We gaan inderdaad de tuin even helemaal uit laten voorlopig, kijken of het weer optreedt. Goede tip.quote:Op donderdag 12 november 2015 09:20 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Elektriciteit en vocht gaan niet zo goed samen. Ik zou dus eerst naar de tuinverlichting en de vijverpomp kijken. De elektrische delen moeten droog zijn.
Zoveel verstand heb ik er dus van, ik heb dit topic eens gelezen en ik bedoelde de aardlekschakelaar en groepenschakelaars. Hoofdschakelaar hebben we denk ik niet, onze installatie is van eind jaren 80.quote:Op donderdag 12 november 2015 09:39 schreef benkruk het volgende:
Je hebt het over een aardlek en hoofdschakelaar. Dit zijn twee verschillende onderdelen. Normaliter zal de hoofschakelaar ook niet uit klappen...
Dus je hebt het hier alleen over een aardlek mogen wij aannemen?
Ja precies, maar voordat we die conclusie zouden kunnen trekken ben ik bang dat we eerst moeten elimineren... en aangezien de schakelaar niet blijft falen nadat het mis is gegaan, is het ook haast niet te doen om alle apparaten uit te schakelen... dus als je nog tips hebt die dit proces zouden kunnen vereenvoudigenquote:Op donderdag 12 november 2015 11:45 schreef benkruk het volgende:
Oke duidelijk.
Het kan zijn dat jou aardlek niet helemaal lekker meer is. Zeker gezien jij vertelt dat hij uit slaat bij meerdere random groepen.
Maar dit KAN..
Heh, nou, ik geloof dat ik bij deze handelingen ook al een elektricien nodig hebquote:Op zondag 15 november 2015 19:09 schreef Simba het volgende:
tips?
Ja hoor,
indien mogelijk:
1. Zet een 2e aardlekschakelaar in de kast en sluit de helft van de groepen er op aan.
2. Wacht tot een aardlekschakelaar uitgaat:
Je weet nu alvast dat (de helft van) de groepen die op de aardlekschakelaar zitten die aanbleef, "goed" zijn.
Noteer steeds goed welke groepen op welke aardlekschakelaar zitten en welke er daarna is afgeslagen.
3. Zet de helft van de "onbekende" groepen over naar de andere aardlekschakelaar en
wacht weer af (stap 2)
Probeer, door na het afslaan van een aardlek, het aantal "onbetrouwbare" groepen steeds te halveren en er dus zo min mogelijk op 1 aardlek te hebben tot je er uiteindelijk 1 overhoudt.
Hierna kun je proberen alle apparaten van de "foute" groep eraf halen en 1 voor 1 met een los verlengsnoer via een wandcontactdoos van een andere "goede" groep op de andere aardlek te schakelen zodat je deze weer kunt elimineren.
Kan een langdurig werkje zijn, maar kan je mogelijk het inhuren van een elektricien besparen.
Ja precies, dat is de meest voor de hand liggende. Het vervelende is gewoon dat ik het niet consequent kan reproduceren. Als het een keer mis gaat is het ten eerste niet telkens dezelfde groep die vervolgens weigert en verder duurt het een x aantal dagen (soms 2 weken) voor het weer mis gaat. Met andere woorden als het na een tijdje niet mis gaat is het niet helemaal zeker te zeggen dat het opgelost is...quote:Nog sneller zoeken? Probeer eerst een groep met buitenlampen, (af-)wasmachine of vochtige keukenapparatuur uit te sluiten. waterkoker, boiler, koffieapparaat enz.
Nou, als de boel eruit klapt zet ik daarna alle drie de groepen uit, aardlek weer aan, om vervolgens 1 voor 1 de groepen weer in te schakelen. Vaak klapt er dan een groep terug, soms gaat de aardlek dan ook mee. Als ik wat langer wacht dan gaat 1 voor 1 inschakelen gewoon goed en dan blijft het weer een paar dagen goed gaan. Ik schakel de groepen elke keer ook in andere volgorde aan, en het is ook niet altijd dezelfde groep die terugklapt in de eerste paar minuten.quote:Op woensdag 18 november 2015 15:53 schreef Simba het volgende:
Wat bedoel je precies met "groep die vervolgens weigert"?
Heh, heb dat even gegoogled, staat letterlijk ergens dat dat een professionele meting is. Moest ik misschien maar niet proberenquote:
Daar heb jij de apparatuur ook niet voor.quote:Op vrijdag 20 november 2015 12:32 schreef swoopie het volgende:
Heh, heb dat even gegoogled, staat letterlijk ergens dat dat een professionele meting is. Moest ik misschien maar niet proberen
precies!quote:Op vrijdag 20 november 2015 16:07 schreef speedfightrage het volgende:
de groep waarop de aardlek uitklapt moet je dan controleren..
Hm, daar zit nog het meest duidelijke patroon in ja. Dat KikAanKlikUit verhaal. Meeste van de keren dat het mis gaat schakel ik een stuk of 5 apparaten in één keer uit, die zitten wel allemaal in dezelfde groep.quote:Op vrijdag 20 november 2015 16:07 schreef speedfightrage het volgende:
de groep waarop de aardlek uitklapt moet je dan controleren..
Ook datquote:Op vrijdag 20 november 2015 16:11 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Daar heb jij de apparatuur ook niet voor.
Het rare is, het gebeurt als ik de boel uitschakel, voor zover ik me kan herinneren niet bij het inschakelen van bovengenoemde KlikAanKlikUit setje apparaten.quote:Op vrijdag 20 november 2015 18:18 schreef Simba het volgende:
[..]
precies!
Als alleen de (overstroom-) beveiliging van de groep zelf "er uit klapt", is dat geen aardlekfout, maar een te hoge inschakelpiekstroom, dat heeft niet met je aardlekprobleem te maken.
Dat is inderdaad een goeie tip, wat speedfightrage ook al zei. Ik ben sowieso aan het opschrijven op welke tijdstippen en op welke manier het mis gaat, samen met hoe ik de boel weer ingeschakeld krijg, in welke volgorde.quote:Kijk voor nu inderdaad alleen naar de groepen waarbij de aardlekschakelaar "er uit klapt".
En als dat verschillende groepen zijn, hebben deze beide een aardlekprobleem. Het kan zijn dat ze beide apart een lekstroom hebben die juist onder de marge van de aardlekschakelaar is. Maar beide bij elkaar opgeteld er af en toe boven komen waardoor de aardlekschakelaar "er uit klapt".
Waarom heb je toen niet gewoon de groep van de schuur uitgeschakeld?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 16:39 schreef Ou-Tannu het volgende:
ooit nog eens in de nacht van 24-25 december geloof ik of 25 op 26.. dat t ding er uit vloog.. ding er weer in.. 5 min later BAF weer.. na 3x was ik er flauw van.. toen alle groepen uitgezet.. en per groep met 10 min interval gewacht..
bleek het ook vanuit de schuur te komen... om 4u snachts nog een lasdoos open lopen peuteren met een zaklampje in de bek ( die ook nog eens ongeveer leeg was :/ ) en de lasklemmen er af getrokken.. en op de aanvoerdraden terug gedrukt. daarna geen probleem meer die nacht
pa die er door heen geslapen had mocht het daarna mooi fixen![]()
van die standaard opbouw wandcontactdozen op een enkelsteens buitenmuur zonder enige vorm van bescherming aan de muur kant ging na 10+ jaar toch niet meer zo goed samen![]()
ok nou was t ook een rare bedoeling want t water liep werkelijk overal van de muur
omdat daar ook de keuken en bijkeuken op zaten? met 2 vriezers en 2 koelkasten.. en die ompluggen was toen even geen optie (alle verlengsnoeren in gebruik)quote:Op dinsdag 19 januari 2016 16:43 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Waarom heb je toen niet gewoon de groep van de schuur uitgeschakeld?
Aha dan snap ik hetquote:Op dinsdag 19 januari 2016 17:00 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
omdat daar ook de keuken en bijkeuken op zaten? met 2 vriezers en 2 koelkasten.. en die ompluggen was toen even geen optie (alle verlengsnoeren in gebruik)
later zijn er wel 2 groepen gekomen voor buiten en de schuur... later zijn de WCDs vervangen voor spatwaterdichte exemplaren, idem voor de schakelaars
zo ietsquote:Op dinsdag 19 januari 2016 17:12 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Aha dan snap ik het
Had je zoveel kerstversiering aan dat je geen verlengkabels meer over had?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |