abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157506766
Hallo,

Ik en mijn vriendin zijn druk bezig met de aanschaf van een nieuwbouwwoning. Hierbij proberen wij, buiten een evt. aanbouw, het meerwerk zo laag mogelijk te houden. Nu wordt de woning standaard opgeleverd met fabrieksmatig gemoffelde plaatstalen motagekozijnen met opdekdeuren en laat ik dit laatste nou echt niet mooi vinden. De meerprijs voor een hardhouten binnendeurkozijn met houten (niet massieve) stompe deur is maar liefst ¤455,- per kozijn! In mijn ogen is dit wel erg aan de prijs. Nou is het probleem dat dit niet een klusje is wat je eenvoudig na oplevering even zelf aanpast. Vandaar dat ik enkele vragen heb waarbij ik hoop dat jullie me kunnen helpen..

1. Is de hierboven genoemde prijs normaal bij een nieuwbouwproject? Ik weet namelijk dat de meerprijzen van andere opties in het project aan de hoge kant zitten, dus misschien is er nog wat ruimte om te onderhandelen.

2. De andere optie is het laten vervallen van de binnendeurkozijnen waarbij de opening blijft (minderwerk ¤95,-). Hierbij vervallen het kozijn, de deur, het bovenlicht, de vulling en deurgarnituur. De verdiepingshoge opening wordt onafgewerkt opgeleverd.
Iemand enig idee wat het ongeveer zou kosten om dit na oplevering door een (andere) aannemer te laten doen, uitgaande van 9 deuren (excl. deur)? Stucen kunnen we zelf. Voordeel is dan ook dat we meteen zelf een mooiere deur uit kunnen zoeken.

3. Laatste optie zou zijn bijv. alleen de kozijnen/deuren op de begane grond aan te passen.

Ben benieuwd wat jullie denken.
Alvast bedankt!
pi_157506842
Bij ons was dat ook zo duur, nog iets duurder zelfs dacht ik (tientjes werk). Dus wij doen het ook niet. ik vind het wel mooi, maar het is een dure grap, en weet niet of ik het dat wel waard vind.
  vrijdag 13 november 2015 @ 09:16:57 #3
389107 elhasa
mijn naam is haas
pi_157507101
Hoi Mc-kroket, eigenlijk zou je even moeten kijken wat alle materialen los kosten als je het zelf gaat kopen. Een houten kozijn met stompe deur is nou eenmaal duurder dan stalen kozijnen met een simpel opdekdeurtje. Voorbeeldje:

Kozijn (kant en klaar, hout stomp) ¤ 65,- ex (mooi kozijn vanuit de timmerfabriek ca 125,- ex)
Mooie houten deur met motief ¤ 200, ex (zie boeken/ prijslijsten bekende deur leveranciers)
Deurbeslag rvs ¤ 40,- ex
Scharnieren rvs 3st per deur ¤ 15,- ex
Slot ¤ 10,- ex

Dit is aan materiaal al 330,- ex btw tel hier nog twee manuurtjes (kozijn plaatsen, scharnieren inkrozen, deur afhangen en beslag monteren) van de aannemer ad 39,- bij op dan zit je op al 408,- ex btw. De aannemer rekent hier nog ca 10% provisie over, plust het nog wat op en de btw komt er nog over.

Zo heel gek is jou meerprijs dus niet. Waar je wel naar kunt kijken is of je het zelf goedkoop bij elkaar kan kopen en de tijd en zin hebt om het zelf te doen. Dat scheelt je natuurlijk altijd geld.
pi_157507431
Kijk hier heb ik wat aan, bedankt!
Probleem is dat ik tegen de tijd van oplevering hoogstwaarschijnlijk erg druk met werk en opleiding ben. Dus een project als dit zelf aanpakken naast al het andere hoognodige (afwerken muren, vloeren leggen, schilderen etc.) levert mij wellicht een nominatie op voor "help mijn man is klusser". Ik denk niet dat dit verstandig is.
Bovendien is het aannemelijk dat ik over 5-6 jaar moet verhuizen vanwege mijn werk, dan is het maar de vraag of een dergelijke investering verstandig is. Misschien moet ik mijn wensen bijstellen en is dit meer iets voor een eventueel volgend huis. Hetzelfde geldt ook al voor een open haard en bad in de badkamer, je kunt immers niet alles hebben!
pi_157508889
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 09:16 schreef elhasa het volgende:
Hoi Mc-kroket, eigenlijk zou je even moeten kijken wat alle materialen los kosten als je het zelf gaat kopen. Een houten kozijn met stompe deur is nou eenmaal duurder dan stalen kozijnen met een simpel opdekdeurtje. Voorbeeldje:

Kozijn (kant en klaar, hout stomp) ¤ 65,- ex (mooi kozijn vanuit de timmerfabriek ca 125,- ex)
Mooie houten deur met motief ¤ 200, ex (zie boeken/ prijslijsten bekende deur leveranciers)
Deurbeslag rvs ¤ 40,- ex
Slot ¤ 10,- ex

Dit is aan materiaal al 330,- ex btw tel hier nog twee manuurtjes (kozijn plaatsen, scharnieren inkrozen, deur afhangen en beslag monteren) van de aannemer ad 39,- bij op dan zit je op al 408,- ex btw. De aannemer rekent hier nog ca 10% provisie over, plust het nog wat op en de btw komt er nog over.

