abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157598182
Hallo,
ik ben aan het kijken hoe ik de waterleidingen moet aanleggen.
Ik weet nu ongeveer hoe het zit maar heb alleen nog een vraag met de douche.

Als ik het goed begrijp moet ik zoiets (voor mijn type van leidingen gebruiken) om de waterleiding vast te zetten in de muur (komt een voorzetwand van ongeveer 7cm voor)

Maar hoe laat ik die waterleiding door de muur doorkomen zonder dat die uitsteekt van de muur (dus dat je veel ruimte hebt tussen de muur en de termostaatkraan)

Alleen deze koppeling is natuurlijk niet lang genoeg dus moet ik hem "verlengen" met aan de andere kant een 1/2" zodat daarop direct de douche termostaat kraan kan worden aangesloten. (vaak nog een afwerkplaatje ervoor)

Gebruik je daarvoor zoiets (om de leiding te verleggen)?

Naar mijn weten hoef ik dit alleen maar met de douche te doen aangezien het bad, wc,... verborgen is dus daar kan ik de waterleiding gewoon door de muur laten komen en dan er een koppeling op bevestigen.
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_157599719
Een douchekraan monteer je op een muurplaat

Deze verzink je in de muur. Dus niet vanaf achteraf doorvoeren. Dat zul je met waterleiding moeten doen.
Omdat als je die verlengstukjes gaat gebruiken die jij wilt je draadkoppeling achter de muur komt, en je er nooit meer bij komt. en dat gaat gegarandeerd lekken na verloop van tijd.

Dit geld ook voor een badkraan trouwens. voor je toilet is het afhankelijk wat voor aansluiting je richting je toilet wilt maken.
pi_157600017
TS woont in Noorwegen Zweden, dat is altijd lastig, want de meesten op Fok weten niet wat daar te koop/gebruikelijk is.
pi_157600202
Je zorgt dat je muurplaat gelijk komt met je tegels. Daar draai je je kraan in.

Opvullen met hout.

Je hebt ze in lange en korte uitvoering.
Laat die handjes wapperen!
pi_157601720
Ja, mijn Zweeds is niet meer wat het geweest is...
  maandag 16 november 2015 @ 16:58:23 #7
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_157602546
7 cm is natuurlijk wel een heel eind. Ik zou wat opvullen in de wand, en dan een muurplaat zetten.
pi_157616902
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2015 15:25 schreef bluemoon23 het volgende:
TS woont in Noorwegen Zweden, dat is altijd lastig, want de meesten op Fok weten niet wat daar te koop/gebruikelijk is.
Klopt maar hier leggen ze zo goed als nooit leidingen achter de muur. Alles komt voor de tegels te liggen, zelfs in de douche. Erg lelijk dus...
Ik zal alles in de muur leggen maar alle koppelingen zijn zichtbaar in de kelder. Op de juiste plaatsen gaat de waterleiding recht naar boven zonder verdere koppelingen.
Achter het bad, washoek en wc kan de leiding gewoon uit de muur komen (dus koppeling voor de tegels).
Enkel in de douche niet, daarom zoek ik de beste oplossing voor dat.
pi_157616972
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2015 15:32 schreef Gieliovd het volgende:
Je zorgt dat je muurplaat gelijk komt met je tegels. Daar draai je je kraan in.

Opvullen met hout.

Je hebt ze in lange en korte uitvoering.
Ok.
Ik moet dus de lange uitvoering vinden.
Dit aangezien mijn muur (osb + gips + waterdichte vloeibare folie + waterdichte doek + tegellijm + tegels) een stuk dikker is dan in deze voorbeelden die ik heb.

Zal eens zoeken naar een standaard langere uitvoering. Deze heb ik tot nu toe nog nooit gevonden....
pi_157616988
quote:
Maar niet wat ik zoek....

quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2015 16:32 schreef bluemoon23 het volgende:
Ja, mijn Zweeds is niet meer wat het geweest is...
:9
pi_157617079
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2015 16:58 schreef Rtificial het volgende:
7 cm is natuurlijk wel een heel eind. Ik zou wat opvullen in de wand, en dan een muurplaat zetten.
Dat is geen probleem. Ik kan gewoon de houder vastzetten op extra hout.
Maar de muur zelf zal ongeveer 4 tot 4.5 dik zijn. Daarom moet de verbinding dus langer zijn dan normaal
pi_157617403
Die verlengstukjes op jouw afbeelding lijken van staal te zijn?
Dus die zou ik sowieso niet gebruiken voor een waterleiding!
pi_157619433
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 08:57 schreef Clubman het volgende:
Die verlengstukjes op jouw afbeelding lijken van staal te zijn?
Dus die zou ik sowieso niet gebruiken voor een waterleiding!
Ja klopt, maar vraag me dus af hoe het dan wel gedaan wordt.
Al die muurplaat stukken steken niet ver genoeg uit om door de muur (met tegels) te komen...

