abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157183295
Ik heb een massief grenen vloer liggen (planken van ongeveer 18.5cm breed) en daar moet een stuk bij. Liefst zodanig dat het bestaande en nieuwe stuk er hetzelfde uitziet.

Als ik zo her en der zoek kan ik verschillende grenen vloerdelen kopen: Amerikaans grenen, Noord Europees grenen, Oost Europees grenen, enzovoort. Als ik zoiets neem en erbij leg, en daarna alles (dus bestaande + nieuwe vloer) opschuur en dan lak of olie of wax er op, ga ik dan heel veel kleurverschil krijgen?
Met andere woorden: verschillen die soorten grenen vooral in hardheid en wellicht wat meer nerven en noesten, of ook echt in kleur (ook na alles hetzelfde schuren+lakken/waxen) ?

Want ik vind het erg lastig om nu in te schatten hoe de geschuurde + opnieuw gelakte/gewaxte bestaande vloer er uit zal gaan zien, en hoe zich dat verhoudt tot nieuwe erbij te plaatsen grenen vloerdelen (die 'nieuwe' kunnen ook oude/gebruikte zijn trouwens) die dezelfde behandeling krijgen.

Wat plaatjes ter illustratie. Lastig om op basis van foto's te doen natuurlijk (want lichtinval en kleurechtheid enz enz) maar ok.

De bestaande vloer:
(klik = groot) moet dus nog opnieuw geschuurd en gelakt/gewaxt worden

En wat mogelijkheden die ik vond voor het bij te leggen stuk:

oud Amerikaans grenen

diverse grenen vloeren die best wel uiteenlopen qua kleur, zo te zien alleen door de olie die ze gebruikt hebben?

Europees grenen stuk lichter, maar da's omdat het onbewerkt is lijkt mij

Amerikaans grenen (ook iets lichter, behandeld met naturel olie staat er)

Iemand hier ervaring mee die raad weet?

[ Bericht 1% gewijzigd door r0g op 29-10-2015 15:16:20 ]
  donderdag 29 oktober 2015 @ 15:28:32 #2
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_157183536
Stap 1 is een stuk schuren
Stap 2 is nog eens kijken wat er op de markt is (in onbehandelde staat)

Obv de structuur en de plaats waar jij woont (ik neem aan Europa) lijkt europees grenen momenteel de meest waarschijnlijke keus.

De vraag is even of dat oordeel overeind blijft als je een stukje geschuurd hebt :)
  donderdag 29 oktober 2015 @ 16:25:49 #3
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_157184513
Ik zou naar een vloerenspeciaalzaak stappen en je probleem voorleggen.
Grote kans dat ze er voor je aan kunnen komen, zonder dat je zelf hoeft te zoeken.
Als je de juiste zaak weet te vinden willen ze vaak ook wel ter plekke komen kijken en garantie leveren op het eindresultaat.

Je bent waarschijnlijk niet heel veel nodig, dus ik zou liever wat extra geld uitgeven om het goed te krijgen, dan voor een scherp prijsje iets dat teveel afwijkt.
pi_157185606
quote:
99s.gif Op donderdag 29 oktober 2015 15:28 schreef TR08 het volgende:
Stap 1 is een stuk schuren
Stap 2 is nog eens kijken wat er op de markt is (in onbehandelde staat)

Dit is de enige juiste manier inderdaad.
pi_157197662
Kleine kleurverschillen kun je wellicht met het waxen nog een stukje naar elkaar toe trekken. Verder verkleurt veel hout door licht, dus wat je nu ziet zegt niet zo veel als een geschuurd stuk, zoals al gezegd is.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_157218268
Grenen verkleurt verschrikkelijk. Je zal dus niet hetzelfde resultaat krijgen met hetzelfde hout en dezelfde olie. Je mist namelijk de factor tijd.
Je kunt smokkelen door het naar je bestaande vloer toe te kleuren. Bij mijn vloerenboer zetten ze zo verschillende voorbeelden op een stuk grenen en dan kun je vergelijken thuis.
Ik denk dat je altijd een kleine nuance zal houden.

c_/
met een koekje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')