Enige tijd geleden won ik een Bluboo XFire bij de
Dealextreme give-awayOmdat ik even veel op pad was kon ik de telefoon nog niet in gebruik nemen. Sinds deze week is het echter mijn nieuwe werktelefoon. Kan ik hem voldoende uittesten
Bluboo wil met de Xfire de goedkoopste smartphone met 4G op de markt brengen. Hij staat op de meeste webshops uit China voor zo'n $79,- te koop. Dé goedkoopste is het daar niet mee, maar we kunnen het er over eens zijn dat het een zeer vriendelijke prijs is. Wat zijn de plus/minpunten van dit toestel?
Openen en installatieOntvangst van het toestel ging soepel. Binnen 3 weken had ik hem in de bus liggen.
Op het eerste gezicht ziet de telefoon er goed uit. Volgens menigeen lijkt het een beetje op de Samsung S4, geen verkeerd design.
Bij het openen van de achterkant om sim, sd-card en accu te installeren voel je wel iets dat het een budget phone is. De plastic achterkant voelt niet echt sterk aan. Ook moet je je aandacht erbij houden als je hem sluit. Doordat het plastic wat slap is moet je elk verbindingpunt goed nalopen en vastdrukken, anders blijft het open staan.
Qua installatie is het echt plug and play. Sim-kaart erin, sd-card en accu en opstarten maar. Opstart duurt wel lang omdat hij echt het opstartfilmpje met geluid wil afspelen. Kun je niet doordrukken.
Na wat installatie-werk voor de mail en dergelijke kun je direct aan de slag. Weinig updates nodig omdat de installatie vrij schoon is. Prima, 70% van de apps gebruik je toch niet.
![EuF8GoT.jpg]()
Inhoud• Bluboo XFire
• Telefoonoplader + USB-kabel
• Twee screenprotectors, een al aangebracht
• Instructieboekje
Specificaties • Display: 5.0 inch qHD IPS Screen, 960 x 540 pixels
• CPU: MTK6735 64bit Quad Core, 1.0GHz
• GPU: Mali-T720
• System: Android 5.1
• RAM + ROM: 1GB RAM + 8GB ROM
• SD-cardslot: Ja
• Camera: Back camera 8.0MP + front camera 5.0MP
• Bluetooth: 4.0
• GPS support: Ja
• SIM-kaart: Dual sim, een reguliere SIM-kaart en een tweede micro SIM-kaart
Eerste ervaringenTelefoon werkt vrij snel en nauwkeurig. De geluidskwaliteit met bellen is prima, nog geen rare storingen en crashes gehad. Wel nog wat klooien met trilfunctie bij intoetsen tekst, kan dit nergens echt uitzetten.
Bluetooth verbinding met carkit (BMW systeem) ging soepel, enige nadeel is dat hij niet een outlook contactenlijst kan inlezen. Je moet de contacten echt op de telefoon/simkaart zetten.
Accu-duur is bij beetje gebruik best acceptabel, ongeveer 2 dagen voordat hij echt leeg is.
Zitten mijn inziens wel twee minpuntjes aan de telefoon. Slechte antenne (geen goed bereik in gebouwen en buitengebieden) en geen swipe tekstondersteuning standaard. Zal dit nog moeten installeren (iemand een suggestie)?
Al met al, voor het geld een zeer goed telefoon die fijn werk en er ook nog leuk uitziet.
SchermEen van de punten waarin deze telefoon het op papier goed doet, is zijn afmetingen. Daar is wel een kleine kanttekening bij te plaatsen. Aan de boven- en onderkant van de telefoon is er een centimeter waar er niks gebeurt. Aan de bovenkant zit daar dan nog de luidspreker voor het bellen en de camera, maar aan de onderkant is het gewoon 'dode' ruimte. Daarboven heb je nog een halve centimeter waar je ook geen beeld hebt, maar waar de knoppen zitten voor gebruik. Effectief is de telefoon lang niet zo groot als hij lijkt.
Het scherm zelf is maar een Qhd scherm, dus 960x540 pixels wat aan de lage kant is. Beter was toch 720p geweest maar ja, 79 dollar is ook niet veel voor het toestel natuurlijk.
GPSDe GPS (met google maps) is niet altijd even snel bij de eerste opstart. Zeg gerust, langzaam. Soms wel onhandig als je door een stad loopt om je route te bepalen. Paar keer locatie-service aan en uit zetten helpt.
PrestatiesTijdens het testen heb ik geen enkele keer gemerkt dat de telefoon het niet aankon. Hij is niet heel snel, maar ook niet ergerniswekkend langzaam en hij is in de testperiode maar één keer vastgelopen. In een periode van twee weken, loopt een duur A-merk ook wel eens vast, dus dat is het probleem niet.
Met de core die erin zit en de kloksnelheid die daarvoor staat, kan je geen topprestaties verwachten en dat hoeft niet. Maar tussen het wisselen van apps en bij intensief gebruik, trekt hij het toch allemaal. Één keer merkte ik dat hij toch wat te traag was voor mijn gemoedsrust, maar na nadere inspectie had ik toen ook een stuk of 20 actieve apps en tabbladen openstaan. Nou, dan mag het ook wel.
Voor de mensen die technisch gezien wat onderlegder zijn dan uw trouwe tester volgen hieronder de prestaties op Antutu.

BatterijDe batterij doet het zeer netjes voor een smartphone. Dat komt mede door de 2750mAh accu met het 5-inch Qhd scherm en een budgetprocessor. 2 dagen met normaal gebruik (email, bluetooth en half uur bellen per dag) gaat prima. Zonder de energie-besparingsstand. Die ga ik nu eens testen.
CameraDan de beloofde foto's. De flitsers is erg zwak, die heeft vrijwel geen enkele toevoeging.
Hieronder een vergelijking met Samsung S5. Ja, die heeft een betere camera maar geeft je wel een idee. Beide op hoogste standaard instellingen.
XFire
![2e0p63q.jpg]()
De S5
![2quu6hl.jpg]()
Wil je goede foto's maken zou ik een iets duurder toestel kiezen. De XFire heeft best veel moeite met veel en weinig licht.
[ Bericht 27% gewijzigd door rene90 op 26-11-2015 17:53:24 ]