Het is een inpandige badkamer die aan geen enkele buitenmuur grenst. De temperatuur van de muren is dus rondom vrijwel hetzelfde. Het dak van de badkamer is de vloer van mijn woonkamer. (badkamer zit beneden)quote:Op dinsdag 24 november 2015 16:04 schreef nightsleeper het volgende:
Het hangt vooral van de temperatuur van de muren/plafond af.
Zit de badkamer op een buitenmuur? Is het plafond meteen het dak? Hoe goed is het geisoleerd?
Als de muren (praktisch) dezelfde temperatuur zijn als de temperatuur van de lucht krijg je niet zo snel neerslag van vocht (wat tot schimmel leidt). Is het een (slecht geisoleerde) buitenmuur heb je eerder problemen.
Dan heb je goede kans er wel mee weg te komen. Er is nog steeds afzuiging dus het vocht zal nog steeds wel afgezogen worden. Wel is het wellicht slim om de pomp iets langer na het douchen te laten draaien.quote:Op dinsdag 24 november 2015 16:06 schreef jasperve het volgende:
[..]
Het is een inpandige badkamer die aan geen enkele buitenmuur grenst. De temperatuur van de muren is dus rondom vrijwel hetzelfde. Het dak van de badkamer is de vloer van mijn woonkamer. (badkamer zit beneden)
Naderhand nog aanpassen zal niet echt gemakkelijk zijn. De badkamer zal worden gestucced en het verlaagde plafond ook. Zou wel een erg duur geintje zijn om dit nog te veranderen.quote:Op dinsdag 24 november 2015 16:08 schreef nightsleeper het volgende:
[..]
Dan heb je goede kans er wel mee weg te komen. Er is nog steeds afzuiging dus het vocht zal nog steeds wel afgezogen worden. Wel is het wellicht slim om de pomp iets langer na het douchen te laten draaien.
Ik zou het gewoon zo laten zitten. Mocht er schimmel optreden kun je dat altijd zo weghalen en dan alsnog iets aan de afzuiging doen.
Ik gebruik de douche nog niet nee dus kan dit niet echt meten. Het verplaatsen is nog vrij eenvoudig mogelijk op dit moment aangezien ik het achter het verlaagde plafond zou kunnen wegwerken.quote:Op dinsdag 24 november 2015 16:16 schreef nightsleeper het volgende:
De douche is toch de plaats die de meeste vocht de lucht in slingert. De combinatie van het warme water plus het feit dat het gewoon door de lucht vliegt en spettert maakt dat het uitermate goed aan de lucht wordt overgedragen.
Boven de douche is dus de meest logische plaats. Maar nogmaals: Goede kans dat verplaatsen niet mogelijk is. Gebruik je de badkamer al? Dan kun je een goedkoop weerstation met buitenunit kopen (+- tien euro bij bijvoorbeeld blokker). Dan kun je de luchtvochtigheid eenvoudig op meerdere plaatsen meten om te zien of het goed gaat.
Zolang de muren niet merkbaar kouder zijn dan de lucht (en dat is onwaarschijnlijk in jouw geval) is er weinig kans op condensatie. Het maakt dan helemaal niet zoveel uit waar de afzuiging zit.
Precies mijn gedachte, alleen weet niet je onder een dunne buis verstaat, maar 125mm is toch wel het minimum.quote:Op dinsdag 24 november 2015 17:17 schreef Barrah het volgende:
Als ik moest kiezen, zou ik ook eerder voor boven de douche kiezen. Deze geeft veel meer waterdamp in korte tijd af ten opzichte van een bad.
Kun je geen dunne buis boven je verlaagde plafond kwijt, zodat je een tweede afzuigpunt bij je douche kwijt kunt? De afzuiging zal in je badkamer op zich wel goed werken, maar in het douchedeel wel minder goed werken. Zeker als je daar een deur of gordijn gepland hebt ga je merken dat de damp daar blijft hangen.
In het algemeen geldt trouwens, maar zeker in dit geval, dat je het beste met de badkamerdeur dicht kunt douchen. Met een open deur ontstaat een luchtstroom van je overloop rechtstreeks naar het afzuigventiel toe. Door de deur te sluiten creëer je drukverschil waardoor de frisse lucht zich meer zal verspreiden door de badkamer. Zorg wel kier onder de deur of een rooster in de deur.
dit is inderdaad denk ik wel te doen met zo een platte buis. hier kan ik alleen geen ventiel voor vinden om de luchtstroom in te kunnen regelen. bestaan deze uberhaupt?quote:Op dinsdag 24 november 2015 21:34 schreef TR08 het volgende:
Beste plek is boven de douche. Ik kan je echt absoluut aan raden om hem daarheen te brengen, zeker als je je plafond toch al gaat verlagen, dan moet het gewoon wel te doen zijn met vrij kleine moeite.
Nou ja. Opzich is het niet zo een gek idee toch? Ik ken nog wel 2 of 3 huizen waar het moet gebeuren. 200 euro per huis per zeg maar 8 jaar?quote:Op woensdag 25 november 2015 21:15 schreef TR08 het volgende:
Ga jij hele afzuig leidingen reinigen dan?
Nee.quote:Op woensdag 25 november 2015 22:48 schreef jasperve het volgende:
[..]
Nou ja. Opzich is het niet zo een gek idee toch? Ik ken nog wel 2 of 3 huizen waar het moet gebeuren. 200 euro per huis per zeg maar 8 jaar?
Kosten heb je er zo uit voor zon borstel. Heb even gekeken. Op perslucht zijn ze om en nabij de 300 euro. Het enige probleem waar je tegenaan loopt is het gebrek aan een goede stofzuiger. Nu weet ik dat sommige bedrijven de mechanische ventilatieboxen zelf als stofzuiger gebruiken. Dit lijkt me echter niet heel erg geschikt.
Ik las ook iets over buizen schoonmaken met schuim ofzo. Hebben jullie daar wel eens van gehoord?
Nice! Gaat zeker werken. Test wel even of ie geen lawaai gaat maken door wervelingen in de box. Eventueel de binnenkant nog bekleden met schuim..quote:Op zondag 29 november 2015 19:09 schreef jasperve het volgende:
Ik heb na jullie advies toch besloten om een 2de afzuigingspunt te maken in de hoek bij de douche.
Omdat ik het punt wat er nu al zat niet al te ver wil verplaatsen heb ik een soort van splitseenheid gemaakt.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en of jullie denken dat het zal werken.
Je kijkt naar een houten box welke tegen het plafond zal worden geschroefd op de plaats waar nu de 125mm pijp uitkomt. De kant waar je nu dus doorheen kijkt in de box komt dus tegen het plafond. Uiteraard rondom afgekit.
Het ronde gat is het afzuigpunt van 100mm wat bij het bad komt en de vierkante sleuf is waar de kunststof 110/55 buis op zal worden aangesloten welke naar het 2de punt zal lopen.
[ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]
Met een borstel krijg je kanalen nooit goed schoon. Je komt namelijk niet in de hoeken. Het bedrijf waar ik werk, reinigt daarom met een poeder. Bij de box zetten we een grote industriële stofzuiger en injecteren bij ieder ventiel het poeder. Het poeder neemt vervolgens het stof mee naar de stofzuiger.quote:Op donderdag 26 november 2015 16:07 schreef TR08 het volgende:
[..]
Nee.
Ventilator schoonmaken wel van gehoord, maar ook nog nooit gezien dat de buizen zo vol zaten dat ze gereinigd moesten.
Moet zeggen dat ventilatiekanalen ook niet mijn werk is. Ik klus er alleen prive aan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |