abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157432140
Beste studenten van FOK!

Ik ben zeventien jaar oud en doe momenteel havo 5. Nu moet ik uiteraard volgend jaar beginnen met een vervolgopleiding en heb hier al een aardig goed idee over, Econometrie en Operationele Research lijkt mij erg interessant. Nu ben ik mij ervan bewust dat ik niet meteen van het havo door kan stromen naar het wetenschappelijke onderwijs. Wel zou het mogelijk zijn om met een Propedeuse HBO in bedrijfswiskunde afgerond met een 7,5 en een cijfer van minimaal een 7,5 voor de deficiëntietoets Wiskunde B door te stromen naar het WO.

Nu vraag ik me af of dat goed te doen is, een 7,5 gemiddeld. Voor de middelbare school haal ik eigenlijk alleen hoge cijfers voor de vakken die mij interesseren en waar ik mij toe kan zetten om er iets voor te doen. Ik sta bijvoorbeeld een 8,5 voor Natuurkunde terwijl ik een 5,7 voor Nederlands sta. Op het HBO lijkt het mij dat de meeste vakken die ik krijg wel in mijn interessegebied zullen liggen. Verder heb ik dan ook een solide doel voor me waardoor ik extra gemotiveerd zal raken.

Wat zijn jullie (neutrale) ideeën hierover?

Tevens moet ik bekennen dat ik voor Natuurkunde niet lang meer een 9 gemiddeld zal staan, heb de afgelopen toets nogal wat verpest ;( Door een gebrek aan motivatie en alles nogal wat zwaar onderschat. Maar dat terzijde.
1 op de 6 mensen heeft 5 anderen om zich heen
-Harry Jekkers
pi_157432174
Je kan beter vwo doen is makkelijker.
  maandag 9 november 2015 @ 20:28:32 #3
441306 JJDWS
The one and only
pi_157432789
Dat je beter vwo kan doen is waar. Of het 'makkelijker' is betwijfel ik.
Wel denk ik dat je in 2 jaar vwo beter op het wo wordt voorbereid dan als je via de hbo-p route op het wo terecht zou komen, maar dit verschilt natuurlijk ook per opleiding. Als ik de keuze had zou ik in ieder geval nog vwo gaan doen.
Albert Einstein:
"Education is not the learning of facts, but the training of the mind to think."
pi_157432906
VWO is niet echt een optie, ben blijven zitten in havo 4 omdat ik er toen niks aan deed. Dus ik heb sowieso al een jaar 'verloren' verder kan ik het echt niet over m'n hart verkrijgen om nóg twee jaar op de middelbare school te zitten waar ik ook Nederlands, Kunst, Gym, Maatschappijleer etc. krijg. Dan moet ik ook nog een taal kiezen (als 8e vak) wat ook een drama is. Verder denk ik dat je na één jaar HBO wel beter voorbereidt bent op de studie dan het VWO.

Tevens is het HBO een jaartje korter ook.
-Harry Jekkers
  maandag 9 november 2015 @ 20:55:53 #5
441306 JJDWS
The one and only
pi_157433800
Je zou eventueel ook nog kunnen overwegen om VAVO te gaan doen, en bijv. versneld vwo in 1 jaar. Met een N&G of N&T profiel heb je geen extra taal nodig met toestemming van het examensecretariaat van je school.
Vergis je niet, het hbo en wo verschillen heel erg qua tempo en hoeveelheid leerstof. Een hbo-propedeuse biedt geen enkele garantie dat je op het wo zal slagen, zelfs niet als je allemaal 8'en op je cijferlijst hebt staan.
Albert Einstein:
"Education is not the learning of facts, but the training of the mind to think."
pi_157435385
Ik denk dat het qua beste voorbereiding op ectrie niet zo heel veel zal uitmaken. Aangezien je tijdens je eerstejaars bedrijfswiskunde intensief met wiskunde bezig zal zijn. Alleen de mensen die van E&M afkomen of de mensen met vwo wisk A hebben meestal een stuk meer moeite de eerste paar blokken dan de mensen met N&T.

Ik zou persoonlijk voor de hbo route kiezen, hoewel die 7,5 misschien voor veel druk zal zorgen. Ben je wel extra gemotiveerd, en doe je wat je leuk vindt waardoor je waarschijnlijk bereidt bent een stuk harder te werken.
pi_157438854
Ik heb net even gekeken in de studiegids van de HvA wat de eerstejaarsvakken zijn van Toegepaste Wiskunde. Het eerste jaar aan de HvA behandelt voor een deel dezelfde onderwerpen als bij Econometrie, maar dan op een rustiger tempo. Bijvoorbeeld Calculus 1.1, 1.2 en 1.3 (12 ects) is Wiskunde 1 (6 ects) bij Econometrie, en Lineaire Algebra 1.1 en 1.2 is een deel van Wiskunde 2 bij Econometrie.
Is het onmogelijk? Nee, in mijn tijd dat ik Natuurkunde studeerde in Delft, merkte ik dat de Hogeschool instromers redelijk goed meekwamen.
VWO is daarnaast ook een goede voorbereiding (geen goede indicatie), maar je wordt minder aan het handje gehouden bij een WO studie, Natuurkunde daar buiten gelaten.
Wat trouwens meer voorkomt is deze studieroute; HBO --> Economie -->Econometrie.
  dinsdag 10 november 2015 @ 02:13:41 #8
434283 topdeck
graag op anoniem
pi_157441557
Wat is het curriculum van hbo bedrijfswisk? Kun je wat vakken laten zien?
graag op anoniem
  dinsdag 10 november 2015 @ 02:21:35 #9
434283 topdeck
graag op anoniem
pi_157441580
Hbo is wellicht slimmer. Het sluit aan op ectrie en mocht je <7.5 halen, dan is dat niet erg. Je kunt later altijd een (pre)master doen oid.

Aan de andere kant biedt vwo meer het wetenschappelijke...

Op het momwnt zou ik hbo doen. Straks kom je nadat je vwo hebt afgemaakt erachter dat ectrie je niet ligt.

Ik zou zelfs nog op het hbo een jaartje in laten achrijven (tegelijk met ectrie) zodat je terug kan vallen mocht ectrie je niet liggen.
graag op anoniem
pi_157447872
Waarom ben je geïnteresseerd in econometrie?
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_157450497
Je kan denk ik beter vwo doen.

Ik ben zelf van het hbo naar WO bedrijfskunde gegaan. Hiervoor moest ik ook 7.5 gemiddeld staan voor hbo en een deficiëntie wegwerken.

Dit was voor mij best pittig en zorgde voor best veel druk, terwijl ik juist een NT profiel had op het havo met een 8 gemiddeld. En dit was voor mij niet eens op hbo bedrijfswiskunde.

Daarom raad ik nu altijd iedereen aan om gewoon het vwo te doen, omdat je ten eerste beter voorbereid wordt voor het WO en ten tweede je geen druk op je hebt. Hierdoor ben je dus sowieso gegarandeerd dat je naar het WO gaat.
Bovendien, al die regels met die hbo route veranderen telkens super snel. Het kan best zijn dat er volgend jaar plotseling andere regeltjes gelden op de universiteit.

De enige reden waarom ik naar het hbo ging was omdat ik dan nog bij het oude studiefinanciering behoorde.

Edit: Oh ja, 2 jaar vwo geeft je bovendien nog wat tijd om over je studie na te denken.
pi_157469375
quote:
5s.gif Op dinsdag 10 november 2015 14:05 schreef wimjongil het volgende:
Waarom ben je geïnteresseerd in econometrie?
Cijfertjes, economische voorspellingen in de toekomst doen :D, marketing, programmeren, veel wiskunde, logisch nadenken, geen ellenlange lijsten/regels etc. uit je hoofd moeten leren maar vooral veel oefenen. Het staat me allemaal aan :)
-Harry Jekkers
pi_157469383
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2015 02:13 schreef topdeck het volgende:
Wat is het curriculum van hbo bedrijfswisk? Kun je wat vakken laten zien?
Ik? Ik heb zelf geen idee :P :X
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2015 02:21 schreef topdeck het volgende:
Hbo is wellicht slimmer. Het sluit aan op ectrie en mocht je <7.5 halen, dan is dat niet erg. Je kunt later altijd een (pre)master doen oid.

Aan de andere kant biedt vwo meer het wetenschappelijke...

Op het momwnt zou ik hbo doen. Straks kom je nadat je vwo hebt afgemaakt erachter dat ectrie je niet ligt.

Ik zou zelfs nog op het hbo een jaartje in laten achrijven (tegelijk met ectrie) zodat je terug kan vallen mocht ectrie je niet liggen.
Dit ook allemaal zeker waar..
-Harry Jekkers
pi_157469455
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2015 16:20 schreef Argentums het volgende:
Je kan denk ik beter vwo doen.

Ik ben zelf van het hbo naar WO bedrijfskunde gegaan. Hiervoor moest ik ook 7.5 gemiddeld staan voor hbo en een deficiëntie wegwerken.

Dit was voor mij best pittig en zorgde voor best veel druk, terwijl ik juist een NT profiel had op het havo met een 8 gemiddeld. En dit was voor mij niet eens op hbo bedrijfswiskunde.

Daarom raad ik nu altijd iedereen aan om gewoon het vwo te doen, omdat je ten eerste beter voorbereid wordt voor het WO en ten tweede je geen druk op je hebt. Hierdoor ben je dus sowieso gegarandeerd dat je naar het WO gaat.
Bovendien, al die regels met die hbo route veranderen telkens super snel. Het kan best zijn dat er volgend jaar plotseling andere regeltjes gelden op de universiteit.

De enige reden waarom ik naar het hbo ging was omdat ik dan nog bij het oude studiefinanciering behoorde.

Edit: Oh ja, 2 jaar vwo geeft je bovendien nog wat tijd om over je studie na te denken.
Ik ben nu gemiddeld gezien ongeveer een jaartje ouder dan mijn meeste klasgenoten. De mensen met wie ik om ga zijn voornamelijk de mensen die zijn blijven zitten / van het vmbo komen. Als die volgend jaar allemaal van school gaan heb ik écht geen zin om nog twee jaar op die middelbare school te zitten.

Ik denk dat dat allemaal zeer demotiverend wordt. Verder heb ik ook echt geen trek aan vakken zoals Nederlands, Engels, Gym, Maatschappijleer, PWS, Keuzelessen, Frans óf Duits.

Tevens duurt het vwo een jaar langer..
-Harry Jekkers
pi_157479535
quote:
99s.gif Op woensdag 11 november 2015 14:22 schreef Nelvalhil het volgende:

[..]

Ik ben nu gemiddeld gezien ongeveer een jaartje ouder dan mijn meeste klasgenoten. De mensen met wie ik om ga zijn voornamelijk de mensen die zijn blijven zitten / van het vmbo komen. Als die volgend jaar allemaal van school gaan heb ik écht geen zin om nog twee jaar op die middelbare school te zitten.

Ik denk dat dat allemaal zeer demotiverend wordt. Verder heb ik ook echt geen trek aan vakken zoals Nederlands, Engels, Gym, Maatschappijleer, PWS, Keuzelessen, Frans óf Duits.

Tevens duurt het vwo een jaar langer..
Je kan toch vwo sprint doen o.i.d.?
pi_157489056
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 21:38 schreef netchip het volgende:

[..]

Je kan toch vwo sprint doen o.i.d.?
Ik ben echt een ramp in talen, Nederlands en Frans (of Duits) wordt dan erg lastig. Verder heb ik geen 8e vak. Dus moet ik 6 jaar Atheneum inhalen in één jaar. Verder bied mijn school dat niet dus moet ik evengoed een stuk verderop naar een andere middelbare school.

Dan lijkt mij hbo een stuk beter te doen :P
-Harry Jekkers
  donderdag 12 november 2015 @ 16:22:56 #17
434283 topdeck
graag op anoniem
pi_157493831
quote:
99s.gif Op donderdag 12 november 2015 11:53 schreef Nelvalhil het volgende:

[..]

Ik ben echt een ramp in talen, Nederlands en Frans (of Duits) wordt dan erg lastig. Verder heb ik geen 8e vak. Dus moet ik 6 jaar Atheneum inhalen in één jaar. Verder bied mijn school dat niet dus moet ik evengoed een stuk verderop naar een andere middelbare school.

Dan lijkt mij hbo een stuk beter te doen :P
Ben je goed in engels? Je gaat veel schrijven, lezen, soms spreken in het Engels. Dat is op zich voor sommigen al lastig genoeg, laat staan met zo'n zware beta opleiding. Be prepared!
graag op anoniem
pi_157495833
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 16:22 schreef topdeck het volgende:

[..]

Ben je goed in engels? Je gaat veel schrijven, lezen, soms spreken in het Engels. Dat is op zich voor sommigen al lastig genoeg, laat staan met zo'n zware beta opleiding. Be prepared!
Mijn Engels is beter dan m'n Nederlands _O-. Met lees/luister toetsen haal ik dikwijls negens of tienen, ook met VWO eindexamens :P Dat zit wel goed. Al is m'n spreekvaardigheid niet helemaal geweldig, maar dat moet te overbruggen zijn :)
-Harry Jekkers
pi_157495855
Ik ga eerst maar nog eens kijken op de open dag van de hva op 15? januari, heb ergens ook in januari een meeloopdag op het Erasmus voor Econometrie :P
-Harry Jekkers
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')