Ik heb vandaag met de VR Shinecon gespeeld; een virtual reality 3D-bril
die wij verkopen voor ongeveer ¤25. ![gJ7Ceivl.jpg]()
Deze bril is aanzienlijk goedkoper dan de meeste varianten en daar heb ik dan ook mijn verwachtingen op afgestemd.
In de doos trof ik aan:
• 3D-bril
• schoonmaakdoekje
• handleiding
DesignWat me eigenlijk het eerst opviel bij het bekijken van de bril, is dat bij dit exemplaar de merknaam ondersteboven op de voorzijde van de bril is
geplaatst beland. Op de foto’s van de productpagina zit deze wel goed, dus ik weet niet of het hier om één exemplaar gaat, maar het is wel typisch.

Dit heeft echter geen invloed op het gebruik van de bril.
![2If8iltl.jpg]()
De bril bestaat verder voor het grootste deel uit hard kunststof, dat goedkoop aandoet, maar wel stevig is. Aan beide zijkanten is een draaiknop geplaatst die met elkaar in verbinding staan en het voorste deel waarin de telefoon wordt geplaatst kan in- of uitschuiven, om het beeld scherp te stellen.
Bovenop de bril bevindt zich een draaischijf om de lenzen wijder of smaller te stellen.
De twee draaiknoppen aan de zijkant schuiven het aluminiumkleurige gedeelte in of uit (op de foto uitgeschoven). De draaiknop aan de bovenkant verplaatst de lenzen naar elkaar toe of van elkaar af.AppVoordat je de bril kunt gebruiken is het handig de bijbehorende app te downloaden via de QR-code uit de handleiding. Via deze app kun je onder andere direct films en series streamen of spelletjes spelen. Als je geen Chinees kan lezen kan het even lastig zijn om daar uit te komen, en als je de app hebt geïnstalleerd is deze ook volledig in het Chinees. Dat is dan direct weer een groot minpunt, al is deze app natuurlijk niet de enige bron van kijk- of speelmateriaal, en daarom ook niet 100% noodzakelijk voor gebruik van de bril.
Ik heb de app gebruikt en daarin Iron Man 3 (auteusrecht, wat is dat?) gekozen. Dat ziet er dan zo uit:
![BhxSoIdl.png]()
Vervolgens is het tijd om de telefoon voorin de bril te plaatsen. Dit voorste gedeelte is open te klappen en wordt m.b.v. een magneet dichtgehouden. Werkt prima.
Ik heb een vrij groot toestel (5,5”) en moest daarom moeite doen deze er goed in te krijgen. Na een paar keer proberen kreeg ik m’n telefoon uiteindelijk goed tussen de klemmen. Het is vervolgens belangrijk er voor te zorgen dat het midden van je scherm (tussen de twee beelden) op de zwarte kunststof rand tussen de twee lenzen aansluit.
Vervolgens druk je op play, klap je de voorkant met daarin je telefoon dicht, en zet je de bril m.b.v. de hoofdband op. Met de draaiknoppen stel je deze dan simpel af op je eigen voorkeur en dan kan het kijken beginnen.
Beeld(kwaliteit)Bij een bril als deze gaat het natuurlijk vooral om de ervaring. Als je de bril op zet ben je compleet afgesloten van alles om je heen, doordat het scherm echt het enige is dat je ziet, en deze het complete bereik van je ogen vult. Vooral wanneer je dit combineert met een koptelefoon of earphones ontgaat je omgeving je, wat de kijkervaring uiteraard ten goede komt.
De kwaliteit van het beeld viel mij in positieve zin mee. Met mijn 1280x720 was het al heel acceptabel, maar een hogere resolutie zal het ongetwijfeld beter doen.
GebruikservaringOm de bril goed te kunnen testen heb ik deze ongeveer een uur op gehad (soms even af om een andere serie op te zetten). Hoewel het deel rond de ogen voorzien is van een zachte foamachtige laag, gaat het na een tijdje toch wat minder lekker zitten. Dat komt wellicht doordat mijn hoofd vrij groot is, en de hoofdband niet verstelbaar is. Dit laatste snap ik niet want dit lijkt mij juist erg belangrijk. Het is dus niet een bril die ik de hele avond zou opzetten om er een lange film mee te kijken.
Wat verder nog een dingetje is, is dat wanneer je geen draadloze koptelefoon hebt, je bent aangewezen op de 3,5mm-jack, waarvoor aan de zijkant van de telefoon ruimte is opengelaten. Wil je de voorkant echter helemaal inschuiven, dan wordt het wel erg krap wanneer je een grote telefoon hebt. Het is te doen, maar dit had netter (beter) gekund.
![gVf2OW9l.jpg]()
![mHtyBWBl.jpg]()
Het lijkt hier alsof je genoeg ruimte hebt voor een jackplug, maar als je telefoon dicht bij de rand van de klep zit dan past het stekkertje er net niet helemaal lekker tussen.GamesDan nog iets wat wel weer heel gaaf is (mits je telefoon over gyro beschikt): gamen. Zelfde principe: je plaatst je telefoon in de voorkant, zet de bril op en bestuurt je auto/motor of wat je ook speelt gewoon met je hoofd. Nadeel van het spel dat ik speelde was dat ik regelmatig het scherm moest aanraken. Dat betekent dus klep open, scherm aanraken en klep weer dicht.
ConclusieAl met al een leuke gadget van aardige kwaliteit, die ik waarschijnlijk niet zelf zou kopen, omdat de bril (in ieder geval voor mij) niet geschikt is om pak ‘em beet anderhalf uur te dragen en dat toch wel de hoofdreden zou zijn voor mij. Wel weer erg leuk dat je er ook games mee kunt spelen. Een dergelijke bril van betere kwaliteit (en dan vooral comfortabeler) zou ik wel weer heel interessant vinden.