abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 1 november 2015 @ 16:25:20 #1
441812 KetchupFTW
Klassenstrijd der snacksauzen
pi_157247743
Voor Nederlands moet ik vanaf de periode 1900 tot en met nu ongeveer 160 pagina's literatuurgeschiedenis leren (uit het boek Doutzenberg). Nu staan er op die 160 pagina's ongeveer 5 miljoen schrijvers (lichte overdrijving), waarvan ik van het gros hun leven moet kennen en daarbij ook nog vrijwel al hun werken.

Hoe deden jullie dit op de middelbare school?
“As everybody knows, but the haters & losers refuse to acknowledge, I do not wear a “wig.” My hair may not be perfect but it’s mine.” - Donald Trump, 45th president of the United States.
  Boks-Chick zondag 1 november 2015 @ 17:35:54 #2
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_157249716
Ik deed het niet :')
In plaats daarvan hield ik een heel pleidooi over het gegeven dat ik een boek lees omdat het verhaal mij interessant en/of leuk lijkt. Niet omdat ik weet dat Jan Wolkers beeldhouwen deed en daarom de hoofdfiguur in kort amerikaans dat ook deed. Omdat ik dat pleidooi hield uit volledige overtuiging (ik sta er nog steeds achter :P) en met duidelijke voorbeelden en goede argumentaties ben ik geslaagd met een nette 7,5 _O-.

Wat overigens meetelde is dat ik wel braaf uit allerlei historische periodes boeken echt had gelezen, en nog dikke ook én goed symboliek/dubbele lagen etc kon verwoorden en uitleggen. Dát vond ik nou weer wel interessant.
lolwut
  zondag 1 november 2015 @ 17:54:27 #3
441812 KetchupFTW
pi_157250197
quote:
19s.gif Op zondag 1 november 2015 17:35 schreef BrandX het volgende:
Ik deed het niet :')
In plaats daarvan hield ik een heel pleidooi over het gegeven dat ik een boek lees omdat het verhaal mij interessant en/of leuk lijkt. Niet omdat ik weet dat Jan Wolkers beeldhouwen deed en daarom de hoofdfiguur in kort amerikaans dat ook deed. Omdat ik dat pleidooi hield uit volledige overtuiging (ik sta er nog steeds achter :P) en met duidelijke voorbeelden en goede argumentaties ben ik geslaagd met een nette 7,5 _O-.

Wat overigens meetelde is dat ik wel braaf uit allerlei historische periodes boeken echt had gelezen, en nog dikke ook én goed symboliek/dubbele lagen etc kon verwoorden en uitleggen. Dát vond ik nou weer wel interessant.
Helaas moet ik daadwerkelijk leren uit een tekstboek, bij welke stromingen deze mensen hoorden, hoe hun levensloop eruitzag en welke (belangrijke) werken zij hebben geschreven in plaats van alleen een paar boeken lezen (<- dit komt er overigens nog wel bij).
“As everybody knows, but the haters & losers refuse to acknowledge, I do not wear a “wig.” My hair may not be perfect but it’s mine.” - Donald Trump, 45th president of the United States.
  Boks-Chick zondag 1 november 2015 @ 18:08:11 #4
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_157250642
Die dingen moesten wij officieel ook weten (jaren '90 alweer :')) maar ik weigerde stelselmatig. Ik had de discussie al direct vanaf begin van het jaar met mijn docent :+
Dat wat ik wist, wist ik omdat het verteld was tijdens de les.

Maar goed, als ik nu per se zoiets zou moeten leren zou ik denk ik voor mezelf een tijdsbalk maken met per tijdsvak de daarin bekende stromingen met de belangrijkste schrijvers. Dat als start (vanuti de les krijg je doorgaans een redelijke indicatie welke minimaal belangrijk zijn).

Ken ik die rijtjes uit mijn kop, dan per rijtje de wetenwaardigheden van de betreffende schrijvers.
lolwut
pi_157261700
Dit was echt vreselijk. Ik heb gekozen om het niet te leren en het te compenseren met andere cijfers. (gelukt overigens)
  maandag 2 november 2015 @ 00:11:01 #6
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_157261870
Het is Dautzenberg i.p.v Doutzenberg. Bewaar dat boek trouwens! Het is een fantastisch stukje werk.

Dautzenberg is iets anders dan "boeken lezen voor de lijst" en gewoon ouderwets stampwerk. Belangrijkste is dat je de auteurs, stroming en tijd met elkaar kan verbinden. Wij werkten ter aanvulling van Dautzenberg ook nog met dictaten, maar als je alleen het boek hoeft te kennen zou ik gewoon de schrijvers gaan stampen.

De periode 1900 tot 2015 is relatief makkelijk, omdat je de "lastige" schrijvers als de tachtigers en dergelijke niet hoeft te kennen. Gewoon goed letten op de belangrijkste periodes. Ik schat in dat de jaren 80 het lastigst zijn omdat daar de meest onbekende belangrijke schrijvers actief waren. Veelal in stromingen die nu niet meer gelezen worden. Marsman, Mulisch en Zwagerman zullen niet heel moeilijk te onthouden zijn :P
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 2 november 2015 @ 14:18:15 #7
441812 KetchupFTW
pi_157268680
quote:
12s.gif Op maandag 2 november 2015 00:11 schreef Ryon het volgende:
Het is Dautzenberg i.p.v Doutzenberg. Bewaar dat boek trouwens! Het is een fantastisch stukje werk.

Dautzenberg is iets anders dan "boeken lezen voor de lijst" en gewoon ouderwets stampwerk. Belangrijkste is dat je de auteurs, stroming en tijd met elkaar kan verbinden. Wij werkten ter aanvulling van Dautzenberg ook nog met dictaten, maar als je alleen het boek hoeft te kennen zou ik gewoon de schrijvers gaan stampen.

De periode 1900 tot 2015 is relatief makkelijk, omdat je de "lastige" schrijvers als de tachtigers en dergelijke niet hoeft te kennen. Gewoon goed letten op de belangrijkste periodes. Ik schat in dat de jaren 80 het lastigst zijn omdat daar de meest onbekende belangrijke schrijvers actief waren. Veelal in stromingen die nu niet meer gelezen worden. Marsman, Mulisch en Zwagerman zullen niet heel moeilijk te onthouden zijn :P
Zwagerman staat gek genoeg niet als belangrijk schrijver afgebeeld, maar wordt afgebeeld als iemand die enerzijds bij de generatie Nix hoor en anderzijds klassieke psychologische romans schreef.

Het is gewoon lastig om al deze schrijvers te onthouden met daarbij behorende werken zonder in de war te raken. Bovendien heb ik een beetje het gevoel dat ik mijn tijd zit te verdoen; waarom is het belangrijk dat ik uit mijn hoofd weet welk boek bij welk schrijver hoort?
  maandag 2 november 2015 @ 14:29:53 #8
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_157268942
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2015 14:18 schreef KetchupFTW het volgende:

[..]

Zwagerman staat gek genoeg niet als belangrijk schrijver afgebeeld, maar wordt afgebeeld als iemand die enerzijds bij de generatie Nix hoor en anderzijds klassieke psychologische romans schreef.

Het is gewoon lastig om al deze schrijvers te onthouden met daarbij behorende werken zonder in de war te raken. Bovendien heb ik een beetje het gevoel dat ik mijn tijd zit te verdoen; waarom is het belangrijk dat ik uit mijn hoofd weet welk boek bij welk schrijver hoort?
Ik kan mij niet voorstellen dat je docent daar heel gericht naar gaat vragen. Het is belangrijker om te weten welke schrijver bij welke periode wordt en wat de kenmerkende boeken waren van die periode. Dus Mulisch en Marsman waren geen tijdsgenoten. Lucebert was onderdeel van de vijftigers en Zwagerman was inderdaad onderdeel van de generatie Nix.

De bedoeling van het vak is om je een referentiekader mee te geven hoe de Nederlandse literatuur zich ontwikkeld heeft tijdens de 20ste eeuw (en eerder). Niet om je 10.000 boekennamen van obscure schrijvers uit je hoofd te laten leren :P
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_157270224
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2015 16:25 schreef KetchupFTW het volgende:
Voor Nederlands moet ik vanaf de periode 1900 tot en met nu ongeveer 160 pagina's literatuurgeschiedenis leren (uit het boek Doutzenberg). Nu staan er op die 160 pagina's ongeveer 5 miljoen schrijvers (lichte overdrijving), waarvan ik van het gros hun leven moet kennen en daarbij ook nog vrijwel al hun werken.

Hoe deden jullie dit op de middelbare school?
Lijstje maken en erin stampen. Simpel.
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
  maandag 2 november 2015 @ 23:07:11 #10
409485 Rmadrista
Verlengsnoer.
pi_157281553
Vond t zelf ook helemaal niks. Reden dat ik voor een natuur/technische gerelateerde profiel koos was hoofdzakelijk om geschiedenis te laten vallen. Krijg je het in 6V in de vorm van literatuurgeschiedenis toch :') Vind het totaal niet interessant. Dus zelf ook gewoon niet geleerd/gelezen en gecompenseerd met andere cijfers. Wel door een beetje lullen een 6 weten te halen.
  dinsdag 3 november 2015 @ 10:57:23 #11
441812 KetchupFTW
pi_157287655
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2015 23:07 schreef Rmadrista het volgende:
Vond t zelf ook helemaal niks. Reden dat ik voor een natuur/technische gerelateerde profiel koos was hoofdzakelijk om geschiedenis te laten vallen. Krijg je het in 6V in de vorm van literatuurgeschiedenis toch :') Vind het totaal niet interessant. Dus zelf ook gewoon niet geleerd/gelezen en gecompenseerd met andere cijfers. Wel door een beetje lullen een 6 weten te halen.
Ik vind geschiedenis hartstikke leuk omdat ik het interessant vind en tegelijkertijd ook het gevoel heb dat ik er wat aan heb. Literatuurgeschiedenis daarentegen ;(
  dinsdag 3 november 2015 @ 11:07:17 #12
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_157287890
Daarom lijkt literatuurdocent mij zijn ook zo'n fantastische baan. Zeventienjarigen kwellen met allemaal meuk die ze niet begrijpen en toch maar mooi moeten vinden. Heerlijk. En dan naar al dat vage gezwets luisteren van pubers die krampachtig er toch nog een zesje uit willen halen.
--
pi_157287987
Ik was fan van literatuur etc. Dus dat scheelde een hoop. Als je 't niet leuk/interessant vindt is 't een stuk lastiger om te onthouden, is mijn ervaring..

Ik maakte volgens mij (maar het is al zo lang geleden (13 jaar ofzo :') ;( ) gewoon overzichtjes, lijstjes, opschrijven waar ze grofweg over gingen, thema's. De werken 'practisch' lezen: eerste zoveel pagina's, in het midden een beetje en de laatste 5 pagina's bij langere werken, en natuurlijk de 'executive summaries' ;) Weten waar ze over gaan helpt een hoop bij namen en jaartallen onthouden. Maargoed, ook dat is mijn ervaring :P
Ja doei.
pi_157345179
Ik kan me niet herinneren dat we dit moesten leren op mijn school? Je had wel de boekenlijst maar dan moest je vooral vertellen over het boek, de schrijver etc.

Niet dat ik die boeken heb gelezen trouwens
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_157358315
Tijdlijnen maken werkt ook heel goed!
  vrijdag 6 november 2015 @ 14:55:14 #16
441812 KetchupFTW
pi_157360283
Inmiddels mijn toets gehad, had er nog redelijk wat werk ingestoken en ging verrassend goed! :)
Engels literatuurtoets gaan we het overigens niet over hebben :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')