Nu begrijp ik niet of bij ons de uitzondering van 70 centimeter geldig is, of dat het alsnog 85 centimeter moet zijn. Het raam zelf is ~70cm breed en ~100cm hoog en zit dus 70 centimeter van de grond.quote:Op grond van het vierde lid kan met een hoogte van 70 cm worden volstaan, indien de hoogte en de breedte van de afscheiding opgeteld ten minste 110 cm zijn. Dit betekent dat de afscheiding in dit geval een breedte van ten minste 40 cm moet hebben. De minimale som van 110 cm voor breedte en hoogte geeft voldoende waarborg dat iemand die tegen de afscheiding valt niet daaroverheen slaat. Dit voorschrift biedt de mogelijkheid bij bijvoorbeeld theaters en sporthallen de hinder voor het uitzicht te beperken.
Bron: http://www.bouwbesluitonl(...)2-3/par2-3-1/art2-18
En nog snap ik het nietquote:Op dinsdag 10 november 2015 22:20 schreef Firestorm83 het volgende:
Deze uitzondering slaat inderdaad op de diepte van de vensterbank (of andersoortige rand)
artikel 2.17 lid 1 is op jouw verbouwing van toepassing als definitie:
Een voor personen bestemde vloer heeft bij een rand een niet beweegbare afscheiding als die rand meer dan 1 m hoger ligt dan een aansluitende vloer, het aansluitende terrein of het aansluitende water.
vervolgens lees je in artikel 2.18:
1. Een vloerafscheiding als bedoeld in artikel 2.17, eerste lid, heeft een hoogte van ten minste 1 m, gemeten vanaf de vloer.
en:
3. In afwijking van het eerste en tweede lid heeft een afscheiding als bedoeld in artikel 2.17, eerste lid, ter plaatse van een al dan niet beweegbaar raam een hoogte van ten minste 0,85 m, gemeten vanaf de vloer.
Je kunt volstaan met het aanbrengen van een buis op 0,85m hoogte. de opening daaronder voldoet aan het bouwbesluit, tabel 2.16 zegt namelijk dat voor een woonfunctie lid 1 t/m 4 van toepassing is, tussen haakjes mijn commentaar:
1.
Een afscheiding als bedoeld in artikel 2.17 heeft geen openingen waardoor een bol kan passeren met een doorsnede groter dan de in tabel 2.16aangegeven diameter. (in deze tabel staat 0,2 meter voor een woonfunctie)
2.
In afwijking van het eerste lid heeft een afscheiding als bedoeld in artikel 2.17 tot een hoogte van 0,7 m boven een vloer, een tredevlak of een vloer van een hellingbaan geen openingen waardoor een bol kan passeren met een doorsnede groter dan 0,1 m. (niet van toepassing, alles onder de 0,7m is bij jou dicht/muur)
3.
De horizontaal gemeten afstand tussen een vloer, een trap of een hellingbaan en een afscheiding als bedoeld in artikel 2.17 is niet groter dan 0,05 m.(buis/stang aan binnenzijde aanbrengen)
4.
De bovenregel van een in artikel 2.17 bedoelde afscheiding heeft geen onderbreking van meer dan 0,1 m. (breng een buis/staaf aan)
Concreet: omdat je een verbouwing gehad hebt moet je op dit punt aan het bouwbesluit voldoen en dit stelt dat je op 0,85m een borstwering moet hebben. Hoe je deze uitvoert is nergens omschreven, maar ik denk dat de goedkoopste en meest eenvoudige oplossing is een buis of stang aanbrengen op de gestelde hoogte. Je aannemer zal je kunnen vertellen wat het gaat kosten.quote:Op woensdag 11 november 2015 16:51 schreef wobbel het volgende:
[..]
En nog snap ik het nietwat betekent dit concreet?
Als je een mooie diepe vensterbank hebt, zeg 30cm breed, en dat de maat tot het glas 40cm is, mag je glaslijn dus op 70cm. hoogte zitten.quote:Op donderdag 12 november 2015 09:31 schreef wobbel het volgende:
Hoe zit het dan met een radiator of vensterbank ervoor?
maar aan welk niveau moet je dan voldoen? Bouwbesluit moet je altijd aan voldoen namelijk.quote:Op woensdag 11 november 2015 18:15 schreef Firestorm83 het volgende:
Concreet: omdat je een verbouwing gehad hebt moet je op dit punt aan het bouwbesluit voldoen en dit stelt dat je op 0,85m een borstwering moet hebben.
ik heb de relevante artikelen bij een verbouwing erbij gepakt (bouwbesluitonline.nl kan je aangeven welke functie het heeft en of het nieuwbouw, bestaande bouw of verbouw is)quote:Op donderdag 12 november 2015 11:50 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Als je een mooie diepe vensterbank hebt, zeg 30cm breed, en dat de maat tot het glas 40cm is, mag je glaslijn dus op 70cm. hoogte zitten.
[..]
maar aan welk niveau moet je dan voldoen? Bouwbesluit moet je altijd aan voldoen namelijk.
Ik snap het wel hoor, maar je zegt dat er verbouwd is en je daardoor aan het BB moet voldoen toch? Je moet sowieso aan het bouwbesluit voldoen en in veel gevallen gelden er bij verbouw dan andere regels als bij nieuwbouw. Vandaar dat ik er zo naar vroeg.quote:Op donderdag 12 november 2015 18:17 schreef Firestorm83 het volgende:
[..]
ik heb de relevante artikelen bij een verbouwing erbij gepakt (bouwbesluitonline.nl kan je aangeven welke functie het heeft en of het nieuwbouw, bestaande bouw of verbouw is)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |