abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 november 2015 @ 16:47:16 #1
132806 tokko1
Wat Shiz zegt ..
pi_157451059

In deze review zal ik mijn gebruikservaring met de Elephone M1 beschrijven. Ik heb deze telefoon enkele weken geleden gekregen van Elephone in ruil voor een objectieve review. In deze review zal gekeken worden naar de puntjes waar Chinese telefoons over het algemeen goed op scoren maar ook zeker de puntjes waar Elephone en andere Chinese telefoons het nog wel is laten afweten, zoals camera kwaliteit en de stabiliteit van de software.
De Elephone is een Dual-sim telefoon met 4G ondersteuning en 5.5”scherm. Daarnaast heeft de M1 een vingerpintscanner en 13MP rear-camera. En Elephone promoot de telefoon onder het motto “Een premium user experience”

De M1 komt in een strakke witte doos met Elephone Logo. Uit deze doos schuif je een andere doos waar de Elephone in zit. De M1 zit verpakt in een kunststof hoesje omringd door een schuimrand voor bescherming. Op de telefoon zit ook al een screenprotector bevestigd, gelukkig zat deze zonder bubbels en recht op de telefoon. Dit is altijd een lastig iets om zelf te doen (vindt ik), en ik ben blij dat dit door Elephone al gedaan is. Op de achterkant van de telefoon zat ook een beschermlaag met daarop twee illustraties met uitleg hoe je de simkaart-slot kan openen (met de bijgeleverde tool) en hoe de sim kaarten en micro-sd kaart geplaatst moeten worden. Handig voor het in gebruik nemen en nog is functioneel als bescherming, daar hebben ze over nagedacht!
Verder zit er in de doos bij de Elephone een handleiding, een extra screenprotector, de sim-kaartslot tool en oplader met kabel. De bijgeleverde oplader heb ik niet getest omdat deze niet CE gekeurd is en ik een 5-poorts Anker oplader gebruik, hier kan ik dus niets over zeggen. De kabel levert 1,4A dus dat is een redelijke kabel.

De specificaties van de Elephone M1 zijn als volgt:
• Scherm: 5.5 inch 1280 x 720 HD IPS scherm
• CPU: MTK6735 64bit Quad Core 1.3GH
• GPU: Mali-T720
• Systeem software: Android 5.1
• RAM + ROM: 2GB RAM + 16GB ROM
• Camera: Camera achter 8.0MP (Softwarematig 13.0MP) met flits, Camera voor 2.0 MP
• Bluetooth: 4.0
• Battery Capaciteit: 2780mAh Lithium ion batterij
• GPS: GPS, A-GPS
• SIM mogelijkheden: Dual SIM dual standby (Micro SIM)
• Netwerk: 2G: GSM 850/900/1800/1900MHz, 3G: WCDMA 850/900/2100MHz, 4G: FDD-LTE 800/1800/2100/2600MHz
• Vingerprintsensor: Ja
• Micro SD kaart ondersteuning: Ja

Gewicht en dimensies:
Telefoon formaat: 15 x 7.8 x 0.76 cm
Product gewicht: 0.161 kg
Verpakking formaat: 18 x 10 x 5 cm
Verpakking gewicht: 0.407 kg

Design
De M1 heeft zoals veel telefoons tegenwoordig een redelijks strak en minimalistisch design, alleen heeft de M1 nog een fancy kleurtje. De gouden kleur van dit model spreekt mij niet echt aan, er zit een beetje een glittertje in en het is iets te veel ‘bling’ voor mij persoonlijk. Voor de rest is het een heel strak ontwerp. Aan de voorkant onderaan het scherm bevinden zich drie touch-knoppen (Menu, Home, Back), aan de bovenkant van het scherm een speakergrill, lichtsensor en camera met flitser. Aan de bovenkant zit de audiojack, aan de onderkant van het toestel zit de Micro-usb aansluiting met twee speaker grills waarvan er eentje puur voor de sier is. Aan de rechter zijkant zit de volume knop en de powerknop, een van deze is afgewerkt met een rond patroon en de andere glad, dit is een beetje inconsistent als je het mij vraagt. Maar dit blijkt een ‘design feature’ van Elephone te zijn zodat je de knop makkelijker kan onderscheiden en gebruiken. Het frame is gemaakt van aluminium, dit geeft het toestel een redelijk robuust gevoel en het ligt lekker ‘gewichtig’ in de hand.
Overall kan de Elephone M1 qua bouwkwaliteit best wel waarmaken wat ze met de “Premium user experience” promoten. Het design is redelijk en het toestel voelt degelijk aan met een redelijke premium uitstraling.

Scherm
Het scherm van de M1 is volgens de specificaties een “5.5 inch 1280 x 720 HD IPS” scherm. Met deze resolutie is hij niet te vergelijken met de westerse high end telefoons maar de PPI van 401 is toch echt voor mijn dagelijks gebruik meer dan prima. De maximale helderheid van het scherm is uitstekend, ook buiten is het scherm in zonlicht prima te lezen. Binnen in een donkere omgeving wil ik persoonlijk zo min mogelijk helderheid voor een rustig beeld, maar hier komt de Elephone toch wat tekort. Dus de minimale helderheid is voor mij iets te hoog. Daarom gebruik ik toch maar de Twilight app om alles visueel wat minder helder te maken.
De display zelf overall zou ik redelijk noemen, niet de “premium” die Elephone beweert, maar meer dan voldoende helderheid/resolutie voor normaal gebruik. Ook zitten er om het scherm aan alle kanten een drie á vier millimeter dikke zwarte balk wat het geheel toch minder aantrekkelijk maakt jammer genoeg.

Met zijn MediaTek MT6735A CPU en ARM Mali-T720 MP2 heeft de M1 een redelijk nieuwe krachtbron aan boord (Q3 2015). De prestaties zijn in dagelijks gebruik prima, alle normale handelingen zijn zonder merkbare lag te doen en ook het switchen tussen verschillende Apps gaat redelijk snel. Zware games runnen zoals Need For speed en GTA draaien prima al merk je daar toch wel af en toe een stottering. Daarnaast merk je ook aanzienlijke warmteontwikkeling bij het intensief gebruik van de processor, niet dat je je handen er aan brand… maar toch wel merkbaar minder fijn.

De prestaties van de Elephone M1 benchmarks:
• Antutu: 25592
• Ice storm: Unlimited 4924
• Geekbench: Single-Core 613, Multi-core 1757
• Quadrant: 12095
• Vellamo: Browser 2789, Metal 913, Multicore 1342

GPS en andere verbindingen
De prestaties van de GPS zijn prima, de eerste 3D fix was na 4 seconden gemaakt. Tijden het hardlopen was de route ook accuraat behalve onder een passage door maar dat blijkt vaker een probleem te zijn voor GPS. Dus hier valt eigenlijk niets op aan te merken.
[GPS fix plaatje]
Qua bereik op de 2G/3G/4G banden kan ik niet klagen met de M1. Met ondersteuning voor de 800/1800/2100/2600MHz banden heb je op de 900Mhz band na alle veelgebruikte banden van de Nederlandse providers (Zie 4G testresultaat screenshot, bij slecht bereik zijn dit gemiddelde scores). Bellen en gebeld worden ging prima, ook op de geluidkwaliteit was niets aan te merken tijdens het bellen. De bluetooth en wifi verbinding waren prima, niets op aan te merken, dus stabiel en zonder problemen.

Batterij
Bij erg intensief gebruik (locatie aan, bluetooth aan (en in gebruik), Wifi aan (en in gebruik)) red de batterij het net een dag, maar het houdt niet over. Het is dus wel zo dat bij de dagen met intensief gebruik ik eigenlijk altijd wel de “low battery warning” van 15% kreeg. Zet je de batterij slurpende Wifi, GPS en bluetooth maar af en toe aan dan red je de hele dag zonder problemen heb ik gemerkt. Voor de intensief gebruiker is het dus toch aan te raden een telefoon met meer mAh te kopen of een powerbankje bij je te hebben.

Geluid
Als laatste puntje de speaker van de Elephone M1, die is bij laag volume redelijk. Maar als je het volume vol uit zet heb je redelijk wat vervorming van het geluid. Dus hierover ben ik niet echt tevreden, hij is voldoende voor bellen maar als je hem als speaker wilt gebruiken voor je muziek is hij niet voldoende. Dan kan je maar beter een Earson ER-160 gebruiken als je echt muziek wilt luisteren hé!

De software van Elephones is niet iets wat al te hoog aangeschreven staat in de China-Phone community. Met een aantal eerdere toestellen is het daar nog wel is mis gegaan (brakke software met bugs en langzame features die na lang wachten met veel fixes uiteindelijk wel gefixt waren). Nu is de vraag of Elephone het bij deze telefoon wat beter aangepakt heeft en vanaf het begin af aan een stabiele rom meegeleverd heeft.