Zo heel gek is jou meerprijs dus niet. Waar je wel naar kunt kijken is of je het zelf goedkoop bij elkaar kan kopen en de tijd en zin hebt om het zelf te doen. Dat scheelt je natuurlijk altijd geld.
Eens, alleen moet ook een opdek kozijn worden geplaatst, deur gehangen en beslag e.d. dus dit zou je hier aan kosten weer af moeten trekken.

Wat er echter weer bijkomt bij een stompe deur is dat ze ook iets moeten met het bovenlicht. Bij stomp zou ik verwachten dat dit dan netjes wordt dichtgemaakt/metselt met een latei e.d.
  vrijdag 13 november 2015 @ 11:35:06 #6
389107 elhasa
mijn naam is haas
pi_157509050
Ja klopt Captor, plus ook nog aftimmerlatten, schilderwerk (kan je wel zelf doen) van het kozijn. het plaatsen van een opdekdeur is wel wat simpeler. Laat hier een uurtje verschil in zitten. Maar ja het verschil blijft enigzins hetzelfde. De aannemer geeft ook maar 95,- terug voor een opdekdeur en dat is ook minder dan het werkelijk kost.
  vrijdag 13 november 2015 @ 11:37:59 #7
389107 elhasa
mijn naam is haas
pi_157509110
waar je eventueel ook nog voor kan kiezen is het gewoon laten plaatsen van de kozijnen en voor de begane grond luxe opdekdeuren kopen. Elke luxe deur kan je in zowel opdek als stomp krijgen (zie weer brochures bekende leveranciers). Deze afhangen kan je wel zelf. Kwestie van paumelles omzetten en in het kozijn hangen, beslag demonteren en monteren is ook niet veel werk
pi_157510198
Bij het evt. plaatsen van een houten kozijn met stompe deur wordt zo ver ik weet inderdaad het bovenlicht netjes dicht gemaakt. Schilderwerk komt nog wel voor eigen rekening (maar dat is niet het punt).
Die laatste optie had ik ook al bedacht als soort van tussenweg. Gewoon standaard af laten werken en na de oplevering zelf een paar deuren kopen. Waarschijnlijk is dit goedkoper dan via de aannemer andere luxe deuren te laten plaatsen, maar ik zal dit voor de zekerheid nog wel even informeren. Bedankt voor het meedenken!
pi_157513020
Als ik ergens vijf jaar zou wonen ging ik wel aan de slag met de deuren in de woonkamer. Misschien kun je ergens goedkoop 2e hands deuren scoren.
pi_157515034
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 09:16 schreef elhasa het volgende:

Deurbeslag rvs ¤ 40,- ex
Slot ¤ 10,- ex

'T mag allemaal wat kosten he? Op maat gemaakte hardhouten kozijnen, dure deuren, rvs scharnieren... Het is maar een nieuwbouwwoning.

Vuren/grenen kozijntje heb je al voor 40, boardpaneeldeur voor 60, paar scharnieren, slot en wat beslag, het hoeft allemaal niet de hoofdprijs te kosten. Paar balkjes en een gipsplaatje, timmer je de boel netjes af. TS kan toch stuccen.

Of als je het helemaal efficient wil doen, dan koop je deurkozijncombinaties, deuren hangen al keurig pas in een kozijn en kunnen zo geplaatst worden. Kosten 150 ex btw per set bij de bouwmaat, misschien zijn ze ergens anders nog wel goedkoper te krijgen.
pi_157515507
Ik vind die metalen kozijnen ook maar niks. Wij hebben net van de week getekend voor een nieuwbouw woning. Ik zou liever gaan voor meer comfort zoals een bad of vloerverwarming,dan voor houten kozijnen.
pi_157523189
Als je over 5 jaar moet verhuizen is het misschien zaak om na te denken over wat de koper van jouw huis gaat willen. Een bad in de badkamer doet het altijd goed, en ook ik vind de stalen kozijnen van tegenwoordig maar niks. Ik zou zeker meer geven voor een huis zonder stalen kozijnen en met bad. Of dat opweegt tegen de investering weet ik niet. Ik weet wel dat je het bij de bouw inbegrepen kan meefinancieren, achteraf moet je je spaarpot slopen. Ik zou het zeker doen, je moet er zelf ook nog 5 jaar tegenaan kijken!
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')