Dus vraag me af hoe jullie dat oplossen?
pi_157620790
Daar kan je neusstukken voor gebruiken, die zijn verkrijgbaar in verschillende lengtes
https://www.google.nl/#q=neusstuk+1%2F2+x+1%2F2
  dinsdag 17 november 2015 @ 12:45:26 #15
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_157621349
Ik weet niet wat voor materiaal leidingen je gebruikt.
Wij hebben Alpex leidingen gebruikt, kunststof met daarin in aluminium kern en weer kunststof, en daarvoor heb je inbouwdoosjes die je op maat kan stellen voor je muur. Vervolgens heb je daar ook weer verlengstukjes voor.

http://www.valcke.be/nl/begetube-cv-inbouwdoos-12xm24-22398
Die doosjes kan je met zo'n aluminium raampje dan vastzetten, en daarin op verschillende lengtes naar voren laten steken. (Met die ribbeltjes die je achter het plaatje ziet.)

http://www.valcke.be/nl/vsh-chroom-verlengstuk-12mx-40mm-3290
Dit is een voorbeeld van een 40mm verlengstuk, is wel erg lang, maar maakt het principe wel duidelijk denk ik.
pi_157621743
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 12:45 schreef Rtificial het volgende:
Ik weet niet wat voor materiaal leidingen je gebruikt.
Wij hebben Alpex leidingen gebruikt, kunststof met daarin in aluminium kern en weer kunststof, en daarvoor heb je inbouwdoosjes die je op maat kan stellen voor je muur. Vervolgens heb je daar ook weer verlengstukjes voor.

http://www.valcke.be/nl/begetube-cv-inbouwdoos-12xm24-22398
Die doosjes kan je met zo'n aluminium raampje dan vastzetten, en daarin op verschillende lengtes naar voren laten steken. (Met die ribbeltjes die je achter het plaatje ziet.)

http://www.valcke.be/nl/vsh-chroom-verlengstuk-12mx-40mm-3290
Dit is een voorbeeld van een 40mm verlengstuk, is wel erg lang, maar maakt het principe wel duidelijk denk ik.
Okay.
Maar in die doos moet je dan nog altijd een verlengstuk zetten. De aanvoer komt van beneden dus dat plaatje dat je kan verschuiven via die ribbeltjes doet weinig...

En het verlengstuk kan natuurlijk (in theorie) gaan lekken. En aangezien die koppeling achter de muur zit zul je daar dan niets van merken.

Ik zoek dus eigenlijk zo'n inbouwdoos met een vast verlengstuk van 4 - 7cm erop gemonteerd...
  dinsdag 17 november 2015 @ 19:16:53 #17
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_157629587
Kan allemaal maar is nochtans een heel normale manier van aansluiten.
pi_157633965
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 12:21 schreef exlurker het volgende:
Daar kan je neusstukken voor gebruiken, die zijn verkrijgbaar in verschillende lengtes
https://www.google.nl/#q=neusstuk+1%2F2+x+1%2F2
Dat wil je toch niet als het gewoon met een muurplaat kan...
Laat die handjes wapperen!
pi_157639258
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 november 2015 21:20 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Dat wil je toch niet als het gewoon met een muurplaat kan...
Ik vind geen muurplaat die ver genoeg uitsteekt...
pi_157639634
Dat is toch ook niet nodig ?
Waar ben je nu van plan om de muurplaat op te schroeven ?
Op de OSB plaat of gipsplaat ?
Dan dik je dat toch wat op met een plaatje hout wat dik genoeg is zodat het schroefdraad net onder de tegels komt.
Op dat plaatje de muurplaat schroeven, klaar :7
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 08:10 schreef Virus3000 het volgende:
Dit aangezien mijn muur (osb + gips + waterdichte vloeibare folie + waterdichte doek + tegellijm + tegels) een stuk dikker is dan in deze voorbeelden die ik heb.
pi_157641507
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 00:22 schreef bluemoon23 het volgende:
Dat is toch ook niet nodig ?
Waar ben je nu van plan om de muurplaat op te schroeven ?
Op de OSB plaat of gipsplaat ?
Dan dik je dat toch wat op met een plaatje hout wat dik genoeg is zodat het schroefdraad net onder de tegels komt.
Op dat plaatje de muurplaat schroeven, klaar :7

[..]

Hmm, zo had ik eigenlijk nog niet nagedacht. (muurplaat op OSB plaat).

Ik dacht dat het "zo" moest:
De wateraanvoer en de muurplaat achter de OSB en dan is het dus niet lang genoeg.

Als ik de muurplaat op de OSB doe, dan steekt de aanvoerleiding te ver uit. De aanvoerleiding is 16mm + koppeling. De gipsplaat is 12.5mm.
  woensdag 18 november 2015 @ 09:03:27 #22
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_157641820
muurplaat óp de OSB is natuurlijk geen gezicht met de leidingen.
Dat wordt bij een holle wand opgelost met de onderdelen die ik je aangaf. Niet met die stalen buisjes. Die gebruik ik als handvat, als ik zo'n inbouwdoosje aandraai :-)
pi_157641843
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 09:03 schreef Rtificial het volgende:
muurplaat óp de OSB is natuurlijk geen gezicht met de leidingen.
Dat wordt bij een holle wand opgelost met de onderdelen die ik je aangaf. Niet met die stalen buisjes. Die gebruik ik als handvat, als ik zo'n inbouwdoosje aandraai :-)
Inderdaad, snap alleen niet dat er geen muurplaten zijn met verlengstuk al standaard op. Lijkt me een stuk veiliger....
  woensdag 18 november 2015 @ 09:28:46 #24
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_157642142
tja, gewoon voldoende Loctite draad gebruiken, dan kan er niet veel mis gaan. Of vet met vlas, maar dat heb ik zelf niet gebruikt.
  woensdag 18 november 2015 @ 10:43:53 #25
401888 Nightquest777
The Wizard To Show The Way
pi_157643124
Gewoon een neusstuk kopen, en die kan je zelfs achteraf nog bevestigen met een inbus m12/m14 of met een radiatorsleutel. Alleen is het met die diepte lastig controleren of het waterdicht is denk ik, dus ik zou het maar vooraf bevestigen.
Chaos is a ladder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')