Hallo allen,
Lang verhaal incoming, zie onderin voor tl;dr.
Situatieschets
Ik ben sinds een jaar of vier in dienst bij (destijds) een nieuw bedrijf welke software maakt. In de jaren dat ik hier werk ben ik dus vanaf praktisch het begin betrokken geweest bij de ontwikkelingen en destijds razendsnelle bedrijfsgroei.
De roze bril begon echter al een tijd geleden af te zakken. Ik begin mij meer als een vreemde te voelen en negatieve dingen te constateren. Tegenwoordig heb ik het idee dat de boel door mismanagement stagneert en dat de werkvloer (waar ik onder val) daar de dupe van is met overwerk, onrealistische deadlines en (financiële/verantwoordelijke) onderwaardering en ongelijkheid. Daarnaast heb ik het idee dat upper management met zichzelf in de clinch ligt en heb ik zo sterk mijn twijfels over de effectiviteit en efficiëntie over de gang van zaken, op zowel operationeel als op technisch gebied.
Uiteraard heb ik bovenstaande in de loop der tijd met onderbouwing aan proberen te kaarten bij mijn meerderen, welke voor mijn gevoel aan dovemansoren gericht waren en afgewimpeld werden met drogredeneringen van management-kaliber ('geen tijd/geld', 'het gaat nu eenmaal zo', 'daar krijg ik geen goed gevoel bij').
Kortom, ik zit hier niet op mijn plek en ik wil hier weg. Liefst dit jaar nog.
Toekomst
Waar dit verhaal echter ingewikkelder mee wordt is dat ik al een paar jaar lang steeds sterker het gevoel heb dat ik iets voor mijzelf wil beginnen. In het verleden heb ik een blauwe maandag lopen ZZP'en, alleen dat heb ik gestaakt toen ik er achter kwam dat ik mij door mijn jeugdige naïviteit liet leiden en ik er niet serieus mee bezig was.
Het gevoel om zelf te ondernemen is wel altijd op de achtergrond aanwezig gebleven. Helemaal sinds ik recentelijk in contact ben gekomen met een gelijkgezinde (die al full-time ZZP'er is) die duidelijk interesse heeft in een samenwerking om iets moois op te markt te zetten. Dat 'iets moois' is al op papier uitgewerkt, besproken met geïnteresseerde afnemers en wordt al volop aan gebouwd, door mij louter in de avond- en weekenduurtjes die ik kan spenderen. Ook zijn we onderhand bezig om het bedrijfsplan en verdienmodel verder uit te werken.
Momenteel zou ik voor mijn gevoel niets liever willen dan mijn ontslagbrief in de baas z'n neus te drukken en richting de KvK te stappen om er full-time mee bezig te kunnen gaan. Ik besef me echter dat zo'n actie niet zo klakkeloos kan, en eerst goed uitgezocht moet worden omdat het anders gedoemd is om (wederom) te falen. En ook al zijn we enthousiast over wat we aan het maken zijn, reëel gezien is er geen garantie dat het product aan gaat slaan, laat staan succesvol gaat worden.
Het probleem waar ik hoofdzakelijk mee zit is het bekostigen van mijn maandelijkse lasten. Mijn toekomstige compagnon heeft al zijn eigen zaken zodanig voor elkaar dat hij zichzelf prima redt. Ik ben momenteel nog werkzaam bij mijn werkgever om zo mijn lasten te kunnen dekken. Ik wens eigenlijk mijn huidig werk te kunnen stoppen en full-time met ons product bezig te kunnen gaan om er zo vaart achter te kunnen zetten.
Ik ben me aan het oriënteren naar de mogelijkheden hierin. Dingen zoals investeerder(s) zoeken, lening(en) afsluiten, elders part-time werken (bij mijn huidige werkgever is niet mogelijk), al mijn inboedel in de verkoop/opslag om vervolgens bij familie/vrienden/kennisen te couchsurfen en crowdfunding zijn reeds ter sprake gekomen. (Ik ben ook nog bezig om dit verhaal beter op papier uit te werken om bij de juiste personen of instanties voor te kunnen leggen voor advies.)
Vraagstelling
Mijn vraag is nu eigenlijk waar ik het beste advies in kan winnen over hoe en wat ik het beste kan doen in mijn situatie. Heb ik hiervoor een zakelijk adviseur nodig? Of dien ik dit te bespreken met partijen zoals het UWV, de KvK, de bank en/of eventueel Belastingdienst? Wie moet ik hierin benaderen en in welke volgorde?
Enerzijds wat handig is mbt (gedeeltelijke) financiële steun, zodat ik mijn baan op kan zeggen en hier full-time mee bezig kan (indien mogelijk). Anderzijds wat handig is mbt bedrijfsvoering (VoF leek ons een goed begin), het oprichten ervan en dingen die erbij komen kijken, met eventueel tips en dingen om rekening mee te houden. Of eventueel een partij die mij/ons in het proces van oprichting kan adviseren of assisteren.
Meningen en ervaringen van soortgelijke situaties zijn welkom.
tl;dr
werk is saai; wil ontslag nemen en met een zzp'er maat vette shit maken en verkopen. advies/tips?