Dus je label zegt gewoon, doe die paar nummers maar, de rest hoeven we niet. En wordt dat ook al bekend gemaakt voordat het zover is? Oftewel is het te voorspellen welke nummer op de radio zullen komen?quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:53 schreef fs180 het volgende:
je label bepaald dat natuurlijk, die betalen immers om de muziek daar te krigjen
je kiest natuurlijk de 3 beste uit, zodat iedereen die de cd koopt (quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:55 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Dus je label zegt gewoon, doe die paar nummers maar, de rest hoeven we niet. En wordt dat ook al bekend gemaakt voordat het zover is? Oftewel is het te voorspellen welke nummer op de radio zullen komen?
Vraag ik me ook af. Er zijn zoveel goede nummers die je nooit op de radio hoort, terwijl andere (veel minder goede!) nummers van hetzelfde album helemaal grijs gedraaid worden.quote:Op dinsdag 10 november 2015 20:29 schreef Loohcs het volgende:
Heb ik me idd ook wel eens afgevraagd, waarom bepaalde tracks gewoon nooit te horen zijn. Is er nergens een 'onafhankelijke' zender/dj die 'mag' bepalen "ik draai track X of Y van dat album ipv de single?"
Bij de commerciële stations wordt de playlist zonder uitzondering door de computer vastgesteld, al wordt het algoritme en de parameters naturlijk eerst door mensen gemaakt en ingesteld.quote:Op dinsdag 10 november 2015 20:29 schreef Loohcs het volgende:
Heb ik me idd ook wel eens afgevraagd, waarom bepaalde tracks gewoon nooit te horen zijn. Is er nergens een 'onafhankelijke' zender/dj die 'mag' bepalen "ik draai track X of Y van dat album ipv de single?" Kan voor een artiest ook goed zijn, want het is best mogelijk dat de single niet representatief is voor 't hele album.
Inderdaad.quote:Op dinsdag 10 november 2015 21:12 schreef Beregd het volgende:
Zijn we echt al aan de generatie gekomen die het systeem van singles niet meer kent
Hoezo bizar? Nu bv. met Adele mogen/moeten ze alleen Hello draaien, maar ook als het album uit is draaien ze netjes de tracks die als single worden gekozen. Terwijl er keuze is uit veel meer tracks. Vind het eerder bizar dat de hele radiowereld zich als het ware de wet laat voorschrijven wat ze mogen draaien.quote:Op dinsdag 10 november 2015 23:01 schreef Grobbel het volgende:
[..]
Inderdaad.Echt een bizarre discussie dit.
Je geeft nu een draai aan de discussie die er initieel niet in zat. Het duurde tot de vierde post van cafca voordat het woord 'single' überhaupt viel.quote:Op dinsdag 10 november 2015 23:23 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Hoezo bizar? Nu bv. met Adele mogen/moeten ze alleen Hello draaien, maar ook als het album uit is draaien ze netjes de tracks die als single worden gekozen. Terwijl er keuze is uit veel meer tracks. Vind het eerder bizar dat de hele radiowereld zich als het ware de wet laat voorschrijven wat ze mogen draaien.
Inderdaad.quote:Op woensdag 11 november 2015 08:11 schreef cafca het volgende:
In de jaren 60 waren albums volgens mij vaak juist een verzameling singles, een soort "best of's"
Dat blijktquote:Op dinsdag 10 november 2015 21:12 schreef Beregd het volgende:
Zijn we echt al aan de generatie gekomen die het systeem van singles niet meer kent
En bij de laatste optie is het, denk ik, nog steeds zoals vroeger: studiotijd is duur, dus wordt er begonnen met een single/EP en pas later een volledig album opgenomen.quote:Op woensdag 11 november 2015 13:02 schreef WeezerButler het volgende:
Een aantal opties;
Tegenwoordig laten platenmaatschappijen tracks aan een testpanel voor. A.d.h.v. de uitslag daarvan wordt een nummer als single gekozen.
Band/artiest met platenmaatschappij brengen in gezamelijk overleg een single uit.
Reclameburo zet een track achter een reclame. Platenmaatschappij brengt de track (opnieuw) uit.
Nog steeds brengen (indie) bands/acts zelfstandig tracks uit.
Hoezo? In de OP staat het woord single als zodanig misschien niet, maar alle eigenschappen die TS beschrijft moeten toch wel dat de conclusie leiden dat dat wel is wat bedoeld wordt. Heb geen zin in een discussie over de discussie, maar hoe kan 't met zo'n OP niet over singles (en wat dus op de radio gedraaid mag worden) gaanquote:Op woensdag 11 november 2015 07:32 schreef Grobbel het volgende:
[..]
Je geeft nu een draai aan de discussie die er initieel niet in zat. Het duurde tot de vierde post van cafca voordat het woord 'single' überhaupt viel.
En ach, in het incestueuze wereldje van radio en major labels gaat het toch vooral om airplay, hersenspoelende herkenbaarheid van de gedraaide tracks en centjes - en dat gaat nu eenmaal makkelijker met specifieke, voorgeselecteerde nummers (singles). Artiesten maken niet voor niets vaak van slechts een paar nummers ook videoclips zodat die specifiek via meerdere mediums gepromoot kunnen worden.
En de single-cultuur zit er sowieso al ingebakken bij de muziekindustrie sinds er überhaupt sprake is van commercieel uitdraagbare geluidsdragers, terwijl het principe van singles als specifiek uithangbord van langspeelplaten pas in '50s (en eigenlijk pas echt in de late jaren '60) gemeengoed is geworden (en zelfs toen nog werden album releases vaak volledig los gezien van single-releases; zie bijvoorbeeld The Beatles die lange tijd hun singles niet eens op hun albums zetten).
Als je dit topic goed leest was ik toch echt niet de enige die tot die conclusie was gekomen. Maar goed, jij hebt dat anders geïnterpreteerd blijkbaar. Genoeg daarover.quote:Op woensdag 11 november 2015 14:45 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Hoezo? In de OP staat het woord single als zodanig misschien niet, maar alle eigenschappen die TS beschrijft moeten toch wel dat de conclusie leiden dat dat wel is wat bedoeld wordt. Heb geen zin in een discussie over de discussie, maar hoe kan 't met zo'n OP niet over singles (en wat dus op de radio gedraaid mag worden) gaan![]()
Volgens mij is het punt juist dat het vreemd is dat ze zich daaraan houden. Al kan ik dat bij de commercielen prima begrijpenquote:Op dinsdag 10 november 2015 21:12 schreef Beregd het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |