abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157454843
Eigenlijk altijd al willen weten, ik dacht ik vraag het eens.

- Een artiest maakt een album (met bijv 15 nummers)
- Vrij kort daarna komt 1 van die nummers (volstrekt willekeurig?) uit op de radio.
- Maanden later komt er een ander willekeurig nummer van het album op de radio.
- Dat zelfde gebeurt met ongeveer 5 nummers (bij een populaire artiest), waarna de rest van het album nooit op de radio zal komen, of uberhaubt ooit gehoord zal worden door mensen buiten de fans om.
- De artiest gaat werken aan een volgend album, en het hele verhaal begint overnieuw.

Hoe gaat dit? Wie bepaalt welke nummers er "uit komen" en uiteindelijk populair worden? Is het te voorspellen nadat een album uit is wat er uiteindelijk op de radio gaat komen en in welke volgorde? Waarom worden er uberhaubt albums gemaakt met ~15 nummers als er nooit veel meer dan 5 bekend zullen worden?
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  dinsdag 10 november 2015 @ 19:53:17 #2
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_157454891
je label bepaald dat natuurlijk, die betalen immers om de muziek daar te krigjen
pi_157454952
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2015 19:53 schreef fs180 het volgende:
je label bepaald dat natuurlijk, die betalen immers om de muziek daar te krigjen
Dus je label zegt gewoon, doe die paar nummers maar, de rest hoeven we niet. En wordt dat ook al bekend gemaakt voordat het zover is? Oftewel is het te voorspellen welke nummer op de radio zullen komen?
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  dinsdag 10 november 2015 @ 19:57:03 #4
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_157454990
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2015 19:55 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Dus je label zegt gewoon, doe die paar nummers maar, de rest hoeven we niet. En wordt dat ook al bekend gemaakt voordat het zover is? Oftewel is het te voorspellen welke nummer op de radio zullen komen?
je kiest natuurlijk de 3 beste uit, zodat iedereen die de cd koopt ( :') ! ) hard geneukt wordt

redelijk voorspelbaar; iets wat je op mtv tegen kan komen
pi_157455244
"Vroeger" werden die nummers één voor één op single uitgebracht (dat was een klein grammofoonplaatje met aan elke kant één liedje), die werden door de platenmaatschappij gepromoot bij de radio. Meestal door die singles naar de radiozender te sturen, al dan niet vergezeld van een bonus voor degene die bepaalde wat er gedraaid werd.
Afhankelijk van het succes werden er 2, 3 of meer nummers van een album op single uitgebracht.

Het principe zal nog steeds zo zijn, alleen de fysieke singles zijn verdwenen....
pi_157455613
Wa cafca zegt. Vaak werd er ook eerst een single uitgebracht die hitpotentie had en als het dan zover was dan kwam de langspeelplaat (LP, album) met steevast de hit als eerste nummer.
De rest was dan meestal niet om aan te horen, maargoed dat is het nu ook niet.
Bij de Beatles, Abba's en Michael Jacksons van deze wereld had je dan nog wel eens een stuk of 5 nummer 1 hits te pakken
Wie dit leest is gek
pi_157455683
Heb ik me idd ook wel eens afgevraagd, waarom bepaalde tracks gewoon nooit te horen zijn. Is er nergens een 'onafhankelijke' zender/dj die 'mag' bepalen "ik draai track X of Y van dat album ipv de single?" Kan voor een artiest ook goed zijn, want het is best mogelijk dat de single niet representatief is voor 't hele album.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
  dinsdag 10 november 2015 @ 20:56:50 #8
210905 PatatFriet
Goudgeel en knapperig
pi_157456450
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 november 2015 20:29 schreef Loohcs het volgende:
Heb ik me idd ook wel eens afgevraagd, waarom bepaalde tracks gewoon nooit te horen zijn. Is er nergens een 'onafhankelijke' zender/dj die 'mag' bepalen "ik draai track X of Y van dat album ipv de single?"
Vraag ik me ook af. Er zijn zoveel goede nummers die je nooit op de radio hoort, terwijl andere (veel minder goede!) nummers van hetzelfde album helemaal grijs gedraaid worden.
Patat, het meest veelzijdige stukje friet.... patat!
  dinsdag 10 november 2015 @ 21:12:42 #9
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_157456927
Zijn we echt al aan de generatie gekomen die het systeem van singles niet meer kent :D
pi_157459609
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 november 2015 20:29 schreef Loohcs het volgende:
Heb ik me idd ook wel eens afgevraagd, waarom bepaalde tracks gewoon nooit te horen zijn. Is er nergens een 'onafhankelijke' zender/dj die 'mag' bepalen "ik draai track X of Y van dat album ipv de single?" Kan voor een artiest ook goed zijn, want het is best mogelijk dat de single niet representatief is voor 't hele album.
Bij de commerciële stations wordt de playlist zonder uitzondering door de computer vastgesteld, al wordt het algoritme en de parameters naturlijk eerst door mensen gemaakt en ingesteld.
Eigenlijk zouden 3fm en 538 nog het meest volgens het traditionele concept moeten werken, als de stations waar een 'single' te horen is voordat het ooit een hit was.
Wie dit leest is gek
  dinsdag 10 november 2015 @ 23:01:51 #11
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_157460160
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2015 21:12 schreef Beregd het volgende:
Zijn we echt al aan de generatie gekomen die het systeem van singles niet meer kent :D
Inderdaad. :D Echt een bizarre discussie dit.
pi_157460835
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 november 2015 23:01 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Inderdaad. :D Echt een bizarre discussie dit.
Hoezo bizar? Nu bv. met Adele mogen/moeten ze alleen Hello draaien, maar ook als het album uit is draaien ze netjes de tracks die als single worden gekozen. Terwijl er keuze is uit veel meer tracks. Vind het eerder bizar dat de hele radiowereld zich als het ware de wet laat voorschrijven wat ze mogen draaien.
pi_157461206
Vroeger had je wel een radioprogramma wat halve albums draaide.

Maar op zich is dat natuurlijk wel het businessmodel van de Muziek verkoop. Singles zijn als het ware de reclamespot voor de albums.
Zo blijf er ook nog wat te ontdekken als je het album koopt :)
  woensdag 11 november 2015 @ 07:32:21 #14
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_157463730
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2015 23:23 schreef Loohcs het volgende:

[..]

Hoezo bizar? Nu bv. met Adele mogen/moeten ze alleen Hello draaien, maar ook als het album uit is draaien ze netjes de tracks die als single worden gekozen. Terwijl er keuze is uit veel meer tracks. Vind het eerder bizar dat de hele radiowereld zich als het ware de wet laat voorschrijven wat ze mogen draaien.
Je geeft nu een draai aan de discussie die er initieel niet in zat. Het duurde tot de vierde post van cafca voordat het woord 'single' überhaupt viel. ;)
En ach, in het incestueuze wereldje van radio en major labels gaat het toch vooral om airplay, hersenspoelende herkenbaarheid van de gedraaide tracks en centjes - en dat gaat nu eenmaal makkelijker met specifieke, voorgeselecteerde nummers (singles). Artiesten maken niet voor niets vaak van slechts een paar nummers ook videoclips zodat die specifiek via meerdere mediums gepromoot kunnen worden.
En de single-cultuur zit er sowieso al ingebakken bij de muziekindustrie sinds er überhaupt sprake is van commercieel uitdraagbare geluidsdragers, terwijl het principe van singles als specifiek uithangbord van langspeelplaten pas in '50s (en eigenlijk pas echt in de late jaren '60) gemeengoed is geworden (en zelfs toen nog werden album releases vaak volledig los gezien van single-releases; zie bijvoorbeeld The Beatles die lange tijd hun singles niet eens op hun albums zetten).
pi_157463917
In de jaren 60 waren albums volgens mij vaak juist een verzameling singles, een soort "best of's"

Overigens had een jongere collega van me het laatst over "van die kleine LP'S, met maar één liedje erop".
  woensdag 11 november 2015 @ 09:00:03 #16
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_157464443
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 08:11 schreef cafca het volgende:
In de jaren 60 waren albums volgens mij vaak juist een verzameling singles, een soort "best of's"
Inderdaad. :Y Compilaties die naderhand pas werden uitgebracht als aanvullende cash cow, soms nog aangevuld met inspiratieloze cover-versies van platgespeelde evergreens. Totaal niet te vergelijken met de albumcultuur waar de OP aan refereert. 'Echte' niet-compilatie (non-jazz) albums kwamen eigenlijk pas gaandeweg de jaren 60; vandaar ook mijn opmerking dat het pas echt begon te lopen in de late sixties.

[ Bericht 1% gewijzigd door Grobbel op 11-11-2015 09:09:26 ]
pi_157468074
Een aantal opties;

Tegenwoordig laten platenmaatschappijen tracks aan een testpanel voor. A.d.h.v. de uitslag daarvan wordt een nummer als single gekozen.
Band/artiest met platenmaatschappij brengen in gezamelijk overleg een single uit.
Reclameburo zet een track achter een reclame. Platenmaatschappij brengt de track (opnieuw) uit.
Nog steeds brengen (indie) bands/acts zelfstandig tracks uit.
  Moderator woensdag 11 november 2015 @ 13:31:05 #18
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_157468516
quote:
Dat blijkt :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_157469744
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 13:02 schreef WeezerButler het volgende:
Een aantal opties;

Tegenwoordig laten platenmaatschappijen tracks aan een testpanel voor. A.d.h.v. de uitslag daarvan wordt een nummer als single gekozen.
Band/artiest met platenmaatschappij brengen in gezamelijk overleg een single uit.
Reclameburo zet een track achter een reclame. Platenmaatschappij brengt de track (opnieuw) uit.
Nog steeds brengen (indie) bands/acts zelfstandig tracks uit.
En bij de laatste optie is het, denk ik, nog steeds zoals vroeger: studiotijd is duur, dus wordt er begonnen met een single/EP en pas later een volledig album opgenomen.
pi_157469875
quote:
10s.gif Op woensdag 11 november 2015 07:32 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Je geeft nu een draai aan de discussie die er initieel niet in zat. Het duurde tot de vierde post van cafca voordat het woord 'single' überhaupt viel. ;)
En ach, in het incestueuze wereldje van radio en major labels gaat het toch vooral om airplay, hersenspoelende herkenbaarheid van de gedraaide tracks en centjes - en dat gaat nu eenmaal makkelijker met specifieke, voorgeselecteerde nummers (singles). Artiesten maken niet voor niets vaak van slechts een paar nummers ook videoclips zodat die specifiek via meerdere mediums gepromoot kunnen worden.
En de single-cultuur zit er sowieso al ingebakken bij de muziekindustrie sinds er überhaupt sprake is van commercieel uitdraagbare geluidsdragers, terwijl het principe van singles als specifiek uithangbord van langspeelplaten pas in '50s (en eigenlijk pas echt in de late jaren '60) gemeengoed is geworden (en zelfs toen nog werden album releases vaak volledig los gezien van single-releases; zie bijvoorbeeld The Beatles die lange tijd hun singles niet eens op hun albums zetten).
Hoezo? In de OP staat het woord single als zodanig misschien niet, maar alle eigenschappen die TS beschrijft moeten toch wel dat de conclusie leiden dat dat wel is wat bedoeld wordt. Heb geen zin in een discussie over de discussie, maar hoe kan 't met zo'n OP niet over singles (en wat dus op de radio gedraaid mag worden) gaan :?

Natuurlijk snap ik dat het promotie-technisch handig is om op 1 nummer in te zetten en er op die manier ook meer kans is dat een grote groep mensen hetzelfde hoort (en over hetzelfde praat) en ze nieuwsgierig worden naar de rest. Maar aan de andere kant blijf ik 't enorm apart vinden dat 80% van de album tracks gewoon niet gehoord 'mag' worden omdat die niet het predicaat single hebben gekregen.
pi_157472382
Volgens mij was het hele verdien-concept van de artiest en de muziekindustrie vroeger ook helemaal gebaseerd op de single-verkoop. Dus letterlijk naar de winkel gaan, een singeltje uit het rek pakken, bij de kassa 4 gulden 75 uit de portemonee vissen en het ding mee naar huis nemen.
Dat idee begon overigens al te tanen bij de komst van de casettebandjes, begin jaren '70

Nu gaat het denk ik meer over een totaalconcept dat moet leiden tot veel downloads en concertbezoeken.
Of zijn er nog andere grote bronnen (airplay, mechandise, spotify, itunes contracten) waar inkomsten uit gegenereerd worden? Ik heb geen idee in welke verhoudingen de geldstromen nu binnenkomen.
Wie dit leest is gek
pi_157473429
4,75 voor een single. Da's nog van voor mijn tijd!

Maar volgens mij krijgen artiesten bar weinig van de online muziekdiensten, daarom staan er ook een aantal niet op Spotify, bijvoorbeeld.
Denk dat artiesten het nu voornamelijk van airplay, concerten en merchandise moeten hebben
  donderdag 12 november 2015 @ 07:04:28 #23
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_157485146
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 14:45 schreef Loohcs het volgende:

[..]

Hoezo? In de OP staat het woord single als zodanig misschien niet, maar alle eigenschappen die TS beschrijft moeten toch wel dat de conclusie leiden dat dat wel is wat bedoeld wordt. Heb geen zin in een discussie over de discussie, maar hoe kan 't met zo'n OP niet over singles (en wat dus op de radio gedraaid mag worden) gaan :?

Als je dit topic goed leest was ik toch echt niet de enige die tot die conclusie was gekomen. Maar goed, jij hebt dat anders geïnterpreteerd blijkbaar. Genoeg daarover.

[ Bericht 3% gewijzigd door Grobbel op 12-11-2015 07:29:05 ]
pi_157485875
quote:
Volgens mij is het punt juist dat het vreemd is dat ze zich daaraan houden. Al kan ik dat bij de commercielen prima begrijpen
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')