschil in het plafond tussen badkamer en douchegedeelte ook een optie misschien. Maak je het plafond in het douchedeel hoger, dan kan je een ventiel in de verticale overgang plaatsen en heb je dus geen knietje nodig om door je plafond te gaan. Door juist het plafond in het douchedeel lager te maken heb je hier meer ruimte om je overgang en bocht te maken, terwijl je in de rest van de ruimte maximaal ruimte behoudt.
pi_157806169
Die knietjes bestaan gewoon dus dit is geen probleem. Ga er straks even voor op pad om de buisdelen te halen.

Nu we toch over het onderwerp mechanische ventilatie bezig zijn meteen de volgende vraag.

Is het mogelijk zelf je ventilatiekanalen schoon te vegen?

Net een offerte binnengekregen en deze hebben het over 200 euro om de kanalen/ventilatieboxen schoon te maken. Ik kan voor 160 euro een flexibele as met borstel kopen en de boxen kan ik ook zelf wel schoon maken.

Zie ik dan dingen over het hoofd behalve dat ik geen goede afzuiging heb op het moment dat ik ga borstelen?
pi_157819617
plattebuis is lastiger schoonmaken is mijn idee :P
  woensdag 25 november 2015 @ 21:15:31 #17
14320 TR08
pi_157820884
Ga jij hele afzuig leidingen reinigen dan?
  woensdag 25 november 2015 @ 21:17:31 #18
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_157820945
OMG!! Ik betrap mezelf er door dit topic op dat ik het woord 'afzuigen' niet meer normaal kan interpreteren!!!!

[ Bericht 0% gewijzigd door Villas__Rubin op 25-11-2015 21:24:34 ]
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_157824327
quote:
99s.gif Op woensdag 25 november 2015 21:15 schreef TR08 het volgende:
Ga jij hele afzuig leidingen reinigen dan?
Nou ja. Opzich is het niet zo een gek idee toch? Ik ken nog wel 2 of 3 huizen waar het moet gebeuren. 200 euro per huis per zeg maar 8 jaar?

Kosten heb je er zo uit voor zon borstel. Heb even gekeken. Op perslucht zijn ze om en nabij de 300 euro. Het enige probleem waar je tegenaan loopt is het gebrek aan een goede stofzuiger. Nu weet ik dat sommige bedrijven de mechanische ventilatieboxen zelf als stofzuiger gebruiken. Dit lijkt me echter niet heel erg geschikt.

Ik las ook iets over buizen schoonmaken met schuim ofzo. Hebben jullie daar wel eens van gehoord?
pi_157824435
Ik zou gewoon twee afzuigpunten maken.
Die er nu zit laten zitten en er 1 bij de douch bij en de buizen koppelen ofzo?
Do what you love, love what you do!
  donderdag 26 november 2015 @ 16:07:43 #21
14320 TR08
pi_157836356
quote:
1s.gif Op woensdag 25 november 2015 22:48 schreef jasperve het volgende:

[..]

Nou ja. Opzich is het niet zo een gek idee toch? Ik ken nog wel 2 of 3 huizen waar het moet gebeuren. 200 euro per huis per zeg maar 8 jaar?

Kosten heb je er zo uit voor zon borstel. Heb even gekeken. Op perslucht zijn ze om en nabij de 300 euro. Het enige probleem waar je tegenaan loopt is het gebrek aan een goede stofzuiger. Nu weet ik dat sommige bedrijven de mechanische ventilatieboxen zelf als stofzuiger gebruiken. Dit lijkt me echter niet heel erg geschikt.

Ik las ook iets over buizen schoonmaken met schuim ofzo. Hebben jullie daar wel eens van gehoord?
Nee.

Ventilator schoonmaken wel van gehoord, maar ook nog nooit gezien dat de buizen zo vol zaten dat ze gereinigd moesten.

Moet zeggen dat ventilatiekanalen ook niet mijn werk is. Ik klus er alleen prive aan.

[ Bericht 4% gewijzigd door TR08 op 26-11-2015 17:55:25 ]
pi_157837455
Je afzuiging moet zover als het kan van je aanvoer. Dan krijg je luchtstroming.
pi_157906209
Ik heb na jullie advies toch besloten om een 2de afzuigingspunt te maken in de hoek bij de douche.

Omdat ik het punt wat er nu al zat niet al te ver wil verplaatsen heb ik een soort van splitseenheid gemaakt. (Ik kan nu door het nieuwe gat nog steeds bij de orginele pijp komen ivm schoonmaken e.d.)

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en of jullie denken dat het zal werken.

Je kijkt naar een houten box welke tegen het plafond zal worden geschroefd op de plaats waar nu de 125mm pijp uitkomt. De kant waar je nu dus doorheen kijkt in de box komt dus tegen het plafond. Uiteraard rondom afgekit.

Het ronde gat is het afzuigpunt van 100mm wat bij het bad komt en de vierkante sleuf is waar de kunststof 110/55 buis op zal worden aangesloten welke naar het 2de punt zal lopen.

pi_157906275
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2015 19:09 schreef jasperve het volgende:
Ik heb na jullie advies toch besloten om een 2de afzuigingspunt te maken in de hoek bij de douche.

Omdat ik het punt wat er nu al zat niet al te ver wil verplaatsen heb ik een soort van splitseenheid gemaakt.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en of jullie denken dat het zal werken.

Je kijkt naar een houten box welke tegen het plafond zal worden geschroefd op de plaats waar nu de 125mm pijp uitkomt. De kant waar je nu dus doorheen kijkt in de box komt dus tegen het plafond. Uiteraard rondom afgekit.

Het ronde gat is het afzuigpunt van 100mm wat bij het bad komt en de vierkante sleuf is waar de kunststof 110/55 buis op zal worden aangesloten welke naar het 2de punt zal lopen.

[ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]
Nice! Gaat zeker werken. Test wel even of ie geen lawaai gaat maken door wervelingen in de box. Eventueel de binnenkant nog bekleden met schuim..
  zondag 29 november 2015 @ 19:26:05 #25
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_157906574
quote:
99s.gif Op donderdag 26 november 2015 16:07 schreef TR08 het volgende:

[..]

Nee.

Ventilator schoonmaken wel van gehoord, maar ook nog nooit gezien dat de buizen zo vol zaten dat ze gereinigd moesten.

Moet zeggen dat ventilatiekanalen ook niet mijn werk is. Ik klus er alleen prive aan.
Met een borstel krijg je kanalen nooit goed schoon. Je komt namelijk niet in de hoeken. Het bedrijf waar ik werk, reinigt daarom met een poeder. Bij de box zetten we een grote industriële stofzuiger en injecteren bij ieder ventiel het poeder. Het poeder neemt vervolgens het stof mee naar de stofzuiger.
Share your talent, move the world.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')