Ik heb een massief grenen vloer liggen (planken van ongeveer 18.5cm breed) en daar moet een stuk bij. Liefst zodanig dat het bestaande en nieuwe stuk er hetzelfde uitziet.
Als ik zo her en der zoek kan ik verschillende grenen vloerdelen kopen: Amerikaans grenen, Noord Europees grenen, Oost Europees grenen, enzovoort. Als ik zoiets neem en erbij leg, en daarna alles (dus bestaande + nieuwe vloer) opschuur en dan lak of olie of wax er op, ga ik dan heel veel kleurverschil krijgen?
Met andere woorden:
verschillen die soorten grenen vooral in hardheid en wellicht wat meer nerven en noesten, of ook echt in kleur (ook na alles hetzelfde schuren+lakken/waxen) ?Want ik vind het erg lastig om nu in te schatten hoe de geschuurde + opnieuw gelakte/gewaxte bestaande vloer er uit zal gaan zien, en hoe zich dat verhoudt tot nieuwe erbij te plaatsen grenen vloerdelen (die 'nieuwe' kunnen ook oude/gebruikte zijn trouwens) die dezelfde behandeling krijgen.
Wat plaatjes ter illustratie. Lastig om op basis van foto's te doen natuurlijk (want lichtinval en kleurechtheid enz enz) maar ok.
De bestaande vloer:
![5BYeMOwt.jpg]()
(klik = groot) moet dus nog opnieuw geschuurd en gelakt/gewaxt worden
En wat mogelijkheden die ik vond voor het bij te leggen stuk:
oud Amerikaans grenen
diverse grenen vloeren die best wel uiteenlopen qua kleur, zo te zien alleen door de olie die ze gebruikt hebben?
Europees grenen stuk lichter, maar da's omdat het onbewerkt is lijkt mij
Amerikaans grenen (ook iets lichter, behandeld met naturel olie staat er)
Iemand hier ervaring mee die raad weet?
[ Bericht 1% gewijzigd door r0g op 29-10-2015 15:16:20 ]