abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157432594
Hoi,

Ik wil graag weer een beroep doen op jullie expertise, ditmaal graag mensen die verstand hebben van isolatie :-)
In mijn garage (flink klus project, zie mijn vorige topics) hebben ze vandaag een start gemaakt met voorzetwanden plaatsen. De basis is frame van metal stud profielen, glaswol (isover sonepanel) ertussen en gipsplaten er tegenaan. De metalstud profielen staan tegen de binnenmuur aan van een ongeisoleerde spouwmuur. Dus ik krijg nu 3 lagen; buitenmuur - (luchtspouw) - binnenmuur - (isolatie) - voorzetwand.

Volgens dit bedrijf is het niet nodig om folie te plaatsen tussen de gipsplaten en de isolatie, maar ik krijg meer het idee dat ze er gewoon weinig vanaf weten.

Mijn vraag, is het inderdaad nodig? ik lees overal dat het wel zeer aan te bevelen is om dampremmende folie te gebruiken, maar dan wordt er altijd gesproken over een enkele muur (dus geen spouw aanwezig).

Krijg ik in mijn geval inderdaad geen vocht omdat ik die spouw nog heb? Of zijn het gewoon prutsers en had dit absoluut wel gedaan moeten worden?

Alvast bedankt!
  maandag 9 november 2015 @ 22:13:08 #2
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_157436737
Wat voor isolatie gebruiken ze? Er bestaat isolatiemateriaal waar de folie al op zit. Kan dit het antwoord dat je kreeg verklaren?
pi_157437165
isover sonepanel, dus glaswol zonder folie erop.
pi_157441683
Je kunt / moet eigenlijk een (dampdichte) folie aan de binnenkant plaatsen. In de praktijk dus als laatste, voor de gipsplaten die tegen de folie aan geplaatst worden.
Dan blijft je isolatie droog.
Als je in de garage verder niet leeft/ woont, valt de hoeveelheid vocht die van binnen komt misschien mee, maar of dat problemen uitsluit valt niet zo te zeggen, natuurlijk.
Beste blijft om er toch een folie over te plaatsen. Hoeft geen drol te kosten, als in minder dan enkele euro's.
't gaat om hoe je ermee omgaat
pi_157442053
Dank je wel Simba voor je antwoord. Het wordt wel een leefruimte (waar ik mogelijk een aantal keer per week zal zitten) dus er zal gestookt worden en dus warme lucht komen.
pi_157442132
Je *moet* echt een dampdichte/dampremmende folie plaatsen tussen de isolatie en de gipsplaten als je steenwol/glaswol als het een leefruimte is. Daar is eigenlijk geen discussie over mogelijk. Vochtige binnenlucht, afkomstig van uitademing/koken/lichamen condenseert anders in je isolatie en dan holt je isolatiewaarde achteruit.

Verder had ik zelf comfortpanel gebruikt ipv sonepanel. Sonepanel is meer voor tussenmuren, en wat meer gericht op geluidsisolatie dan warmteisolatie. Het kan wel hoor..
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_157442539
oké vriendelijk bedankt! het is dus niet relevant of mijn voorzetwand wel of niet tegen een spouwmuur aan staat, het gaat om het vocht wat zich al gaat ophopen tussen de voorzetwand en het binnenblad van mijn spouw.. correct?

En als ik het goed begrijp is dus folie alleen nodig als je daadwerkelijk ook isolatie gebruikt? dus zonder isolatie is folie niet nodig?
pi_157442909
Voor de dampremmende/dampdichte folie is het idd niet relevant of de voorzetwand wel of niet een spouw heeft. Het is beter om wel een spouw aan te houden (paar centimeter is voldoende) met hier en daar een open stootvoeg, als de bakstenen van het buitenblad vocht doorslaan kan het tenminste ventileren zonder dat gelijk je isolatie ook weer nat wordt.

Folie is alleen nodig als je isolatie gebruikt. Als je trouwens geen isolatie gebruikt (en dus niet stookt) zou ik ook geen gipswanden gebruiken maar moet je gewoon goed ventileren. Dus of isoleren en stoken, of alleen goed ventileren.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_157443423
Oke duidelijk, super bedankt voor je reacties!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')