abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 november 2015 @ 13:20:01 #1
132806 tokko1
Wat Shiz zegt ..
pi_157622056

De Doogee Y100 Plus is het vierde toestel van Doogee in de “Y100” reeks. Maar de eerste met een 5.5” scherm. Waar de eerdere ‘upgrades’ vaak ook hardware matige veranderingen in de chipset hadden is de Y100 plus eigenlijk niets meer dan de Y100 pro met een groter scherm. In deze review zal ik een aantal zaken bespreken die ik belangrijk vind aan telefoons zoals Design, Specificaties en gebruik. Over elk punt wordt gesproken zodat mensen die op zoek zijn naar een nieuwe telefoon goed kunnen kijken of dit toestel wel of niet aan zijn ‘de’ eisen voldoet. Dit Y100 Plus toestel is door Doogee aan mij beschikbaar gesteld in ruil voor een objectieve review, dus ik zal de positieve punten benoemen maar ook zeker de negatieve punten niet vergeten te benoemen. Dit zodat mogelijke kopers van de toestellen die ik review een objectieve kijk op de telefoons hebben en hopelijk beter in kunnen schatten of ze het toestel wel of niet moeten kopen.

De Doogee Y100 Plus wordt geleverd in een chique matzwarte doos met daarop een afbeelding van de Y100 Pro. Daarnaast staan op de zij en achterkantkant de verschillende specificaties van het toestel en een sticker met de IMEI codes. Ook is er een authenticatie sticker aanwezig met kraslaagje en code om je de mogelijkheid te geven de echtheid van het toestel te bepalen. Toch goed om te weten dat je inderdaad een échte Doogee hebt en niet een soort rip-off of namaak model.

De binnenkant van de doos is net zo chique en netjes uitgevoerd als de buitenakant. Zo zit de inhoud goed in schuim verpakt en zijn er de nodige bescherm foliën aanwezig. In de doos vind je het toestel zelf, een volledige Engelse Quick Guide, een oplader met kabel (die CE gecertificeerd is!), een setje oortjes (die niet zo veel voorstellen maar toch leuk z’n extra setje), een doorzichtige bescherm cover en een extra screenprotector. Overall zou ik zeggen dat deze telefoon geleverd wordt met een compleet setje handige accessoire van goede kwaliteit.

Bij ingebruikname van het toestel moet je alleen even de folie van de batterij halen en dan ben je klaar voor gebruik. De Y100 Plus is een Dual-sim telefoon en bied hierbij plaats voor 1 micro en 1 normale sim kaart, bij mij was het met twee micro-sim kaarten even zoeken naar een converter van micro-sim naar normale sim (die krijg je vaak bij het simkaartje) maar daarna kon ik aan de slag. Door je eigen SD-kaartje mee te nemen uit je oude toestel en in te loggen met je Google account ben je er zo klaar voor.
De basis specificaties van de Y100 Plus zijn het 5.5 inch 720P scherm en een quad-core chip. Daarbij ondersteunt de Y100 plus dual-sim met dual standby 4G en heeft een SD-kaart expansie slot.

Overige specificaties:
• Scherm: 5.5 inch HD IPS OGS scherm met 2.5D Corning Gorilla Glass
• CPU: MTK6735 64bit Quad Core 1.0GHz
• GPU: Mali-T720
• Systeemsoftware: Android 5.1
• RAM + ROM: 2GB RAM + 16GB ROM
• Camera: 8.0MP voorzijde camera + 13.0MP achterzijde camera
• Bluetooth: 4.0
• GPS: GPS, A-GPS
• SIM mogelijkheden: Dual SIM dual standby (Micro SIM + Standaar SIM)

Het design van de Y100 Plus metaal cover “Space Grey” wordt door Doogee zelf omschreven als “polycarbonate based metal unibody. Maar het metaal gedeelte in de naam moet je met een korreltje zout nemen aangezien dat alleen maar gaat over de metaaldeeltjes die in de verf zitten die dan weer op de plastic cover aangebracht wordt. Dat wil absoluut niet zeggen dat het slecht is maar alleen een klein beetje misleidend. Bij de twee andere kleuropties, zwart en wit heb je helemaal niets met dit metaal effect te maken. De witte variant “Water-Ink white” heeft een beetje een gebroken witte gladde cover met een soort van hele dunne grijze stippen/lijnen in de cover verwerkt. Dit geeft de cover eigenlijk meer een heel lichte uitstraling, maar het heeft wel iets unieks in de positieve zin. De zwarte variant “Sandstone Black” is echt een heel ander verhaal want deze cover bestaat aan de buitenkant uit een donker grijze/zwarte laag die je het beste kan vergelijken met een fijn schuurpapier. Door dit effect krijgt de telefoon als geheel een stoerder uiterlijk en light hij ook anders in de hand. Alle drie de covers hebben aan de binnenkant een speciale rib structuur in de vorm van een honingraat voor extra stevigheid en dat merk je wel, de covers voelen los en op de telefoon bevestigd stevig aan. Als ik trouwens een keuze moet maken tussen de drie versies zou ik voor of de Space Grey gaan, wat toch echt wel een mooie brushed metal uiterlijk geeft of de Sandstone black welke lekker stroef in de hand ligt.

De telefoon voelt in zijn geheel goed in de hand door de afgeronde zijkanten. Qua bouwkwaliteit lijkt het ook goed te zitten aangezien de telefoon als geheel heel stevig aanvoelt in het dagelijkse gebruik. Zo is er weinig tot geen flex als je de telefoon probeert te buien en ziet intern ook alles er goed afgewerkt uit.
De enige opmerking die ik heb is het audio rooster aan de achterkant van de telefoon. Deze is ‘zichtbaar’ over de gehele breedte maar de speaker is eigenlijk maar een deel klein daarvan. Dit is goed te zien als je hem openmaak maar ook als je de transparante extra beschermhoes gebruikt. Bij deze beschermhoes is namelijk precies waar de speaker zit een opening en op de rest van het ‘speaker-rooster’ niet.
Bij het toestel wordt ook een doorzichtige cover geleverd die om de vier hoeken klikt en vooral de achterkant en die hoekjes beschermd. Deze is bij mij door het veelvuldig er afhalen en weer opnieuw opdoen op twee plekken een klein beetje gebarsten maar functioneert nog prima.

Het scherm is opgebouwd uit een capacitieve touch laag, een 5.5 inch IPS-LCD paneel met een resolutie van 1280 bij 720 pixels wat een PPI van 267 oplevert en een laag 2.5D gorilla glas. De 720P resolutie op 5.5” is voor mij voldoende om het beeld goed scherp te kunnen zien zonder afzonderlijke pixels te zien maar ik moet zeggen dat de PPI toch wat aan de lage kant is. Veel westerse toestellen hebben bij dit formaat toch wel een full-HD scherm en als je twee toestellen naast elkaar legt zie je wel duidelijk verschil. Door het IPS paneel is de kleurechtheid prima voor dagelijks gebruik, de foto’s, plaatjes en internet pagina’s zien er helder en redelijk ‘echt’ uit. Overall een redelijk gemiddeld scherm wat in deze prijsklasse prima mee kan.

De helderheid is meer dan voldoende ook bij direct zonlicht, wil je het scherm zo veel mogelijk dempen dan is de demping maar beperkt vind ik. Dus als je ‘s avonds zo min mogelijk licht wilt hebben blijft er altijd een (te) grote hoeveelheid licht van het scherm af stralen. Daarnaast zit er om het IPS-LCD paneel een paar millimeter dikke zwarte rand die redelijk duidelijk aanwezig is en door sommige als storend ervaren kan worden.

Software:
Waar de Y100 eerst begon met Android kitkat is het inmiddels alweer Android geëvolueerd tot Lollipop. Dus de Y100 Plus draait op Android 5.1 met daarnaast een lichte een eigen skin van Doogee. Waarom ze een skin doen is mij niet helemaal duidelijk, al zal het wel zijn om het toestel een beetje te onderscheiden van alle andere Android toestellen die beschikbaar zijn. En ja, het ziet er allemaal wat anders uit, en dat anders is niet een zo heel lelijk. Zo zit er bijvoorbeeld om alle icoontjes een soort van doorzichtig vierkantje wat bij veel icoontjes wel een leuk effect heeft maar bij sommige icoontjes dan ook weer niet helemaal werkt. Daarnaast zijn de ‘standaard’ icoontjes van Android allemaal vervangen door een eigen versie. Denk hierbij aan de berichten app en de galerij app. Maar daar is het niet bij gebleven, ook de Google Play store en Google Maps zijn bijvoorbeeld van een ander icoontje voorzien, dit kan best verwarrend en storend zijn. Al wen je er naar een tijdje wel aan. De schil van Doogee houd hier eigenlijk al op, dus het zijn alleen een paar relatief kleine visuele aanpassen waar je wel mee kan leren leven en het inderdaad wel iets ‘anders’ maken. Naast de schil zitten er nog wat andere ‘niet standaard’ software op zoals HotKnot en Smart-gesture. HotKnot een in china veel gebruikte deel-service tussen telefoons waar je in het westen eigenlijk weinig aan hebt en Smart-gesture spreekt redelijk voor zich, door bepaalde gestures te maken voert je telefoon een aktie uit (zoals 3 vingers swype resulteert in screenshots ed.) Overall zit er op de Y100 plus niet heel storende bloatware zoals reclame maar toch wel een paar extra features die ik niet echt gebruik.

Performance:
Qua performance moet jen iet te veel verwachten van de Y100 plus ondanks dat op de website staat “DOOGEE Y100 Pro features a MTK6735 Quad-Core chip built on cutting-edge 64-bit architecture” is de gebruikte chipset niet echt cutting-edge meer maar eerder een klein beetje achterhaald. Dat wil niet zeggen dat hij niet betrouwbaar is of goed werkt. Maar het is geen performance beest.
De 64bit architectuur gecombineerd met de 2Gb ram zorgen er wel voor dat je prima kan multitasking op het toestel. Switchen tussen browser, Facebook en Whatsapp is over het algemeen geen probleem. Als je het toestel een paar dagen niet gereboot hebt merk je wel dat er te veel apps aan staan en het multitasking trager wordt. Sluit je alle apps dan door op de homeknop en de “close all active apps” knop te drukken dan schiet het toestel weer vooruit.

Benchmarks:
• Antutu: 20219
• Geekbench: Single core 483, Mutli core 1364
• Vellamo: Multicore 1242, Metal 804, Browser 2088
• Futuremark: Ice storm unlimited 3067, Sling shot (3.1) 78
• Quadrant: 8983

Wifi/GPS/GSM Bereik:
Qua wifi doet de Dogee het prima ‘gemiddeld’, dus niet extreem veel bereik of snelheid maar ook niet weinig. Prima voor dagelijks gebruik dus. Qua bellen is de ontvangst goed, nergens last gehad van gedropte gesprekken of signaalverlies. De 4G verbinding is ook goed stabiel bij zowel Vodafone als Lebara.
Bij het testen van de GPS probeer ik over verspillende dagen op verschillende locaties van locatie uit naar locatie aan een GPS signaal op te pikken. En keer op keer was dit binnen enkele seconden, voor een China toestel echt goed snel en hier ben ik dus zeer over te spreken. Ook het behouden van signaal was prima, tijdens meerdere keren hardlopen de route getrackt en een enkele keer was hij onder een flatgebouw even de weg kwijt maar de rest was gewoon consistent goed.

Batterij
De batterij van de Doogee is een Lithium ion batterij van 3000 mAh. Bij het in gebruik nemen van het toestel merk je al dat het formaat en dikte van de batterij redelijk is. Dit merk je ook bij het dagelijks gebruik. Want met de 3000 mAh kom je goed een dag door, maar echt meer dan dat ook weer niet. Als je zuinig aan gaat doen kom je waarschijnlijk wel aan de twee a drie dagen, maar met bluetooth, GPS, Wifi en 4G aan red je niet meer dan een dikke dag. Dus de batterij is redelijk, maar het houdt niet over.

De camera modules zijn twee door Sony geleverde modules van 13 (8 upscaled) en 8 (5 upscaled) MP. En dat deze van Sony zijn is te merken in snelheid maar niet heel erg in foto kwaliteit. Want foto’s maken gaat zonder vertraging en met een redelijke kwaliteit zowel binnen als buiten. Maar waar de Y100 Pro moeite mee heeft is het goed zelf kiezen van een focus object. Hierdoor kan het object wat je wou fotograferen net donker zijn en de achtergrond wat licht, maar met even zelf het focus object selecteren (op het touchscreen) is dit opgelost. En lijkt er redelijk wat detail verloren te gaan bij de foto’s. Ik vermoed dat dit komt omdat de gebruikte modules eigenlijk 8 en 5MP zijn en ge-upscaled worden naar 13 en 8MP. Dit is dus echt wel een minpuntje van dit toestel.

In het Imgur album staan verschillende voorbeeldfoto’s, niet echt foto’s in zonlicht omdat het afgelopen week eigenlijk alleen maar kut weer was :)

De Doogee Y100 plus is niet een telefoon voor iemand die het aller nieuwste en snelste wil. Het is meer een telefoon voor iemand die op zoek is naar een betrouwbaar en degelijk gebouwd toestel met redelijk specificaties en prestaties in een mooi en functioneel uiterlijk. Het toestel is met zijn unibody design mooi en voelt goed aan bij het dagelijkse gebruik

Pluspunten:
• Voelt goed in de hand
• Goede bouwkwaliteit
• Helder en goed formaat scherm

Minpunten:
• Speaker rooster is een beetje misleidend aangezien er maar kleine speaker achter zit
• Metal body is alleen metal coating
• Niet heel snel toestel
• Matige camera kwaliteit

Voor meer informatie over de Doogee Y100 plus kan je kijken op de website van Doogee hier:
Doogee Y100 Plus product pagina

[ Bericht 0% gewijzigd door tokko1 op 17-11-2015 16:13:48 ]
Check mijn china reviews op <a href="http://reviewblog.tweakblogs.net" rel="nofollow" target="_blank">Reviewblog.tweakers.net</a>
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')