Als basis draait er er Android 5.1 Elephone launcher op de telefoon. Maar eigenlijk is dit gewoon standaard launcher zonder andere features/skins. Min of meer ‘stock’ Android dus. Het enige wat er niet helemaal stock aan is zijn de paar bijgeleverde ‘blaotware’ apps. Maar echt blaotware kan ik dit niet noemen want dit is bijvoorbeeld de vingerprint scan app. Of de “Elephone support” app, wat eigenlijk niet meer is dan een pagina waar je informatie krijgt over hoe je support kan krijgen (linkjes naar website ed.). Dus wat dat betreft zit het wel goed.
Qua snelheid en prestaties van de software lijkt Elephone van zijn fouten geleerd te hebben en loopt alles verassen genoeg zeer vloeiend. Na enkele weken en inmiddels een hele stapel apps geïnstalleerd te hebben (∓15 apps) merk ik hier en daar wel eens een kleine hapering maar werkt het over het algemeen heel vloeiend. Dit hebben ze wat mij betreft prima geregeld dus dit keer.
De vingerprintscanner van de M1 is eenvoudig in te stellen via de speciale bijgeleverde app en werkt goed. De vingerprint sensor zit op de achterkant iets boven het midden (als een vierkantje zichtbaar op de foto’s), een prima plek waar je heel natuurlijk je vinger even op kan leggen. Om het toestel te starten en unlocken kan je gewoon je vinger op de reader leggen en dan gaat het toestel van standby meteen langs het unlockscherm, een erg handige feature. Daarnaast kan je sommige apps ook nog los vergrendelen met vingerpint toegang, dit heb ik zelf niet gebruikt maar alleen even kort getest met de Facebook app en werkt op zich wel.. maar vind toestel unlock zelf al genoeg beveiliging. Enige minpuntje wat ik heb kunnen vinden is dat je uit automatisme de telefoon unlockt en in het pincode scherm toch probeert je vingerpint unlock te gebruiken het hier niet werkt. Maar dan even snel je pincode intoetsen of het automatisme afleren en gewoon je toestel met de vinger unlocken is een simpele oplossing.

De M1’s OmniVision “13MP” camera achter is eigenlijk een 8MP camera waarvan de foto’s softwarematig opgeblazen worden tot 13MP. Dit is echt iets wat voor de ‘specs’ gedaan wordt en van mij niet hoeft. Het zal de fotokwaliteit niet ten goede zijn gekomen zo softwarematig opblazen. Vergeleken met Sony camera’s vind ik de OmniVision camera’s toch ook altijd wat van mindere kwaliteit. Dit merkverschil in camera is typisch iets waar de westerse/duurdere Chinese telefoons zich in onderscheiden. En de toch wat meer budget telefoons zoals deze M1 zich negatief in onderscheiden.
Maar de camera doet het toch redelijk zoals je op de voorbeeldfoto’s kan zien. Bij weinig licht merk je wel dat de kwaliteit omlaag gaat maar dat is bij heel veel Chinese toestellen jammer genoeg het geval.
Daarnaast kan je trouwens ook in Full-HD filmen, wat toch voor Youtube ed. tegenwoordig wel een must is. Overall valt de kwaliteit niet tegen, maar ik verwachtte dan ook niet echt veel van de camera. Het is dus echt geen volwaardige vervanging van je compact camera wat de meest fancy telefoon camera’s tegenwoordig wel bijna beginnen te worden, maar voor het ene fotootje hier en daar is het nog wel te doen. En ohja, de frontfacing camera was ik bijna vergeten… maar laten we het daar maar niet over hebben voor een selfie is ’t oke maar wil je een beetje serieuze foto hebben kan je beter de camera op de achterkant gebruiken.

Er staan een aantal (andere) voorbeeldfoto’s op dit Imgur album.

Concluderend kan de Elephone M1 prima doorgaan voor een mid-range China Phone. Onder andere de vingerprint reader die goed werkt en het prima grote scherm zijn pluspunten voor de telefoon. Minpuntjes zijn de camera’s en de batterij die toch niet overhoudt. Of de hele telefoon nou een “Premium user experience” geeft twijfel ik een beetje aan. Qua uiterlijk deed hij wel veel mensen opkijken en qua software werkt het allemaal ‘gewoon gewoon’. Dus misschien hebben ze het toch wel gedeeltelijk bereikt.

Pluspunten:
• Groot scherm
• Vingerprint scanner
• Vloeiende software
• Strak uiterlijk

Minpunten:
• Camera’s
• Zwarte rand om scherm
• Batterij houdt niet over

De Elephone M1 is beschikbaar bij ongeveer alle wat grotere Chinese webshops zoals, Tinydeal, Gearbest, Pandawill, Focalprice, CooliCool en Efox-shop.
Let hierbij wel op dat je mogelijk nog import heffingen betaalt bij binnenkomst in Nederland.
Voor meer informatie over de Elephone M1 kan je kijken op de officiële site over de Elephone M1 of op de Kimovil vergelijkingssite voor Chinese/westerse telefoons.

[ Bericht 0% gewijzigd door tokko1 op 12-11-2015 09:49:43 ]
Check mijn china reviews op <a href="http://reviewblog.tweakblogs.net" rel="nofollow" target="_blank">Reviewblog.tweakers.net</a>
pi_157468644
Het is dat weinig tijd hem om zelf nog veel tijd te steken in reviews, maar gelukkig hebben we je jou nog :D!

Je reviews worden steeds uitgebreider en beter :D!

Qua telefoon, tja 13 in een dozijn model.
pi_157468941
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 13:38 schreef Downstar het volgende:
Het is dat weinig tijd hem om zelf nog veel tijd te steken in reviews, maar gelukkig hebben we je jou nog :D!
Ik zit met hetzelfde, maar als ik een nieuwe heb dan ga ik wss proberen een review te maken zoals deze :)

Het zou eigenlijk standaard moeten zijn dat er gewoon een fok-template is voor chinaphone-reviews, inclusief wat het te testen en hoe. Hierdoor wordt het mss makkelijker voor anderen om reviews te maken.
  woensdag 11 november 2015 @ 14:09:10 #4
132806 tokko1
Wat Shiz zegt ..
pi_157469243
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 13:52 schreef PAAC het volgende:

[..]

Ik zit met hetzelfde, maar als ik een nieuwe heb dan ga ik wss proberen een review te maken zoals deze :)

Het zou eigenlijk standaard moeten zijn dat er gewoon een fok-template is voor chinaphone-reviews, inclusief wat het te testen en hoe. Hierdoor wordt het mss makkelijker voor anderen om reviews te maken.
Ik gebruik altijd ongeveer dezelfde punten in m'n reviews. Iets aangepast op het type telefoon en op eventuele feedback die ik op eerdere reviews gekregen heb ;)

Je kan voor de meeste producten wel z'n soort van format/template gebruiken:
• Inleiding
• Unboxing en Specificaties
• Design en bouwkwaliteit
• Prestaties en gebruik
• Conclusie

En dan met een juiste hoeveelheid afbeeldingen/tekst en je hebt zo een review! Hoeft helemaal niet zo uitgebreid als dit.. gewoon die puntjes elk een paar regels met een plaatje dan heb je al iets wat voor de meeste gebruikers erg informatief is ;)
Check mijn china reviews op <a href="http://reviewblog.tweakblogs.net" rel="nofollow" target="_blank">Reviewblog.tweakers.net</a>
pi_157469327
Prima review :). Sta helaas zelf op het moment een beetje droog qua telefoons :P
Ben wel benieuwd of/wat voor updates er gaan komen, de P7000 blijft nog steeds matig na de zoveelste update en in enkele updates maken ze zelfs meer stuk dan heel :P

quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 13:52 schreef PAAC het volgende:

[..]

Doe mij even een PM, dan stuur ik je mijn layout (in de vorm van een andere review) in de forum code ;)
Heb je een redelijke houvast over wat er in kan :)
MisterTao.com / Buyincoins - recommender: RobertNL
Reviews/mindfarts: http://gearbullet.tweakblogs.net/
pi_157469481
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 14:13 schreef RobertNL het volgende:
Prima review :). Sta helaas zelf op het moment een beetje droog qua telefoons :P
Ben wel benieuwd of/wat voor updates er gaan komen, de P7000 blijft nog steeds matig na de zoveelste update en in enkele updates maken ze zelfs meer stuk dan heel :P

[..]

Doe mij even een PM, dan stuur ik je mijn layout (in de vorm van een andere review) in de forum code ;)
Heb je een redelijke houvast over wat er in kan :)
Verstuurd :)

Kan overigens ff duren voordat ik er ééntje heb.
Ik ga over op sim-only abbo en alles wat ik daarmee "bespaar" t.o.v. mijn huidige abbonement gaat in een potje voor een losse phone :P

Maar ik ben alvast aan het rondneuzen en positief verbaast wat er te krijgen valt :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')