abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 november 2015 @ 01:14:44 #1
435944 bouwboertje
zonder fok wortut niets.
pi_157306946
Hoe goed kan osb plaat tegen tegellijm ?
Maakt het uit of ik een gewone 18mm osb2 plaat gebruik of heb ik osb3 nodig of een specifieke voorbewerking ?

De bedoeling is om tegen een slecht / matig gestuukte muur osb platen te zetten.
De stuuklaag wordt voorbewerkt met dat eurocol spul , dat roze :-) impregneer spul.
Daarna tegellijm tegen de muur, verdelen, beetje uitvlakken, lijmkam eroverheen en dan osb plaat ertegen aan.
Misschien nog een paar schroeven met plug erin maar dan is het klaar...

Gaat dat lukken met osb plaat ?
pi_157307263
Waarom niet gewoon Wedi platen?
pi_157307413
Netjes stucen geen optie?
  woensdag 4 november 2015 @ 07:45:05 #4
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_157307552
Dus je gaat een OSB plaat tegen de muur plakken met tegellijm?

Waarom niet gewoon schroeven?

Als je de OSB zou willen betegelen kan ik me de vraag nog voorstellen, maar hier snap ik helemaal niets van ;)
pi_157307714
OSB = op elkaar geplakte vlakke grote spanen hout.

Daarop lijmen is geen strak plan.

Het blijft vast zitten... maar doe dan een paar schroeven en laat die hele lijm achterwege.

Tegelen doe je vervolgens op gipsplaten en niet direct op die OSB.
Laat die handjes wapperen!
  woensdag 4 november 2015 @ 10:23:08 #6
435944 bouwboertje
zonder fok wortut niets.
pi_157309227
Wediboard heb ik hiervoor in de kamer ernaast gebruikt. Hier kan het niet aangezien je in wedi board weinig tot niets in kan schroeven.

Het betreft een muurtje van gresbeton. Dat is 4cm dik met een oude stuuklaag.
Je kunt er wel in schroeven maar echt stevig blijft het niet zitten.

Je kunt ook tegelen op osb dus dit zou dan ook moeten kunnen.

De vraag die ik heb is of ik ergens nog iets moet voorbehandelen....
pi_157309308
De vraag is denk ik vooral hoe sterk is je stuc laag?
  woensdag 4 november 2015 @ 10:54:24 #8
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_157309648
Anders een laag OSB + daar overheen een laag wedi of gipsplaten? Heb je het beste van beide werelden. Beide gewoon vastschroeven.
  woensdag 4 november 2015 @ 11:11:01 #9
435944 bouwboertje
zonder fok wortut niets.
pi_157309878
De huidige stuuklaag zit op de oorspronkelijke laag vast die nergens los zit. Samen met de 4cm gresbeton geven ze me net genoeg dikte om er 3 leidingen in te leggen die dan vlak met het oppervlak komen. Om het direct af te stuken moeten ze dieper en die dikte heb ik niet.

Op de osb plaat word uiteindelijk een gipsplaat geschroefd en die word dan netjes afgestuukt

De huidige stuuklaag is niet echt strak en daarom wil ik die uitvullen met tegellijm en daar die osb plaat tegen aan zetten met ook wat schroeven.

Dit heb ik op de andere kamer ook zo gedaan maar daar heb ik om redenen dus wediplaten gebruikt.

Voor mij blijft dus de vraag; kan tegellijm rechtstreeks op osb plaat of moet ik die plaat voorbewerken ?
Op de huidige stuuklaag komt in iedergeval eerst dat eurocol roze impregneer spul.
pi_157309902
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 11:11 schreef bouwboertje het volgende:
De huidige stuuklaag zit op de oorspronkelijke laag vast die nergens los zit. Samen met de 4cm gresbeton geven ze me net genoeg dikte om er 3 leidingen in te leggen die dan vlak met het oppervlak komen. Om het direct af te stuken moeten ze dieper en die dikte heb ik niet.

Op de osb plaat word uiteindelijk een gipsplaat geschroefd en die word dan netjes afgestuukt

De huidige stuuklaag is niet echt strak en daarom wil ik die uitvullen met tegellijm en daar die osb plaat tegen aan zetten met ook wat schroeven.

Dit heb ik op de andere kamer ook zo gedaan maar daar heb ik om redenen dus wediplaten gebruikt.

Voor mij blijft dus de vraag; kan tegellijm rechtstreeks op osb plaat of moet ik die plaat voorbewerken ?
Op de huidige stuuklaag komt in iedergeval eerst dat eurocol roze impregneer spul.
Is het dan geen optie om die muur te slopen en een nieuwe te plaatsen, ik bedoel 4cm is niks.
  woensdag 4 november 2015 @ 11:29:48 #11
435944 bouwboertje
zonder fok wortut niets.
pi_157310150
Ik begrijp je gedachte maar helaas is dat geen optie. Daarmee haal ik zoveel overhoop, daar wil ik helemaal niet aan denken...

In principe doe ik precies het zelfde als in de kamer ernaast waar ik er wediboard voor heb gebruikt. Dat is echter een slaapkamer. Dit word een klus kamer en dan is wediboard gewoon te kwetsbaar...
pi_157310875
Ik zou rachels klemmen tussen vloer en plafond en dan een voorzetwandje maken met hout of metalstud.
Daar gipsplaat tegenaan en afwerken.
Wordt je muur iets "dikker" maar is 'ie wel recht en stevig.
pi_157317588
Ik zal hier wel voor op mijn flikker krijgen hier, maar ik zou de osb plaat met pur op de muur vastzetten..
pi_157317739
Het hele idee van OSB tegen de muur aan jassen is een beetje beun de haas, dus dan kan PUR als constructielijm er ook nog wel bij.

Wel dun aanbrengen en schroeven, anders drukt het de platen zo van de muur :D
Laat die handjes wapperen!
pi_157318326
Pak dan wel de PUR lijm versie.
pi_157318428
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 18:04 schreef jefmen het volgende:
Pak dan wel de PUR lijm versie.
Want gewone PUR lijmt niet? Of bedoel je de Ilbruck steenlijm?
  woensdag 4 november 2015 @ 18:59:30 #17
435944 bouwboertje
zonder fok wortut niets.
pi_157319388
Het is helemaal geen beun de haas methode. Er word echter enkel en alleen op de osb plaat ingegaan ipv de gestelde vraag.

Vanmiddag bij de bouwmaat geweest en daar hebben ze hef nagevraagd bij eurocol en het is geen enkel probleem. Advies was wel om de pasta te nemen ipv de poeder vorm en ook schroeven te gebruiken. Gebeurd wel vaker op die manier was hun reactie.

Kijk voorzet wand is misschien mooier maar de standaard oplossingen passen niet overal.
pi_157319854
Pistoolpur wil best wel.
pi_157324360
Voor het tegelen op osb zou majolicol nemen. Dat blijft elastischer dan gewone tegel lijm
pi_157329134
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 12:12 schreef R2R het volgende:
Ik zou rachels klemmen tussen vloer en plafond en dan een voorzetwandje maken met hout of metalstud.
Daar gipsplaat tegenaan en afwerken.
Wordt je muur iets "dikker" maar is 'ie wel recht en stevig.
Ik zou doen wat deze user zegt!en anders laten stucen van je bestaande muur en dan direct erop Tegelen. Bespaard je osb en gipsplaten en ruimte en het ziet er netjes uit.
pi_157364597
quote:
1s.gif Op woensdag 4 november 2015 18:09 schreef bbtb77 het volgende:
Want gewone PUR lijmt niet? Of bedoel je de Ilbruck steenlijm?
ja een steenlijm in pur versie. Dan weet je dat ie zeker vast zit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')