Helaas moet ik daadwerkelijk leren uit een tekstboek, bij welke stromingen deze mensen hoorden, hoe hun levensloop eruitzag en welke (belangrijke) werken zij hebben geschreven in plaats van alleen een paar boeken lezen (<- dit komt er overigens nog wel bij).quote:Op zondag 1 november 2015 17:35 schreef BrandX het volgende:
Ik deed het niet
In plaats daarvan hield ik een heel pleidooi over het gegeven dat ik een boek lees omdat het verhaal mij interessant en/of leuk lijkt. Niet omdat ik weet dat Jan Wolkers beeldhouwen deed en daarom de hoofdfiguur in kort amerikaans dat ook deed. Omdat ik dat pleidooi hield uit volledige overtuiging (ik sta er nog steeds achter) en met duidelijke voorbeelden en goede argumentaties ben ik geslaagd met een nette 7,5
.
Wat overigens meetelde is dat ik wel braaf uit allerlei historische periodes boeken echt had gelezen, en nog dikke ook én goed symboliek/dubbele lagen etc kon verwoorden en uitleggen. Dát vond ik nou weer wel interessant.
Zwagerman staat gek genoeg niet als belangrijk schrijver afgebeeld, maar wordt afgebeeld als iemand die enerzijds bij de generatie Nix hoor en anderzijds klassieke psychologische romans schreef.quote:Op maandag 2 november 2015 00:11 schreef Ryon het volgende:
Het is Dautzenberg i.p.v Doutzenberg. Bewaar dat boek trouwens! Het is een fantastisch stukje werk.
Dautzenberg is iets anders dan "boeken lezen voor de lijst" en gewoon ouderwets stampwerk. Belangrijkste is dat je de auteurs, stroming en tijd met elkaar kan verbinden. Wij werkten ter aanvulling van Dautzenberg ook nog met dictaten, maar als je alleen het boek hoeft te kennen zou ik gewoon de schrijvers gaan stampen.
De periode 1900 tot 2015 is relatief makkelijk, omdat je de "lastige" schrijvers als de tachtigers en dergelijke niet hoeft te kennen. Gewoon goed letten op de belangrijkste periodes. Ik schat in dat de jaren 80 het lastigst zijn omdat daar de meest onbekende belangrijke schrijvers actief waren. Veelal in stromingen die nu niet meer gelezen worden. Marsman, Mulisch en Zwagerman zullen niet heel moeilijk te onthouden zijn
Ik kan mij niet voorstellen dat je docent daar heel gericht naar gaat vragen. Het is belangrijker om te weten welke schrijver bij welke periode wordt en wat de kenmerkende boeken waren van die periode. Dus Mulisch en Marsman waren geen tijdsgenoten. Lucebert was onderdeel van de vijftigers en Zwagerman was inderdaad onderdeel van de generatie Nix.quote:Op maandag 2 november 2015 14:18 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Zwagerman staat gek genoeg niet als belangrijk schrijver afgebeeld, maar wordt afgebeeld als iemand die enerzijds bij de generatie Nix hoor en anderzijds klassieke psychologische romans schreef.
Het is gewoon lastig om al deze schrijvers te onthouden met daarbij behorende werken zonder in de war te raken. Bovendien heb ik een beetje het gevoel dat ik mijn tijd zit te verdoen; waarom is het belangrijk dat ik uit mijn hoofd weet welk boek bij welk schrijver hoort?
Lijstje maken en erin stampen. Simpel.quote:Op zondag 1 november 2015 16:25 schreef KetchupFTW het volgende:
Voor Nederlands moet ik vanaf de periode 1900 tot en met nu ongeveer 160 pagina's literatuurgeschiedenis leren (uit het boek Doutzenberg). Nu staan er op die 160 pagina's ongeveer 5 miljoen schrijvers (lichte overdrijving), waarvan ik van het gros hun leven moet kennen en daarbij ook nog vrijwel al hun werken.
Hoe deden jullie dit op de middelbare school?
Ik vind geschiedenis hartstikke leuk omdat ik het interessant vind en tegelijkertijd ook het gevoel heb dat ik er wat aan heb. Literatuurgeschiedenis daarentegenquote:Op maandag 2 november 2015 23:07 schreef Rmadrista het volgende:
Vond t zelf ook helemaal niks. Reden dat ik voor een natuur/technische gerelateerde profiel koos was hoofdzakelijk om geschiedenis te laten vallen. Krijg je het in 6V in de vorm van literatuurgeschiedenis tochVind het totaal niet interessant. Dus zelf ook gewoon niet geleerd/gelezen en gecompenseerd met andere cijfers. Wel door een beetje lullen een 6 weten te halen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |