Voor deze eerste
onbevooroordeelde hands-on: de Ulefone Paris, gekozen als review-object om z'n uiterlijk. Sorry alvast voor de niet al te beste foto’s. Verbeterpuntje voor de volgende keer!
Wij verkopen dit toestel op dit moment
voor ongeveer ¤140 (de prijs schommelt deze dagen nogal). Daarvoor krijg je, naast het toestel:
- een headsetje
- een lader+usb-kabel
- twee screenprotectors (waarvan één al opgeplakt)
- een handleiding
Het doosje is stevig en ziet er van buiten stijlvol uit. Van binnen is deze eenvoudig gehouden en dat is wat mij betreft prima, want het gaat natuurlijk allemaal hierom:
De specificaties:- 5 inch scherm (1280x720)
- 64 Bit Octa core MT6753 1.3GHz processor
- Dual Micro-sim
- 4G; FDD-LTE800/1800/2100/2600
- 2GB werkgeheugen, 16GB intern geheugen
- geheugen uitbreidbaar tot 128GB
- Android 5.1 (Lollipop)
- 13 MP camera achter, 5MP voor
- 2250 mAh batterij
- afmetingen: 144.5x71.7x8.0mm
Als je denkt dat dit toestel is ‘geïnspireerd’ op de iPhone 6, dan zit je er waarschijnlijk niet ver naast, ware het niet dat deze telefoon een 5 inch scherm heeft. Het toestel ziet er op het eerste gezicht prima uit: niet te groot, dus goed met één hand te bedienen en het is direct te zien en te voelen dat er zorg is besteed aan de vormgeving. Het toestel weegt slechts 128 gram, maar voelt desondanks stevig en solide aan. Dit is onder andere te danken aan de metalen rand waarover deze Ulefone (net als eerdere modellen) beschikt.
Wat betreft de voorkant: de zijkanten van het scherm hebben vrijwel geen zwarte randjes, wat de uitstraling van de telefoon zeker ten goede komt. Voorop verder geen fysieke knoppen, maar het toestel beschikt wel over drie touch buttons: een home button, die bij aanraken of het opstarten van een app oplicht en aan beide zijden daarvan een kleine knop, die miniem oplichten, en dan alleen maar na aanraking.
![LXtDB5Tl.jpg]()
![AXR71pdl.jpg]()
Dan de achterkant. Mooi, maar naar mijn mening iets te glad. Bij dit model is verder gekozen de merknaam in het midden overdwars op het toestel te plaatsen. Hier ben ik zelf niet zo’n fan van, maar dat is natuurlijk persoonlijk. De achterkant sluit verder wel prima aan zonder speling of gekraak.
![VxkFUwKl.jpg]()
![cvv5mfll.jpg]()
Het toestel heeft twee fysieke knoppen aan de rechterkant (volume en aan/uit) en de mini-USB en de 3,5mm-jack bevinden zich aan de bovenkant. De speaker (met 3D-sound) is aan de onderzijde geplaatst.
![W3gDPqFl.jpg]()
SchermHet scherm van de Paris bevalt me prima. De telefoon beschikt over MiraVision, waarmee verschillende beeldmodussen zijn in te stellen (bijvoorbeeld ‘Levendig’) maar ook dynamisch contrast en kleurtemperatuur zijn opties. Door hier wat mee te spelen pas je het beeldscherm eenvoudig aan naar eigen wens en is het dus eigenlijk altijd goed. Verder is de helderheid aanpasbaar en heeft dit toestel een double-tap-functie om het scherm te laten ontwaken. Op de gevoeligheid van het scherm heb ik verder ook niets aan te merken. Bij gebrek aan fel zonlicht tijdens de testperiode kan ik hier helaas niets zinnigs over zeggen.
(Deze twee foto's heb ik van mijn collega geleend)
BatterijVoor dit toestel is onlangs een nieuwe update uitgekomen die onder andere het energieverbruik van de telefoon in standby-modus flink heeft aangepakt. Deze scheen voor de update een teleurstelling te zijn, maar daar is na de update weinig meer van te merken. Met af en toe bellen en Whatsappen/Wechatten ging het toestel twee dagen en een beetje mee op een volle batterij, en dat vind ik voor 2250mAh niet verkeerd. Bij intensief gebruik (waaronder downloaden, en intensief gebruiken van diverse apps) was er na een volle dag nog iets meer dan 10% over.
SoftwareUiteraard komt ook deze telefoon met een Chinese layer (U-Launcher, die waarschijnlijk ook op aankomende Ulefone modellen gaat draaien) over Android Lollipop. Dit heeft een behoorlijk hoog Apple-gehalte qua uitstraling, maar dat vind ik van het toestel zelf eigenlijk ook. Ik kan me voorstellen dat veel gebruikers een app-drawer zullen missen, want die zit er, net als bij veel andere China phones, niet op. Desondanks stoort deze layer me niet erg en het ziet er allemaal oké uit. Weinig vooraf geïnstalleerde apps waar je als Nederlander niets van begrijpt/niets aan hebt. Bovendien heb je met de multi-language Rom gewoon alles in het Nederlands. Apps komen (al dan niet in mapjes) terecht op het home-scherm, waarna je eenvoudig naar de volgende pagina swipet. Een leuke optie van U-launcher vind ik de ‘Change skin’-knop, waarmee je in één keer de complete look van je telefoon verandert (achtergrond, iconen enz.). Je hebt op deze manier de keuze uit vier verschillende looks. Verder kun je een 3-finger screenshot modus activeren en toont het laatste home-scherm een soort timeline met al je foto’s. Ziet er op zich leuk uit, maar ook niet meer dan dat.
Dan bugs: ik heb dit toestel getest met de eerder genoemde update al achter de kiezen. Ik heb één keer meegemaakt dat bij het activeren van het scherm de icoontjes op het vergrendelscherm om de beurten op en neer begonnen te springen. Aanraken van het scherm verandere hier niets aan, en na een paar keer het scherm aan en uit te hebben gezet deed ‘ie weer normaal. Op dit incident na een goedwerkende telefoon gehad zonder rariteiten.
CameraDe 13MP camera maakt heel aardige foto’s. Deze komen ook gelijk terecht in de eerdergenoemde timeline, die wel weer handig is als je foto’s van een bepaalde periode zoekt.
![IvipUVol.jpg]()
![s65JUCel.jpg]()
![WsLkMHYl.jpg]()
PrestatiesAntutu:
![KntmKXMm.png]()
Apps starten en wisselen tussen apps gaat snel en beter dan ik had verwacht, gezien de hardware. Na het downloaden van een aardige hoeveelheid (lichte) apps is niets te merken aan de prestaties van de Paris en gaat alles vrijwel vloeiend. Na het downloaden (en openen) van enkele zwaardere games is te merken dat er van binnen hard gewerkt wordt, maar daar wil ik niet te zwaar aan tillen. Heel veel langzamer wordt het namelijk niet.
Ik heb de connectiviteit van dit toestel niet gebenchmarkt, maar wifi werkte probleemloos en bekende verbindingen worden automatisch opgepakt wanneer die binnen bereik zijn. GPS was af en toe iets laat met reageren, maar qua nauwkeurigheid niets op aan te merken.
Het geluid is een minpunt: hoewel de geluidsunit toch duidelijk 3D-sound aangeeft, kan ik weinig aanleiding vinden om positief over deze speaker te zijn. Om het heel kort te zeggen: je koopt deze telefoon niet om z’n geluid.
ConclusieAl met al ben ik positief over deze telefoon. De software van Ulefone laat het deze keer niet afweten en dat vind ik een hele positieve ontwikkeling. Voor dit geld heb je een telefoon die, op het geluid na, op elk gebied heel aardig tot goed scoort. Absoluut hoogtepunt van dit toestel is voor mij de vormgeving.
Goed:- Strakke vormgeving
- Software werkt prima
- Fijn scherm
Minder:- Geluid is niet al te best
[ Bericht 0% gewijzigd door Banggood op 07-11-2015 07:17:50 ]